handdator

Visa fullständig version : Årets deff börjar inte bra!


Exuberant
2014-07-16, 19:46
Tjena!

Min första post här så var snälla ;) Deffade förra året ner från 90 KG till 79 under ca 100 dagar och jag var supernöjd. Gick relativt smärtfritt till med kontrollerade ätardagar och jag var nöjd!

Jag snittade 2243 kcal under hela deffen och körde mer eller mindre noll cardio förutom spontana sommaraktiviteter och annat som skedde utanför gymmet. Hade en ätardag i veckan där jag ökade kalorierna till underhållsnivå och det jag ökade var kolhydrat för att få upp leptinnivåerna och fylla på glykogendepåerna.

Så i år tänkte jag köra på samma schema, och började deffa för ca 5 veckor sedan. Tänkte att jag lätt skulle komma undan med att köra på samma kalorier, då jag tränar lite mer nu iom att jag inte jobbar i sommar. Förra sommaren hade jag veckor helt utan gympass ibland pga att gymmet var stängt, men snittade 3-4 pass i veckan. Nu är det mer 5-6 pass.

Till problemet. Jag har mer eller mindre stått stilla i vikt i 6 veckor. Kan nämnas att jag inte har tränat på ca 3 månader innan jag började nu i Juni, pga studier och annat. Så jag antog till en början att det var musklerna som vaknade till liv igen, vätskeretention och lite annat mysigt som det ibland kan vara.. Men efter 3 veckor så sänkte jag mitt intag med 300 kcal/dag och tänkte "Aja men nu lossnar det väl snart". Icke. Jag vägde i de kommande veckorna in på totalhöga vikter och jag står helt stilla. Vägde första dagen in på 90,0KG, som lägst under deffen varit nere på 88,4 och som högst 90,9. Jag förstår att det fluktuerar men jag borde vara en bit på vägen nu när jag påbörjat min sjätte vecka tycker jag. Speciellt iom att jag äter väldigt snarlikt som förra året och träningen är väldigt lik.

Och jag vet att folk kommer skriva "Du äter mer än vad du gör dig av med". Och det hade jag väl kunnat köpa. Om det inte vore för att jag förutom att sänka kalorierna de senaste 2 veckorna testade med lite cardio efter varje pass, totalt 250kcal x 5. Men icke. Känns lite hopplöst och jag vet att vågen ska vara en indikator till hur det går. Men den indikerar att jag gör något väldigt fel för tillfället. Jag har ökat i styrka i en del övningar men ligger kvar i de flesta. Känner mig stark och känner att träningen i övrigt går bra. Jag har tyvärr inget måttband så har inga mått tagna, men jag varken ser annorlunda ut eller känner att jag har minskat speciellt i någon omkrets.

Det enda jag kan tänka mig är att jag snarare äter för lite än för mycket iom att jag tränar mer? Annars vet jag inte och skulle uppskatta den hjälp jag kan få! Tack för alla svar :) PS. Har säkert glömt massa viktiga saker, bara att skriva så ska jag svara så snabbt jag kan! DS.

Mvh,
Ex

R Scarpa27
2014-07-16, 20:28
eller ökat i muskelmassa under tiden? :D

det är inte många gram du gått upp och ner därav vattenvikt osv osv...

underskott ett par veckor ger viktnminskning... så är det, vågen kan skifta ordentligt dag från dag för mig.

håll koll på spegeln med.

Exuberant
2014-07-16, 20:50
eller ökat i muskelmassa under tiden? :D

det är inte många gram du gått upp och ner därav vattenvikt osv osv...

underskott ett par veckor ger viktnminskning... så är det, vågen kan skifta ordentligt dag från dag för mig.

håll koll på spegeln med.

Haha jo det vore ju fint! Den dagliga skiftningen spelar ingen roll för mig, inget jag sätter alltför mycket värde på. Men när veckosnittet inte rör på sig börjar man undra.

Blir ett jävla snurr i huvudet och tycker man ser i syne för man är medveten om att man deffar så tycker man att "Oj men jo, axlarna ser ju mycket bättre ut denna veckan" fastän det förmodligen inte ens är i närheten av mycket bättre än sist! Försökt ta foton (dåligt ljus där jag bor) men ser ingen skillnad. Önskar att det var lika lätt som förra året, droppade vikt redan första veckan.

oath5
2014-07-16, 23:52
Din ämnesomsättning sänktes under din förra diet. Om du inte gjorde en så kallas reversediet så innebär det att du har ett lägre underhållsvärde nu mot när du startade din förra diet.

Därför måste du sänka kalorierna till ett lägre antal jämfört med ditt utgångsläge från förra året.

Exuberant
2014-07-17, 00:17
Din ämnesomsättning sänktes under din förra diet. Om du inte gjorde en så kallas reversediet så innebär det att du har ett lägre underhållsvärde nu mot när du startade din förra diet.

Därför måste du sänka kalorierna till ett lägre antal jämfört med ditt utgångsläge från förra året.

Tja! Gjorde en reverse diet med 5g/carbs om dagen (20 kcal) tills jag uppnådde högre nivå innan jag kunnat innan, 3050 per dag för att gå upp ca 0,2-0,5 i veckan sen till 90 :) Så om jag inte gjorde fel så kanske de kan va något annat?

vicarious
2014-07-17, 06:23
Du jobbar inte i sommar så jag antar att du är mer stillasittande/inaktiv = lägre energiförbrukning?

Om du fortfarande har ätardag 1 gång i veckan så är det nog det första du bör dra ned på.

luckyboi
2014-07-17, 06:43
Din ämnesomsättning sänktes under din förra diet. Om du inte gjorde en så kallas reversediet så innebär det att du har ett lägre underhållsvärde nu mot när du startade din förra diet.

