handdator

Visa fullständig version : Vilka är mest vältränade?


AnnieT
2014-07-15, 20:34
Vilka tycker ni är mest vältränade?
Känslig fråga - självklart är alla bra tränade på sitt vis och alla sporter har sin charm - tom bodybuilding :)
Crossfitfolket är ju sjukt imponerande och den sporten är ju outtömlig. Men skaderisken är sjukt stor och det är ju en ovanligt slitig sport för kroppen.
Nä jag röstar på en riktigt bra, rippad och tränad brottare. Det innehåller ju nästan allt och alla muskelgrupper blir ju involverade. Spanade in en svensk mästare i brottnig på gymet och har nog inte sett en läckrare kropp :p *popcorn*

Aliaas
2014-07-15, 20:39
Brottare är som du sa en av topppen också enligt mig, men simmare och boxare/Kickboxare är också oftast riktigt vältränade

cero
2014-07-15, 20:40
Brottare och gymnaster är nog några av de mest allsidiga atleter.

Krutpaket
2014-07-15, 20:42
Svårt att svara på. Men måste jag välja så väljer jag nog nått AF-proffs, typ Ako Rahim eller en riktigt vältränad MMA fighter typ george st pierre. George är ju både en grym brottare (olympisk nivå nästan), en grym kickboxare och ett jävla fysmonster.

AnnieT
2014-07-15, 20:48
Ja gymnaster är ju övermänniskor. Ailiens. Det folk lägger ut på youtube i form av kroppsviktsövningar gör de flesta gymnaster tio ggr bättre redan i gymnastskolor. :p

Börje H
2014-07-15, 20:48
Skidåkare. Toookig cardiovaskulär kapacitet och bra med fjonga i armar/ben. I min mening fullständigt överlägsna, i "välträningshänseende", crossfittare/AF-folk/lyftare och andra diverse fitnessinriktade atleter. Brottare är nog också rejält med där i toppen, men når inte riktigt fram.

cero
2014-07-15, 20:49
Svårt att svara på. Men måste jag välja så väljer jag nog nått AF-proffs, typ Ako Rahim eller en riktigt vältränad MMA fighter typ george st pierre. George är ju både en grym brottare (olympisk nivå nästan), en grym kickboxare och ett jävla fysmonster.

Dat atletisism

http://i44.tinypic.com/6yz0k8.jpg

bakka
2014-07-15, 20:59
Dat atletisism

http://i44.tinypic.com/6yz0k8.jpg


haha den va roligt. Men man kan inte säga att han INTE är sjukt vältränad.

Jag kommer nog aldrig t ex kunna göra följande: http://www.youtube.com/watch?v=Mt0FvYDw8qk

cero
2014-07-15, 21:02
Helt klart. Har tittat på nästan alla av hans matcher och han är en exceptionell atlet. Definitionen av "the full package". Stark som en gorilla, snabb, och klarar 5 ronder MMA utan ett djupt andetag.

Ulvamal
2014-07-15, 21:09
Den här killen: http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Anderson_(weightlifter)

caro
2014-07-15, 21:12
Tiokampare (friidrott). De ser lite kul ut när de springer 1500 meter, inte helt bekväma, men ... ändå!

På den tiden Jürgen Hingsen och Daley Thompson (google is your friend) slogs om förstaplatserna satt man som klistrad vid TV:n ... Okej, lätt dreglande. Över hur vältränade de var.

Sjukampskvinnorna är säkert också vältränade, men jag kollade inte dem så mycket.

ceejay
2014-07-15, 21:13
vältränad?

Rikard Jansson
2014-07-15, 21:13
Givetvis bänkpressare.

bertbert
2014-07-15, 21:16
vältränad?

Jag förstår inte heller.

cero
2014-07-15, 21:17
En allsidig (och snygg?) atlet verkar TS vara ute efter.

caro
2014-07-15, 21:22
En allsidig (och snygg?) atlet verkar TS vara ute efter.

Jag tänker mig att vältränad betyder det man subjektivt uppfattar som just ... vältränad.

Min subjektiva tanke om vältränad är någon som är hyggligt stark, hyggligt snabb, hyggligt uthållig. Samtidigt. Allround. Någon som kan hugga ner en fiende eller springa ifrån honom.

Det man missar är den intellektuella förmågan, som egentligen också borde ingå. Någon som strategiskt kan utmanövrera "fienden".

:smash:

Diomedea exulans
2014-07-15, 21:25
Shaolinmunkar.

Sparven från Minsk
2014-07-15, 21:31
Gymnaster. Punkt.

Brimon
2014-07-15, 22:08
Jag anser att de som tränar mest är mest vältränade, en vältränad är alltså en väl tränad. Men vilka jag tycker är mest all around och ballast är nog gymnaster.

XXXL
2014-07-15, 22:21
WWE brottare

Latissimus Dorsi
2014-07-15, 22:34
WWE brottare

Kurt Angle eller Brock Lesnar? :D

Animalisk
2014-07-15, 22:43
utan tvekan elitgymnaster

Arne Persson
2014-07-15, 23:53
Markus Ruhl

Agitator
2014-07-16, 01:01
10 kampare typ.

Springer/förflyttar sig hyfsat samt borde prestera hyfsat lyftmässigt.

Sedan finns det ju enstaka personer inom alla idrotter som utklassar många andra typer.

Men om man ska titta på grupper så borde 10 kamparna ligga bra till.

Ifall man gör en checklista.

Vilka springer längst
Vilka springer snabbast
Vilka lyfter mest
Vilka förflyttar sig mest osv.

Pular man ihop några kriterier så går det ju få en överblick iaf.

Agitator
2014-07-16, 01:03
Ifall ingen håller med så grinar jag och röstar på John Daly!

bertbert
2014-07-16, 05:17
Markus Ruhl

Blir inte han andfådd av att trycka ner gasen hårdare för att hans bil kör i en uppförsbacke?

caro
2014-07-16, 07:34
Ifall ingen håller med så grinar jag

Jag håller med om tiokampare, se några inlägg upp!

Jürgen Hingsen eller Dale Thompson ... svårt att bestämma, men det var kamp!

http://multisport.outsideonline.se/files/2012/08/hingsen-thompson-huerden-5x_Diashow.jpg

r1kkie
2014-07-16, 07:37
2407_uPHpIk

tlk
2014-07-16, 07:37
Vältrända förutsätter väl alltid något sammanhang. Väl tränad för att göra vad liksom? elitgymnasten är väl inte särskilt väl tränad för att simma, och vice versa.

Snubben
2014-07-16, 08:14
Nej nej.

Allmäktiga gudfadern inom att vara vältränad är givetvis den gamle barndomshjälten Henrik Dagård [http://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_Dag%C3%A5rd]!

http://www.folkbladet.se/inc/ImageHandler.ashx?id=2666881&height=312&width=468&quality=75http://friidrottsbloggen.files.wordpress.com/2009/08/dagard.jpg?w=205&h=300http://www.sverigeturism.se/smorgasbord/smorgasbord/image/gp/sport/spjutkastare-small.gif

Stark, snabb och barndomshjälte. Blir inte finare än så :thumbup:

svenbanan
2014-07-16, 08:52
Nej nej.

Allmäktiga gudfadern inom att vara vältränad är givetvis den gamle barndomshjälten Henrik Dagård [http://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_Dag%C3%A5rd]!

http://www.folkbladet.se/inc/ImageHandler.ashx?id=2666881&height=312&width=468&quality=75http://friidrottsbloggen.files.wordpress.com/2009/08/dagard.jpg?w=205&h=300http://www.sverigeturism.se/smorgasbord/smorgasbord/image/gp/sport/spjutkastare-small.gif

Stark, snabb och barndomshjälte. Blir inte finare än så :thumbup:

Jag minns nån reklam han var med i (tror det var chips) där mannen med den coola basrösten sade "Frågan är inte OM Henrik Dagård ska ta vm guld. Frågan är NÄR han ska ta det.". Denna tyckte jag var såååå irriterande att jag var bra nöjd över att han aldrig tog nåt guld.

lanzal
2014-07-16, 09:08
Hur långt är ett snöre?
Triathlon kanske? Skidåkning? Någon fridrottsgren kanske.

Snubben
2014-07-16, 09:12
Jag minns nån reklam han var med i (tror det var chips) där mannen med den coola basrösten sade "Frågan är inte OM Henrik Dagård ska ta vm guld. Frågan är NÄR han ska ta det.". Denna tyckte jag var såååå irriterande att jag var bra nöjd över att han aldrig tog nåt guld.

Pfft, Dagård är och förblir bäst. Inget kan vara irriterande när han är involverad. :(

yxa
2014-07-16, 09:30
alla vet att Coleman vinner

EnergiÖverskott
2014-07-16, 10:00
I min värld: elitgymnaster.

Snabba, smidiga, lätta, muskulösa, starka, otrolig kroppskontroll/koordination, bra kondition, explosiva, låg fettprocent.

Lämnar inget kvar att önska för mig.

ceejay
2014-07-16, 10:06
I min värld: elitgymnaster.

Snabba, smidiga, lätta, muskulösa, starka, otrolig kroppskontroll/koordination, bra kondition, explosiva, låg fettprocent.

Lämnar inget kvar att önska för mig.

Förutom att du inte skulle vilja vara en tvärhand hög.

caro
2014-07-16, 10:09
I min värld: elitgymnaster.

Snabba, smidiga, lätta, muskulösa, starka, otrolig kroppskontroll/koordination, bra kondition, explosiva, låg fettprocent.

Lämnar inget kvar att önska för mig.

Det är ju det att gymnaster är så himla små. Det förtar det atletiska intrycket. Det är min uppfattning då. :D

Agitator
2014-07-16, 10:40
10 kampare har helheten i mina ögon.

Henrik Dagård var faktiskt den personen jag tänkte på när jag valde 10 kamp.

Minns i slutet av 90talet när han satt klistrad överallt på reklam i tunnelnbanan i stockholm. Samt man såg honom på teve. Det vara verkligen en sån där AHA upplevelse över någon som verkligen var elitatlet.

Ni som säger gymnaster. Vem tror ni springer längst? En gymnast eller en tiokampare?

Vem tror ni lyfter mest vikt i de tre stora?

Känns som att en 10 kampare utklassar en gymast i kondition och förlytta vikt i viktrummet.

Sparven från Minsk
2014-07-16, 10:59
Gymnaster!

NQ-4xGPBvXk

e76Otksy-fA

Agitator
2014-07-16, 11:09
Gymnaster!

NQ-4xGPBvXk

e76Otksy-fA

Lyfter de mer än henrik dagård i de tre stora samt springer längre eller snabbare än honom?

Vem är mest vältränad då efter den listan?

caro
2014-07-16, 11:11
Gymnaster!

NQ-4xGPBvXk

e76Otksy-fA

Jag tänker på cirkus-artister när jag ser detta. Och de är kanske ännu mer vältränade-i-gymnast-definitionen.

Sparven från Minsk
2014-07-16, 11:11
Lyfter de mer än henrik dagård i de tre stora samt springer längre eller snabbare än honom?

Vem är mest vältränad då efter den listan?

Vet inte vad Dagård lyfter i de tre stora, eller vad de på klippet lyfter heller. Ska man jämföra de tre stora så tycker jag det är mer relevant med att se hur mycket man lyfter i förhållande till sin kroppsvikt, ger en mer rättvis bild.

Jag är imponerad av gymnaster då de har sådan koll, teknik, motorik, och de är grymma på övningar med sin kroppsvikt. Jag anser mig varar relativt vältränad men kan fan knappt ens göra en dip i ringar, sjukt jobbigt :D

ceejay
2014-07-16, 11:24
Är man 160cm som yuri blir kroppsövningar en del lättare.
Försök att be shaquielle oneal att göra chins lr dips.

Även fast han förmodligen inte kunde det så bra, så dominerade han på basketplanen.

Tobbey
2014-07-16, 11:26
Golf och curlingfolket är bland de mest vältränade.

exor
2014-07-16, 12:14
Gymnaster.

Agitator
2014-07-16, 12:18
http://i.imgur.com/G8ik3NE.jpg

Inte denna kille iaf.

Gnistan
2014-07-16, 12:21
Vilka tycker ni är mest vältränade?
Känslig fråga - självklart är alla bra tränade på sitt vis och alla sporter har sin charm - tom bodybuilding :)
Crossfitfolket är ju sjukt imponerande och den sporten är ju outtömlig. Men skaderisken är sjukt stor och det är ju en ovanligt slitig sport för kroppen.
Nä jag röstar på en riktigt bra, rippad och tränad brottare. Det innehåller ju nästan allt och alla muskelgrupper blir ju involverade. Spanade in en svensk mästare i brottnig på gymet och har nog inte sett en läckrare kropp :p *popcorn*

Har kört med många olika idrottare då jag tävlade i bänkpress på handikappsidan. Såg hur de körde på gymmet.
Brottarna var mest alround tyckte jag. Vi hade en gymnast som vi spöade lätt i bänkpress men vi fick storstryk i dips och chins bl.a. Men denna gymnast hade inga ben att tala om, jämfört med brottarna som var grymt starka i mark och benböj. Judokillarna var rätt bra med. Körde även med en thaiboxare som var mycket stark trots rätt lätt kroppsvikt. Olympiska lyftare körde även i samma lokal som vi och de var både starka explosiva och mycket smidiga, spännstiga.
Vid något tillfälle hade vi en boxare där med som var rätt stark i bänk. En mycket trevlig kille dessutom som jag minns.

sungun
2014-07-16, 13:05
Lyfter de mer än henrik dagård i de tre stora samt springer längre eller snabbare än honom?

