handdator

Visa fullständig version : Jag vill gå ner i vikt men äter Cipralex (SSRI)


M81
2014-07-17, 06:08
Hej,
Jag har senaste år gått upp i vikt.. beror väl på flera saker: ålder, dålig mat, beroende av socker, ingen motion och medicin. Jag lider av socialfobi, generell ångest och depression därför måste jag äta Cipralex (ssri). Jag tycker inte att jag har fått större aptit för att jag äter cipralex men det verkar svårt att gå ner i vikt.

Kan man verkligen gå ner i vikt när man äter cipralex?

Lite om mig:
Kvinna
Längd 176cm
Vikt 74,5

Jag har sedan en månad tillbaka börjat gå på powerwalk/jogga vid ett elljusspår som är 6 km lång. Jag gör detta minst 5 gånger i veckan. De dagarna jag inte går på powerwalk/lätt joggar så ska jag träna med crosstrainer och hoppa hopprep eller simma 1 timme.

Jag vägde som mest 79 kg men gick ner till 75,5 kg för att en jobbig grej hände och jag typ kunde inte äta på en vecka. Sen dess har jag bara lyckats gå ner 1 kg på en hel månad! Vad gör jag för fel eller är det medicinen?

Jag fyllde i på matdagboken för att se hur många kcal det blir på en dag. Igår blev det 1640 kcal (fett 53,4%, protein 14,9%, kolhydrater 31,7%).

hahavaffan
2014-07-17, 07:24
Det är inte medicinen (utöver att du äter bättre/mer nu, p.g.a. den gissningsvis). Energi in, energi ut. Ät mindre och förbränn mer, så går du ner i vikt. Men stressa inte utan låt det gå i en lagom takt, så blir det nog bra ska du se!

BlötSnö
2014-07-17, 07:47
Jag tycker det ser ut som att det är väldigt mycket fett som du åt igår. Får man fråga vad du åt frukost/lunch/middag?

Vad du än gör så tappa inte modet. Motionen kommer aldrig vara dålig och är det något som inte går åt det håll du önskar så är det något annat som behöver justeras. Förmodligen bland annat kosthållningen.
Ibland kan känslan "Nej, det här går inte. Jag struntar i allt" uppstå, fastän du gör 70% rätt och bara behöver styra upp den sista lilla biten.

Ajemän
2014-07-17, 07:50
SSRI kan ofta ge ökad hunger. Vissa SSRI kan påverka ämnesomsättningen, men det verkar vara en ovanlig bieffekt...

Har du ätit 1600-1700kcal varje dag en längre period?

Hur är aktivitetsnivån i övrigt?

Snubben
2014-07-17, 07:51
En av bieffekterna av Cipralex är väl just viktökning.. ?

Ajemän
2014-07-17, 07:55
En av bieffekterna av Cipralex är väl just viktökning.. ?

Ökad aptit

Snubben
2014-07-17, 08:00
Ökad aptit

http://www.fass.se/LIF/product?docType=&specId=&userType=&nplId=20011207000025&#side-effects


Vanliga (kan drabba upp till 1 av 10 användare):
Täppt eller rinnande näsa (sinuit)
Minskad eller ökad aptit
Ångest, rastlöshet, ovanliga drömmar, svårighet att somna, sömnighet, yrsel, gäspning, darrningar, stickande känsla i huden
Diarré, förstoppning, kräkningar, muntorrhet
Ökad svettning
Smärta i muskler och leder (artralgi och myalgi)
Sexuella störningar (män kan uppleva problem med fördröjd utlösning eller erektionsproblem medan kvinnor kan uppleva minskad sexuell lust och svårighet att uppnå orgasm)
Utmattning, feber
Viktökning

Verkar vara en del påverkan på vikten, om man ser till bieffekterna.

Ajemän
2014-07-17, 08:01
http://www.fass.se/LIF/product?docType=&specId=&userType=&nplId=20011207000025&#side-effects



Verkar vara en del påverkan på vikten, om man ser till bieffekterna.

Mmm men det är nog eftersom man äter mer, inte för att ämnesomsättningen påverkas.

Snubben
2014-07-17, 08:15
Mmm men det är nog eftersom man äter mer, inte för att ämnesomsättningen påverkas.

Du har säkerligen rätt i det :)

Hoppas du får rättsida på vikten och din fobi TS. Hejjar på dog och håller tummarna för dig! *hug*

M81
2014-07-17, 09:03
När jag läser era inlägg så är det några grejer jag tror jag gör "fel". Det smyger in lite för många glassar i min diet ;) annars håller jag mig borta från: choklad, läsk och skräpmat. Dessutom har jag slutat äta vanligt bröd och istället äter knäckebröd. Jag har dessutom sen några dagar tillbaka slutat äta pasta.

Jag är arbetslös så jag får inte samma vardagsmotion som förut men jag tränar som sagt MINST 5 gånger i veckan. Det blir powerwalk/lätt joggning(6km).

Från matdagbok (igår):
FRUKOST
0,0 gram Knäckebröd Wasa Sport + 121 Kcal
» 30,0 gram Ost hårdost 26% fett 101 Kcal
» 10,0 gram Lättmargarin Lätta 40% fett berik 37 Kcal
Fett: 13 g Protein: 11 g Kolhydrater: 23 g 259 kcal

LUNCH
» 275,0 gram Grekisk sallad m feta ost 212 Kcal
Fett: 17 g Protein: 8 g Kolhydrater: 6 g 212 kcal

FIKA
» 100,0 gram Amerikanska muffins ospec 431 Kcal
Fett: 24 g Protein: 6 g Kolhydrater: 47 g 431 kcal


MIDDAG
» 40,0 gram Sallad - Isbergssallat 5 Kcal
» 50,0 gram Gurka 7 Kcal
» 1,0 dl Santa Maria - Tex Mex - Tacosauce medium 37 Kcal
» 150,0 gram Kebabkött djupfryst stekfärdigt 362 Kcal
Fett: 28 g Protein: 22 g Kolhydrater: 13 g 411 kcal
19:45 Övrigt Måltid

» 125,0 gram Äpple m skal 70 Kcal
Fett: 0 g Protein: 0 g Kolhydrater: 16 g 70 kcal
22:45 Övrigt Måltid

KVÄLLSMÅLTID
» 40,0 gram Knäckebröd Wasa Sport + 121 Kcal
» 30,0 gram Ost hårdost 26% fett 101 Kcal
» 10,0 gram Lättmargarin Lätta 40% fett berik 37 Kcal
Fett: 13 g Protein: 11 g Kolhydrater: 23 g 259 kcal

Totalt intag Fett: 95 g Protein: 58 g Kolhydrater: 128 g 1642 kcal

Evankhell
2014-07-17, 10:48
Skippa muffins (och dina glassar).

Byt ut kebabkött mot annat kött som tex fisk, kyckling.
På dina knäckebröd kan du byta ut osten mot skinka istället och kanske även lite låg-fett keso på det.

En diet som jag kan rekommendera är Periodisk fasta aka "Leangains" av Martin Berkhan. Läs på och se om det är intressant för dig. Den funkar för mig iaf.

