handdator

Visa fullständig version : Äter man för lite? Räkna kalorier är knepigt?


orteninho
2014-07-17, 16:30
Tjenare!

Jag tror att jag gör fel... Försöker tappa lite vikt för att tighta till mig då man är rätt flötig och har försökt räkna lite kalorier och sånt och kommit fram till följande,

Ålder: 27
Längd: 182
Vikt: 89
Basal: 2017 kcal
Vid träning: 3126 (1.55 i aktiveringsgrad)
Fett% (enligt min supervåg): 21,6

Försökt köra med -500 kcal per dag för att tappa ett halvkilo i veckan.
Nu till min fråga!

Om jag har 3126-500 = 2626 kcal, är detta med träning inräknad eller utan träning? För så som jag gjort nu så har jag försökt få 2626 kcal - träning (5-600) = 2026 kcal. Tänker jag fel då?

Anledningen till varför jag frågar är då jag märkt att jag inte tappar så mycket vikt som jag borde men är fett trött jämt. Jag funderar helt enkelt på om jag äter alldeles för lite för hur mycket jag faktiskt tränar. Exempel: Säg att man käkar kyckling, broccoli och kvargsås, hur mycket av varje borde jag äta?

Hjälp! Innan jag lägger ner och blir/förblir en tjockis!

MVH
orteninho

ABrownie
2014-07-17, 17:08
Din träning ska ingå i din aktivitetsgrad, aktivitetsgraden är hur aktiv din vardag är.
2026 borde du absolut gå ner i vikt på eftersom din basalnivå var 2000, alltså hur mycket din kropp gör av med om du ligger i sängen hela tiden, du kommer gå ner alldeles för snabbt på 2026.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

vicarious
2014-07-18, 06:56
Aktivitetsfaktorn inkluderar all aktivitet, inklusive träning. Tränar man mycket och förbrukar mycket energi får man därför välja en högre aktivitetsfaktor.

Hur som helst är det bara en mer eller mindre kvalificerad gissning, det går inte att räkna ut exakt hur mycket energi man förbrukar. Använd det som en fingervisning och anpassa kaloriintaget efter hur snabbt du går ned i vikt.

orteninho
2014-07-18, 07:51
Hej!

Tack för svaren!

Allting är ju individuellt men att räkna ger mig en fingervisning iaf.

Om jag fattar rätt på era kommentarer så bör jag med andra ord tänka såhär,

Mat - Träning = 2626

Följdfråga: Hur i helvete stoppar man i sig så mycket mat, typ 3000 kcal, utan att krevera?? Jag tycker att jag äter "tillräckligt" som jag gör nu, även om jag vart lite trött. Hur stora portioner ska man köra på lunch/middag egentligen? 1000-1200 kcal styck eller nåt sånt och resten på mellanmålen?

ABrownie
2014-07-18, 08:30
Ja att räkna hjälper ju får att hamna någorlunda nära men sen får du ju väga dig och föra in vikten i Excel eller någon viktminskningsapp och helt enkelt kolla åt vilket håll kurvan pekar och minska eller höja.
Du har väl orkat äta den mängden innan? Annars borde ju ju inte ha gått upp i vikt.
Mitt tips är fullfeta produkter då sticker energivärdet snabbt iväg, jag brukar undvika att fylla ut med socker men de är bara för att jag inte annat de vara nyttigt.
Sen är de ju upp till dig hur du vill dela upp de, vad som passar din vardag.
Jag hinner tex. inte äta fler än tre mål om dagen så jag delar upp mina kalorier på två eller tre, men om du inte orkar äta så mycket på två sittningar så delar ju du upp de på ett sätt som passar dig.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

orteninho
2014-07-18, 08:41
Jo men excel och jag är bästa vänner i det här (älskar statistik) så det gör jag. Sen tänkte jag mig ett upplägg på typ såhär,

Frukost Mellanmål 1 Lunch Mellanmål 2 Middag
658 329 986 329 986
20% 10% 30% 10% 30%

Tyvärr är det så att jag är sockerberoende i form av kex/kakor/kaksmet/tårtor och sånt. Får jag chansen kan jag suga i mig en muffinssmet värd 20 muffins utan konstigheter -_-.

DÄR var mina 3-4000 kcal per dag innan. Så problemet ligger snarare i hur man ska fixa utbytet. Kan Gainer vara nåt alternativ här kanske eller är det bara värdelöst och jag borde försöka äta mer "riktig" mat?

ABrownie
2014-07-18, 12:06
Om du inte får i dig kalorierna så kommer ju en gainer hjälpa.
Jag personligen tycker det är mer värt\roligare att lägga kalorierna på saker som extra ost på gratänger, en extra laxfilé eller mer sås istället för att dricka dom i form av gainer men de är ju helt upp till dig 😊

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

vicarious
2014-07-18, 15:38
Ät vanlig mat. Så länge du inte baserar din kost på extremt energisnåla livsmedel så bör 2500 kcal inte vara några som helst problem.