handdator

Visa fullständig version : Max-styrka


Maaattias
2004-03-24, 19:05
Stämmer detta?

För att öka maxstyrkan kör man 3-5 set med 85-100 % belastning 1-3 reps....

Man kan träna typ bänk,böj,mark med flera så!


läste nått sånt..

Kan man träna samma muskelgrupp tungt mer än en gång i veckan utan att bli övertränad?

Maaattias
2004-03-24, 21:49
en fråga till när jag ändå har en tråd... När ni kör max-styrka..

tex bröst... Kör ni ungefär 3-5 set totalt eller 3-5 set per övning?

acidbl00d
2004-03-24, 21:54
3-5set per övning

Jag man kan träna samma muskelgrupp mer än en gång i veckan men om man kör till failure mer än en gång i veckan så riskerar man bli övertränad...

Bara en fråga ta nu inte illa upp. Är du nybörjare och tycker du är nästan pinsamt svag i bänkpress eller är det nån tävling med en polare om det?

Shadow Warrior
2004-03-24, 22:03
Originally posted by acidbl00d
3-5set per övning

Jag man kan träna samma muskelgrupp mer än en gång i veckan men om man kör till failure mer än en gång i veckan så riskerar man bli övertränad...

Bara en fråga ta nu inte illa upp. Är du nybörjare och tycker du är nästan pinsamt svag i bänkpress eller är det nån tävling med en polare om det?

3-5set för styrka? Själv skulle jag köra 7-10set i tex knäböj där jag pyramidiserar från en lätt 8reppare till 1 maximal singel som sedan följs upp av två lättare set. Tex 10x8,4,3,2,1,1,1,1,8,10 För max styrka alltså...

Maaattias
2004-03-24, 22:13
Originally posted by acidbl00d
3-5set per övning

Jag man kan träna samma muskelgrupp mer än en gång i veckan men om man kör till failure mer än en gång i veckan så riskerar man bli övertränad...

Bara en fråga ta nu inte illa upp. Är du nybörjare och tycker du är nästan pinsamt svag i bänkpress eller är det nån tävling med en polare om det?

Relativt nybörjare.. Nä tävlar med lite polare.. har gjort en 1.a på 100 som bäst i bänken!

Pdaddy
2004-03-24, 22:23
Relativt nybörjare.. Nä tävlar med lite polare.. har gjort en 1.a på 100 som bäst i bänken!

Det är ju bra för att va nybörjare helt klart :D
kör på du..

Marcus

Mart|n
2004-03-24, 22:25
Jag tränar för max-styrka. Iaf i SL :) kolla min träningsdagbok så får du lite hum om det.

mr_ping2
2004-03-24, 22:38
Jag kör bänk 2 ggr. i veckan.... Onsdag kör jag (efter 4 uppvärmingsset) 4 set tungt.... max 4:or, oftast 2 eller 3.

Lördag kör jag halva-vägen-bänkpress (går ner halva vägen).
Sen kör jag negativa reps typ 3:or...

aliquis
2004-03-25, 04:09
Som jag har uppfattat det hela beror det på HUR du vill öka maxstyrkan.


Din potentiella maxstyrka, dvs det du BORDE kunna lyfta som mest bestäms naturligtvis av hur stora muskler du har.

Genom att lyfta tunga vikter med få repetitioner övar du upp ditt nervsystem till att anstränga sig till max och få upp tunga vikter, dvs du blir duktig på att utnyttja dom muskler du faktiskt har och kommer närmare din potentiella maxstyrka. Så om det är ditt mål kör bara tunga repetitioner...

Efter ett tag kommer du ju dock bli väldigt duktig på att lyfta tunga vikter, du ligger nära ditt max, för att då kunna öka styrkan måste du ju få större muskler, och när det gäller att utveckla mer massa är det inte alls säkert att 1-3 reps är bäst.

Så det beror väl lite på om det är ett kortsiktigt eller långsiktigt mål, omväxling förnöjer, kör tungt då och då för att lära dig lyfta tungt och träna på som vanligt resten av tiden för att öka massa så löser det sig nog.