Vem är mest vältränad då efter den listan?

Minns ett tv-reportage med Daggård 'då det begav sig'. Först blev jag förvånad över hur liten å lätt killen var, sen blev jag helt paff när han laddade på 200 ( eller 250?) kg på en stång å körde böj med hopp! Jag hade aldrig insett att friidrottare var så starka. Men han erkände iaf att han kände av lite i ländryggen efter dom passen.;-)

lillmesen
2014-07-16, 13:07
Det är ju det att gymnaster är så himla små. Det förtar det atletiska intrycket. Det är min uppfattning då. :D

är dom små?

http://4.bp.blogspot.com/-6o5g0Onqygw/T65WsWlELkI/AAAAAAAAAx8/juD93ycEVzA/s1600/male+gymnast+physique+-+bodyweight+exercises.jpg

caro
2014-07-16, 18:19
är dom små?

http://4.bp.blogspot.com/-6o5g0Onqygw/T65WsWlELkI/AAAAAAAAAx8/juD93ycEVzA/s1600/male+gymnast+physique+-+bodyweight+exercises.jpg

Jag har kanske fördomar i frågan, men jag har aldrig tänkt mig gymnaster som 190 cm-killar (tjejer tänker jag inte ens på i just denna fråga). Eller ens 180 cm. Och redan 180 anser jag vara rätt litet, för en kille.

"Små" = kortare än 180 cm. Enligt min uppfattning. Muskulaturen spelar ingen roll, under 180 är en man "liten", helt enkelt.

Agitator
2014-07-16, 18:33
Nej, 180 får nog anses normen.

Litet är typ under 175. Långskånk börjar man väl bli runt 182>.

Normen is awsome, hela samhället är typ skräddarsytt för en.

hugok
2014-07-16, 18:41
Strongmen. Fruktansvärt starka, ofta bra kondis och i allra högsta grad så kallad funktionell styrka (TM).

Sparven från Minsk
2014-07-16, 18:45
Är man 160cm som yuri blir kroppsövningar en del lättare.
Försök att be shaquielle oneal att göra chins lr dips.

Även fast han förmodligen inte kunde det så bra, så dominerade han på basketplanen.

Är inte Lee Priest typ 163 cm?
Dexter Jacksson är väl bra kort han med?

Kan dessa herrar göra dips i ringar och de gymnasterna kan? ;)

Man ska vara stark i förhållande till sin kroppsvikt.

Kedaran
2014-07-16, 18:45
Brottare, OL folk, Gymnaster.

lillmesen
2014-07-16, 18:55
Jag har kanske fördomar i frågan, men jag har aldrig tänkt mig gymnaster som 190 cm-killar (tjejer tänker jag inte ens på i just denna fråga). Eller ens 180 cm. Och redan 180 anser jag vara rätt litet, för en kille.

"Små" = kortare än 180 cm. Enligt min uppfattning. Muskulaturen spelar ingen roll, under 180 är en man "liten", helt enkelt.

skriv "kort" istället för att undvika tvetydighet. Som tidigare nämnts så kan ju knappast Lee Preist på 162cm klassas som en "liten kille"

Agitator
2014-07-16, 18:59
Vem springer snabbast, förflyttar sig längst och lyfter mest vikt i x antal moment.

Där har ni personerna som är mest vältränad.

Det är inget SLfolk i den listan med stor sannolikhet.

bertbert
2014-07-16, 19:08
Men era fåntrattar, man kan inte definiera vem som är mest vältränad i generella termer. Vältränad för vad är frågan.

Agitator
2014-07-16, 19:12
Men era fåntrattar, man kan inte definiera vem som är mest vältränad i generella termer. Vältränad för vad är frågan.

Frågan var VILKA är mest vältränade.

Hela frågeställningen utgår från vem presterar bäst i ALLROUND.

Då bör kondition, styrka och uthållighet jämföras.

Tadaaaa. In kliver Henrik Dagård och smiskar allas rumpor eller liknande.

http://i.imgur.com/XjUQcHW.jpg

Pzorz
2014-07-16, 19:23
Skulle gissa på att några namn borde gå att plocka ifrån rugbyn och den amerikanska fotbollen.

bertbert
2014-07-16, 19:24
Man är vältränad för att utföra en viss aktivitet. Det är nonsens att prata om att vara vältränad i generella termer för det betyder ingenting. Det går framförallt inte att jämföra olika sorters "välträning". Ta uthållighet som exempel. En maratonlöpare är uthållig. En strongman är uthållig (springa iväg med tunga vikter en lång sträcka). Vem är uthålligast?

Que?

caro
2014-07-16, 19:34
skriv "kort" istället för att undvika tvetydighet. Som tidigare nämnts så kan ju knappast Lee Preist på 162cm klassas som en "liten kille"

Men jag har varit jättetydlig med att det är min uppfattning. Jo, en kille på 162 cm är alltid liten (och kort) hur stora muskler han än har. Pytteliten. Han kan vara muskulös, men "stor" finns liksom inte som begrepp där. "Stor" kräver både längd och muskler. Återigen, min uppfattning.

Agitator
2014-07-16, 19:35
Man är vältränad för att utföra en viss aktivitet. Det är nonsens att prata om att vara vältränad i generella termer för det betyder ingenting. Det går framförallt inte att jämföra olika sorters "välträning". Ta uthållighet som exempel. En maratonlöpare är uthållig. En strongman är uthållig (springa iväg med tunga vikter en lång sträcka). Vem är uthålligast?

Que?

10 kamparen.

caro
2014-07-16, 19:39
Man är vältränad för att utföra en viss aktivitet. Det är nonsens att prata om att vara vältränad i generella termer för det betyder ingenting. Det går framförallt inte att jämföra olika sorters "välträning".
Que?

Definitionen är inte klar, vilket ju innebär att det är fritt för tolkningar, och subjektiva uppfattningar. :D

Sålångt verkar det i alla fall utkristallisera sig tre olika typer av idrottare som kandidater; Tiokampare, brottare och gymnaster.

bertbert
2014-07-16, 19:40
10 kamparen.

Nej, 10-kamparen får ju storstryk på ett maraton och på farmers walk? 10-kamparen kan vara mest allround, men huruvida det medför att hen är mer vältränad är subjektivt, ingenting annat.

Agitator
2014-07-16, 19:41
Man får nog se det mot sin viktklass. Tror 10kamparen placerar sig bra då i alla event. Avesvärt bättre än de som han ska få stryk av när alla poäng har räknats.

Wormzie
2014-07-16, 19:41
Stavhoppare tror jag är sjuka på det mesta.

bertbert
2014-07-16, 19:55
Man får nog se det mot sin viktklass. Tror 10kamparen placerar sig bra då i alla event. Avesvärt bättre än de som han ska få stryk av när alla poäng har räknats.

Men är inte bäst på något. Dvs inte mest vältränad för någon uppgift, mer än att vara bra på... 10-kamp. Återigen är allt detta subjektivt oavsett hur man vrider och vänder sig.

Tillägg: å andra sidan verkar "mest vältränad" vara utbytbart mot "snyggast" i första inlägget. På tal om subjektivt alltså.

Agitator
2014-07-16, 20:01
Men är inte bäst på något. Dvs inte mest vältränad för någon uppgift, mer än att vara bra på... 10-kamp. Återigen är allt detta subjektivt oavsett hur man vrider och vänder sig.

Tillägg: å andra sidan verkar "mest vältränad" vara utbytbart mot "snyggast" i första inlägget. På tal om subjektivt alltså.

Tyst nu bara.

Kungen bestämmer och satte nivån. Du är ingen att utala dig *hug*

Traditionally, the title of "World's Greatest Athlete" has been given to the man who wins the Olympic decathlon. This began when King Gustav V of Sweden told Jim Thorpe, "You, sir, are the world's greatest athlete" after Thorpe won the decathlon at the Stockholm Olympics in 1912.[2] The current decathlon world record holder is American Ashton Eaton, who scored 9039 points at the 2012 United States Olympic Trials.[3]


http://en.wikipedia.org/wiki/Decathlon

bertbert
2014-07-16, 20:43
Att komma dragande med kungen är av synnerligen tveksamt värde när man tilltalar en republikan.

OnT. Jag tror vare sig att kungen av 1912 var mest vältränad eller snyggast, så det så! Pfft.:Virro

Agitator
2014-07-16, 20:54
Snälla, någon som gått byggarkurser får inte uttala sig. *hug*

bertbert
2014-07-16, 20:59
Snälla, någon som inte vet vad en ketodiet är får inte uttala sig. *slap**popcorn*

Agitator
2014-07-16, 21:08
Att inte veta vad en ketodiet är gör mig nästan till en lite bättre människa.

Så mycket trams med dietavarter nu för tiden. Men visserligen var just detta fall vettigt att förkovra sig lite i. Men tråden dog rätt snabbt tyvär och jag har fortfarande inte helt koll på ketodieten, en dag så kanske!

lillmesen
2014-07-16, 21:26
Men jag har varit jättetydlig med att det är min uppfattning. Jo, en kille på 162 cm är alltid liten (och kort) hur stora muskler han än har. Pytteliten. Han kan vara muskulös, men "stor" finns liksom inte som begrepp där. "Stor" kräver både längd och muskler. Återigen, min uppfattning.

Ja du skrev så sen, men inte i ditt ursprungliga inlägg.

caro
2014-07-16, 21:28
Ja du skrev så sen, men inte i ditt ursprungliga inlägg.

hehe, fast det första inlägget var väl rätt tydligt fruktansvärt subjektivt *dregel, dregel* :naughty:

HookersUnited
2014-07-17, 11:40
Världens bästa Crossfit-atleter skulle klara sig väldigt bra enligt de kriterier som är återkommande.

Starka, snabba, uthålliga. Förmodligen inte bäst på något, men en bra mix.

cero
2014-07-17, 12:08
På tal om bra atleter. Titta på den andra volten, dayum.

http://static.giantbomb.com/uploads/original/17/176559/2455220-4.gif

Agitator
2014-07-17, 12:20
Världens bästa Crossfit-atleter skulle klara sig väldigt bra enligt de kriterier som är återkommande.

Starka, snabba, uthålliga. Förmodligen inte bäst på något, men en bra mix.

Tror du en crossare flyttar mer vikt än en 10kampare idag eller springer längre/snabbare?

Bjorneman
2014-07-17, 12:24
Strongman. ;)
Nej, kanske inte. Men de har ju både styrka, muskelmassa, kondition, koordination och allt man kan tänka sig.

Agitator
2014-07-17, 12:39
Har strongman kondition?

Grymt!

Bjorneman
2014-07-17, 12:41
Har strongman kondition?

Grymt!

Ja, det vill jag nog påstå att de har.

lillmesen
2014-07-17, 12:44
Har strongman kondition?

Grymt!

att dra en lastbil/brandbil/flygplan kräver extremt bra uthållighet i kombination med extrem styrka

Snubben
2014-07-17, 12:49
Vill fortfarande påstå att dåtidens Henrik Dagård är den mest allround här (eller någon annan tiokampare på toppnivå). Du får egentligen allt, sprint, kondis, explosivitet, styrka, spänst etc. Lyfter säkerligen inte lika mycket som någon i strongman men är snabbare, vill tro att en sådan är på samma nivå än en crossfittare men har bättre kondition.. Mja, man kan tro mycket.

HookersUnited
2014-07-17, 12:52
Tror du en crossare flyttar mer vikt än en 10kampare idag eller springer längre/snabbare?

Det är ju svårt att säga eftersom det finns otroligt många bakgrunder hos atleterna.

Men de kanske rycker 110-120 och stöter 140-150 i snitt. Rich Froning som är trefaldig Världsmästare har ryckt ca 135 och stött 167,5 vilket hade kvalat honom till de nationella tynglyftningsmästerskapen i Amerikat.

Löpning sägs inte vara något han gillar och där har jag inga direkta siffror. Men han har en extremt hög arbetskapacitet samt är väldigt mångsidig. Än är det väl bara i simningen han har presterat medelmåttigt.

I slutändan handlar det ju om i vad och hur man ska döma någons vältränighet. Men jag är övertygad om att dessa herrar och damer inte skulle göra bort sig på något sätt.

HookersUnited
2014-07-17, 13:01
Strongman. ;)

Nej, kanske inte. Men de har ju både styrka, muskelmassa, kondition, koordination och allt man kan tänka sig.


Jag tycker de är för specialiserade på att vara starka. Då finns det inte plats att vara riktigt bra på konkurrerande egenskaper.

Dock håller jag Mikhail Koklyaev som en favorit då han behärskar tyngdlyftning, styrkelyft och starkeman på en extremt hög nivå.

HookersUnited
2014-07-17, 13:02
Vill fortfarande påstå att dåtidens Henrik Dagård är den mest allround här (eller någon annan tiokampare på toppnivå). Du får egentligen allt, sprint, kondis, explosivitet, styrka, spänst etc. Lyfter säkerligen inte lika mycket som någon i strongman men är snabbare, vill tro att en sådan är på samma nivå än en crossfittare men har bättre kondition.. Mja, man kan tro mycket.


Finns det någon dokumentation på vad han gjorde med en skivstång?