IvarLudvig
2014-07-17, 17:51
Vet de som ätit just cipralex och fått problem med vikten, inte aptiten utan ätit som innan och gått upp. När de försökt gå ner så har du skurit rejält i kosten utan effekt så den verkar påverka ämnesomsättningen.

Rug
2014-07-17, 18:02
Inte en speciellt vanlig biverkan. Kör hårt, varför ens fundera.

kalle_banan
2014-07-17, 18:28
Häng inte upp dig på att du äter cipralex, så länge du äter bra mat och konsekvent håller kosten nyttig så löser det sig med tiden. Jag äter förvisso inte cipralex, men jag tyckte att jag hade lite kula i vintras så jag slutade köpa juice, kakor, bullar och för några veckor sedan slutade jag äta bröd, och igår tänkte jag "shit vad mina magrutor syns bra?! *flex*". Jag cyklar till jobbet varje dag, och jag ser morgonturen som ett träningspass, så jag håller högt tempo, försöker hålla pulsen på en behagligt hög nivå och ibland lyckas jag klämma ur lite mjölksyra den sista sträckan innan jag är framme.
Tänk på att du ska leva i typ 50 år till, du kan skynda långsamt genom att lägga om din kost och regelbundet motionera istället för att tvinga in akuta ninjaträningspass och från ena dagen till den andra sluta äta friterat fett med smör till att endast äta riskakor med extra mycket luft i (okej, jag överdriver lite, men du förstår min poäng? :D).

Skippa kakor, bullar, läskeblask och annat onyttigt, ät fiberrik mat, grönsaker, frukt, fettsnålt kött och motionera regelbundet så löser det sig med tiden. Glöm inte att andas ut ibland också :)

R Scarpa27
2014-07-17, 18:36
Skippa muffins (och dina glassar).

Byt ut kebabkött mot annat kött som tex fisk, kyckling.
På dina knäckebröd kan du byta ut osten mot skinka istället och kanske även lite låg-fett keso på det.

En diet som jag kan rekommendera är Periodisk fasta aka "Leangains" av Martin Berkhan. Läs på och se om det är intressant för dig. Den funkar för mig iaf.

det där behövs absolut inte göras.
kebabkött kan vara allt i dagsläget från nöt/fläsk/kyckling/lamm m.m

osten behövs inte bytas ut mot skinka??

käkar man bara varierat och intar mkt kolhydrater från rotfrukter så är mättnaden inga problem.

variation & räkna. dock lyckas du ju gå ner i vikt i TS, så vad är problemet? hasta inte viktnedgången låt det ta tid, och ät så att du orkar just träna också.

och att begränsa sig till viss kost, som många antyder behöver inte alls vara hälsosamt i längden.
dock att laga mkt själv och från grund är alltid bra.

Olegh
2014-07-17, 18:51
det där behövs absolut inte göras.
kebabkött kan vara allt i dagsläget från nöt/fläsk/kyckling/lamm m.m

osten behövs inte bytas ut mot skinka??

käkar man bara varierat och intar mkt kolhydrater från rotfrukter så är mättnaden inga problem.

variation & räkna. dock lyckas du ju gå ner i vikt i TS, så vad är problemet? hasta inte viktnedgången låt det ta tid, och ät så att du orkar just träna också.

och att begränsa sig till viss kost, som många antyder behöver inte alls vara hälsosamt i längden.
dock att laga mkt själv och från grund är alltid bra.

Håller med till stor del. Det viktigaste är att det inte ska kännas som en pina i längden, vilket gör opti till sub-opti för väldigt många.

olwe
2014-07-17, 18:52
Man brukar väll räkna med att 1kg viktnedgång motsvaras av ca 7000kcal. Det ger vid handen att om den där kalkylen/uppräkningen av matintag stämmer och vi låtsas att alla dina dagar såg ut så så skulle du gå ner 0,431 kg extra varje vecka genom att skippa muffinsen.

Sötsuget minskar faktiskt efter ett tag om du håller dig borta från det. Att sluta äta sötsaker "cold turkey" kan vara svårt i början men det blir betydligt lättare efter ett tag.

En morot och ett grönt äpple mättar ganska bra utan att ge så mycket energi. Bra mellanmål för att dämpa hungern upplevar jag det.

Skaffa en stegmätare/stegmätar app. Det får mig att börja steg-tävla med mig själv i alla fall.

Lyft lite skrot också. Ökar både omsättningen och gör det lättare att bibehålla lite muskelmassa vid den övriga viktnedgången.

Jag har ingen legitim kunskap inom viktminskning så ta allt jag säger med en nypa salt och lite skepsis.

Kämpa på!

Sniggel
2014-07-17, 18:57
Det finns de som inte äter cipralex som har väldigt svårt att gå ner i vikt.
Oavsett vilka förutsättningar man har så kan man alltid försöka. Fast ännu bättre är att ge sig fan på det. Att inte försöka lär ju knappast göra en lättare.

M81
2014-07-17, 19:37
Jag gick ner förut 10 kg genom att äta mindre (fyllde i vad jag åt på matdagboken.se) det var hösten/vintern 2012 då jag tog paus från cipralex, det verkade mycket lättare då än nu. Därför börjar jag fundera på om det är cipralex som gör det.

Jag äter inte muffins eller glass varje dag, igår var egentligen ett undantag. Jag vägde som mest 79 kg men gick ner för att jag knappt åt något under en vecka pga stress, panikångest. Efter den veckan vägde jag 75,5 kg. Sen bestämde jag mig för att gå ner ännu mer.. helst 65-67 kg. Nu verkar jag ha fastnat helt.

R Scarpa27
2014-07-17, 19:46
Jag gick ner förut 10 kg genom att äta mindre (fyllde i vad jag åt på matdagboken.se) det var hösten/vintern 2012 då jag tog paus från cipralex, det verkade mycket lättare då än nu. Därför börjar jag fundera på om det är cipralex som gör det.

Jag äter inte muffins eller glass varje dag, igår var egentligen ett undantag. Jag vägde som mest 79 kg men gick ner för att jag knappt åt något under en vecka pga stress, panikångest. Efter den veckan vägde jag 75,5 kg. Sen bestämde jag mig för att gå ner ännu mer.. helst 65-67 kg. Nu verkar jag ha fastnat helt.

muffins eller glass, skit samma handlar fortfarande om kalorier.
sen vad som ger mer vitaminer, mineraler osv eller helt tomma kalorier är en annan femma och mättnad/g osv

watertouch
2014-07-17, 20:41
Jag gick ner förut 10 kg genom att äta mindre (fyllde i vad jag åt på matdagboken.se) det var hösten/vintern 2012 då jag tog paus från cipralex, det verkade mycket lättare då än nu. Därför börjar jag fundera på om det är cipralex som gör det.


Enligt professor Stahl så är viktuppgång ovanligt av Cipralex.

http://books.google.se/books?id=Q7hkAwAAQBAJ&pg=PA225&lpg=PA225&dq=stahl+prescriber%27s+guide+lexapro&source=bl&ots=dbsZdIl5gJ&sig=fKNkmzN_80skubEQdEkwQWtsYy4&hl=sv&sa=X&ei=S8u1U8nAGcHhywPBg4KQCQ&ved=0CEQQ6AEwBA#v=onepage&q=stahl%20prescriber%27s%20guide%20lexapro&f=false

Alexton
2014-07-17, 20:45
Har ett par vänner som kört lchf och gått ner en 20-30 kg vardera (båda hade iofs IBS vilket utesluter en del vanlig sorts kost). De tränar ett par gånger i veckan och tycker det fungerar bra då de anser att de äter sig mätta.
Just hungern verkar vara ett problem när många går på diet.

