handdator

Visa fullständig version : När bör jag sluta deffa?


LIFT
2014-07-18, 00:12
Jag började träna för snart 2 år sedan, började med kondition i en månad och i mitten av September 2012 fixade jag gymkort och började träna och lära mig om styrketräning. Sedan dess inte brytt mig så mycket om deff/bulk förrän November förra året (9 månader sedan) då jag vägde 82-85 kg och bestämde mig för deffa långsamt.

Nu är mina följande stats såhär:
Man
Ålder: 23 år strax
Längd: 182 cm
Vikt: cirka 70 kg (senaste dagarna har det gått mellan 69.6 kg till 70.3 kg)

Börjar känna mig allt mer benig, osäker på min fett procent också, gissningsvis runt 15%?
Vad har ni för förslag? bör jag forsätta deffa några kilo till och sedan bulka eller blir det bättre om jag fast börjar bulka nu?
Hade tänkt mig deffa till cirka 67 kg, men ingen aning om det räcker eller om det är för mycket, lär jag ju se, men tar gärna emot tips och råd.

Tagit några bilder, dessa är jag helt avslappnad på. Har endast foton på överkroppen.
Smetade ut ansikten då jag inte orkar visa det online.

Bifogar bilderna.
Tack i förhand.

EnergiÖverskott
2014-07-18, 05:14
I mina ögon är inte ditt problem för mycket underhudsfett utan, för lite muskler. Att gå ner mer kommer bara att göra dig jävligt spinkig. Du är varken fet eller muskulös just nu. Små antydningar till viss muskulär utveckling men, inte mycket.

Jag hade lagt mig på ett litet överskott (typ 200 Kcal/dygn) med mål att försöka äta strax över balans varje dag och fortsatt att träna hårt. Då kommer du nog att kunna lägga på dig muskelmassa så sakteliga.

henrikl
2014-07-18, 06:25
Deffa inte mer. Se till att lägga på dig lite massa samt jobba mycket med hållningen. Bara att få till den kommer göra ett under för fysiken.

vicarious
2014-07-18, 06:52
Vill du bli hårdare? Deffa. Om inte, försök bulka långsamt. Man tjänar inte så mycket på att bli fetare än säg ~15% kroppsfett.

Bryggare
2014-07-18, 07:46
Det beror ju på vad du vill åstadkomma. Men du säger ju själv att du känner dig benig. Jag tycker som övriga att du ska satsa på mer muskelmassa och försöka hålla din bf. Bulka tycker jag låter som man ska bli fet för att kunna bygga muskelmassa men det kanske är min skeva bild på vad ordet bulk står för. Satsa på att öka i styrka hela tiden och händer inget trots hård träning (var ärlig mot dig själv och träna hårt) så öka kaloriintaget lite med ex. proteintillskott tills du ser förändringar. Skynda långsamt och kör hårt.

thai
2014-07-18, 07:51
Om du känner dig obekväm/för mkt fett idag så skulle jag rekommendera deff.

Gå ner 2-3 kilo till sedan bulk. Försök att ligga på ett underskott på 200-300 kcal idag så du verkligen enbart tappar fett. Äta mkt protein & träna tungt.

Du får en bättre grund att bulka på.

LIFT
2014-07-18, 09:43
Tackar för svaren! :)
Jag ska nog forsätta deffa ett tag till, kanske fram till mitten av Augusti, nuvarande morgonvikt var 69 kg.
Legat på underskott allt mellan 400-800 kcal per dag den senaste månaden, kanske sänker då underskotten till runt 250 kcal eller liknande, och kör ner till kanske 67-68 kg som jag hade tänkt mig innan, sedan börjar jag 'bulka' på ett lågt kaloriöverskott på kanske runt 250 kcal.

Snubben
2014-07-18, 10:12
Träna hållning med. Kommer göra dig gott!

Kvicksilver
2014-07-18, 10:58
Deffa inte mer. Det finns inte så mycket att deffa fram än. Lägg dig på ett litet överskott ett år framöver i kombination med styrketräning. Sen deffar du igen och ser vad du åstadkommit.

Öva på hållningen. In med magen, ut med bröstet och upp med hakan!

grevar
2014-07-18, 11:06
Kör med hårt träning och käka rätt! Deffa är du klar med för ett bra tag sen i min mening

LIFT
2014-07-18, 11:54
Okej, vid närmare eftertanke så håller jag lite med att deffen bör avslutas. Bör man vända deffen sakta mot lean bulken? Har tidigare läst/hört någonstans att man inte bör hastigt skifta från deff till bulk (eftersom risk finns att mer fett bildas?), osäker vart jag hört/läst det ifrån.

Något jag även bör fixa/prioritera nu (som jag nog skulle sikta på för länge sedan) är att lära mig kroppsviktövningar som pull ups.

Kör just nu 3 split schema (push-leg-rest-pull-rest sen repetera), osäker om jag bör testa nytt schema eller fortsätta sedan när jag byter mot bulk med +250 kcal/dag (som blir cirka 1 kg per månad?)

EnergiÖverskott
2014-07-18, 12:38
Okej, vid närmare eftertanke så håller jag lite med att deffen bör avslutas. Bör man vända deffen sakta mot lean bulken? Har tidigare läst/hört någonstans att man inte bör hastigt skifta från deff till bulk (eftersom risk finns att mer fett bildas?), osäker vart jag hört/läst det ifrån.

