handdator

Visa fullständig version : En kaffefråga

Perramja
2014-07-17, 10:52
Hej!

Nu skulle jag behöva lite funderingar och fakta kring ett problem till kaffe som jag inte blir klok på!

Såhär är det:

Om jag dricker en normalstor kopp kaffe piggnar jag till direkt och får ett rejält påslag, men ca 30 minuter senare blir jag i princip som en zombie och helt utanför mig själv sinnesmässigt. Skulle kunna beskriva det som att jag hamnar utanför mig själv som i en bubbla på något sätt samt att jag blir lätt illamående. Detta sitter i halva dagen. Tar jag däremot en energidryck känner jag ingenting förutom att jag blir pigg och alert, svart te mm likaså. Det är alltså inte koffeinet som påverkar mig, kan dra i mig 4 redbull utan att få den obehagliga känslan som jag får av kaffe.

Jag älskar kaffe, men kan verkligen inte dricka det när jag blir enligt ovanstående beskrivning *gah!* Någon som känner igen sig eller har någon aning vad i kaffet som kan orsaka detta märkliga tillstånd?

Mvh en kaffesugen cofffee

MikaelB
2014-07-17, 11:21
Har för mig det tar en halvtimme innan koffeinet börjar verka..

Hur mår du om du har mjölk i? Det blir ju lite snällare för magen.

Perramja
2014-07-17, 13:17
Kan inte vara koffeinet som gör det, kan ju dricka otaligt med energidryck och ta koffeintabletter utan att få denna olustiga känsla...mjölk eller inte spelar ingen roll.

cero
2014-07-17, 13:33
Hur mycket koffein finns det i kaffe jämfört med Redbull?

hampfuz
2014-07-17, 13:39
1 burk rb är ungefär lika mycket koffein som 1 kopp medelkaffe. Verkar väldigt märkligt.

cero
2014-07-17, 13:42
Onekligen märkligt ja. Vad kan det finns för andra aktiva substanser i kaffe som kan ställa till det?

Perramja
2014-07-17, 13:46
1 burk rb är ungefär lika mycket koffein som 1 kopp medelkaffe. Verkar väldigt märkligt.

Makalöst märkligt*screwy* Är inte den typen som är känslig eller reagerar i övrigt på det jag stoppar i munnen, men detta blir jag inte klok på...

EnergiÖverskott
2014-07-17, 14:20
Haha! Fan vad sjukt! Jag upplever preciiiis samma sak. Jag kan dricka koffein från energidrycker eller tabs á 600 Mg utan att känna något negativt alls men så fort jag dricker kaffe så blir jag sjukt speedad och crashar sedan en stund efter. Det är jävligt irriterande då jag verkligen älskar kaffe.

MikaelB
2014-07-17, 14:59
Kan inte vara koffeinet som gör det, kan ju dricka otaligt med energidryck och ta koffeintabletter utan att få denna olustiga känsla...mjölk eller inte spelar ingen roll.

Ok, kaffe i sig är surt och innehåller olika syror, du tål väl inte dem helt enkelt.

cero
2014-07-17, 15:01
Koffein är skräp enligt mig i alla fall. Långsiktigt så försämras man mentalt. Skippa kaffet och drick något annat gott.

tlk
2014-07-17, 15:35
Långsiktigt så försämras man mentalt.

Källa på detta plz.

hampfuz
2014-07-17, 16:27
Ok, kaffe i sig är surt och innehåller olika syror, du tål väl inte dem helt enkelt.
Energidrycker är många gånger surare än kaffe.

Visserligen innehåller kaffe tusentals fytokemikalier, men inget man borde kunna reagera på.

Vasovegal reaktion av värmen eller smaken?