handdator

Visa fullständig version : Lårcurl - funderingar rörande utförande.


Thornblom
2014-07-17, 22:13
Jag har på senaste tiden funderat mycket på utförandet av liggande lårcurl. Man kan tycka att det skulle vara svårt att göra fel i denna övning, men jag är lite osäker på en detalj; Röven.
Jag kan utföra övningen med en herrans massa vikt, eller med ganska lite vikt. Skillnaden är huruvida jag trycker ner röven mot dynan eller ej. Gör jag det, känner jag en extremt intensiv kontakt i baksidan, och en antydan till stretch i framsida lår, vikten blir dock halverad. Frågan är nu, är det möjligt att baksida lår avbelastas när jag går tungt och rumpan åker upp/framåt?
Någon som mixtrat med nämna utförande?

pezrulezhaakon
2014-07-17, 22:33
Jag har på senaste tiden funderat mycket på utförandet av liggande lårcurl. Man kan tycka att det skulle vara svårt att göra fel i denna övning, men jag är lite osäker på en detalj; Röven.
Jag kan utföra övningen med en herrans massa vikt, eller med ganska lite vikt. Skillnaden är huruvida jag trycker ner röven mot dynan eller ej. Gör jag det, känner jag en extremt intensiv kontakt i baksidan, och en antydan till stretch i framsida lår, vikten blir dock halverad. Frågan är nu, är det möjligt att baksida lår avbelastas när jag går tungt och rumpan åker upp/framåt?
Någon som mixtrat med nämna utförande?

Vilken maskin kör du med?

Limpi
2014-07-17, 22:37
När du lyfter rumpan från bänken får du ett kortare ROM samt att du kommer ifrån det svagaste läget i övningen när benen är helt sträckta, vilket är varför du kan lyfta mer vikt då. Jag föredrar att hålla röven nere och stilla, men så länge man är konsekvent och kan mäta progression ser jag inga problem.

BobaFett
2014-07-17, 23:38
Jag föredrar att hålla röven nere och stilla, men så länge man är konsekvent och kan mäta progression ser jag inga problem.

Fast problemet är att man lätt maxar maskinen. (Om man inte tar ett ben i taget).

Jag brukar hålla knät/låret svävande ovanför dynan samt lyfter överkroppen också. Blir mycket tyngre.

På liggande lårcurl alltså.

Man kan köra hela rörelsen, endast i nederläget eller endast i toppläget. Jag brukar variera mellan de tre utföranden. Att köra partials i nederläget tar riktigt bra.

Arne Persson
2014-07-18, 07:12
Tyvärr är många lårcurlmaskiner alldeles för tunga i slutfasen, vilket beror på aktiv insufficiens i hamstringsmusklerna. Detta tvingar kroppen att mlm svanka för att kompensera och öka avstånden mellan ursprungen och fästena på hamstringsmusklerna.
Nordic Gyms liggande lårcurl är ett lysande exempel på där biomekaniken tar hänsyn till detta och möjliggör full ROM utan att "svanka".

Anders The Peak
2014-07-18, 07:58
Tyvärr är många lårcurlmaskiner alldeles för tunga i slutfasen, vilket beror på aktiv insufficiens i hamstringsmusklerna. Detta tvingar kroppen att mlm svanka för att kompensera och öka avstånden mellan ursprungen och fästena på hamstringsmusklerna.
Nordic Gyms liggande lårcurl är ett lysande exempel på där biomekaniken tar hänsyn till detta och möjliggör full ROM utan att "svanka".

Även Nautilus liggande lårcurl tar hänsyn till biomekniken :)

En fråga Arne din sittande tricepsmaskin French snodde du konstruktionen till den... Likt Gymlecos måttande och fotande av varenda maskin som visades upp på mässorna :)

Mackie Messer
2014-07-18, 08:03
Atp. Du menar Nordic "sittande triceps"? Har bara sett den från nordic.