Everest
2014-07-17, 13:03
att dra en lastbil/brandbil/flygplan kräver extremt bra uthållighet i kombination med extrem styrka

Hur lång tid brukar det momentet ta?

HookersUnited
2014-07-17, 13:04
Hur lång tid brukar det momentet ta?


Hur lång tid tar det för en val att stranda? :D

Anders The Peak
2014-07-17, 13:06
Hur lång tid brukar det momentet ta?

Jag uppfattar dig som mycket vältränad :) Även om det finns ett antal som är bättre än dig men så är det. Det finns alltid någon som är bättre:hbang:

lillmesen
2014-07-17, 13:09
Hur lång tid brukar det momentet ta?

ca 90sekunder, så det är ju ingen direkt mara. Det är dock kanske den mest påfrestande aktivitet en människa kan genomföra.

De undersökte denna "gren" genom att göra diverse mätningar (syreupptagning, puls och EEG/muskelaktivering) när jag tror det var Mark Phillips, det var en del av en dokumentär som finns på YT, ska se om jag kan hitta den :)

lillmesen
2014-07-17, 13:12
Jag uppfattar dig som mycket vältränad :) Även om det finns ett antal som är bättre än dig men så är det. Det finns alltid någon som är bättre:hbang:

vad var grejen med detta inlägg? :confused:

Bjorneman
2014-07-17, 13:49
Jag tycker de är för specialiserade på att vara starka. Då finns det inte plats att vara riktigt bra på konkurrerande egenskaper.

Dock håller jag Mikhail Koklyaev som en favorit då han behärskar tyngdlyftning, styrkelyft och starkeman på en extremt hög nivå.

Jag var väl inte helt seriös. Men jag håller fast vid att de flesta av dem är hyfsat konditionsstarka.

Agitator
2014-07-17, 16:22
Så de springer en mara utan problem ifall man knackar på deras dörr imorgonbitti?

deadich
2014-07-17, 17:51
Inte för att jag förespråkar crossfit men värdseliten är ju extremt atletiska och väldigt duktiga på allt möjligt, det är ju mer eller mindre hela poängen.

Folk i riktiga sporter brukar ju anpassa sin träning för just det dom behöver.

Agitator
2014-07-18, 10:45
Inte för att jag förespråkar crossfit men värdseliten är ju extremt atletiska och väldigt duktiga på allt möjligt, det är ju mer eller mindre hela poängen.

Folk i riktiga sporter brukar ju anpassa sin träning för just det dom behöver.

De tävlar ju bara i a träna skadeinriktat. Undrar hur bra de skulle prestera i sin viktklass mot andra.

HookersUnited
2014-07-18, 10:53
De tävlar ju bara i a träna skadeinriktat. Undrar hur bra de skulle prestera i sin viktklass mot andra.


Inom vad?

Kvicksilver
2014-07-18, 11:03
Tycker tiokampare är mest kompletta.

Sen är ju simmare jäkligt imponerande med.

Starvation
2014-07-18, 11:05
En bodybuilder som tränar styrka och löpning. Då har man ju allt lol. Eller kanske fattas "smidighet"...

delta_mats
2014-07-18, 12:53
Har tiokamparna så bra kondition egentligen? 1500 meter är ju rätt kort distans. Övriga grenar kräver mer teknik och snabbhet. Tror eliten i crossfit har bättre uthållighet faktiskt.

Snubben
2014-07-18, 12:54
Har tiokamparna så bra kondition egentligen? 1500 meter är ju rätt kort distans. Övriga grenar kräver mer teknik och snabbhet. Tror eliten i crossfit har bättre uthållighet faktiskt.

Inte riktigt insatt men kör CF:Are längre distanser?

HookersUnited
2014-07-18, 13:51
Inte riktigt insatt men kör CF:Are längre distanser?


På Crossfit Games (VM typ) 2013 körde de en halvmara på roddmaskin.

Pitepalt
2014-07-18, 16:52
världens bästa crossfit-atleter skulle klara sig väldigt bra enligt de kriterier som är återkommande.

Starka, snabba, uthålliga. Förmodligen inte bäst på något, men en bra mix.

+1

Mackie Messer
2014-07-18, 17:27
man måste ta de bästa inom 10 kamp och de bästa inom CF. sen ska de tävla i 10 kamp sen i CF sen räknar man poäng och ser villa som var bäst.

Matsa
2014-07-18, 18:00
Stavhoppare tror jag är sjuka på det mesta.

Ja, bortsett från kanske ren uthållighet kan jag tänka mig att stavhoppare är riktigt grymma på mycket. De måste ju vara både explosiva, starka och smidiga. Lite som en mix av gymnast och sprinter fast kanske rentav starkare. Sen lär det nu krävas både en hel del koordination och mod också och det är ju knappast att förakta.

HookersUnited
2014-07-19, 00:27
man måste ta de bästa inom 10 kamp och de bästa inom CF. sen ska de tävla i 10 kamp sen i CF sen räknar man poäng och ser villa som var bäst.


Det blir ju en rätt värdelöst då tiokamparna har tränat tekniken i 10+ år.

Mackie Messer
2014-07-19, 07:53
Det blir ju en rätt värdelöst då tiokamparna har tränat tekniken i 10+ år.

Hur ska man annars avgöra vem som är bäst bland CF och 10kamp? Sluta wajna och kom med ett bättre test.

HookersUnited
2014-07-19, 08:10
Hur ska man annars avgöra vem som är bäst bland CF och 10kamp? Sluta wajna och kom med ett bättre test.


Men du förstår väl själv att 10-kamp är tusentals timmar teknik? Det kan ingen mäta sig med hur vältränade de än är.

Min definition,

Vältränad, bra på det mesta: Rich Froning mfl.
Väl tränad. Freddi Smulter som äger alla rättigheter till bänkpress.

bertbert
2014-07-19, 08:35
Du ändrar betydelsen för att du gör en efterbliven sär skriv ning? Seriöst?*gah!*

Det tycker jag är dum heter!

HookersUnited
2014-07-19, 08:40
Du ändrar betydelsen för att du gör en efterbliven sär skriv ning? Seriöst?*gah!*



Det tycker jag är dum heter!


Nej?

Någon som är vältränad är bra på det mesta. Någon som är väl tränad gör sitt yttersta inom valt område.

bertbert
2014-07-19, 08:44
Nej?

Någon som är vältränad är bra på det mesta. Någon som är väl tränad gör sitt yttersta inom valt område.

Hittepå.

HookersUnited
2014-07-19, 08:45
Hittepå.


Har jag fel får du utveckla.

z_bumbi
2014-07-19, 08:46
Jag vet att det anses vara fult att vara specialiserad inom CF men det påverkar inte vad saker betyder för alla andra. Att vara vältränad är om man är väl tränad för något, det betyder alltså samma sak fast det senare ser mest skitnödigt ut i vardaglig text.

Mackie Messer
2014-07-19, 08:47
Henrik Dagård var också sjukt välträmad. Hur ska vi abgöra.vem som är meat vältränad mellan Dagård och Froning?

bertbert
2014-07-19, 08:48
Precis. Det är ingen skillnad på vältränad och väl tränad förutom att man formulerar sig sämre om man skriver det sistnämnda. Och det borde vara uppenbart för alla att vad vältränad betyder är helt olika saker om man är crossfittare, maratonlöpare, byggare, styrkelyftare, cyklist eller stavhoppare. Att sen den otränade, oinformerade och svettiga pöbeln tycker att vältränad = snygg har inget som helst med saken att göra.

HookersUnited
2014-07-19, 08:56
Eftersom ni har stoppat upp läsförståelsen i arslet säger jag igen, mest vältränad: Rich Froning (Men kom gärna med förslag på andra son tar den platsen) . Mest väl tränad: Alla som tagit medalj inom sin sport.

Scorpionida
2014-07-19, 09:23
Eftersom ni har stoppat upp läsförståelsen i arslet säger jag igen, mest vältränad: Rich Froning (Men kom gärna med förslag på andra son tar den platsen) . Mest väl tränad: Alla som tagit medalj inom sin sport.

Som sagt tidigare, betydelsen ändras inte. Let it go.

HookersUnited
2014-07-19, 09:26
Som sagt tidigare, betydelsen ändras inte. Let it go.


Då vinner alla regerande världsmästare eftersom de är mest vältränade.

Wibba
2014-07-19, 09:42
Betydelsen på sjuk sköterska och sjuksköterska ändras inte heller :)

Mackie Messer
2014-07-19, 09:45
Hur kan du avgöra att Froning är mer vältränad än Dagård var för 10 år sen? Det måste mätas, antingen i Gladiatorerna eller i the Hunger Games.

olle lindblad
2014-07-19, 09:46
Skivad kalv lever med kul potatis.

HookersUnited
2014-07-19, 11:32
Hur kan du avgöra att Froning är mer vältränad än Dagård var för 10 år sen? Det måste mätas, antingen i Gladiatorerna eller i the Hunger Games.


Eller i Vem vet mest?

Agitator
2014-07-19, 11:52
Tycker vi listar lite grenar och moment som ska utföras för att kröna en vinnare.

Marklyft
Bänk
Knäböj
100 meter
400 meter
Maraton


Vad mer för att få fram vem som är mest vältränad i världen i allround.

Scorpionida
2014-07-19, 12:01
Tycker vi listar lite grenar och moment som ska utföras för att kröna en vinnare.

Marklyft
Bänk
Knäböj
100 meter
400 meter
Maraton


Vad mer för att få fram vem som är mest vältränad i världen i allround.

Spjutkastning? Några var ju lite inne att man ska ha survivalskills o kunna helst döda för att vara riktigt vältränad. Så spjutkastning borde då absolut inkluderas. Samt nakenbrottning givetvis. Egentligen var väl grekernas gamla olympiska grenar det ultimata när jag tänker efter...

Som "Pankration", en mix mellan boxning och wrestling, alltså antikens mma:d

bertbert
2014-07-19, 13:54
Då vinner alla regerande världsmästare eftersom de är mest vältränade.

Ja, de är mest vältränade för det ändamål de tränar, dvs sin sport. Vad är det som är så svårt att ta in?

HookersUnited
2014-07-19, 13:57
Ja, de är mest vältränade för det ändamål de tränar, dvs sin sport. Vad är det som är så svårt att ta in?


Att det inte handlar om specialister utan mångsidig fysisk prestanda, tydligen.

Mackie Messer
2014-07-19, 14:26
CF är också en sport. Froning skulle spöa Dagård i CF. Men Dagård skulle apöa Froning i 10 kamp. I så fall skulle Dagård få väldigt mycket pengar och träna CF ett år. Sen skulle Dagård och Froning göra upp i en random wod.

bertbert
2014-07-19, 17:44
Att det inte handlar om specialister utan mångsidig fysisk prestanda, tydligen.

Nej, det är inte vad vi diskuterar. Vi diskuterar huruvida det är någon skillnad på vältränad och väl tränad, vilket jag hävdar att det inte är.

svenbanan
2014-07-19, 18:14
Det blir ju till slut bara en hypotetisk diskussion där det egentligen inte går att komma fram till nåt bra svar, tror jag.

CF är ju inne på ett rätt så vettigt spår med sin definition av "fitness" i tio olika aspekter (uthållighet, styrka, smidighet, explosivitet, mm. mm).

Men hur viktigt är det att vara stark jämfört med uthållig? Hur stor betydelse får tekniken ha? Hur viktar man olika prestationer mot varandra?

Det blir meningslöst när man försöker dra det till sin extrem och hitta "worlds fittest athlete". Vilken universell lag är det som säger att vikterna de använder i CF Games är lämpliga. Skulle de sänka vikterna med 20% kanske Chris Spealler skulle vara dubbel mästare istället. Skulle vikterna vara 50% högre skulle man inte ens hitta hälften av de som nu tävlar i startfältet och istället skulle sådana som placerar sig hyfsat i strongman vara i topp...

EDIT: Dock är det ju rimligt att tro att man kan förbättra många olika aspekter av sin fysikprofil genom att träna "CF-likt" (inte nödvändigtvis träna för att tävla i CF) och inte enbart snöa in på en disciplin.

Mackie Messer
2014-07-19, 18:18
Det är därför vi måste komma överens om ett test. Och sen kan diskutera och spekulera vem som kommer vinna. T.ex. Froning och Dagård fåt göra upp i Gladiatorerna, the Hunger Games, valfri wod och jeopardy. Vem vinner?

Agitator
2014-07-19, 19:03
Tycker inte CF hör hemma riktigt.

Mer klassiska grenar som ska vara på tapeten.

Lite som tiokamps intåg. En mångsidig atlet helt enkelt.

Mackie Messer
2014-07-19, 19:12
Tycker inte CF hör hemma riktigt.

Mer klassiska grenar som ska vara på tapeten.

Lite som tiokamps intåg. En mångsidig atlet helt enkelt.

CF är ganska etablerat. De har tävlingar osv. Det är som att säga att mma inte hör hit och att bara boxnin, brottning, judo räknas. Däremot är inte CF öberåordnat allt annat, det är bara en sport i mängden.

Agitator
2014-07-19, 19:16
Kan man se kipping pullups som en bra värdemätning?

Nu vet jag ifs inte hur deras tävlingar ser ut, antar det är annorlunda.

