handdator

Visa fullständig version : Större anabol hormonpåverkan av konditionsträning före styrketräning


King Grub
2014-07-17, 08:58
Concurrent training has been widely used in fitness centers in order to simultaneously optimize cardiovascular and neuromuscular fitness, and induce a high-energy expenditure. Therefore, the aim of this study was to compare the acute effects of two different orders of concurrent training on hormonal responses in concurrent trained men. Fourteen men (mean±SD: 24.7±5.1 years old) were randomly divided into 2 groups: endurance training followed by strength (ES, n= 7) and strength training followed by endurance (SE, n= 7). Serum concentrations of testosterone, cortisol, growth hormone and IGFBP3 were measured before and after both training orders. A significant interaction between exercise order and time was only found in the IGFBP-3 levels (p=0.022). The testosterone and IGFBP-3 concentrations significantly increased in the ES group after the exercise trainings (57.7 ± 35.1%, p = 0.013 and 17.0 ± 15.5%, p = 0.032, respectively), but did not change significantly in the SE group (15.5 ± 36.6%, p = 0.527 and -4.2 ± 13.9%, p = 0.421, respectively). Conversely, cortisol and growth hormone concentrations significantly increased in both ES (169.2 ± 191.0%, p = 0.021 and 13296.8 ± 13009.5%, p = 0.013, respectively) and SE (92.2 ± 81.5%, p = 0.017 and 12346.2 ± 9714.1%, p = 0.001, respectively) groups compared with baseline values. No significant correlations were found between the changes in the hormonal concentrations. In conclusion, these results suggest that immediately post-exercise testosterone and IGFPB-3 responses are significantly increased only after the ES order. Therefore, an ES training order should be prescribed if the main focus of the training intervention is to induce an acute post-exercise anabolic environment.

J Strength Cond Res. 2014 Jul 15. Order effects of combined strength and endurance training on testosterone, cortisol, growth hormone and IGFBP-3 in concurrent-trained men.

svenbanan
2014-07-17, 09:10
Är någon av de markörer de tittade på av relevans för vilken effekt man kan tänkas få av konditionsträningen? Eller är det bara grejer som är relevanta för styrka/hypertrofi?

King Grub
2014-07-17, 09:15
Det är alltid positivt för träningsresultat med anabol hormonfrisättning, även om den praktiska betydelsen kan vara oklar.

svenbanan
2014-07-17, 09:23
Okej, verkar ju rimligt.

Finns det ens några specifika markörer att titta på om man vill se om träningen kan förväntas ge några resultat på kondition?

caro
2014-07-17, 09:30
Det är alltid positivt för träningsresultat med anabol hormonfrisättning, även om den praktiska betydelsen kan vara oklar.

Jag förmodar att du menar att man mätbart kan påvisa positiva träningsresultat, men att man inte vet exakt hur mekanismerna för inverkan ser ut? Annars synes mig meningen något motsägelsefull.

I den här undersökningen, har man alltså mätt upp 14 män, i två grupper, i snävt åldersintervall, och påvisat resultat efter hur mycket träning? Ett pass? Flera pass?

Sparven från Minsk
2014-07-17, 09:32
Minns för några år sedan så var det tabu att köra cardio innan styrketräningen. Kan inte minnas varför. Men nu verkar det som om man ska göra det!! Galen värld vi lever i....

King Grub
2014-07-17, 09:34
Minns för några år sedan så var det tabu att köra cardio innan styrketräningen. Kan inte minnas varför. Men nu verkar det som om man ska göra det!! Galen värld vi lever i....

Om man vill eller måste köra båda träningsformerna i samma pass. Det är säkert mer anabolt att bara träna styrketräning i ett pass.

Prost
2014-07-17, 15:03
Detta har jag alltid "kännt" att det är bättre. Har tränat styrka direkt efter löpning flera gånger och träningen har gått lika bra/bättre de gångerna(förutom benen vilket inte är det minsta konstigt). Har dock aldrig någonsin gjort med tvärtom ordning även fast det har sagts av "alla" att det är bättre.

sungun
2014-07-17, 15:45
Har vi inte nyss lärt oss att löpträning bara gör dig smalfet??

caro
2014-07-17, 15:48
Har vi inte nyss lärt oss att löpträning bara gör dig smalfet??