Kanske är en sista utväg ifall konvetionell diet inte fungerar ?

Och nej jag är ingen förespråkare för LCHF och har aldrig ätit efter denna typ av diet.

Mackie Messer
2014-07-17, 20:52
Enligt professor Stahl så är viktuppgång ovanligt av Cipralex.

http://books.google.se/books?id=Q7hkAwAAQBAJ&pg=PA225&lpg=PA225&dq=stahl+prescriber%27s+guide+lexapro&source=bl&ots=dbsZdIl5gJ&sig=fKNkmzN_80skubEQdEkwQWtsYy4&hl=sv&sa=X&ei=S8u1U8nAGcHhywPBg4KQCQ&ved=0CEQQ6AEwBA#v=onepage&q=stahl%20prescriber%27s%20guide%20lexapro&f=false

Enligt fass är viktuppgång en vanlig biverkning (1av 10).

Evankhell
2014-07-17, 20:59
Håller med till stor del.

Not me.

watertouch
2014-07-17, 21:16
Enligt fass är viktuppgång en vanlig biverkning (1av 10).

Ja då blir det ju svårt Prof. Stahl. Neuropharmaci och Neurobiologi. Jämfört med ? som skrev/uppdaterade FASS.

timoat
2014-07-17, 21:21
Eller kör LCHF.

Morrris
2014-07-17, 21:28
Jag tycker det låter som att du går ut för hårt. Att du lyckats tappa ett kg kroppsvikt på en månad efter att du inte ätit på en vecka och tappat nästan 4 kg tyder snarast på att du ligger ordentligt minus energimässigt. Vänta en månad och se vad som händer. Var försiktig med träningsmängden och lyssna på din kropp. Hoppas det går bra. :)

Rug
2014-07-17, 21:44
Enligt fass är viktuppgång en vanlig biverkning (1av 10).

Nej. Mellan 1/100 och 1/10. Alltså 1-10%. Och det gäller en normalpop deprimerade, inte folk som läser på och ger sig den på att gå ner i vikt. Alltså skulle jag vilja hävda att detta är ganska onödigt att grotta ner sig i på individnivå. Speciellt som att detta förmodligen kan tillskrivas ökad aptit och inte metabola förändringar.

+1 på Sniggel med andra ord. Samma spelregler som annars här i världen.

Betydligt större biverkan av genmedicinen man får från sina föräldrar.

Mackie Messer
2014-07-17, 22:15
Nej. Mellan 1/100 och 1/10. Alltså 1-10%. Och det gäller en normalpop deprimerade, inte folk som läser på och ger sig den på att gå ner i vikt. Alltså skulle jag vilja hävda att detta är ganska onödigt att grotta ner sig i på individnivå. Speciellt som att detta förmodligen kan tillskrivas ökad aptit och inte metabola förändringar.

+1 på Sniggel med andra ord. Samma spelregler som annars här i världen.

Betydligt större biverkan av genmedicinen man får från sina föräldrar.

Genmedicin? Spelar det någon roll om det är 1% eller 10% om Ts tillhör gruppen som går upp i vikt?

M81
2014-07-17, 22:27
Jag tycker det låter som att du går ut för hårt. Att du lyckats tappa ett kg kroppsvikt på en månad efter att du inte ätit på en vecka och tappat nästan 4 kg tyder snarast på att du ligger ordentligt minus energimässigt. Vänta en månad och se vad som händer. Var försiktig med träningsmängden och lyssna på din kropp. Hoppas det går bra. :)

Hur menar du "ordentligt minus energimässigt?"

Jag tränar mycket för att jag älskar det! Fast jag har tänkt att jag kanske borde vila lite mer.

Mackie Messer
2014-07-17, 22:32
Ja då blir det ju svårt Prof. Stahl. Neuropharmaci och Neurobiologi. Jämfört med ? som skrev/uppdaterade FASS.

Fass klassar biverkningar som uppträder för 1 av 10 som vanliga aå du behöver inte börja lipa.

watertouch
2014-07-17, 22:41
Fass klassar biverkningar som uppträder för 1 av 10 som vanliga aå du behöver inte börja lipa.

Du får ju skilja på biverkningar när dem testade medicinen med inrapporterade biverkningar från läkare.

Men Prof.Stahl klarar väll inte av att läsa/granska forskningsrapporter och liknande, Sen att han vart konsult för tillverkaren ehh han är äldre, säkert senildement.

M81
2014-07-18, 05:52
Vägde mig imorse... kan det vara så att det har plötsligt börjat minska! :D 73,6 kg :)

Evankhell
2014-07-18, 06:31
Vägde mig imorse... kan det vara så att det har plötsligt börjat minska! :D 73,6 kg :)

Det visar att det du gör fungerar, fortsätt med det.

Mackie Messer
2014-07-18, 06:48
Du får ju skilja på biverkningar när dem testade medicinen med inrapporterade biverkningar från läkare.

Men Prof.Stahl klarar väll inte av att läsa/granska forskningsrapporter och liknande, Sen att han vart konsult för tillverkaren ehh han är äldre, säkert senildement.

Jag har bättre saker för mig än att sitta och filosofera över om prof. stahl är senildement eftersom jag inte är hans fanboy. Hur som helst så utesluter det inte att TS tillhör gruppen som går upp i vikt av Cipralex.

WHITEFOLKS
2014-07-18, 09:16
Fast man går ju aldrig upp i vikt bara av cipralex.

hampfuz
2014-07-18, 09:43
Finns en del nyare studier som visar att viktuppgången kan bero på det faktum att kroppen återhämtar sig från depressionen, i.e. det är inte en egentlig viktuppgång eller ökad aptit orsakad av medicinen, men snarare en återgång till ett friskt tillstånd. Oavsett vad som kan orsaka viktuppgången tycker jag inte det är det viktiga. Jag vet inte om jag tycker det är en jättebra idé för en person som lider av ångest och depression att börja räkna kalorier. Ät hälsosammare och motionera så blir det bra på sikt.


Häng inte upp dig på att du äter cipralex, så länge du äter bra mat och konsekvent håller kosten nyttig så löser det sig med tiden. Jag äter förvisso inte cipralex, men jag tyckte att jag hade lite kula i vintras så jag slutade köpa juice, kakor, bullar och för några veckor sedan slutade jag äta bröd, och igår tänkte jag "shit vad mina magrutor syns bra?! *flex*". Jag cyklar till jobbet varje dag, och jag ser morgonturen som ett träningspass, så jag håller högt tempo, försöker hålla pulsen på en behagligt hög nivå och ibland lyckas jag klämma ur lite mjölksyra den sista sträckan innan jag är framme.
Tänk på att du ska leva i typ 50 år till, du kan skynda långsamt genom att lägga om din kost och regelbundet motionera istället för att tvinga in akuta ninjaträningspass och från ena dagen till den andra sluta äta friterat fett med smör till att endast äta riskakor med extra mycket luft i (okej, jag överdriver lite, men du förstår min poäng? :D).