Arne Persson
2014-07-18, 08:15
Även Nautilus liggande lårcurl tar hänsyn till biomekniken :)

En fråga Arne din sittande tricepsmaskin French snodde du konstruktionen till den... Likt Gymlecos måttande och fotande av varenda maskin som visades upp på mässorna :)

Hahaha!:) Jag snodde verkligen INTE iden från någon. Det märker du om du tränar iden, den är inte lik någon annan i känslan och vissa detaljer. Märket du nämner har tagit flera av våra idéer. En annan maskin jag tog fram som nog är ganska unik är Nordics ländryggsmaskin.:)

Morrris
2014-07-18, 09:36
Hahaha!:) Jag snodde verkligen INTE iden från någon. Det märker du om du tränar iden, den är inte lik någon annan i känslan och vissa detaljer. Märket du nämner har tagit flera av våra idéer. En annan maskin jag tog fram som nog är ganska unik är Nordics ländryggsmaskin.:)


Tänkte bara hoppa in i tråden för att bekräfta dig lite, Arne. Vi har en sådan french pressmaskin på gymmet och den är helt otrolig. Fantastisk att träna i, känns som att caput longum söka spricka efter några tunga set. :)

sungun
2014-07-18, 14:11
Jag har på senaste tiden funderat mycket på utförandet av liggande lårcurl. Man kan tycka att det skulle vara svårt att göra fel i denna övning, men jag är lite osäker på en detalj; Röven.
Jag kan utföra övningen med en herrans massa vikt, eller med ganska lite vikt. Skillnaden är huruvida jag trycker ner röven mot dynan eller ej. Gör jag det, känner jag en extremt intensiv kontakt i baksidan, och en antydan till stretch i framsida lår, vikten blir dock halverad. Frågan är nu, är det möjligt att baksida lår avbelastas när jag går tungt och rumpan åker upp/framåt?
Någon som mixtrat med nämna utförande?

På PT-skolan var man väldigt tydlig med att det var viktigt att hålla ner rumpan. Å jag kan tänk mig att det snabbt kan bli fel om man lär sig att man bara behöver svanka upp röven lite till för att orka med en tyngre vikt. Vi vill ha starkare hamstrings, inte ankröv å ländryggsbesvär.
Ett sätt att minska vikterna ytterligare är att undvika att dra med vadmuskeln å dra med sträckt vrist.

Arne Persson
2014-07-18, 14:13
Tänkte bara hoppa in i tråden för att bekräfta dig lite, Arne. Vi har en sådan french pressmaskin på gymmet och den är helt otrolig. Fantastisk att träna i, känns som att caput longum söka spricka efter några tunga set. :)

Tackar! Att konstruera en hyfsad tricepsmaskin låg mig riktigt varmt om hjärtat. :d

Thornblom
2014-07-18, 20:06
Vilken maskin kör du med?

Nautilus. En svart sak. Dynan är ganska rak, dvs inte så stor vinkel vid höften.

Tack för svar för övrigt!

pezrulezhaakon
2014-07-18, 22:13
Nautilus. En svart sak. Dynan är ganska rak, dvs inte så stor vinkel vid höften.

Tack för svar för övrigt!

Ok.
För träningseffektiviteten i hamstrings är det rekommenderat att inte flytta/lyfta höftpartiet.

Thornblom
2014-07-20, 09:01
Ok.
För träningseffektiviteten i hamstrings är det rekommenderat att inte flytta/lyfta höftpartiet.

OK, tackar!

Tyrwing
2014-07-20, 09:27
Lättare hijack.

Fråga 1: Har stående enbens lårcurl, liggande samt sittande, är det en god idé att rotera mellan dessa 3 olika?

Fråga 2: Maskinerna(kommer ej ihåg märket) har någon som funktion är själva kudden/vikten som ligger emot benet har en rörelse möjlighet i på ca 10cm åt vardera håll upp och ned för vaden, vilket gör att för en ovan person blir det ett ganska skumt "slut" där man kan dra åt kudden lite extra utan allt för mycket tyngd, är detta vad du talar om Arne Persson, maskinen är konstruerad för att rätta till tyngden i slutet?