Man funderar på om styrketräningen efter då gör en smalstark eller starkfet. Men jag ska ladda hem artikeln och studera frågan närmre.

Sniggel
2014-07-17, 17:46
Det är alltid positivt för träningsresultat med anabol hormonfrisättning, även om den praktiska betydelsen kan vara oklar.

Självklart är det det. Men i det här fallet kanske upplägget även kommer med andra negativa konsekvenser och som dessutom har större effekt än den positiva.

Sniggel
2014-07-17, 17:48
Har vi inte nyss lärt oss att löpträning bara gör dig smalfet??

För mycket löpning med dålig kost och utan någon anabol effekt från t ex styrketräning kan eventuellt göra dig fetare.

svenbanan
2014-07-17, 17:53
Har vi inte nyss lärt oss att löpträning bara gör dig smalfet??
Är du allvarlig?
Det kan väl inte ha varit det du fick ut av den där tråden om att löpning gör en fet.

Man blir inte fet av att löpträna.
Undantaget kanske om man kanske löptränar extremt mycket och även gör alla möjliga fel med kosthållningen.

King Grub
2014-07-17, 17:59
Jag har lagt konditionsträning direkt före styrketräning i över ett år nu och har bara positiva erfarenheter.

svenbanan
2014-07-17, 18:11
Jag har lagt konditionsträning direkt före styrketräning i över ett år nu och har bara positiva erfarenheter.

Jag tycker du ser lite knubbig ut i din nya avatar...

Pitepalt
2014-07-17, 18:21
Tränar crossfit sen ungefär 8mån tillbaka. Mina pass är utformade så att jag kör min styrka först och därefter så kör jag en wod, tror ni att jag skulle få ut mer av min träning om jag ändrade upplägget så att jag körde styrkan efter istället? Detta skulle givetvis medföra att jag inte kan köra lika tungt när jag kör styrka men kanske skulle jag ändå få ut en större effekt av träningen?

King Grub
2014-07-17, 18:26
Jag tycker du ser lite knubbig ut i din nya avatar...

Spaghetti och köttsås 24/7 kan ha den effekten.

sungun
2014-07-17, 19:58
Jag har lagt konditionsträning direkt före styrketräning i över ett år nu och har bara positiva erfarenheter.

Men vilken typ av konditionsträning? Läste för många år sedan att snabba löpintervaller kunde hjälpa dig att få fart på hormonerna inför gymträningen. Medans mera utdragen konditionsträning mest bara förstör kroppens möjligheter att bygga.

King Grub
2014-07-17, 21:05
Men vilken typ av konditionsträning?

Utdragen.

caro
2014-07-17, 21:07
J Strength Cond Res. 2014 Jul 15. Order effects of combined strength and endurance training on testosterone, cortisol, growth hormone and IGFBP-3 in concurrent-trained men.

Hade inte tillgång till den, så jag kunde inte läsa hela. Däremot denna:

The order effect of combined endurance and strength loadings on force and hormone responses: effects of prolonged training, Eur J Appl Physiol (2014) 114:867–880.

Där såg man ingen skillnad mellan grupperna efter 24 veckor (i början fanns en viss skillnad). Applicerat på fysiskt aktiva unga män. Extrapolation blir ju svårt.

King Grub
2014-07-17, 21:40
Om inte annat så verkar anpassningarna till träningen främst ske för den träningsform man avslutar passet med.

BobaFett
2014-07-17, 23:43
Minns för några år sedan så var det tabu att köra cardio innan styrketräningen. Kan inte minnas varför. Men nu verkar det som om man ska göra det!! Galen värld vi lever i....

King Grub sa det en gång och då blev det plötsligt en lag. ;)

BobaFett
2014-07-17, 23:45
Om inte annat så verkar anpassningarna till träningen främst ske för den träningsform man avslutar passet med.