Skippa kakor, bullar, läskeblask och annat onyttigt, ät fiberrik mat, grönsaker, frukt, fettsnålt kött och motionera regelbundet så löser det sig med tiden. Glöm inte att andas ut ibland också :)
+1!

watertouch
2014-07-18, 23:42
Jag har bättre saker för mig än att sitta och filosofera över om prof. stahl är senildement eftersom jag inte är hans fanboy. Hur som helst så utesluter det inte att TS tillhör gruppen som går upp i vikt av Cipralex.

Det var ironi... Lider du av autism?

Beard
2014-07-19, 01:10
Jag tar en antipsykosmedicin, Serdolect. Nu är det inte samma sak som cipralex, men jag har mycket svårare att gå ner nu än när jag inte tog någon medicin. Det är som dag och natt. När jag äter de kcal jag åt förr när jag hade magrutor får mig att se ut som en medelsvensson idag. Jag har försökt att bli deffad igen, men det är omöjligt. Hur jag än gör så har jag 10kg för mycket vikt. Forskarna är inte eniga om vad det är som gör att man går upp eller har svårare att gå ner på vissa mediciner. Men när man räknar kcal så noga som jag har gjort så ser man att det har med att kroppen vägrar bränna fett i samma utsträckning som tidigare. Därför har jag tänkt om och nöjer mig med att va halvbulk och satsa mer på ha lite massa.

M81, nu vet jag som sagt inte hur cipralex fungerar när det gäller viktnedgång. Men det finns en risk att det är som du misstänker att den minskar din möjlighet att bränna fett. Jag tycker dock att du ska köra på oavsett och gå ner de kg du nu går ner, utan att bli för fanatisk. Lycka till!

Mackie Messer
2014-07-19, 07:22
Det var ironi... Lider du av autism?

Håll dig till ämnet och sluta sncka massa skit om prof. Stahl. Ingen på forumet uppskattar varken dina upplysningar om prof. Stahl eller din ironi.

Rug
2014-07-19, 07:31
Genmedicin? Spelar det någon roll om det är 1% eller 10% om Ts tillhör gruppen som går upp i vikt?
Jag menar att generna man är begåvad med har större betydelse för förutsättningarna för viktnedgång än om man tar cipralex eller inte. Man kan konkretisera jämförelsen genom att tänka sig alternativa trådstarter: "Vill bygga muskler men mina föräldrar är otränade" eller "Vill gå ner i vikt men har alltid varit överviktig". Tvärt om är ju detta bara argument förr att köra hårdare.

M81
2014-07-19, 19:43
Jag tar en antipsykosmedicin, Serdolect. Nu är det inte samma sak som cipralex, men jag har mycket svårare att gå ner nu än när jag inte tog någon medicin. Det är som dag och natt. När jag äter de kcal jag åt förr när jag hade magrutor får mig att se ut som en medelsvensson idag. Jag har försökt att bli deffad igen, men det är omöjligt. Hur jag än gör så har jag 10kg för mycket vikt. Forskarna är inte eniga om vad det är som gör att man går upp eller har svårare att gå ner på vissa mediciner. Men när man räknar kcal så noga som jag har gjort så ser man att det har med att kroppen vägrar bränna fett i samma utsträckning som tidigare. Därför har jag tänkt om och nöjer mig med att va halvbulk och satsa mer på ha lite massa.

M81, nu vet jag som sagt inte hur cipralex fungerar när det gäller viktnedgång. Men det finns en risk att det är som du misstänker att den minskar din möjlighet att bränna fett. Jag tycker dock att du ska köra på oavsett och gå ner de kg du nu går ner, utan att bli för fanatisk. Lycka till!

Jag känner igen det här med att gå ner i vikt med och utan medicin är som dag och natt. Jag har börjat må dåligt pga hur mycket jag väger och hur jag ser ut.

Beard
2014-07-19, 23:22
Tror nog att du ska kunna gå ner många kg trots mediciner, men det är mer jobb så klart. Har du provat köra låg kolhydrat diet och högt protein? Tycker det funkade som bäst på mig för viktnedgång.

Beard
2014-07-19, 23:30
Har du provat fluoxetin? Jag tog fluoxetin för drygt 10 år sedan och jag tyckte att den verkade vara rätt snäll mot vikten. Men det är nog individuellt också, men kan kanske vara värt att prova om du kan tänka dig att byta antidepressiva.

Ajemän
2014-07-19, 23:38
Har man hittat en antisjälvmordsmedicin som funkar bra bör man nog tänka till innan man byter medicin för att det är tuffare att gå ner i vikt. Bara en tanke.

Lellan
2014-07-20, 07:26
Har man hittat en antisjälvmordsmedicin som funkar bra bör man nog tänka till innan man byter medicin för att det är tuffare att gå ner i vikt. Bara en tanke.

Dryg onödig kommentar? Mediciner har biverkningar, upplevs detta som en är det väl något att ta upp med läkare för att hitta alternativ om det nu är så listat som en vanlig biverkning dessutom. Vilken mekanism som ligger bakom att personen upplever det som svårt att gå ner i vikt; om det är ökad hunger/sänkt förbränning/tröttare o därmed mindre aktivitet/whatever - är väl rätt mkt skit samma om personen upplever det som ett problem den inte får bukt med? Tycker man har all rätt i världen att undersöka alternativ om man upplever biverkningarna som för jobbiga. För en del är lite viktuppgång inget som påverkar i stora hela, men för andra kan det motverka medicinens syfte om man mår väldigt dåligt över det.

Dessutom så står inget om självmord utan hon nämner "socialfobi, generell ångest och depression". Du får det att låta som att personen vill gambla med sitt liv för att inte vara tjock, trist antydan utan belägg skulle jag säga.

Och till ts; ta upp det med din läkare, men bra att du försöker leva hälsosamt - oavsett om du fortsätter med nuvarande medicin eller väljer att byta så hoppas jag att det går bra för dig.

Ajemän
2014-07-20, 07:44
Dryg onödig kommentar? Mediciner har biverkningar, upplevs detta som en är det väl något att ta upp med läkare för att hitta alternativ om det nu är så listat som en vanlig biverkning dessutom. Vilken mekanism som ligger bakom att personen upplever det som svårt att gå ner i vikt; om det är ökad hunger/sänkt förbränning/tröttare o därmed mindre aktivitet/whatever - är väl rätt mkt skit samma om personen upplever det som ett problem den inte får bukt med? Tycker man har all rätt i världen att undersöka alternativ om man upplever biverkningarna som för jobbiga. För en del är lite viktuppgång inget som påverkar i stora hela, men för andra kan det motverka medicinens syfte om man mår väldigt dåligt över det.

Dessutom så står inget om självmord utan hon nämner "socialfobi, generell ångest och depression". Du får det att låta som att personen vill gambla med sitt liv för att inte vara tjock, trist antydan utan belägg skulle jag säga.