Men de tre stora samt sprint, löpning och maraton och något mer borde ju räcka.

http:// http://2.bp.blogspot.com/-SOBm1J9J9aM/UCEyWt3KRNI/AAAAAAAAB6k/s9AYo5UoWzo/s1600/dagard2.jpg

Mackie Messer
2014-07-19, 19:22
Vem mellan Dagård och Froning skulle vinna det testet då? Båda skulle med enkelhet genomföra det, förutom maran som skulle bli jävligt tuff för dem.

Agitator
2014-07-19, 19:49
http://i.imgur.com/Mbi1MYa.jpg

caro
2014-07-19, 20:20
Vad sägs om Modern Femkamp?

svenbanan
2014-07-19, 21:21
Tiokamp är ju bara mångsidigt på så sätt att man måste träna teknik i många olika grenar. För övrigt är det ju mestadels hopp, sprintlöpning och kastgrenar plus den udda fågeln i form av medeldistans på slutet. Men de flesta tiokampare skiter ju i att träna inför denna löpgren eftersom de fokuserar på snabbhet/explosivitet vilket är det viktiga i de övriga grenarna. Så tiokamp är väl rätt värdelöst sett ur ett "allroundperspektiv"...

caro
2014-07-19, 21:25
Men de flesta tiokampare skiter ju i att träna inför denna löpgren eftersom de fokuserar på snabbhet/explosivitet vilket är det viktiga i de övriga grenarna. Så tiokamp är väl rätt värdelöst sett ur ett "allroundperspektiv"...

Men att se tio-kampare att som sista gren ge sig ut på ett 1500-meterslopp har ju en speciell tjusning. Det verkar inte vara grenen de satsar på (det är ju bara att räkna derivatan på poängen var man tjänar på att träna), samtidigt måste den genomföras. Sist. Det är kamp.

svenbanan
2014-07-19, 21:41
Men att se tio-kampare att som sista gren ge sig ut på ett 1500-meterslopp har ju en speciell tjusning. Det verkar inte vara grenen de satsar på (det är ju bara att räkna derivatan på poängen var man tjänar på att träna), samtidigt måste den genomföras. Sist. Det är kamp.

Det är absolut skitkul att titta på, och utövarna är såklart superatleter. Dessutom är de ju mer allround än tex de som är specialister på en enda gren. Men det är inte ett bra test av vem som är mest genomtränad/vältränad. I så fall är CF-Games bättre tycker jag. Detta har också rätt stora begränsningar, men är i alla fall ett hyfsat test (till skillnad från tiokamp som är ett uselt test).

Mackie Messer
2014-07-19, 21:44
Det är absolut skitkul att titta på, och utövarna är såklart superatleter. Dessutom är de ju mer allround än tex de som är specialister på en enda gren. Men det är inte ett bra test av vem som är mest genomtränad/vältränad. I så fall är CF-Games bättre tycker jag. Detta har också rätt stora begränsningar, men är i alla fall ett hyfsat test (till skillnad från tiokamp som är ett uselt test).

Så du tycket Dagård ska ställa upp i CF-games utan att ha kört en wod i hela sitt liv? För att det ska bli rättvist måste han få träna CF minst ett år och få betalt för det. Och vem ska betala för det?

Agitator
2014-07-19, 21:44
Så en atlet från CF knäböjer mer än en tiokampare?

Eller lyfter mer vikt i bänk eller drar mer i mark?

Bjorneman
2014-07-19, 21:48
Så de springer en mara utan problem ifall man knackar på deras dörr imorgonbitti?

Självfallet inte. Innebär "hyfsad kondition" att man med lätthet springer ett maratonlopp? Gå och bada.

Scorpionida
2014-07-19, 21:49
Så du tycket Dagård ska ställa upp i CF-games utan att ha kört en wod i hela sitt liv? För att det ska bli rättvist måste han få träna CF minst ett år och få betalt för det. Och vem ska betala för det?

Vi kan väl starta en insamling här på kolo?

svenbanan
2014-07-19, 21:51
Så du tycket Dagård ska ställa upp i CF-games utan att ha kört en wod i hela sitt liv? För att det ska bli rättvist måste han få träna CF minst ett år och få betalt för det. Och vem ska betala för det?

Är du inte läskunnig eller? Jag har väl aldrig påstått nåt dylikt...
Jag säger att tiokamp är ett uselt test av allround fitness, och att CF-Games i alla fall är ett hyfsat test av allround fitness.

Så en atlet från CF knäböjer mer än en tiokampare?
Eller lyfter mer vikt i bänk eller drar mer i mark?

Inte vet jag. Men det är väl mycket möjligt. I CF tävlar de ju i alla fall i dessa grenar, medans tiokampare enbart använder dem som en del i sin uppbyggnadsträning.

Agitator
2014-07-19, 21:52
Självfallet inte. Innebär "hyfsad kondition" att man med lätthet springer ett maratonlopp? Gå och bada.

Springer de en halvmara då? Springer de ens en mil under 50 min?

Vad gör zavickas milen på i sin bästa prime på strongman?

Är man vältränad ifall man inte klarar milen under 1h?

Bjorneman
2014-07-19, 22:12
Springer de en halvmara då? Springer de ens en mil under 50 min?

Vad gör zavickas milen på i sin bästa prime på strongman?

Är man vältränad ifall man inte klarar milen under 1h?

Det där med strongman var ju nästintill ett skämt. Men du verkar tycka att "hyfsad kondition" innebär att man med lätthet springer en mara. Har nog aldrig hört en skevare uppfattning, inte ens här på kolozzeum.

Agitator
2014-07-19, 22:46
Nej, är man vältränad bör man klara av att springa milen iaf under 45 min typ.

Jag skulle knappast klassa strongmans eller liknande utövare för vältränade. De är starka.

Ingen här kan väl på fullt allvar kalla en dartkastare med ölkagge för vältränad bara för att han vinner i dart varje år?
Vältränad är ju i folkmun något man är när man har hela paketet. Stark, snabb osv.

Inte ser ut som bulken på strongman eller sugröret som springer maran.
Säger man vältränad så tänker man på typ atleter som presterar bra i det mesta. Inte tjockisar i 120 plussen.

Sedan är så klart en maratonlöpare vältränad, det är en jvla prestation att vinna det. Samtidigt är en styrkelyftare vältränad när den tar hem totalen osv.

Men det är ju inte riktigt dem folk tänker på när man säger ordet vältränad.


Bara för att vissa här tävlar och tycker att alla i sina grenar är vältränade betyder ju inte att det är det som är normen.

Ser de Smulter på stan tänker ingen vältränad. Inte ens när han lägger sig under stången tänker folk han är vältränad, de tänker något annat plus att han är sjukt stark.

Bjorneman
2014-07-19, 22:49
Nej, är man vältränad bör man klara av att springa milen iaf under 45 min typ.

Jag skulle knappast klassa strongmans eller liknande utövare för vältränade. De är starka.

Ingen här kan väl på fullt allvar kalla en dartkastare med ölkagge för vältränad bara för att han vinner i dart varje år?
Vältränad är ju i folkmun något man är när man har hela paketet. Stark, snabb osv.

Inte ser ut som bulken på strongman eller sugröret som springer maran.
Säger man vältränad så tänker man på typ atleter som presterar bra i det mesta. Inte tjockisar i 120 plussen.

Sedan är så klart en maratonlöpare vältränad, det är en jvla prestation att vinna det. Samtidigt är en styrkelyftare vältränad när den tar hem totalen osv.

Men det är ju inte riktigt dem folk tänker på när man säger ordet vältränad.


Bara för att vissa här tävlar och tycker att alla i sina grenar är vältränade betyder ju inte att det är det som är normen.

Ser de Smulter på stan tänker ingen vältränad. Inte ens när han lägger sig under stången tänker folk han är vältränad, de tänker något annat plus att han är sjukt stark.

Det var ett skämt, okej? Självklart är inte strongman mest "vältränade".

Agitator
2014-07-19, 22:51
De skulle bänka och marka mer än många i vårat startfält iaf.

Men flunka på andra områden.

Bjorneman
2014-07-19, 23:26
De skulle bänka och marka mer än många i vårat startfält iaf.

Men flunka på andra områden.

Haha. Ja, Savickas kunde utmana en crossfitatlet i marklyft.

Landström
2014-07-19, 23:57
Klassiska diskussioner kring begreppet "vältränad".

Ska man försöka få fram en röd tråd i hur man definierar "vältränad" så bör den "vältränade" var väl tränad i styrka, kondition, uthållighet, koordination m.m. Vederbörande bör att ha ett så brett register som möjligt.

En utmaning som lockat mig i år. Därför satte jag i våras upp utmaningen att jag inom en veckas tidsperiod först skulle göra en 10:a på 200 kg i marklyft och sedan springa en halvmara på under 1 tim 40 min. Marken var inga problem men halvmaran vållade en del svett. :d

Just det faktum att av de som springer snabbare än mig så är det få som är starkare och att av de som är starkare än mig så är det få som är snabbare, ger mig en viss tillfredsställelse. :)

Pitepalt
2014-07-20, 05:34
Så en atlet från CF knäböjer mer än en tiokampare?

Eller lyfter mer vikt i bänk eller drar mer i mark?

Rich fronings styrkestats enligt crossfits hemsida:

Clean & Jerk
370 lb / 167 kg

Snatch
300 lb / 136 kg

Deadlift
545 lb / 247 kg

Back Squat
445 lb / 201 kg

Nu vet jag inte hur det ser ut för en tio-kampare men det kan du säkert ta fram.

Pitepalt
2014-07-20, 05:38
Klassiska diskussioner kring begreppet "vältränad".

Ska man försöka få fram en röd tråd i hur man definierar "vältränad" så bör den "vältränade" var väl tränad i styrka, kondition, uthållighet, koordination m.m. Vederbörande bör att ha ett så brett register som möjligt.

En utmaning som lockat mig i år. Därför satte jag i våras upp utmaningen att jag inom en veckas tidsperiod först skulle göra en 10:a på 200 kg i marklyft och sedan springa en halvmara på under 1 tim 40 min. Marken var inga problem men halvmaran vållade en del svett. :d

Just det faktum att av de som springer snabbare än mig så är det få som är starkare och att av de som är starkare än mig så är det få som är snabbare, ger mig en viss tillfredsställelse. :)

Imponerande! Detta ska jag testa när jag blir stor (läs: klarar över 200 i mark).

MasterChief
2014-07-20, 06:21
http://www.jenson.se/ingemarstenmark.jpg

/thread

eiri
2014-07-20, 06:26
brottare ofc, ni har väll inte glömt karelin?! :D

Hemi
2014-07-20, 06:38
Jag tror få sprinterlöpare har tränat så hårt som skotten Allan Wells, titta på hans filmer. Sen kanske han inte var snabbast i hela världen jämt men den mångsidiga snabbhetsträningen han lade ned året om, boxning, rugby och allt vad det var...

bigtraps
2014-07-20, 08:10
Om vi utvecklar ämnet lite: Vem är tex. Sveriges mest vältränade kvinna?

HookersUnited
2014-07-20, 09:15
http://www.jenson.se/ingemarstenmark.jpg

/thread


Kungen.
Bästa säsongen av MM var där Stenmark vann, många intressanta deltagare.

HookersUnited
2014-07-20, 09:18
Om vi utvecklar ämnet lite: Vem är tex. Sveriges mest vältränade kvinna?


Björk Odinsdottir är ett alternativ. Gymnast som placerade sig som tredje kvinna på Nordiskamästerskapen i tyngdlyftning och ska tävla i Crossfit Games kommande helg.

Agitator
2014-07-20, 11:20
Rich fronings styrkestats enligt crossfits hemsida:

Clean & Jerk
370 lb / 167 kg

Snatch
300 lb / 136 kg

Deadlift
545 lb / 247 kg

Back Squat
445 lb / 201 kg

Nu vet jag inte hur det ser ut för en tio-kampare men det kan du säkert ta fram.

Var ju inte helt dåligt, men efter att sett han på youtube och hans profil där du hittade detta så var det inte lika imponerande längre.

Jag kan dock inte säga att tiokamparen inte använder sig av samma hästbalsam ifs.

Men i mina ögon kändes marken lite klen och böjen rätt hyfsad, men killen tränar väl för mycket hela tiden för att öka vettigt, dock borde det gått lättare än så iaf.

bigtraps
2014-07-20, 11:23
Björk Odinsdottir är ett alternativ. Gymnast som placerade sig som tredje kvinna på Nordiskamästerskapen i tyngdlyftning och ska tävla i Crossfit Games kommande helg.

lisa norden och Charlotte Kalla är skapligt tränade

HookersUnited
2014-07-20, 11:26
lisa norden och Charlotte Kalla är skapligt tränade


De har ju kondition i en evighet. Men jag tror att de tappar på styrkan.

bigtraps
2014-07-20, 11:55
Eller en fulltränad Sanna Kallur. Världselit i friidrott med gymnastikbakgrund

Sheogorath
2014-07-20, 12:52
Vad missar jag? Skulle inte en diskuskastare eller golfspelare på elitnivå vara vältränad? Man är väl "väl tränad" för en gren, inte bara så där allmänt? Frågan verkar ju inte handla om maximal syreupptagningsförmåga heller eftersom TS inflikade en kommentar som hintar om att ett av hennes kriterier är en snygg fysik. Vad det har att göra med "vältränad" förstår jag inte.