Därför måste du sänka kalorierna till ett lägre antal jämfört med ditt utgångsläge från förra året.

Menar du på fullaste allvar att om man inte kör en reverse diet efter avslutad diet så sänks ämnesomsättning för alltid? Källa på det vore nice.

Sheogorath
2014-07-17, 07:00
Menar du på fullaste allvar att om man inte kör en reverse diet efter avslutad diet så sänks ämnesomsättning för alltid? Källa på det vore nice.

Yes I call bullshit. Om något borde kraftigt överätande öka ämnesomsättningen markant och en alltför försiktig "reverse dieting" kunna göra att man normaliserar ämnesämsättningen till den nya, låga nivån. Om något.

AronP
2014-07-17, 09:14
Du jobbar inte i sommar så jag antar att du är mer stillasittande/inaktiv = lägre energiförbrukning?

Om du fortfarande har ätardag 1 gång i veckan så är det nog det första du bör dra ned på.

Min tanke också.

När det kommer till metabol damage så finns det hur mycket som helst att läsa om detta, norton och mcdonald är väl dom som står främst i dom olika leden. Här är väl ett hyfsat ställe att starta på https://www.facebook.com/chrislavado925/posts/10200569877841003. Om man vill så kan man kolla nortons yt klipp eller läsa det här http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/another-look-at-metabolic-damage.html

Exuberant
2014-07-17, 11:08
Du jobbar inte i sommar så jag antar att du är mer stillasittande/inaktiv = lägre energiförbrukning?

Om du fortfarande har ätardag 1 gång i veckan så är det nog det första du bör dra ned på.

Att jobba eller plugga är samma sak (aktivitetsmässigt), sitter i kassa så om något är jag mer aktiv nu med mer fritid = mer rörelse. Tänkte inte sätta igång med ätardagen förrens jag kom under 85-86 så det är inte den som "stör" i viktnedgången.

Är även väldigt "påläst" (har sett de flesta videorna) och läst det mesta Lyle, Alan Aragon och Layne postat om skadan man kan ta, känns inte som att de borde vara det. Kör på i ett par veckor till och ser vad som händer, ifall det sker några synliga ändringar :)

Något jag kom att tänka på är att jag äter rätt mycket mer protein ifrån kasein (kvarg mest) jämfört med förra deffen då jag knappt åt mejeri alls. Var nästan enbart kött och fågel då. Kan detta ha med saken att göra? Annars är jag helt slut på idéer! :D Tack för svaren!

J3T69
2014-07-17, 12:26
Drick en jävla massa vatten.

Exuberant
2014-07-17, 13:19
Drick en jävla massa vatten.

Vad definerar vi som en jävla massa då? Dricker 2,1-3,5 liter om dagen som det är nu :)

Troppa
2014-07-17, 15:20
Kappa ännu mer eller testa olas vlcd och se om det händer något?

J3T69
2014-07-18, 11:53
Vad definerar vi som en jävla massa då? Dricker 2,1-3,5 liter om dagen som det är nu :)

Ja nånstans där.
Har testat själv med att dricka en helvetes massa vatten och sedan har jag tappat ytterligare
På vågen.
Stressar man i sin vardag eller överlag så har jag märkt att resultatet uteblir.
Mycket sömn är också en bra komponent att ta hänsyn till.

Exuberant
2014-07-18, 13:25
Kappa ännu mer eller testa olas vlcd och se om det händer något?

Blir så jävla grinig utan kolhydrat, kör på som jag gjort hittills och ser hur det blir!

Ja nånstans där.
Har testat själv med att dricka en helvetes massa vatten och sedan har jag tappat ytterligare
På vågen.
Stressar man i sin vardag eller överlag så har jag märkt att resultatet uteblir.
Mycket sömn är också en bra komponent att ta hänsyn till.

Uppade vattenintaget så legat på minst 3,5L/dag, ofta mer. Sömnen är nog det som fått lida med alla spontana sommarnätter, ska försöka få in fler kvalitésömnsnätter!

J3T69
2014-07-18, 21:02
Blir så jävla grinig utan kolhydrat, kör på som jag gjort hittills och ser hur det blir!



Uppade vattenintaget så legat på minst 3,5L/dag, ofta mer. Sömnen är nog det som fått lida med alla spontana sommarnätter, ska försöka få in fler kvalitésömnsnätter!

Försök och sov ordentligt så skall du se att det släpper.
Lycka till nu;)

Exuberant
2014-07-25, 13:52
Druckit mer vatten än jag brukar och har slutat med all laktos då jag efter undersökning fått veta att jag är laktosintolerant. Hade mina missatankar redan tidigare i år då magen krånglade och jag kände mig allmänt svag efter att ha bytt ut majoriteten av mitt protein ifrån kött/fisk/fågel till mejeri.

Jag har även skärpt mig med sömnen och de senaste två dagarna känns det som hela kroppen "spolats ren" då jag tömt tarmarna 6-7 ggr per dag. Brukade gå på toa 0-1 gång per dag innan detta. Droppat 2,5KG och hoppas det fortsätter droppa nu. Tack för all hjälp :)

Nutrid
2014-07-31, 08:17
Din ämnesomsättning sänktes under din förra diet. Om du inte gjorde en så kallas reversediet så innebär det att du har ett lägre underhållsvärde nu mot när du startade din förra diet.

Därför måste du sänka kalorierna till ett lägre antal jämfört med ditt utgångsläge från förra året.

Han har ju höjt kalorierna sedan den deffen förra året så ditt inlägg makes no sense whatsoever.

En reverse dieting metod är inte till för att bara få igång ämnesomsättningen utan också att kunna stoppa en från att gå upp för fort i fettvikt. Den här killens hormoner bör om något ha stabiliserats.