Och till ts; ta upp det med din läkare, men bra att du försöker leva hälsosamt - oavsett om du fortsätter med nuvarande medicin eller väljer att byta så hoppas jag att det går bra för dig.

Öh, jag sade det med all välmening.

M81
2014-07-20, 18:34
Jag har aldrig haft självmordstankar oavsett hur deprimerad jag har varit. Jag mår väldigt bra just nu och har till och med sänkt min dos :) Nu har jag en jättebra läkare inom psykiatrin som har ordinerat motion som ska hjälpa mig med ångest och depression.

Vi har till och med pratat om att jag ska sluta med min medicin till hösten.

Bubblan84
2014-07-20, 18:43
Mmm men det är nog eftersom man äter mer, inte för att ämnesomsättningen påverkas.

Sköldkörteln kan påverkas av SSRI. Kunniga läkare vet detta, jag som har sköldkörtelproblem ska alltså inte äta SSRI tex för det fakkar upp min sköldkörtel mer. Så ja, det kan påverka ämnesomsättningen och göra att man blir tjock trots att man äter mindre än innan man började med medicinen.

Sheogorath
2014-07-20, 19:03
Även om man tar en medicin som påverkar ämnesomsättningen så sätts inte naturlagarna ur spel. Energi in minus energi ut gäller fortfarande. Det är det första man ska komma ihåg: de fysiska förutsättningarna för viktnedgång finns alltid.

Om det däremot är så att man för att gå ner i vikt måste äta så lite att man inte fungerar som man ska är det ju ett verkligt problem som ska adresseras.

Sen får man ju vara ärlig mot sig själv och försöka svara på frågan om viktjustering är det man bör pyssla med när man nyss blivit insatt på en antidepressiv medicin. För många är det nog mindre klokt, för några kanske det är helt OK.

Bubblan84
2014-07-20, 19:11
Även om man tar en medicin som påverkar ämnesomsättningen så sätts inte naturlagarna ur spel. Energi in minus energi ut gäller fortfarande. Det är det första man ska komma ihåg: de fysiska förutsättningarna för viktnedgång finns alltid.

Om det däremot är så att man för att gå ner i vikt måste äta så lite att man inte fungerar som man ska är det ju ett verkligt problem som ska adresseras.

Sen får man ju vara ärlig mot sig själv och försöka svara på frågan om viktjustering är det man bör pyssla med när man nyss blivit insatt på en antidepressiv medicin. För många är det nog mindre klokt, för några kanske det är helt OK.

Nej, men det blir minst 20 gånger svårare (typ ;) ) att gå ner i vikt. Det första som slås av är hjärnan och kroppstempen om ämnesomsättningen är rubbad. Så minskat energiintag leder till att man blir trött och tom i skallen istället för att man går ner i vikt. Det blir svårt att orka träna eller ens vara vaken med den tröttheten det medför. Brutalt mycket värre än någon trötthet jag någonsin känt före sköldkörtelproblemen startade.
Det kan jag säga av erfarenhet.

Sheogorath
2014-07-20, 19:18
Nej, men det blir minst 20 gånger svårare (typ ;) ) att gå ner i vikt. Det första som slås av är hjärnan och kroppstempen om ämnesomsättningen är rubbad. Så minskat energiintag leder till att man blir trött och tom i skallen istället för att man går ner i vikt. Det blir svårt att orka träna eller ens vara vaken med den tröttheten det medför. Brutalt mycket värre än någon trötthet jag någonsin känt före sköldkörtelproblemen startade.
Det kan jag säga av erfarenhet.

Alla har olika förutsättningar för viktnedgång, medicinerade som icke-medicinerade. Men alla kan gå ner i vikt. Självklart får man det svårare om ämnesomsättningen sjunker och det kommer naturligtvis medföra att vissa inte tycker det är värt insatsen. Det blir för jobbigt när man har för mycket som jobbar mot en. Hade det inte varit så hade alla varit smala eller åtminstone normalviktiga. Nästan ingen vill vara en tjockis.

Hur som haver: det är ju inte så att folk i allmänhet går och får sköldkörtelrubbningar av SSRI, men OM det blir ett sådant problem som du beskriver får man väl i samråd med sin doktor överväga ett byte.

Sheogorath
2014-07-20, 19:24
Dryg onödig kommentar? Mediciner har biverkningar, upplevs detta som en är det väl något att ta upp med läkare för att hitta alternativ om det nu är så listat som en vanlig biverkning dessutom. Vilken mekanism som ligger bakom att personen upplever det som svårt att gå ner i vikt; om det är ökad hunger/sänkt förbränning/tröttare o därmed mindre aktivitet/whatever - är väl rätt mkt skit samma om personen upplever det som ett problem den inte får bukt med? Tycker man har all rätt i världen att undersöka alternativ om man upplever biverkningarna som för jobbiga. För en del är lite viktuppgång inget som påverkar i stora hela, men för andra kan det motverka medicinens syfte om man mår väldigt dåligt över det.

Dessutom så står inget om självmord utan hon nämner "socialfobi, generell ångest och depression". Du får det att låta som att personen vill gambla med sitt liv för att inte vara tjock, trist antydan utan belägg skulle jag säga.

Och till ts; ta upp det med din läkare, men bra att du försöker leva hälsosamt - oavsett om du fortsätter med nuvarande medicin eller väljer att byta så hoppas jag att det går bra för dig.

Chilla vanilla :) Ajemän lyfte fram en viktig sak. Att hitta en antidepressiv medicin eller kombination av mediciner som fungerar kan vara ett plågsamt projekt och vissa biverkningar kanske man får köpa när man väl hittat något man mår bra på. Utsättningarna kan vara svåra och man kan må sämre än man gjorde innan insättningen. Och insättningen av en ny medicin kan vara kritisk den också.

Mackie Messer
2014-07-20, 19:27
Ja, men Ajjemän uttryckte sig otroligt klumpigt och förtjänade en åthutning från Lellan.

Sheogorath
2014-07-20, 19:29
Ja, men Ajjemän uttryckte sig otroligt klumpigt och förtjänade en åthutning från Lellan.

Det tycker jag verkligen inte. Depression är en dödlig sjukdom. Och även om den inte var det innan man började medicinera hade den kunnat komma att bli det om den stod omedicinerad. Så "antisjälvmordsmedicin" tycker jag kan vara en utmärkt benämning för att understryka situationens allvar. Vilket var det Ajemän ville göra. Right, Ajemän?

Mackie Messer
2014-07-20, 19:41
Nu kanske inte ts var suicidal och kanske inte vill bli tillakriven diagnoaer eller framtoda hypotetiska diakussioner?

Mackie Messer
2014-07-20, 19:42
Var fan står det att TS var suicidal? TS kanske inte uppskattar det här skitsnacket?

Sheogorath
2014-07-20, 19:45
Ingenstans. Men man kan gått utgå från att tråden kommer läsas av fler än TS, personer som antingen ser den nu de närmaste dagarna eller hittar den om några år när de kör en forum-sök med de här funderingarna eller snubblar in via Google. Då är det bra att understryka allvaret. Ajemän valde ett sätt jag tyckte var ganska bra. Enkelt, men bra.

Mackie Messer
2014-07-20, 19:49
Man kan ändå anpassa sina inlägg så man inte imlicit tillskriver en patient inadekvata diagnoser.