Agitator
2014-07-20, 12:55
Vad missar jag? Skulle inte en diskuskastare eller golfspelare på elitnivå vara vältränad? Man är väl "väl tränad" för en gren, inte bara så där allmänt? Frågan verkar ju inte handla om maximal syreupptagningsförmåga heller eftersom TS inflikade en kommentar som hintar om att ett av hennes kriterier är en snygg fysik. Vad det har att göra med "vältränad" förstår jag inte.

Vilka tycker ni är mest vältränade?
Känslig fråga - självklart är alla bra tränade på sitt vis och alla sporter har sin charm - tom bodybuilding :)
Crossfitfolket är ju sjukt imponerande och den sporten är ju outtömlig. Men skaderisken är sjukt stor och det är ju en ovanligt slitig sport för kroppen.
Nä jag röstar på en riktigt bra, rippad och tränad brottare. Det innehåller ju nästan allt och alla muskelgrupper blir ju involverade. Spanade in en svensk mästare i brottnig på gymet och har nog inte sett en läckrare kropp :p *popcorn*


Mest vältränade är frågan.

Se mitt tidigare inlägg här i tråden om det hela. Vad anses vara normen när någon icke koloit kläcker ur sig detta?

Nej, är man vältränad bör man klara av att springa milen iaf under 45 min typ.

Jag skulle knappast klassa strongmans eller liknande utövare för vältränade. De är starka.

Ingen här kan väl på fullt allvar kalla en dartkastare med ölkagge för vältränad bara för att han vinner i dart varje år?
Vältränad är ju i folkmun något man är när man har hela paketet. Stark, snabb osv.

Inte ser ut som bulken på strongman eller sugröret som springer maran.
Säger man vältränad så tänker man på typ atleter som presterar bra i det mesta. Inte tjockisar i 120 plussen.

Sedan är så klart en maratonlöpare vältränad, det är en jvla prestation att vinna det. Samtidigt är en styrkelyftare vältränad när den tar hem totalen osv.

Men det är ju inte riktigt dem folk tänker på när man säger ordet vältränad.


Bara för att vissa här tävlar och tycker att alla i sina grenar är vältränade betyder ju inte att det är det som är normen.

Ser de Smulter på stan tänker ingen vältränad. Inte ens när han lägger sig under stången tänker folk han är vältränad, de tänker något annat plus att han är sjukt stark.

Sheogorath
2014-07-20, 13:02
Då skulle jag säga att normen är att anse att någon speta som vinner ett maraton är vältränad. "Är han vältränad?" "Klar som fan? Han vann ju ett maraton!" Och det tycker jag också. Han är väl tränad för att springa ett maraton i alla fall.

I folkmun får man inte vara fet om man ska klassas som vältränad, och det får inte vara att man bara är bra i en precisionsgren som inte kräver uthållighet eller styrka. Frågan är om en sådan definition gör sig förtjänt av namnet "vältränad".

Kommer ihåg en föreläsare som kläckte ur sig "på riktigt vältränade kan man se serratus anterior som korvar ovanpå revbenen" (fritt citerat ur minnet) vilket gjorde mig skapligt irriterad. Lite eat clen n tren hard och hattande på gymmet i ett halvår kan åstadkomma det där. Vältränad? Pffft...

Agitator
2014-07-20, 13:24
Ja många skulle nog anse någon som vinner ett maraton vara vältränad.

Skulle du fråga folk på stan samt visa en bild på en maratonlöpare ala kenyan style samt smulter innan han lyfter 400 kg.

Så skulle folk troligen medge att maratonlöparen är vältränad, sedan tittar de på Smulter och säger ja, asså han är ju stark. Men ordet vältränad kommer vara svårt för dem att placera i munnen, vi här på kolo som är väldig insnöade i träning kan ju se Smulters prestation och kunna säga ja asså han är vältränad för just den grenen. Men ordet vältränad skulle inte direkt användas i första hand av majoriteten. De skulle börja filofosera runt ordet vältränad och hålla på lite som vi gjort i tråden här.

Varför infördes 10kamp t.ex? Vad var syftet med det momentet tro?

Pitepalt
2014-07-20, 13:26
Kommer ihåg en föreläsare som kläckte ur sig "på riktigt vältränade kan man se serratus anterior som korvar ovanpå revbenen" (fritt citerat ur minnet) vilket gjorde mig skapligt irriterad. Lite eat clen n tren hard och hattande på gymmet i ett halvår kan åstadkomma det där. Vältränad? Pffft...

Haha, ja enligt hans definition är det med andra ord inte speciellt svårt att vara vältränad.

Sheogorath
2014-07-20, 13:29
Ja många skulle nog anse någon som vinner ett maraton vara vältränad.

Skulle du fråga folk på stan samt visa en bild på en maratonlöpare ala kenyan style samt smulter innan han lyfter 400 kg.

Så skulle folk troligen medge att maratonlöparen är vältränad, sedan tittar de på Smulter och säger ja, asså han är ju stark. Men ordet vältränad kommer vara svårt för dem att placera i munnen, vi här på kolo som är väldig insnöade i träning kan ju se Smulters prestation och kunna säga ja asså han är vältränad för just den grenen. Men ordet vältränad skulle inte direkt användas i första hand av majoriteten. De skulle börja filofosera runt ordet vältränad och hålla på lite som vi gjort i tråden här.

Varför infördes 10kamp t.ex? Vad var syftet med det momentet tro?

Folk som insåg att de inte var bäst på någonting ville också vinna. :D

Sheogorath
2014-07-20, 13:31
Haha, ja enligt hans definition är det med andra ord inte speciellt svårt att vara vältränad.

Hennes. Det var samma person som brukade ha en liten omröstning bland studenterna vilken som var den snyggaste muskeln. Serratus anterior brukade tydligen vinna. På sjukgymnastprogrammet. Seriöst, va? ;)

bertbert
2014-07-20, 14:23
folk som insåg att de inte var bäst på någonting ville också vinna. :d

+1 :d

cero
2014-07-20, 14:35
Folk som insåg att de inte var bäst på någonting ville också vinna. :D

Well played.

Agitator
2014-07-20, 14:35
Folk som insåg att de inte var bäst på någonting ville också vinna. :D


Som dagens crossare med andra ord :d

Motionären
2014-07-20, 15:01
Vill bara säga att 10-kampsfolket inte ska bedömas utifrån vad de gör i tävlingsmomentet utan snarare ska bedömas i vad de gör under sina träningspass...

Jag har sett en 130kgs kulstötare hoppa 190cm i höjdhopp, bedöm inte hans vältränade kropp utifrån vad han stöter i kula.

Jag var spjutkastare på halvhyfsad nivå. Tränade 9-11pass/vecka. Av dessa pass var bara 2-3st spjutkastning, resten var hopp, medicinboll, olympiska lyft, sprint, kulkast, jogg m.m. m.m.

cero
2014-07-20, 15:32
Jag har sett en 130kgs kulstötare hoppa 190cm i höjdhopp

Vem? Vore kul att se.

Motionären
2014-07-20, 16:00
Vem? Vore kul att se.

Tomas Hammarsten, han gjorde samma inomhustävling närmare 18m i kula *flex* (han var f.d. tiokampare som specialiserade sig i kula)

Ett annat exempel är diskusfantomen Lars Riedl från tyskland som har helt sjuka hoppresultat från träning. Trots en MYCKET muskulös kropp.

svenbanan
2014-07-20, 16:34
Många friidrottare (alla kanske?) tränar de flesta friidrottsdiscipliner en del. I alla fall i yngre år. Jag har en gång i tiden deltagit i en halvplojjig tiokamp där en av deltagarna var kulstötare (eller möjligen diskuskastare) på hyfsad seniornivå (ej sverigeelit). Denna snubbe kom två i höjdhoppet, endast slagen av den snubben som var sverigeelit i just tiokamp. Tror han vann på 195cm, och kulstötaren tog 180cm. Jag kom tre tror jag, och jag grejade runt 160cm. Dock kan jag nästan garantera att jag hade bättre hoppspänst (med ansats) än kulstötaren.

Vääääldigt mycket teknik inblandat i höjdhopp. En medioker höjdhoppare (om vi snackar svenska eliten) grejar ju 200cm utan problem. Tränar man en massa hoppspänst (basket, volleyboll e.dyl) så är man troligen inte i närheten av att klara den höjden även om man har +90cm i hoppspänst (vilket är elitmässiga siffror) ifall man inte specifikt tränar in höjdhoppstekniken. Skulle tro att den höjdhopparen som klarar 200cm, men ej högre, har sämre hoppspänst än 90cm också (lite beroende på längd också såklart). Så att använda höjdhopp som en gren för att mäta allround-fitness tycker jag är en dålig idé.

Pitepalt
2014-07-20, 16:53
Hennes. Det var samma person som brukade ha en liten omröstning bland studenterna vilken som var den snyggaste muskeln. Serratus anterior brukade tydligen vinna. På sjukgymnastprogrammet. Seriöst, va? ;)

Haha, ja, suck.. *facepalm*

Motionären
2014-07-20, 18:56
Många friidrottare (alla kanske?) tränar de flesta friidrottsdiscipliner en del. I alla fall i yngre år. Jag har en gång i tiden deltagit i en halvplojjig tiokamp där en av deltagarna var kulstötare (eller möjligen diskuskastare) på hyfsad seniornivå (ej sverigeelit). Denna snubbe kom två i höjdhoppet, endast slagen av den snubben som var sverigeelit i just tiokamp. Tror han vann på 195cm, och kulstötaren tog 180cm. Jag kom tre tror jag, och jag grejade runt 160cm. Dock kan jag nästan garantera att jag hade bättre hoppspänst (med ansats) än kulstötaren.

Vääääldigt mycket teknik inblandat i höjdhopp. En medioker höjdhoppare (om vi snackar svenska eliten) grejar ju 200cm utan problem. Tränar man en massa hoppspänst (basket, volleyboll e.dyl) så är man troligen inte i närheten av att klara den höjden även om man har +90cm i hoppspänst (vilket är elitmässiga siffror) ifall man inte specifikt tränar in höjdhoppstekniken. Skulle tro att den höjdhopparen som klarar 200cm, men ej högre, har sämre hoppspänst än 90cm också (lite beroende på längd också såklart). Så att använda höjdhopp som en gren för att mäta allround-fitness tycker jag är en dålig idé.

Helt sant att höjdhopp är mycket teknik. Ville mest påvisa att en kulstötare är mer allround än knäböj, bänkpress och kulstötning. Det är faktiskt många som inte känner till det.

En spjutkastares fysvärde mäts med följande tester: 30m sprint från startblock, Ryck, Axelrörlighetsövning, stillastående jämfota inkast med 5,5kg´s kula, vertikalhopp.. tror att bakåtkast med 7,26kg´s kula är med oxå..
Skryt: Jag gjorde 105 i styrkeryck och 15,77 i inkast.;)

Men nu var det tiokamparnas träningsresultat jag i grunden ville beakta, absolut inte att kastare skulle vara de mest vältränade. Tiokampare i världseliten är väldigt allround. (Friidrott är världens näst största sport)

FoolsGold
2014-07-20, 22:01
Exempel på tre extremt vältränade personer:

http://www.birgunabone.net/sports/1343218078.jpg
http://www.albanesi.it/wp-content/uploads/2014/01/atleti_asma1.jpg
http://www.stklv.szm.sk/w1.jpg

Agitator
2014-07-20, 22:10
Ingen slår ju trädet!

svenbanan
2014-07-20, 22:18
Helt sant att höjdhopp är mycket teknik. Ville mest påvisa att en kulstötare är mer allround än knäböj, bänkpress och kulstötning. Det är faktiskt många som inte känner till det.

En spjutkastares fysvärde mäts med följande tester: 30m sprint från startblock, Ryck, Axelrörlighetsövning, stillastående jämfota inkast med 5,5kg´s kula, vertikalhopp.. tror att bakåtkast med 7,26kg´s kula är med oxå..
Skryt: Jag gjorde 105 i styrkeryck och 15,77 i inkast.;)

Men nu var det tiokamparnas träningsresultat jag i grunden ville beakta, absolut inte att kastare skulle vara de mest vältränade. Tiokampare i världseliten är väldigt allround. (Friidrott är världens näst största sport)

Är de verkligen så allround?

Om du skulle plocka fram fysprofilerna för de olika delmomenten ur tiokamp, som du gjorde med spjut så kommer väl de flesta kastgrenarna ha liknande profiler. Så tillkommer de olika sprintdistanserna. Vilka ytterligare aspekter tillkommer då? En aning uthållighet för att orka springa ett par hundra meter (jag räknar inte med 1500m). Resten är väl mest löpteknik och inte några ytterligare "fysiska parametrar" såvitt jag kommer på just nu i alla fall. Det känns också som om de flesta "fysiska parametrarna" för att vara en bra hoppare redan är täckta av hopp- och sprintparametrarna.

Väldigt allround ur ett teknikperspektiv, men inte särskilt om man ser till vilka olika fysiska parametrar som är viktiga. Det mesta i tiokamp är explosiva grenar som är över på några sekunder. Den enda grenen som är lite längre (1500m) tränar de sparsamt inför så de inte riskerar att tappa sin specialiserade explosivitet. De behöver en hel del aerob uthållighet ändå för att överhuvudtaget klara av att prestera nära max på dessa tio grenar under bara två dagar.

