handdator

Visa fullständig version : Äta snabba kolhydrater långsamt


Horkas
2014-07-17, 17:23
Jag brukar ibland sitta och äta havregrynsgröt väääldigt långsamt. Kan ta 1 timme att äta 2 dl havregryn. Havregrynsgröt anses vara relativt snabba kolhydrater som jag förstår det, men kan man säga att de blir "långsamma" om de intas långsamt?

Löpare
2014-07-17, 18:33
Nej.

King Grub
2014-07-17, 18:40
Havregrynsgröt ger inte snabba kolhydrater.

R Scarpa27
2014-07-17, 18:46
1 timma? 2dl gröt?
använder du japanska pinnar och käkar gröt med? hehe...

vet inte om din fråga är på skämt eller allvar. men du har ju svaret ovan, sen hur snabbt och sakta du äter förändrar ju inte råvaran.

King Grub
2014-07-17, 18:48
Äter man snabba kolhydrater riktigt långsamt får man ju förstås inte något stor och skarp blodsocker- och insulinpåverkan som om man hade slängt i sig maten. Så på det sättet blir effekten mer lik långsamma.

Men man tjänar inte på det i något syfte, och tänderna tackar dig inte.

DieErste
2014-07-17, 18:55
off topic men hur smakar gröten efter 1h egentligen? :/

exor
2014-07-18, 06:14
off topic men hur smakar gröten efter 1h egentligen? :/

Skit, blir en torkad hinna över och gröten liknar mer klister...

Mackie Messer
2014-07-18, 07:37
Jag har ibland under deff ätit kall gröt som jag kokar en stor sats och har i kylen. Det smakar helt OK. Äter varken varm eller kall gröt pga att det är en kullinarisk sensation utan gröt är gröt oavsett.

exor
2014-07-18, 08:52
Jag har ibland under deff ätit kall gröt som jag kokar en stor sats och har i kylen. Det smakar helt OK. Äter varken varm eller kall gröt pga att det är en kullinarisk sensation utan gröt är gröt oavsett.

Äter gröt 1-2 gånger i veckan, jag tycker det är gott och något jag kan längta efter. Men då lägger jag ner lite kärlek på den också..

Horkas
2014-07-18, 19:20
Det finns så många fördelar med att äta långsamt och sen enda (men stora) nackdelen som jag ser är just tandhälsan.

Men, som kampsportare som tränar 2 pass om dagen och har enorma krav på kosten så måste jag hälsa tandhälsan goodbye ändå.
Jag äter.... hela dagen. non-stop. När jag tränar dricker jag vitargo. Tänderna får bara vila under natten. Kan liksom inte ändra på det.

Om någon har några tips som inte inbegriper att "låta tänderna vila genom att äta med 4 timmars mellanrum" så skulle jag verkligen uppskatta det. Kanske startar en ny tråd till och med.

King Grub
2014-07-18, 19:30
Ät större måltider i stället för många små.

Tränar jag fyra timmar per dag äter jag runt 2000 kcal i ett mål på förmiddagen och 2500 kcal i ett mål på kvällen.

Animalisk
2014-07-18, 21:06
Jag är nyfiken på vad som är de stora fördelarna med att äta långsamt, samt hur långsamt är långsamt? Horkas, kan du nämna några?

Horkas
2014-07-18, 23:01
Ät större måltider i stället för många små.

Tränar jag fyra timmar per dag äter jag runt 2000 kcal i ett mål på förmiddagen och 2500 kcal i ett mål på kvällen.

Orkar inte ens börja på att beskriva hur annorlunda du måste tänka kostmässigt när du tränar en idrott som MMA två gånger per dag. För att bara nudda vid åtminstone en av de otaliga aspekterna så väljer jag att formulera en uppmaning:

Ät ett av dina två bamsemål, kom sen ner på mattan och brottas. Skriv här sen och berätta om din nya erfarenhet :) beskriv också hur dagens andra pass gick. Will do for a good story ;)

Albin Eriksson
2014-07-19, 02:59
Jag är nyfiken på vad som är de stora fördelarna med att äta långsamt, samt hur långsamt är långsamt? Horkas, kan du nämna några?

Äter du långsamt hinner du få mer mättnadskänsla och överäter kanske inte som vissa gör annars.