Sheogorath
2014-07-20, 19:51
Man kan ändå anpassa sina inlägg så man inte imlicit tillskriver en patient inadekvata diagnoser.

Vilket jag inte tyckte att Ajemän gjorde. Men då så: tråden kan återgå.

Mackie Messer
2014-07-20, 19:55
Vilket jag inte tyckte att Ajemän gjorde. Men då så: tråden kan återgå.

Det finns inget som heter antisjälvmordsmedicin. Det heter antdepp. Varför använda ety ord som inte existerar?

Sheogorath
2014-07-20, 20:15
Det finns inget som heter antisjälvmordsmedicin. Det heter antdepp. Varför använda ety ord som inte existerar?

För att göra en poäng av att det inte är något man ska ta lätt på, skulle jag tro var Ajemäns uppsåt.

Ajemän
2014-07-20, 20:21
Det tycker jag verkligen inte. Depression är en dödlig sjukdom. Och även om den inte var det innan man började medicinera hade den kunnat komma att bli det om den stod omedicinerad. Så "antisjälvmordsmedicin" tycker jag kan vara en utmärkt benämning för att understryka situationens allvar. Vilket var det Ajemän ville göra. Right, Ajemän?

Ja, syftet var att väcka starka känslor hos den som läser, för det är ett allvarligt ämne.
Äter man SSRI brukar man ha betydligt större problem än att man inte är nöjd med sin BF, och då tycker jag man bör tänka till innan man byter ev välfungerande medicin

Tolkia
2014-07-20, 20:23
Mycket tjafs och hårklyverier och lite substans här, tycker jag.

TS: Jag skulle säga att du redan visat att du KAN gå ned i vikt även med Cipralex (du har ju gått ned ett antal kilon). Det kan mycket väl vara svårare än vad det var utan (och det kan också bero på sådant som att du äter mer när du inte har så mycket ångest att du hinner känna att du är hungrig, att du är mindre motoriskt orolig när du har mindre ångest etc.) men det är sällan omöjligt. Sedan beskriver du ju flera andra saker som gör det svårt för dig, som jag skulle bedöma som större problem än Cipralexen: Ohälsosamt förhållande till socker, mindre motion än tidigare etc. Det du beskriver som att du mår dåligt över hur du ser ut kan mycket väl vara din största bromskloss - skuld och skam är urusla motivationsfaktorer. Visst, du är inte smal, och du är tjockare än vad du var tidigare, men du är långt ifrån något fettberg, och du ser inte ut så att du behöver må dåligt över det. Man kan behöva acceptera hur läget är (utan att ge sig själv stryk för att det är som det är) för att kunna förändra det.

Cipralex KAN göra att man blir hungrigare, eller att man får svårare att gå ned i vikt, men är lindrigt jämfört med antipsykosmediciner, t.ex. Serdolect som beskrevs ovan. Det finns många som har bantat på SSRI.

Viktigt, tycker jag, är att du inte har för bråttom. Även om du tycker att 1 kg på en månad är lite, så är det 12 kg på ett år. Är det lite? Det är bättre att låta det ta sin tid än att våldsbanta och sedan tappa greppet och gå upp igen. Den risken är större ju mer bråttom man har. Kalle Banan beskrev det här bra; du har många år kvar, ett år är en fis i rymden. Har du "lagom bråttom" så kommer det också att bli lättare för dig att hantera det du kallar för sockerberoende. Inget driver sockersuget som att konstant vara jättehungrig. Jag tycker också att du skall undvika extremdieter, typ periodisk fasta, LCHF etc. med tanke på hur du skriver att du mår och har det med maten generellt. Har man redan problemet att man har ett galet sug efter vissa saker är risken stor att man bara ökar det problemet genom att börja utesluta eller äta på ett sätt som gör att man i perioder är jättehungrig och i perioder jättemätt.

Om du inte fungerar bra på din nuvarande medicin skall du givetvis kontakta din läkare och ta en diskussion om att få byta, men ge kroppen och vikten en chans först. Som sagt, du har ju faktiskt redan visat att det går!

Sheogorath
2014-07-20, 20:26
Ja, syftet var att väcka starka känslor hos den som läser, för det är ett allvarligt ämne.
Äter man SSRI brukar man ha betydligt större problem än att man inte är nöjd med sin BF, och då tycker jag man bör tänka till innan man byter ev välfungerande medicin

Åtminstone initialt. Det är ju lyckligtvis många som blir stabila och välfungerande på sin psykmedicin och då hamnar personen i ett annat läge: att saker som återfinns lägre ner på behovstrappan kan vara rimliga att lägga fokus på igen. :)

Beard
2014-07-20, 23:25
Tror inte endast det är sköldkörteln som kan påverkas av ssri. Man vet inte varför det blir svårare att gå ner i vikt. Hade man vetat det hade det varit lättare att veta vad man ska göra för att motverka det. Det kan ju vara dels sköldkörteln, men det kan vara massa andra saker också som påverkar. Kanske det är så enkelt bara att kroppen får svårare att använda fett som energi? Vem vet?

Beard
2014-07-20, 23:30
Problemet för mig var att jag körde på som vanligt när jag skulle dieta. Höll strikt diet, fuskade faktiskt inte en enda gång för jag ville verkligen se om jag kunde bli riktigt deffad. Det som hände var att jag stannade på 90kg ungefär. Min tävlingsform skulle ligga på drygt 80kg. Efter en tid provade jag att sänka kcal ytterligare. Det resulterade inte att jag blev hårdare utan att jag började tappa muskler.

Exdiaq
2014-07-20, 23:36
Du kan inte få träffa en dietist via din läkare?

Jag hade inte blivit särskilt klokare av att ställa en fråga här och få en hel drös okvalificerade svar och något enstaka kvalificerat svar.

jenni
2014-07-21, 19:04
Vet inte om frågan har ställts i tråden, men varför ger du inte att få byta preparat, finns liknande medicin med samma verksamma ämnen som inte har viktpåverkan som biverkning

M81
2014-07-21, 19:16
Vet inte om frågan har ställts i tråden, men varför ger du inte att få byta preparat, finns liknande medicin med samma verksamma ämnen som inte har viktpåverkan som biverkning

Cipralex har funkat så bra utan andra biverkningar. Jag ska fråga om jag kan byta eller sluta helt med min medicin.

Sheogorath
2014-07-21, 19:20
Cipralex har funkat så bra utan andra biverkningar. Jag ska fråga om jag kan byta eller sluta helt med min medicin.

Är det värt det? Som Tolkia säger: du har ju redan bevisat att du kan gå ner i vikt på medicinen, om nu det är så viktigt för dig.

Mackie Messer
2014-07-21, 19:50
Psykiatriläkare tycker inte om att psykiatripatienter slutar helt med medicin.

Sheogorath
2014-07-21, 20:13
Psykiatriläkare tycker inte om att psykiatripatienter slutar helt med medicin.

Det där var ju ett skapligt svepande uttalande får man ju säga... Det är ju ganska stor skillnad på korttidsmedicinering med benso för att hantera en krisreaktion och underhållsmedicinering med antipsykotika för att hålla en schizofrenisjukdom i schack. För att ta ett exempel där den första mycket väl bör kunna sluta och den andra inte ska göra det.