Det skulle vara betydligt mer allround om hälften av kast och hoppgrenarna ströks och ersattes med saker som en SL-tävling, 20km terränglöpning, och klättra uppför ett rep ett tiotal gånger på tid. Eller några andra random mandomsprov... Men då kommer man till problemet om hur man ska vikta de olika "parametrarna"/grenarna. Hur viktigt ska 20km löpning vara jämfört med kulstötnig och repklättring.... Det blir meningslöst och omöjligt...

svenbanan
2014-07-20, 22:20
Exempel på tre extremt vältränade personer:

http://www.birgunabone.net/sports/1343218078.jpg
http://www.albanesi.it/wp-content/uploads/2014/01/atleti_asma1.jpg
http://www.stklv.szm.sk/w1.jpg

Exempel på tre extremt specialiserade personer, som inte besitter nån särskild allroundfysik.

Haile är dock coolast!!! :)

Mackie Messer
2014-07-20, 22:41
exakt. sluta snacka skit om 10kamp. de flesta är övertygade om att dagård skulle spöa väldigt många i vilket test som helst. om han bara gav sig fan på det. för att träna specifikt krävs det mycket god allmän prestationsförmåga.

svenbanan
2014-07-20, 23:06
exakt. sluta snacka skit om 10kamp. de flesta är övertygade om att dagård skulle spöa väldigt många i vilket test som helst. om han bara gav sig fan på det. för att träna specifikt krävs det mycket god allmän prestationsförmåga.

Vafalls? Jag fattar knappt vad du menar. Rörigt skrivet.

Vad menar du med det fetstilta? Att ju mer specialiserad man är, ju bättre allround är man automatiskt? *screwy*

Agitator
2014-07-20, 23:19
http://elitetrack.com/blogs-details-7145/ Eaton, rankad etta i decathlon.

Skön tråd jag hitta

How that translates to throwing a Javelin over 60m is beyond me, but I doubt Rich would be able to compete at a beyond collegiate level at the Decathlon, while instead he is the best CrossFit "competitor" alive.


http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=4693258&page=1


http://www.endofthreefitness.com/is-rich-froning-the-fittest-man-alive/

Landström
2014-07-21, 00:47
Imponerande! Detta ska jag testa när jag blir stor (läs: klarar över 200 i mark).

Tack! Kul, hör av dig när du gjort det. :)

TS inflikade en kommentar som hintar om att ett av hennes kriterier är en snygg fysik.

Jag är övertygad om att utseendet är den viktigaste faktorn hos de flesta "Svensson" när de ska försöka ge exempel på en vältränad person.

Är de verkligen så allround?



Inte så allround som man kanske kan tro. Många grenar påminner starkt om varandra och för att bli en framgångsrik tiokampare så måste du satsa dina resurser på egenskaper som i första hand ger bra resultat i de korta löpgrenarna och hoppgrenarna. 1500 m och kastgrenarna hamnar för långt ut från ovan nämnda grenar.

De bästa tiokamparna brukar ofta ha väldigt konkurrensmässiga resultat i t ex längdhopp (jmf med delgrensspecialisterna) men aldrig i kastgrenarna och mycket sällan på 1500 m.

Med det sagt så är tiokamparna fortfarande jävligt vältränade. :)

svenbanan
2014-07-21, 02:45
http://elitetrack.com/blogs-details-7145/ Eaton, rankad etta i decathlon.

Skön tråd jag hitta

How that translates to throwing a Javelin over 60m is beyond me, but I doubt Rich would be able to compete at a beyond collegiate level at the Decathlon, while instead he is the best CrossFit "competitor" alive.


http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=4693258&page=1


http://www.endofthreefitness.com/is-rich-froning-the-fittest-man-alive/

Som sagt, att tiokampare är grymma är det väl ingen som inte håller med om.

Det är såklart efterblivet att påstå att eliten i CF-Games automatiskt skulle vara bra i NFL, eller tiokamp eller vilken annan sport som helst. Men vem fan påstår det då? Det som har påståtts (och säkert fortfarande påstås) är väl att de som är elit i någon sport kan bli ännu bättre om de även slänger på en dos crossfitträning. Tanken är väl att man av någon anledning ska tjäna på att få in det där "konstant varierad och mångsidig träning". Dvs tyngdlyftare ska bli mer uthålliga, och maratonlöpare mer explosiva. Tveksamt om detta skulle vara rätt väg tycker jag. Hur som helst är det en jäkla skillnad på de båda påståendena.

Den sista länken verkar vara flera år gammal. De har väl slängt in bra mycket mer stålar nu. Så hans tes är kanske motbevisad? Inte för att jag tycker det spelar nån roll. Jag tycker ändå inte det går att påstå att den som vinner Cf-Games är världens mest allround vältränade. Dock förmodligen mer allround vältränad än tiokampare. Det vore ju konstigt annars eftersom Cf just går ut på att bli så allround som möjligt. Att det är svårt att mäta vem som är mest allround är ju en annan sak.

bigtraps
2014-07-21, 06:31
Marit Björgen

nippman
2014-07-21, 07:42
Tony mandarich, OT i Michigan state var nog den mest vältränade i världen under sin glansperiod (några år) han tog t.ex 105x39 i bänk 37m på 4,6sec, jämfota hopp på 3,3meter, han vägde 138kg, var bland dom bästa på sin sport också... Detta är såklart endast min åsikt :):)

Mackie Messer
2014-07-21, 08:12
Vafalls? Jag fattar knappt vad du menar. Rörigt skrivet.

Vad menar du med det fetstilta? Att ju mer specialiserad man är, ju bättre allround är man automatiskt? *screwy*

Jag menar att med den höga träningsvolymen som en 10kampare i världseliten har så uppnår man även en hög allmän prestationsfärmåga. Ta vilket test som helst, gladiatorerna, polisens antagningtester i fys, kustjägarnas antagningstester, styrkelyft+löpning. repklättring eller vad du snackade om så skulle Dagård placera sig väldigt högt. Oavsett test så presterar han bra. Det är allround.

Mackie Messer
2014-07-21, 08:19
Jag menar att du har hakat upp dig på det här med explosivitet och teknikträning. Det ger lika bra allmän träningspåverkan att kasta ett spjut i 60min som att styrlerycka en skivstång på 40 kg i 60min. Det ena är.teknikträning och det andra är CF men båda ger en allmän träning för kroppen.

z_bumbi
2014-07-21, 10:48
Det är såklart efterblivet att påstå att eliten i CF-Games automatiskt skulle vara bra i NFL, eller tiokamp eller vilken annan sport som helst. Men vem fan påstår det då? Det som har påståtts (och säkert fortfarande påstås) är väl att de som är elit i någon sport kan bli ännu bättre om de även slänger på en dos crossfitträning.

Har du med ett så starkt epitet som efterblivet i den första meningen så måste du ha med det i den sista också. Jag brukar däremot snarare säga att det är folk som inte har en aning om träning som sprider sådan goja. De kan vara fullt normalt utvecklade men har helt enkelt ingen aning om vad de pratar om i det aktuella fallet.

svenbanan
2014-07-21, 15:29
Har du med ett så starkt epitet som efterblivet i den första meningen så måste du ha med det i den sista också. Jag brukar däremot snarare säga att det är folk som inte har en aning om träning som sprider sådan goja. De kan vara fullt normalt utvecklade men har helt enkelt ingen aning om vad de pratar om i det aktuella fallet.

Det är i princip detta jag menar också. Menar inte efterblivet i någon medicinsk mening.

svenbanan
2014-07-21, 15:47
Jag menar att med den höga träningsvolymen som en 10kampare i världseliten har så uppnår man även en hög allmän prestationsfärmåga. Ta vilket test som helst, gladiatorerna, polisens antagningtester i fys, kustjägarnas antagningstester, styrkelyft+löpning. repklättring eller vad du snackade om så skulle Dagård placera sig väldigt högt. Oavsett test så presterar han bra. Det är allround.

Jag menar att du har hakat upp dig på det här med explosivitet och teknikträning. Det ger lika bra allmän träningspåverkan att kasta ett spjut i 60min som att styrlerycka en skivstång på 40 kg i 60min. Det ena är.teknikträning och det andra är CF men båda ger en allmän träning för kroppen.

Men tyngdlyftare sysslar ju inte med att göra så många ryck som möjligt på en viss tid. De gör bara 2-3 reps sedan vilar de ett bra tag till nästa gång de ger sig på skivstången. Är inte tiokamparens träning mer lik tyngdlyftarens än crossfittarens? Jag har sett en hel del videos med duktiga tyngdlyftare gå rätt in i väggen då de gett sig på sådana metcons där det är väldigt många ryck eller stötar på kort tid.

Men visst är jag med på att tiokampare även "automatiskt" får god aerobisk förmåga. Dock väldigt mycket sämre än hos en skidåkare eller roddare eller nåt liknande. Det finns ju en anledning till att 1500m är den "sämsta" grenen jämfört med specialister.

För övrigt tycker jag även crossfit är balanserat lite för mycket åt det styrke/explosivitetsinriktade om man ska påstå att världens bästa crossfittare är världens mest vältränade.

Mackie Messer
2014-07-21, 15:50
Dagård är 10kampare och inte tyngdlyftare. Försök inte slingra dig. Vem mellan Froning och Dagård skulle vinna 20 km terränglöpning eller orientering?

FoolsGold
2014-07-21, 16:11
Exempel på tre extremt specialiserade personer, som inte besitter nån särskild allroundfysik.

Haile är dock coolast!!! :)

Alla tre var extremt vältränade för sina respektive sporter. Sen menar nog de flesta att Karelin hade en ganska bra "allroundfysik". :d

svenbanan
2014-07-21, 16:57
Dagård är 10kampare och inte tyngdlyftare. Försök inte slingra dig. Vem mellan Froning och Dagård skulle vinna 20 km terränglöpning eller orientering?

Min poäng var att jag tror tiokampare tränar rätt likt tyngdlyftare i stora delar.

Vaddå slingra mig? Jag har väl sagt hela tiden att jag tror crossfiteliten är mer allround än tiokampare.

Sen har jag ingen aning om vem som skulle vinna i just 20km terränglöpning. Jag tror ingen av dem skulle vara särskilt bra på det. Då räknar jag med en Dagård anno 1994 (eller när det nu var han var på topp).

Har du träffat en tiokampare nån gång? De tiokampare jag träffat och faktiskt tränat/tävlat mot gillade inte grenar som höll på lite längre än ett tiotal sekunder.

svenbanan
2014-07-21, 17:02
Alla tre var extremt vältränade för sina respektive sporter. Sen menar nog de flesta att Karelin hade en ganska bra "allroundfysik". :d

Brottare har väl generellt rätt bra kondis. Men jag skulle nog tro att en brottare som ägnat sig åt lite andra sporter också (och alltså inte var oslagbar världsmästare under ett decenium) förmodligen skulle vara mer allround. Troligtvis lite lättare i kroppen mm. mm.

Mackie Messer
2014-07-21, 17:10
Min poäng var att jag tror tiokampare tränar rätt likt tyngdlyftare i stora delar.

Vaddå slingra mig? Jag har väl sagt hela tiden att jag tror crossfiteliten är mer allround än tiokampare.

Sen har jag ingen aning om vem som skulle vinna i just 20km terränglöpning. Jag tror ingen av dem skulle vara särskilt bra på det. Då räknar jag med en Dagård anno 1994 (eller när det nu var han var på topp).

Har du träffat en tiokampare nån gång? De tiokampare jag träffat och faktiskt tränat/tävlat mot gillade inte grenar som höll på lite längre än ett tiotal sekunder.

Kan du nämna en sak som CF eliten skulle spöa 10kampselien på som inte är en CF-wod? Det spelar ingen roll hur 10 kamparna tränar de är fortfarande fit as f*ck. Nämn något som de inte skulle prestera konkurrendkraftiga resultat i? 20 km löpning är tydligen break even.

cero
2014-07-21, 17:12
Brottare har väl generellt rätt bra kondis. Men jag skulle nog tro att en brottare som ägnat sig åt lite andra sporter också (och alltså inte var oslagbar världsmästare under ett decenium) förmodligen skulle vara mer allround. Troligtvis lite lättare i kroppen mm. mm.

Brottare har fantastisk kondition, men det är inte samma typ av kondition som t ex kickboxare eller löpare har - utan mer åt styrkeuthållighet.

bigtraps
2014-07-21, 17:33
Jag fortsätter på mitt spår: Mest vältränade kvinnan Marit Björgen.
Explosiv, uthållig och stark.

Argumentera gärna emot!

TheIsh
2014-07-21, 19:06
De frågade någon golden legue kommentator det för en massa år sedan. Hans svar var stavhoppare. Men sen beror det ju på vad man menar med vältränad också. En stavhoppare lär ju inte ha någon övermänsklig arbetskapacitet.
Om vi antar att vi pratar elitnivå så säger jag MMA. Cain Velasquez är känd för att orka mer på beep-test många 66kg på hans gym. Och han väger ~110 kg..

Fcy1DTr5KDI

svenbanan
2014-07-21, 21:06
Kan du nämna en sak som CF eliten skulle spöa 10kampselien på som inte är en CF-wod? Det spelar ingen roll hur 10 kamparna tränar de är fortfarande fit as f*ck. Nämn något som de inte skulle prestera konkurrendkraftiga resultat i? 20 km löpning är tydligen break even.

Det är ju just hur de tränar som är det intressanta. Såklart de är väldigt vältränade. Men det gör dem inte allround.

Förmodligen är crossfiteliten vassare på alla möjliga saker som handlar om styrkeuthållighet och tar 10-15min från start till mål.

