handdator

Visa fullständig version : HIT/Intervaller för uthållighet


zamuel96
2014-07-15, 22:44
Tja! Ska snart dra igång med fotbollen igen och känner att konditionen har blivit lite dålig, och måste därför träna upp den igen.

Till frågan nu då. Jag hatar att springa långdistans men tycker att HIT och intervaller kan vara okej/roligt. Får man bättre uthållighet i långdistans (aerob uthållighet) även när man endast tränar på intervaller/HIT (anaerob träning) på korta sträckor? :)

Tacksam för svar

EDIT: Med korta sträckor menar jag max 4km och långa ~7km+

AnnieT
2014-07-16, 00:04
Nä... Man blir tyvärr nästan alltid bra på det man tränar. Brukar ni fotbollsspelare gilla att springa 5-6km :) det är väl rätt lämpligt att va bra på det så ni orkar springa fort och ha hög puls i 25 min. Så övar du explosivitetsträning och Hiit träning emellan :p :kickass::kickass::naughty::naughty:

z_bumbi
2014-07-16, 06:54
Ett av de bästa sätten att träna kondition för att spela fotboll är att spela fotboll så varför inte göra det istället?

Annars är 4-5 km en bra distans om du inte springer maxfart. Vad gäller intervall så beror det på hur de är upplagda och hur tränad du är i dagsläget men HIIT sliter antagligen för mycket om du kör det i kombination med den övriga träningen.

zamuel96
2014-07-16, 10:41
Ett av de bästa sätten att träna kondition för att spela fotboll är att spela fotboll så varför inte göra det istället?

Annars är 4-5 km en bra distans om du inte springer maxfart. Vad gäller intervall så beror det på hur de är upplagda och hur tränad du är i dagsläget men HIIT sliter antagligen för mycket om du kör det i kombination med den övriga träningen.

"Jag ska dra igång med fotbollen". Det är inga träningar för tillfället därför tänkte jag ha löpträning några gånger i veckan. Är i skaplig form annars och tror inte att några HIT pass sliter för mycket. Tack för svar!

Nä... Man blir tyvärr nästan alltid bra på det man tränar. Brukar ni fotbollsspelare gilla att springa 5-6km :) det är väl rätt lämpligt att va bra på det så ni orkar springa fort och ha hög puls i 25 min. Så övar du explosivitetsträning och Hiit träning emellan :p :kickass::kickass::naughty::naughty:

Tack!

AnnieT
2014-07-16, 11:17
Två hit pass/intervaller och två löppass i veckan? Dundra in ett återhämtningspass/styrkepass 90 min emellan och gör explosivitetsträningen när du är du riktigt pigg i benen. Se till att få 78 timmar emellan de hårdaste hiitpassen och kom inte upp i maxmax på löppassen. Sikta på 80 -85 % och inte mer :) skulle jag gjort. Sprid ut dem på veckan. Lycka till.

Challeofc
2014-07-16, 11:32
Jag har spelat fotboll i ca 13 år nu, och sen lite innebandy till och från, jag skulle säga att det är 2 helt olika sorters kondition, då innebandy är mer intervall och sen fotboll är mycket mer lång distans.

visst, intervall träning funkar till en viss grad, men jag skulle rekommendera lång distans löpning istället för fotbollens skull, då det är längre sträckor man springer!

ps: såklart är inte intervall dåligt, verkligen inte, men lång distans är BÄTTRE :)

Hoppas detta hjälpte!

King Grub
2014-07-16, 11:35
Högintensiv intervallträning upprätthåller fotbollsspelares syreupptagningsförmåga under lågsäsong.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24561653

Båda formerna av träning fungerar bra.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23725006

Morty
2014-07-16, 12:01
Ut och spring i skogen/på elljusspår. Varannan gång jogga igenom, varannan gång med spurt i varje uppförsbacke. Det behöver inte vara svårare än så.

xcv
2014-07-17, 22:33
Båda formerna av träning fungerar bra.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23725006

Vad är egentligen "individual anaerobic threshold (IAT)"

Försöker själv få klarhet i vilka skillnaderna är mellan HIIT och "vanlig" cardio effektmässigt. Är inte särskilt intresserad av att öka sprinthastigheten, hoppa högt eller dylikt. Vill egentligen bara hålla hjärtat i form och orka länge de gånger man väl spelar fotboll, cyklar, simmar eller dylikt.

Har du några studier jag skulle ha nytta av att läsa, eller egna rekommendationer? Tänkte köra 2-3 konditionspass i veckan medan jag ligger på överskott. Vill att det ska ha så liten negativ påverkan på ökningen av muskelvolym (Om det nu ens har det överhuvudtaget)