Mackie Messer
2014-07-21, 20:32
Det där var ju ett skapligt svepande uttalande får man ju säga... Det är ju ganska stor skillnad på korttidsmedicinering med benso för att hantera en krisreaktion och underhållsmedicinering med antipsykotika för att hålla en schizofrenisjukdom i schack. För att ta ett exempel där den första mycket väl bör kunna sluta och den andra inte ska göra det.

Jag pratar inte om benso. Jag talar bara om för TS att jag tror inte läkaren kommer godtycka om hon frågar om hon kan sluta med ssri i ett såhär tidigt stadie. Jag vill bara förbereda TS på hur jag tror läkaren kommer reagera. Måste du tolka allt utanför sitt sammanhang?

Sheogorath
2014-07-21, 20:34
Jag pratar inte om benso. Jag talar bara om för TS att jag tror inte läkaren kommer godtycka om hon frågar om hon kan sluta med ssri i ett såhär tidigt stadie. Jag vill bara förbereda TS på hur jag tror läkaren kommer reagera. Måste du tolka allt utanför sitt sammanhang?

"Psykiatriläkare tycker inte om att psykiatripatienter slutar helt med medicin."

Du tycker inte att det är ett ganska definitivt konstaterande om en ganska stor grupp människor? Rimmar dåligt med "Jag talar bara om för TS". Skyll inte på mig för att du inte kan uttrycka dig i text, tack.

Mackie Messer
2014-07-21, 20:41
Jag skriver på mobilen och måste därför göra generella inlägg. För att styrka mott färsta inlägg skulle benso-patienten blivit satt på t.ex. Seroquel Depot efter avslutad medicinering med benso. Jag skrev att psykiatriker inte tycker om omedicinerade patienter.

Ajemän
2014-07-21, 20:49
Jag pratar inte om benso. Jag talar bara om för TS att jag tror inte läkaren kommer godtycka om hon frågar om hon kan sluta med ssri i ett såhär tidigt stadie. Jag vill bara förbereda TS på hur jag tror läkaren kommer reagera. Måste du tolka allt utanför sitt sammanhang?
Det är inte min erfarenhet. Mina psykiatriker har låtit mig styra över min medicinering till 90%. Fick peka på vilken kartong jag ville ha typ, doserade efter eget bevåg och slutade när jag ville.
Hoppas iof jag åkt på knäppskallar.

Mackie Messer
2014-07-21, 20:51
Doserade efter eget bevåg... Måste vart en knäppskalle.

jenni
2014-07-21, 20:54
Cipralex har funkat så bra utan andra biverkningar. Jag ska fråga om jag kan byta eller sluta helt med min medicin.

Men har du provat andra? Om viktuppgången inte beror på medicinen så är det ju ingen ide att byta eller sluta, men om det har blivit en markant viktskillnad och du inte trivs med det så kan man ju testa ett annat preparat

Tolkia
2014-07-21, 20:55
Jag föreslår att Mackie Messer slutar leka expertrådgivare. Jag tycker inte att det verkar som om det finns täckning, även om det finns tyckande.

TS: Om du är biverkningsfri på Cipralex och tycker att det fungerar bra tycker jag att du skall ha lite tålamod och ge det hela en chans. Som sagt, 1 kg på en månad kan vara 12 kg på ett år, och du har gott om tid. Men framför allt tycker jag att du skall prata med din läkare, och med din samtalskontakt om du har någon sådan. Här kommer du att få tusen råd av tusen olika sorter; de kommer inte att stämma överens med varandra och du kommer inte att kunna avgöra vilka råd du borde lyssna på och vilka du inte borde lyssna på. På internet är alla experter.

Mackie Messer
2014-07-21, 20:59
Tolkia. Jag förstår inte vad jag skriver som är så provocerande. Jag påpekar bara faktum att ts läkare kommer med största sannolilhet avråda ts att avsluta sin behandling. Det är ganska troligt.

M81
2014-07-22, 06:53
Tolkia. Jag förstår inte vad jag skriver som är så provocerande. Jag påpekar bara faktum att ts läkare kommer med största sannolilhet avråda ts att avsluta sin behandling. Det är ganska troligt.

Min läkare har försökt att råda mig att sluta med min medicin. Jag var utskriven från psykiatrin för att jag mådde så pass bra, det enda jag gjorde var att jag åt min medicin. Vårdcentralen skulle hjälpa mig att skriva ut medicin och sen eventuellt sluta ta dem helt. Det är meningen att när man äter medicin att man ska sluta ta dem när man har mått bra ett bra tag. Att kunna hantera ångest och depression, det kan man göra på så många sätt: läkemedel, motion, näring, vardagsaktiviteter, KBT osv.

Mackie Messer
2014-07-22, 06:55
Bra. Lycka till!

watertouch
2014-07-22, 10:59
Jag skriver på mobilen och måste därför göra generella inlägg. För att styrka mott färsta inlägg skulle benso-patienten blivit satt på t.ex. Seroquel Depot efter avslutad medicinering med benso. Jag skrev att psykiatriker inte tycker om omedicinerade patienter.

Hur tänker du nu? Enligt FASS så har Seroquel ingen indikation för användning som ångestdämpande lr vid sömnbesvär.

kalle_banan
2014-07-22, 12:43
Hur tänker du nu? Enligt FASS så har Seroquel ingen indikation för användning som ångestdämpande lr vid sömnbesvär.

Häng inte upp dig för mycket på FASS, Seroquel skrivs ut även till personer med sömnbesvär. Man får skriva ut läkemedel fastän indikationen i FASS säger något annat.

Mats J
2014-07-22, 13:03
Jag år Citalopram under många år och märkte under den här tiden att jag fick lite svårare att tappa fett och lite lättare att lägga på mig det. Bad att få göra både testosteron- och ämesomsättningsprover och båda visade på normala (högre) värden, trots att jag då deffat i 6 månader i sträck. Så det verkar inte som om den SSRI medecinen sänkte ämnensomsättningen i allafall.

Jag lyckades ta mig i kanonform tillslut trots sämre fettförbränning, så som många andra redan skrivit - att visst de kan ge en påverkan MEN är fortfarande kcal in<kcal ut som gäller.

M81
2014-07-22, 19:53
Jag år Citalopram under många år och märkte under den här tiden att jag fick lite svårare att tappa fett och lite lättare att lägga på mig det. Bad att få göra både testosteron- och ämesomsättningsprover och båda visade på normala (högre) värden, trots att jag då deffat i 6 månader i sträck. Så det verkar inte som om den SSRI medecinen sänkte ämnensomsättningen i allafall.

Jag lyckades ta mig i kanonform tillslut trots sämre fettförbränning, så som många andra redan skrivit - att visst de kan ge en påverkan MEN är fortfarande kcal in<kcal ut som gäller.

Skönt att höra att det finns hopp för mig också :)

bb X
2014-07-22, 21:00
Hej,
Jag har senaste år gått upp i vikt.. beror väl på flera saker: ålder, dålig mat, beroende av socker, ingen motion och medicin. Jag lider av socialfobi, generell ångest och depression därför måste jag äta Cipralex (ssri). Jag tycker inte att jag har fått större aptit för att jag äter cipralex men det verkar svårt att gå ner i vikt.