Vad menar du med att det inte får vara en wod? Tycker du inte det får vara nånting som påminner om en wod, eller får det inte vara en wod som redan existerar? Tex. förra året på Cf-Games så rodde de en halvmara. Är det då en wod som man inte "kan" använda enligt dina regler? Eller får det inte vara en blandning av olika skivstångsövningar och gymnastikövningar?

Dock lite långtråkigt med ditt tjat om crossfit versus tiokamp. Jag tror ingendera är optimalt för att bli så allround som möjligt. En styrkelyftande brottare som sysslar med gymnastik och olympisk distans triatlon kanske vore nåt?

Agitator
2014-07-21, 21:23
Att ta fram den komplette atleten är ju inte direkt frågan dock.

Ursprungsfrågan var vilka är mest vältränade. Jag förutsätter att det är något från OS sammanhang.

svenbanan
2014-07-21, 21:28
Att ta fram den komplette atleten är ju inte direkt frågan dock.

Ursprungsfrågan var vilka är mest vältränade. Jag förutsätter att det är något från OS sammanhang.

Om man bara bryr sig om vem som är den mest vältränade och skippar allroundaspekten helt är det kanske Usain Bolt. Han har ju slaktat diverse världsrekord i ett par grenar som är svårmatchade om man ser på konkurrenssituationen. Det är väl som om någon skulle slå världsrekordet på 10000m med en minut.

Den diskussionen tycker inte jag är särskilt intressant dock.

Mackie Messer
2014-07-21, 21:45
Svenbanan. Jag förstår inte varför du fortsätter mala på om allround. Du har fortfarande inte skricit ety enda test där CFeliten skullebprestera bättre än 10kampseliten. Det enda som definierar mest vältränad är i vilket test som används. Testen är det som definierar mest alround. Inte dina fantasier om allround. Och du får komponera ett eget test. Jag vill bara att det ska gå att genomföra. Jag menar bara att det ska inte vara ett test som är vinklat att bara CFeliten kan genomföra det som övningar som handstand pushups och sånna specialgrejjer som bara förekommer i CF.

Löpare
2014-07-21, 22:21
Dagård är 10kampare och inte tyngdlyftare. Försök inte slingra dig. Vem mellan Froning och Dagård skulle vinna 20 km terränglöpning eller orientering?

Ingen av dem skulle ta sig igenom en 20 kms orienteringsbana, de skulle förmodligen inte ens hitta den första kontrollen.

Mackie Messer
2014-07-21, 22:24
Ingen av dem skulle ta sig igenom en 20 kms orienteringsbana, de skulle förmodligen inte ens hitta den första kontrollen.

Det beror väl på vem som lägger banan. I sverige så orienterar vi regelbumdet i högstafiwt och gymnasiet. Jag pratar inte om elitoriwntering här. Eller driver du med mig?

svenbanan
2014-07-21, 23:14
Svenbanan. Jag förstår inte varför du fortsätter mala på om allround. Du har fortfarande inte skricit ety enda test där CFeliten skullebprestera bättre än 10kampseliten. Det enda som definierar mest vältränad är i vilket test som används. Testen är det som definierar mest alround. Inte dina fantasier om allround. Och du får komponera ett eget test. Jag vill bara att det ska gå att genomföra. Jag menar bara att det ska inte vara ett test som är vinklat att bara CFeliten kan genomföra det som övningar som handstand pushups och sånna specialgrejjer som bara förekommer i CF.

Vad ska jag mala på om istället då? Det är ju precis vem som är mest allround du och jag diskuterat kring. Missade du det?

Dessutom har jag skrivit ett par gånger redan att jag tror det är i princip omöjligt att mäta vem som är mest allround. Just av den anledningen att ändrar man bara lite i testen så kommer resultatlistan att se annorlunda ut. Jag är alltså inte ett dugg intresserad av att konstruera ett test som skulle hitta vem som är mest allround fit.

Att du fått nån hangup på just crossfit och tiokamp vet jag inte vad det har med mig att göra. Jag gav ju föresten förslag i mitt förra inlägg. Styrkeuthållighet... Släng på Dagård och Froning varsin 30kg viktväst och säg åt dem att springa 5-6 varv runt en friidrottsbana och göra 15 pullups och 30 pushups varje varv (med väst) så tror jag Dagård går på pumpen rejält. Du kan få bestämma om de ska få köra kipping eller om det är för "vinklat" mot CF.

Agitator
2014-07-21, 23:23
Sen när är måttet i pullups (chins) något vettigt?

Har ju typ aldrig funnits på världskartan i något offentligt stort sammanhang.

Nej, de tre stora samt sprint, löpning och någon mer klassisk gren eller någon annan ordentligt test. Kanske mudrace eller liknande. Finns väl något sånt där tokrace som håller på 20 timmar eller liknande.

svenbanan
2014-07-22, 02:32
Sen när är måttet i pullups (chins) något vettigt?

Har ju typ aldrig funnits på världskartan i något offentligt stort sammanhang.

Nej, de tre stora samt sprint, löpning och någon mer klassisk gren eller någon annan ordentligt test. Kanske mudrace eller liknande. Finns väl något sånt där tokrace som håller på 20 timmar eller liknande.

Jag antar att det är mitt inlägg du försöker besvara?

Jag försöker besvara vad jag tror är andemeningen i ditt inlägg. Nämligen att du inbillar dig att jag tror att den som vinner en tävling bestående av pullups + pushups + löpning är mest allroundvältränad.

Om du hade läst hela inlägget hade du (kanske) insett att pullups + pushups + löpningen inte var ett förslag på hur man ska hitta vem som är den mest allroundtränade atleten. Eftersom Mack Messer (eller nåt liknande) bad mig ge exempel på en tävling där jag trodde eliten i tiokamp kunde förväntas få stryk av eliten i crossfit, så gav jag ett sådant exempel.

Förstår du skillnaden?

Du hade även en fråga om pullups. Jag är inte helt säker på hur jag ska tolka den... Tycker man inte det är helt irrelevant hur stark/uthållig man är i ryggmusklerna kan man använda detta som en måttstock.

Men visst "mudrace" och "tokrace" är ju med i OS till skillnad från pullups, eller vad menar du?

Jag tror att du av någon anledning är vrångt inställt till crossfit, och förknippar pullups starkt med crossfit, och därför tycker pullups är dåligt. Börjar det brännas?

Mackie Messer
2014-07-22, 05:28
Svenbanan. Om det nu är så svårt att mäta vem som är mest allround varför skulle CFeliten vara mer allround än 10kampseliten? Du kan alltså inte definirra allround utan det är bara ett begrepp som du envisas med att använda för att framhäva CF framför 10kamp. Eller vad är det du menar? Sen säger du att resultat listorna skulle ändras beroende av test. Ja, det är självklart men det betydrr inte att CF är met allround det betyder bara att du inte kan definiera allround och har bestämt dig för att CF är mer allround. Du kanske har rätt med det blir helt obegripligt att föördtå vad allround är om du inte kan beskriva vilka parametrar som ska mätas och ändå påstår du att CF eliten har bättre parametrar. Hela begreppet allround blir då väldigt abdtrakt eftersom det blir en definition som bara existerar i ditt huvud.

Agitator
2014-07-22, 13:30
Jag tror att du av någon anledning är vrångt inställt till crossfit, och förknippar pullups starkt med crossfit, och därför tycker pullups är dåligt. Börjar det brännas?

Nej, jag tränar själv chins 2 dagar i veckan tungt. kv+30-40kg i princip varje pass.

Jag gillar chins, men tycker nog inte riktigt att det är en bra mätare för mest vältränad.

Tycker det räcker gott med de tre stora samt lite andra moment.

svenbanan
2014-07-22, 14:27
Nej, jag tränar själv chins 2 dagar i veckan tungt. kv+30-40kg i princip varje pass.

Jag gillar chins, men tycker nog inte riktigt att det är en bra mätare för mest vältränad.

Tycker det räcker gott med de tre stora samt lite andra moment.

Ja det tycker ju typ jag också. Under förutsättning "lite andra moment" viktas upp så att det inte bara blir starkaste styrkelyftaren som inte har värdelös kondition.

MackeJuve
2014-07-22, 14:46
Brottare brukar ju ganska ofta benämnas som de mest vältränade, snabba, starka, uthålliga o.s.v.

Man skulle väl ställa upp en mångkamp där explosivitet, snabbhet, uthållighet, styrka och kanske mjölksyretålighet testades(är lite trött och orkar inte tänka igenom om jag missat något eller om ett par av kategorierna går in i varandra).

En 10-kamp kanske skulle kunna se ut så här:

1. Stillastående längdhopp
2. Boxjump
3. 100 m
4. 10000 m
5. Beeptest
6. Marklyft
7. Knäböj
8. Bänkpress/press över huvudet/clean and jerk/pushpress/dips(något för överkroppen)
9. Cykling med stegrande motstånd, typ det man gör när man mönstrar
10. Kanske något statiskt(90 grader, hänga i en stång så länge som möjligt eller något) eller något mer som testar mjölksyretåligheten(kanske något från Mästarnas mästare).

Snabbt skriven lista men jag tycker att det är viktigt att så många olika attribut som möjligt testas i alla fall.

svenbanan
2014-07-22, 14:52
Svenbanan. Om det nu är så svårt att mäta vem som är mest allround varför skulle CFeliten vara mer allround än 10kampseliten? Du kan alltså inte definirra allround utan det är bara ett begrepp som du envisas med att använda för att framhäva CF framför 10kamp. Eller vad är det du menar? Sen säger du att resultat listorna skulle ändras beroende av test. Ja, det är självklart men det betydrr inte att CF är met allround det betyder bara att du inte kan definiera allround och har bestämt dig för att CF är mer allround. Du kanske har rätt med det blir helt obegripligt att föördtå vad allround är om du inte kan beskriva vilka parametrar som ska mätas och ändå påstår du att CF eliten har bättre parametrar. Hela begreppet allround blir då väldigt abdtrakt eftersom det blir en definition som bara existerar i ditt huvud.

Varför är det upp till mig att definiera hur de olika parametrarna ska viktas mot varandra för att hitta den ultimata mest allroundtränade atleten? Det enda jag har sagt är att jag tror flera kategorier idrottare (däribland crossfittare) tränar på ett sätt som rimligtvis gör dem mer allround än tiokampare. Du däremot påstår väl att tiokampare är jordens övermän och är oslagbara i allt.

Vad betyder allround?
Den som är mest allround är den som har bäst medelvärde i diverse test.

Vilka test då?
Ingen aning. Dock måste ju rimligtvis alla fysiska förmågor mätas. Beroende på hur dessa test utformas och viktas mot varandra kommer ju utfallet bli olika.

Jag tror inte det är möjligt att designa ett sådant test för att få fram vem som är mest allround. CF-Games är ju nåt slags försök. Dock tycker inte jag att man kan vara allvarlig och påstå att vinnaren i CF-Games absolut är mest fit i världen. Detta har jag skrivit otaliga gånger, men ändå tjatar du på om att jag skulle vara nåt slags crossfitförespråkare.

Att tiokampare skulle vara mest allround tycker jag verkar helt orimligt då de har rätt så dålig uthållighet.

Mackie Messer
2014-07-22, 15:45
Svenbanan. Om du inte kan konstruera ett test som mäter allround-parametrar hir kan du då påstå att att CFeliten är mer allround än 10kampseliten? Jag påstår inte att 10kampare är jordens övermän. Jag ifrågasätter bara ditt resonemang om allroundb där du omöjligt kan ange vad allround innebär eftersom det enligt dig inte går att mäta. Då blir det alltså omöjligt att uyse vem som är mest allround eler en avgöra vem som är lite allround eller inte allround överhivudtaget. För att nämna andra vältränade personer så tror jag att en del yrkessoldater inom elitförband skulle prestera bta i veckolånga uthållighetstest undr fältförhållanden och med överlevnadsinslag.

svenbanan
2014-07-22, 20:36
Svenbanan. Om du inte kan konstruera ett test som mäter allround-parametrar hir kan du då påstå att att CFeliten är mer allround än 10kampseliten? Jag påstår inte att 10kampare är jordens övermän. Jag ifrågasätter bara ditt resonemang om allroundb där du omöjligt kan ange vad allround innebär eftersom det enligt dig inte går att mäta. Då blir det alltså omöjligt att uyse vem som är mest allround eler en avgöra vem som är lite allround eller inte allround överhivudtaget. För att nämna andra vältränade personer så tror jag att en del yrkessoldater inom elitförband skulle prestera bta i veckolånga uthållighetstest undr fältförhållanden och med överlevnadsinslag.

Visst kan man väl tro att tiokampare inte är lika allround eftersom de medvetet fokuserar enbart på vissa aspekter av sin träning. De bryr sig inte så mycket om uthållighet och inte egentligen maxstyrka för den delen. Förstår inte på vilket sätt det kan vara kontroversiellt att de som tränar för att bli allround också blir mer allround än de som specialiserar sig.

Om du tycker det känns jobbigt att jag tror crossfittare slår tiokampare i "den hypotetiska medeltävlingen", så kan jag klämma i med ytterligare en kategori som jag tror tränar sina fysiska attribut på ett mer allroundmässigt sätt, nämligen rugbyspelare. Nu är jag inte jätteinsatt i rugby, men det verkar ju som om de måste vara bra på nästan allt. Det kan ju hända att det är nån slags specialisering på olika positioner, så den teorin fallerar.