Kommer ihåg när jag började träna för typ 13 år sen en träningskompis som sa att man alltid skulle avsluta passet tungt för att muskeln kommer ihåg det man gör sist. Kanske ligger nåt i det trots allt.

BobaFett
2014-07-17, 23:50
Men vilken typ av konditionsträning? Läste för många år sedan att snabba löpintervaller kunde hjälpa dig att få fart på hormonerna inför gymträningen. Medans mera utdragen konditionsträning mest bara förstör kroppens möjligheter att bygga.

Var ju en studie för ett tag sen som visade att tung cykling i 45 minuter sex timmar före ett styrkepass gav betydligt grövre lår än bara styrketräning.

De gånger jag cyklat tungt på en motionscykel har jag haft den sjukaste pumpen och mjölksyran i benen. Förstår varför det funkar.

King Grub
2014-07-20, 19:14
Några sammanställda grafer visar hur stor skillnaden faktiskt var.

http://suppversity.blogspot.se/2014/07/concomitant-training-cardio-before-or.html

15 gånger större testosteronfrisättning och 1000% större tillväxthormonfrisättning bör t o m kunna ha praktiskt relevant påverkan.

Wilt the Stilt
2014-07-20, 20:45
Lustigt. För inte så längesen var det ajjabajja att utöva konditionsträning, om man ville ha dem optimal gainz. Koloiter funderade på att införskaffa rullstol för transport mellan seten Nu verkar det vara rekommenderat helt plötsligt. Lite komik över det hela.

Agitator
2014-07-20, 21:22
Hur viktigt är dessa förändringar för styrkan och vad är minimum för bästa effekt?

15x och 1000% låter ju intressant. Frågan är vad som blir det gyllene snittet inför ens träningspass.

3km på 13 min på löpband låter ju som något man skulle kunna riva av varje gång innan passet.



Hmmm, läste lite på länkarna.

Bottom line: If we assume that the increase in testosterone and IGFB-3 are relevant, we would be ill-advised to follow the standard practice and perform our resistance training first. If on the other hand you follow my advice and try both and pick the one you feel works best for you, I suppose most of you will end up with the standard regimen. I mean, who wants to squat after 30 minutes on the treadmill? Apropos, you remember my previous article about doing cardio in-between, ha? Why don't you try this as well? Maybe it's - as so often - the golden middle-way that provides optimal results? What? Oh, yeah. Actually it'd probably be best if you had 2 cardio and 3 strength training days, but I know that this does not fit everyones schedule.

Now, please keep in mind that the evidence for immediate benefits from elevated post-workout testosterone, GH and IGF is marginal if not non-existent. The next logical step would be a 12-week study to compare the long-term effects ... obviously, we don't have that study, yet, but the SuppVersity is the place to go if you want to be notified, when it's been conducted ;)

tlk
2014-07-21, 06:57
Lustigt. För inte så längesen var det ajjabajja att utöva konditionsträning, om man ville ha dem optimal gainz. Koloiter funderade på att införskaffa rullstol för transport mellan seten Nu verkar det vara rekommenderat helt plötsligt. Lite komik över det hela.

Rekommendationen att hålla cardion på någon helt annan dag än styrketräningen är väl inte ändrad?

villor91
2014-07-21, 07:32
Har jag missat det eller jämförde man med styrketräning utan uppvärmning ock?

Ram Dass
2017-01-10, 22:51
Jag har lagt konditionsträning direkt före styrketräning i över ett år nu och har bara positiva erfarenheter.
Vill du ge några exempel på positiva erfarenheter du upplevt?

Gör du lika idag och hur upplever du isåfall konceptet idag?

sitemanager
2017-01-11, 06:21
Det jag inte får ut är vilken nivå av cardio som behövs. 32 min intervallträning som i studien är ju inte aktuellt för mig. Skulle inte orka lyfta efter det tror jag. Hur pulshöjande behöver det vara? Finns det svar på det?