Kan man verkligen gå ner i vikt när man äter cipralex?

Lite om mig:
Kvinna
Längd 176cm
Vikt 74,5

Jag har sedan en månad tillbaka börjat gå på powerwalk/jogga vid ett elljusspår som är 6 km lång. Jag gör detta minst 5 gånger i veckan. De dagarna jag inte går på powerwalk/lätt joggar så ska jag träna med crosstrainer och hoppa hopprep eller simma 1 timme.

Jag vägde som mest 79 kg men gick ner till 75,5 kg för att en jobbig grej hände och jag typ kunde inte äta på en vecka. Sen dess har jag bara lyckats gå ner 1 kg på en hel månad! Vad gör jag för fel eller är det medicinen?

Jag fyllde i på matdagboken för att se hur många kcal det blir på en dag. Igår blev det 1640 kcal (fett 53,4%, protein 14,9%, kolhydrater 31,7%).
Lägg om så du har 53.4% protein, samma kolhydrat och ~15% fett istället :)

shadowfire
2014-07-22, 21:32
Jag lyckades ta mig i kanonform tillslut trots sämre fettförbränning, så som många andra redan skrivit - att visst de kan ge en påverkan MEN är fortfarande kcal in<kcal ut som gäller.

:hbang:

Beard
2014-07-22, 23:17
Jag lyckades ta mig i kanonform tillslut trots sämre fettförbränning, så som många andra redan skrivit - att visst de kan ge en påverkan MEN är fortfarande kcal in<kcal ut som gäller.

Har du någon bild på dig när du var i bra form samtidigt som du tog citalopram? Det skulle vara intressant att se vilken form du lyckats uppnå.

Sen är det väl lite olika hur man svarar på mediciner. Vissa tycks inte få samma problem som andra med vikten.

Sheogorath
2014-07-23, 05:51
Har du någon bild på dig när du var i bra form samtidigt som du tog citalopram? Det skulle vara intressant att se vilken form du lyckats uppnå.

Sen är det väl lite olika hur man svarar på mediciner. Vissa tycks inte få samma problem som andra med vikten.

Har du någon som helst tvekan om att man kan uppnå precis hur bra form som helst på Citalopram? Kan nästan lova dig att det finns en handfull tävlande på varje fitnesscen som går på antidepressivum.

Omkring 2005 genomförde jag en lyckad deff på mirtazapin som kanske är det antidepressivum som är mest ökänt för att ge viktökning. 15-30 kg upp är inget ovanligt. Men allt handlar om vad man tillåter sig att stoppa i kakhålet. Var det tuffare än utan medicin? Förmodligen. Gick det med medicin? Naturligtvis.

AirBox
2014-07-23, 05:53
Det är inte medicinen (utöver att du äter bättre/mer nu, p.g.a. den gissningsvis). Energi in, energi ut. Ät mindre och förbränn mer, så går du ner i vikt. Men stressa inte utan låt det gå i en lagom takt, så blir det nog bra ska du se!

Nu har jag ingen som helst koll på ssri men många rapporterar viktuppgång på dessa. Kan dom ställa om ämnesomsättningen? Då kan det vara läge att kolla upp vad energibehovet har blivit sedan h*n började med medicinen.

Sheogorath
2014-07-23, 05:55
Nu har jag ingen som helst koll på ssri men många rapporterar viktuppgång på dessa. Kan dom ställa om ämnesomsättningen? Då kan det vara läge att kolla upp vad energibehovet har blivit sedan h*n började med medicinen.

"Kolla av energibehovet" är ju inget man kan göra med en apparat, tyvärr. Man får justera intaget eller utgifterna efter vad vågen visar, d.v.s. göra de kontinuerliga anpassningar som alla människor får göra som vill hålla vikten och tenderar att lägga på sig lite för snabbt.

AirBox
2014-07-23, 07:24
"Kolla av energibehovet" är ju inget man kan göra med en apparat, tyvärr. Man får justera intaget eller utgifterna efter vad vågen visar, d.v.s. göra de kontinuerliga anpassningar som alla människor får göra som vill hålla vikten och tenderar att lägga på sig lite för snabbt.

Nej det stämmer ju, och jag kunde absolut ha varit mer tydlig. Vad jag hade tänkt mig lite mer konkret var ev. kontakt med dietist och läkare, för att se vad nivån ligger på ungefärligt. Eller så prövar man sig fram, men man ska nog inte utgå ifrån att energibehovet är oförändrat. Det TS kunde stoppa i sig förut med en viss utgång, kan ha förändrats rätt ordentligt.

Sheogorath
2014-07-23, 07:39
Nej det stämmer ju, och jag kunde absolut ha varit mer tydlig. Vad jag hade tänkt mig lite mer konkret var ev. kontakt med dietist och läkare, för att se vad nivån ligger på ungefärligt. Eller så prövar man sig fram, men man ska nog inte utgå ifrån att energibehovet är oförändrat. Det TS kunde stoppa i sig förut med en viss utgång, kan ha förändrats rätt ordentligt.

Hör man av sig till en vårdcentral för att man vill kolla sitt energibehov så kommer de bara att skaka på huvudet och undra vad sjutton man vill.

Har man inga symtom som tyder på hormonrubbning så ÄR vägen att gå att anpassa munnen efter magen, bokstavligt talat. Jag tycker fö aldrig att man ska anta att saker är som de alltid har varit. Man kan utgå från det, men sen gäller det att anpassa sig. Det gäller genom hela livet såväl med medicin som utan. Hormoner mm kommer att ändras kontinuerligt p.g.a. åldrande och annat.

M81
2014-07-24, 06:15
Jag är inte längre orolig för att inte gå ner. Nu ligger jag stadigt på 73,5 kg och märker skillnad på när jag mäter midja och höfterna :) Mina vänner och familj börjar också kommentera att jag har blivit smalare i ansiktet och midjan :D *lycklig* :)

beckman88
2014-07-24, 14:24
Jag är inte längre orolig för att inte gå ner. Nu ligger jag stadigt på 73,5 kg och märker skillnad på när jag mäter midja och höfterna :) Mina vänner och familj börjar också kommentera att jag har blivit smalare i ansiktet och midjan :D *lycklig* :)

Vad härligt! Riktigt bra jobbat! Tänk på att detta är ett träningsforum där vem som helst kan vara vem som helst. Finns många pålitliga källor i tråden men även några hobbyläkare. Preparat är absolut inte endast för självmordsbenägna personer, man KAN få en större aptit av preparatet me ndet går ju som sagt att justera med lite viljekraft som du verkar besitta! Kör på som du gjort tidigare och hoppas du blir nöjd:d

Beard
2014-07-24, 14:33
Har du någon som helst tvekan om att man kan uppnå precis hur bra form som helst på Citalopram? Kan nästan lova dig att det finns en handfull tävlande på varje fitnesscen som går på antidepressivum.


Jag har aldrig provat deffa på citalopram, så jag vet ej. Det enda jag känner till är att deffa på antipsykosmediciner. Jag klarade inte bli hård på dem.