Något jag även bör fixa/prioritera nu (som jag nog skulle sikta på för länge sedan) är att lära mig kroppsviktövningar som pull ups.

Kör just nu 3 split schema (push-leg-rest-pull-rest sen repetera), osäker om jag bör testa nytt schema eller fortsätta sedan när jag byter mot bulk med +250 kcal/dag (som blir cirka 1 kg per månad?)

Öka med cirka 100 Kcal/vecka tills du hittat din energibalans (tills du stannat i vikt). Därefter ligger du kvar där (på din energibalans) i 2-3 veckor och sedan börjar du att höja till ett förmodat överskott på 200-300 Kcal/dygn.

Då hinner både kropp och huvud med.

lurre86
2014-07-18, 13:32
Du är otroligt velig... Om du fortsätter vara det kommer det drabba din träning. Du måste känna efter vad du själv känner.

Ingen annan här inne ska gå runt med din kropp utan det är du.

LIFT
2014-07-18, 14:24
Jo men min tanke var att jag nu sänker hastigheten på deffen, liknande det användaren ÖverSkott beskriver, så tar jag sedan och börjar en liten bulk. Jag kommer nog hinna droppa till 68 kg om jag höjer med t.ex 100 kcal i veckan.
Bygga/överskott tar ju trots allt längre tid och det måste jag ändå börja med strax så därav börjar jag redan nu med vändningen.

DieErste
2014-07-18, 22:05
Öka med cirka 100 Kcal/vecka tills du hittat din energibalans (tills du stannat i vikt). Därefter ligger du kvar där (på din energibalans) i 2-3 veckor och sedan börjar du att höja till ett förmodat överskott på 200-300 Kcal/dygn.

Då hinner både kropp och huvud med.

att det går att bygga på balans har man ju hört men det vanliga är ju "det kommer gå sjukt mkt långsammare". läser man detta dock så låter det ju som att balans kan ge rätt bra gains och läser man längre ner i artikeln har dom gått ner i fettmassa på överskott :S

http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-muscle-prof-is-bulking-really-necessary.html

Can you gain muscle without taking in excess calories? The answer is actually yes. My lab recently published a study in the "European Journal of Applied Physiology" where we optimized protein intake, but kept calories at maintenance in the subjects.5

We found that these highly trained subjects gained muscle and lost fat at the same time, with minimal change in their total bodyweight. In other words, training hardcore while on maintenance calories can actually shift your body to a more muscular, less fat appearance.

jontexer
2014-07-18, 22:33
helt enkelt. Vill du gå ner mer i fett? isåfall fortsätt deffa.
Om du tänker sluta så gör som några sagt tidigare att hög kalorierna lite i taget, lätt att det blir för mycket om du börjar äta på direkt.(har gjort det misstaget själv...)

LIFT
2014-07-19, 00:18
helt enkelt. Vill du gå ner mer i fett? isåfall fortsätt deffa.
Om du tänker sluta så gör som några sagt tidigare att hög kalorierna lite i taget, lätt att det blir för mycket om du börjar äta på direkt.(har gjort det misstaget själv...)

Tror att jag ändå kommer lägga på mig lite fett när jag påbörjar lean bulk (cirka 250 kcal/dag) och jag antar att man har större chans att tappa muskler ifall jag deffar på lägre fettprocent, samt om jag kör nu en lean bulk så lär jag väl antagligen få mer muskler och som till slut täcker de mesta skelett så man sedan inte ser lika benig ut på mindre fettprocent.
Så därav så tänker jag att det lär då ändå vara bättre att jag avslutar deff och påbörjar bulk.

Jag ska göra höja kalorierna lite åt taget.
Förstår inte riktigt vad du menar med : "...lätt att det blir för mycket om du börjar äta på direkt..."
Blir för mycket vad? fett eller att man helt enkelt äter för mycket (om man blir hungrigare eller liknande?). Inte för jag stressar till att bulka/ligga konstant överskott, utan mer av nyfikenhet om riktigt vad händer vid hastig förändring i sitt intag av kalorier (underskott/överskott).

CalleP
2014-07-19, 23:10
Tja! Jag hade inte fortsatt deffa då det inte ser ut som du har speciellt mycket kroppsfett. Hade istället lagt mig på ett svagt överskott och sedan köttat på bra i gymmet istället.

jontexer
2014-07-19, 23:32
Förstår inte riktigt vad du menar med : "...lätt att det blir för mycket om du börjar äta på direkt..."
Blir för mycket vad? fett eller att man helt enkelt äter för mycket (om man blir hungrigare eller liknande?). Inte för jag stressar till att bulka/ligga konstant överskott, utan mer av nyfikenhet om riktigt vad händer vid hastig förändring i sitt intag av kalorier (underskott/överskott).

Menade helt enkelt att jag själv har gjort misstaget att efter avslutad deff börjat äta efter min hunger(som är och alltid varit enorm) och på så sätt gått upp alldeles för snabbt så att det mestadels blivit fett. Det resulterade i att jag var tvungen att göra en till(dock kortare) deff :)