handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor där sökfunktionen inte hjälper


Krub
2004-03-24, 17:43
Jag har stött på ett litet problem. Jag har nu börjat träna igen efter ett längre uppehåll. Det mesta funkar fint och jag har börjat hitta vikterna. Men ett problem jag har är att dom "specifika" övningarna efter basövningarna har jag antingen stannat på eller minskat något på i vikt.

Nu kan det här ioförsej vara något övergående men jag undrar om ni tror det har något med mitt träningsupplägg att göra. Mitt träningsupplägg är en något modifierad variant av 3-dagars nybörjarträningen. Det ser ut såhär:

Uppdelat på en vecka:

Dag 1
Bänkpress
Hantelpress
Axelpress
Tricepspress
Baksida axlar(http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html)

Dag 2
Marklyft
Rodd
Skivstångscurl
Hammarcurl

Dag 3
Knäböj
Bencurl
Benspark
Crunches

10reps och 3set på allt(Sista setet alltid till failure) förutom magen där jag har något fler reps..

Det är få övningar men alla är till failure och jag ökar bra i basövningarna och dom övningarna som inte har nånting med basövningarna att göra(Helt andra muskler).

Vader har jag skippat pågrund av att jag har Innebandy 2-3ggr/vecka och mina vader hinner inte återhämta sig om dom också ska tränas på gymmet. Även om jag inte haft innebandy så vet jag ingen bra övning för vaderna som kan utföras på mitt gym. Maskiner för det saknas helt.
Ingen rotatorcuff heller för tillfället, viktskillnaderna på maskinerna är för stora för att jag ska kunna öka i den så tills jag har någon lösning skippar jag den helt och hållet. Underarmar och grepp får nog med träning som det är tycker jag.

Känns som att när jag gjort basövningen för dagen så är jag helt slut i dom musklerna och det kanske är därför jag inte ökar i övningarna efteråt?

En sista fråga också. På senaste tiden har jag varit trött under själva gympasset. Jag sover tillräckligt, jag äter regelbundet och mycket och jag äter lagom i tid före passet. Ändå är jag ofta trött under passet. Före och efter passet är jag väldigt pigg och i stort sett aldrig sjuk. Jag ökar också så jag tror inte det är överträning.

Som vanligt mycket tacksam om ni kan hjälpa mig :)

Krub
2004-03-25, 11:31
Ok, lite bump kanske men har verkligen ingen nån aning eller åsikt ?? :cryout:

Mindek
2004-03-25, 11:42
Fattar inte vad du vill ha svar på :confused:

Krub
2004-03-25, 12:33
Aha, förlåt om jag var otydlig. Men om jag tar t.ex dag 1 som exempel. Då ökar jag bra i bänkpressen. Dock i hantelpress, axelpress och tricepspress har jag antingen stannat i vikter eller minskat sen jag hittade min rätta träningsvikt på bänkpressen.

Hoppas ni förstår?

"Känns som att när jag gjort basövningen för dagen så är jag helt slut i dom musklerna och det kanske är därför jag inte ökar i övningarna efteråt?"

I bänkpressen då som tar på axlar, bröst och triceps. Då när jag ska ta övningarna efteråt för samma muskler men mer specifikt så känns det som att jag redan är helt slutkörd i dom musklerna pågrund av bänkpressen.

Vad gör jag för fel, eller vad kan det här annars bero på ? Varför ökar jag inte i övningarna efter basövningen?

z_bumbi
2004-03-25, 13:23
Därför att du ökar i basövningen så i övningarna efter så har du mindre ork kvar.

Sen är det en fråga om arbetskapacitet också, efter ett tag har man jobbat upp en förmåga att även öka på de följande övningar då man har en bättre träningsuthållighet.

zuluh
2004-03-27, 14:41
Det kan också vara att du äter för dåligt innan passet. Jag märker att om jag äter lite dåligt innan ett träningspass märks det mer och mer ju längre passet går. Dvs första övningen orkar jag bra i, men sen går det utför...

Jag brukar äta en ordentlig måltid med mycket långsamma kolhydrater (pasta/potatis/ris) cirka 2 timmar innan träningen, det är optimalt för mig.