handdator

Visa fullständig version : Löpning 1 mil


Mac
2004-03-24, 16:44
Om jag löper ca 1 mil....å de tar ungefär 45-50 min....är det viktigt att jag intar
1 - proteindrink + snabba kolhydrater efter passet å sen efter ca 1h äter mat

2 - eller räcker det med bara proteindrinken å sen tar det ca 1h innan jag äter mat?

bara en liten fundering...hoppas nån kan ge mig ett snabbt svar, Tack!

King Grub
2004-03-24, 16:46
Nära en timmes löpning ställer minst lika stora krav på återhämtning som nära en timmes styrketräning, så det är absolut rekommendarat att du inmundigar både kolhydrater och protein efter den ansträngningen, på samma sätt som efter ett styrkepass.

Mac
2004-03-24, 17:10
ok...!

Men maten sen efter,,, är detta en fullständig matsedel:

2dl fiberhavregryn
1,5dl mjölk
osötad sylt
kanel
1 banan
1hårdmacka
1msk pshyliumfrön

jag mixar ihop detta + att jag äter

3 finax osötade mackor med lättost + rökt skinka + gurka
1 ägg

King Grub
2004-03-24, 17:23
Ser okej ut. Lite proteinfattigt, kanske. Och psylliumfröna är helt onödiga.

Mac
2004-03-24, 17:35
fiberhavregryna är okokta - behöver jag inte ha lite pshyliumfrön för att sänka GI lite? för okokta fiberhavregryn har väl ganska högt GI?

King Grub
2004-03-24, 17:37
Du "behöver" inte ha några psylliumfrön. Var inte så GI-fixerad. Du får GI:t från måltiden som helhet, inte från enskilda ingredienser i den, och allt sammantaget har den där måltiden lågt GI, vilket gör loppfröna helt onödiga.

Men använd dem du om du vill. Själv tycker jag denna fröhysteri har gått alldeles överstyr.

Mac
2004-03-24, 17:46
ok...tack...!

Tycker du att jag borde lägga till nått?

Kalleh
2004-03-24, 17:58
Originally posted by King Grub
Nära en timmes löpning ställer minst lika stora krav på återhämtning som nära en timmes styrketräning, så det är absolut rekommendarat att du inmundigar både kolhydrater och protein efter den ansträngningen, på samma sätt som efter ett styrkepass.


Frågan är om man inte kan unna sig mer kolhydrater än efter ett vanligt styrkepass på en timma. Man har ju knappast lika hög puls när man gymmar som när man springer milen (förutsatt att man verkligen springer) och gör därmed av med mindre energi på gymmet. Jag ligger på ca: 800 kcal/mil om man drar ut ett snitt och det har krävts fruktansvärda mängder kolhydrater för att hålla mig kvar vid min vikt.

Dolce
2004-03-24, 19:23
passar på att fråga,

jag brukar springa en 6km då och då.
Påverkar det resten av kroppens muskler förutom benen om jag skiter i att äta efteråt?

Om musklerna på benen försvinner lite så blir jag bara glad.

Fellan
2004-03-25, 10:53
Jag har en fundering.
Efter vilken typ av träning är det befogat med en återhämtningsdrink?
Om man är ute och löper t ex, måste man då löpa minst 45min för att det ska vara befogat med ett återhämtningsmål i form av snabba kolhydrater och proteindrink?
Är ett fristående HIIT-pass på 20min tillräckligt för att det ska vara befogat? Eller ska man se på kcal förbrukningen under aktiviteten för att ta reda på om man ska ta en återhämtningsdrink?

/F

King Grub
2004-03-25, 11:03
Originally posted by Fellan
Är ett fristående HIIT-pass på 20min tillräckligt för att det ska vara befogat?

Visst är det det. Men det finns ju ingen chans att du tömt dig lika mycket som efter ett tungt benpass eller ett långlopp, så du kanske bör anpassa drinkens storlek efter det. Men ingredienserna kan definitivt vara identiska; bara mängden behöver justeras. Och är du i bulkfas gör det ingen skada om du suger i dig en rejäl tuting heller.

Fellan
2004-03-25, 11:06
Originally posted by King Grub


Visst är det det. Men det finns ju ingen chans att du tömt dig lika mycket som efter ett tungt benpass eller ett långlopp, så du kanske bör anpassa drinkens storlek efter det. Men ingredienserna kan definitivt vara identiska; bara mängden behöver justeras. Och är du i bulkfas gör det ingen skada om du suger i dig en rejäl tuting heller.

Finns det någon lista på hur mycket man har "tömt sig" beroende på vilken aktivitet man har utfört? Bara så att man har någon måttstock att gå efter, men det finns kanske inte?

/F

King Grub
2004-03-25, 11:07
Originally posted by Fellan


Finns det någon lista på hur mycket man har "tömt sig" beroende på vilken aktivitet man har utfört? Bara så att man har någon måttstock att gå efter, men det finns kanske inte?

/F

Nja, det blir nog svårt att hitta något exakt. Det beror ju helt på intensiteten i ditt pass, din förmåga att ta ut dig, din kroppsvikt och kroppsammansättning, mm.