Mackie Messer
2014-07-22, 20:53
Svenbanan. Jag har redan förklarat att det spelar ingen roll att man tränar specifikt 60 min eller allmänt 60 min. Båda träningsformerna bidrar till en allmän förbättring av generell prestationsförmåga. Sen om man kallar det specifik eller allmän träning, det skiter kroppen. Den förstår inte språk på samma sätt som hjärnan. Och om det nu är uthålligheten som är problemet vem tror du viner 10 km terränglöpning mellan CFeliten, 10kampseliyen och ruhbyeliten? Tror du på fullaste allvar att en i 10 kampaeliten skulle ha problem att prestera ett konkurrenskraftiht resultat runt 40 min?

bertbert
2014-07-22, 21:27
Svenbanan. Jag har redan förklarat att det spelar ingen roll att man tränar specifikt 60 min eller allmänt 60 min. Båda träningsformerna bidrar till en allmän förbättring av generell prestationsförmåga.

Men herregud, finns det något typ av årets skitsnackarpris som du försöker bli kandiderad till? Har du ingen skam i kroppen?

Rikard Jansson
2014-07-22, 21:31
Det är exakt samma i alla sporter. Man går från att vara inte vältränad för sin idrott/sport till maximalt vältränad. Världens bästa i sport A är lika vältränad som världens bästa i sport B, förutsatt att nivåerna är samma.

Mackie Messer
2014-07-22, 21:32
Men herregud, finns det något typ av årets skitsnackarpris som du försöker bli kandiderad till? Har du ingen skam i kroppen?

Du får gärna förklara hur kroppen kan skilja på specifik och allmän träming? Tror du att Froning ägnar sig åt enbart allmänträning?

Agitator
2014-07-22, 23:23
Froning är ju svag, samt brukar hästbalsam.

svenbanan
2014-07-22, 23:34
Froning är ju svag, samt brukar hästbalsam.
Eller så är det hans tro på gud som försätter berg. Antingen eller... ;)

svenbanan
2014-07-23, 00:00
Svenbanan. Jag har redan förklarat att det spelar ingen roll att man tränar specifikt 60 min eller allmänt 60 min. Båda träningsformerna bidrar till en allmän förbättring av generell prestationsförmåga. Sen om man kallar det specifik eller allmän träning, det skiter kroppen. Den förstår inte språk på samma sätt som hjärnan. Och om det nu är uthålligheten som är problemet vem tror du viner 10 km terränglöpning mellan CFeliten, 10kampseliyen och ruhbyeliten? Tror du på fullaste allvar att en i 10 kampaeliten skulle ha problem att prestera ett konkurrenskraftiht resultat runt 40 min?

Bara för att du sagt något blir det ju inte automatiskt sant. Nästan så att det motsatta gäller...

Tiokampare får ju för fan panikångest av 1500m! Hur illa tror du inte det blir då ifall de ska springa en mil?

Är det 40min som är riktmärket för en lagom bra milprestation för en allround atlet? Hur kom du fram till just den siffran? Men visst tror jag Ashton Eaton kan springa milen på 40min. Inte Dagård dock... Froning och Khalipa tror jag inte grejar det...

Varför kommer du förresten dragande med 10km löpning? Du frågade ju förut om vilken tävling jag trodde tiokampare skulle få stryk i. Så gav jag dig ett exempel. Kommentera detta istället.

bertbert
2014-07-23, 04:57
bara för att du sagt något blir det ju inte automatiskt sant. Nästan så att det motsatta gäller...


+1

Mackie Messer
2014-07-23, 08:03
Svenbanan. Du får gärna berätta mer om Fronings fantastiska sk. allmänna träning. Och hir kroppen skiljer den från 10kamparens specifika träning. Förstår du inte att tränar man 60min längdhopp på morgonen, 60 min höjdhopp vid lunch och 60 spjut på eftermiddagen varje dag sex dagar i veckan så är det en stor träningsvolym och.den volymen påberkar kroppens allmänna prestationsförmåga. Angående milen eller 20 km så tog jag det som ett exempel. det är du som har lipat över deras dåliga uthållighet. 10kamparna behöver inte älska testet de ska ju för helbete bara genomföra det och prestera ett konkurenskraftigt resultat. Vem har sagt att de inte får tycka illa om testet. Skärp till.dig .

Mackie Messer
2014-07-23, 08:20
Och vad ska jag kommentera om ditt test? Troligtvis skulle Froning spöa Dagård men Dagård skulle prestera konkurrenskraftigt och spöa många andra som ställde upp, tex simmare och kulstötare. Det skulle bara vara ett test bland många för att utsevem som är mest allroundtränad. Sen kommer styrkelyft och löpning 100m sprint, 10km 20 km och maraton enligt Agitators testprogramm.

svenbanan
2014-07-23, 13:21
Du får väl försöka räkna ut själv eller googla vad skillnaden kan tänkas bli om man tränar kontinuerligt i 45min med syra upp över öronen jämfört med en timma bestående av korta explosiva insatser med lång vila mellan.

Det jag menar med att "tiokampare får panikångest över 1500m" var att rean en såpass kort sträcka är väldigt lång för dem och att deras träning inte egentligen förbererer dem för det. De går bara på pannben.

Vad vill du jag ska skriva om Fronings fantastiska träning? Du har fortfarande inte fattat att jag inte tycker crossfit är träningens heliga graal? Jag orkar inte beskriva skillnaderna i crossfit jämfört med tiokamp. Det finns säkert nåt träningsprogram nånstans som någon tränar efter.

Tror inte jag kommer skriva mer i denna tråd. Det är alldeles för varmt för att jag ska orka upprepa samma självklarheter om och om igen.

svenbanan
2014-07-23, 13:22
Och vad ska jag kommentera om ditt test? Troligtvis skulle Froning spöa Dagård men Dagård skulle prestera konkurrenskraftigt och spöa många andra som ställde upp, tex simmare och kulstötare. Det skulle bara vara ett test bland många för att utsevem som är mest allroundtränad. Sen kommer styrkelyft och löpning 100m sprint, 10km 20 km och maraton enligt Agitators testprogramm.
Varför efterfrågade du ett test då om du ändå inte tänkte bry dig?

filmjölk
2014-07-23, 13:54
Mest vältränade är de atleter som tränar för en idrott/hobby man blir vältränad av eller där själva målet är att bli vältränad. Dessutom kan man inte bli "mest" av något som skall vara så lagom som möjligt.

Vältränad är ett utseende, inte en prestation (Det hindrar inte att man inte kan prestera med den typen av kropp, tvärtom, men ordet vältränad beskriver utseende, inte funktion), kännetecknat av ganska välutvecklad muskulatur, låg men inte för låg nivå av kroppsfett och ett fördelaktigt, attraktivt utseende.

Så jag skulle hävda kroppsbyggning i lättare klasser, athletic fitness, body fitness, cbb, styrkelyft i -120 eller lägre, OL i -105 eller lägre, och även boxning, spjutkastning, brottning, simning, tiokamp, sprint, diverse kampsporter och crossfit är alla bra alternativ. De idrotter som faller bort är de man skall vara fet, vanskapt, klen och ful i.

Mackie Messer
2014-07-23, 15:38
Varför efterfrågade du ett test då om du ändå inte tänkte bry dig?

Jag har kommenterat testet i inlägget. Froning spöar Dagård men Dagård presterar fortfarande konkurrenskraftigt resultat. Sen spöar Dagård Froning på milen. Och då går det inte att säga att CFeliten är mer vältränad eller mer allround än 10kampseliten. Det är hela mitt resonemang.

AronP
2014-07-24, 08:36
Hittills tycker jag ju dock ni begränsar er en del, man ska vara stark och ha bra uthållighet är i princip kriterier. Släng ned många av personerna i vatten, låt dom arbeta på hög höjd, låt dom arbeta med hög belastning under längre tid, ja det går säkert att hitta på oerhört ytterligare tester. När mängden tester går mot oändligheten så tror jag att typ elitsoldater kommer ut som segrare.

Agitator
2014-07-24, 10:06
Navy seals tränar inte så länge på sitt camp med nedbrytande övningar.

Deras träning är sjukt mycket mentalt. Alla deras kroppar bryts ju ner hela tiden, men de ska bara härda ut och inte ge upp.

Froning är nog inte den mest vältränade killen på jorden. Finns nog bättre exempel.

Voyevoda
2014-07-24, 10:13
Navy seals tränar inte så länge på sitt camp med nedbrytande övningar.

Deras träning är sjukt mycket mentalt. Alla deras kroppar bryts ju ner hela tiden, men de ska bara härda ut och inte ge upp.

Men om försöker att se på ordet "vältränad" lite mer generellt, så kanske det vore lämpligt att räkna in den mentala faktorn också? Att kunna utstå och förbereda sig för olika svåra situationer har ju otroligt många praktiska fördelar. Problemlösning, abstrakt tänkande, minneskapacitet, etc kan påverka våra prestationer även de.

Alla dessa saker är nödvändiga för Navy SEAL och andra enheter, och därmed känns det rimligt att räkna in dem i vad som innefattar begreppet "vältränad" :)

caro
2014-07-24, 11:14
Men om försöker att se på ordet "vältränad" lite mer generellt, så kanske det vore lämpligt att räkna in den mentala faktorn också? Att kunna utstå och förbereda sig för olika svåra situationer har ju otroligt många praktiska fördelar. Problemlösning, abstrakt tänkande, minneskapacitet, etc kan påverka våra prestationer även de.


Men nu pratar vi helt plötsligt om ingenjörer här! Ja, de är nog rätt vältränade.

:D

Voyevoda
2014-07-24, 11:27
Men nu pratar vi helt plötsligt om ingenjörer här! Ja, de är nog rätt vältränade.

:D

Såg det inte som en troll post, utan mer en pseudofilosofisk frågeställning...


Sedan insåg jag att det är svårt (för mig) att säga till vilken grad de faktorerna kan tränas, och vad som är genetiskt/sociallt betingat :confused:

caro
2014-07-24, 11:32
Såg det inte som en troll post, utan mer en pseudofilosofisk frågeställning...


Sedan insåg jag att det är svårt (för mig) att säga till vilken grad de faktorerna kan tränas, och vad som är genetiskt/sociallt betingat :confused:

Det var bara jag som skämtade lite (fast iofs är det ingenjörsegenskaper). Jag håller med, om man talar prestation så har måste väl mentala egenskaper ha betydelse, bara en så'n sak som att hålla ut lite till, eller ge upp.

Ingen aning om det går att träna, eller om det bara är en "fallenhet" olika personer har. Det är intressant.

svenbanan
2014-07-24, 18:25
Man kan ju vara uthållig nog i rätt muskler för att kunna prestera bra i tex simning, men ändå prestera dåligt pga att man inte besitter tekniken. För en nybörjare i simning så lär det ju vara tiofallt mycket viktigare att slipa på tekniken (för att slippa vattenmotstånd) jämfört med att bli starkare/uthålligare.

Då kan man ju fundera på om man egentligen blivit mer vältränad/allroundtränad bara för att man lärt sig simma ordentligt.

I crossfit motiverar de väl införandet av simning på tävlingarna med att det handlar om något slags förmåga som man som människa bör kunna behärska.

Jag tycker inte det känns glasklart att denna approach är den "korrekta".

Det har ju tex. också varit en ganska basic skill att kunna dräpa vilda djur med vässade träpinnar och stenar under en stor det av mänsklighetens historia.

Mackie Messer
2014-07-24, 19:13
Svenbanan. Vem bryr sig om vad de tycker inom CF? Trillar man ur en kanot eller en båt så är det bra att man kan simma. Och du tror inte at det krävs teknik för att kunna frivända 100-150 kg som förekommer i CFs clean-ladder? Nä förstås, det går säker bäst med så kallad "allmän träning" och "råstyrka"?

svenbanan
2014-07-24, 20:00
Svenbanan. Vem bryr sig om vad de tycker inom CF? Trillar man ur en kanot eller en båt så är det bra att man kan simma. Och du tror inte at det krävs teknik för att kunna frivända 100-150 kg som förekommer i CFs clean-ladder? Nä förstås, det går säker bäst med så kallad "allmän träning" och "råstyrka"?

Sicken jävla tomte du är alltså! :D

Du fabricerar lite argument och lägger i min mun.
Sedan "bemöter" du dessa argument.

Vad har du tänkt få ut av det?

Om du är intresserad av mina åsikter så kan du ju börja med att läsa det jag skriver istället för att hitta på själv...

Men det är kanske bättre du argumenterar med dig själv och låtsas att det är nån annan. Då slipper ju jag skriva så mycket.

Mackie Messer
2014-07-24, 20:05
Svenbanan. Det jag säger är att det finns ingen nytta med så kallad "allmän träning". All träning kräver någon form av teknikträning. Träning består av så många komponenter som involverar både koordihnation, rörelseinlärning, teknikträning iform av att effektivisera sina rörelser och minimera energiläckage. Det handlar inte bara om att stå och jucka en skivstång och göra upphopp på en låda som en hjärndöd zombie. Det är inte effektiv träning.

svenbanan
2014-07-25, 10:28
Svenbanan. Det jag säger är att det finns ingen nytta med så kallad "allmän träning". All träning kräver någon form av teknikträning. Träning består av så många komponenter som involverar både koordihnation, rörelseinlärning, teknikträning iform av att effektivisera sina rörelser och minimera energiläckage. Det handlar inte bara om att stå och jucka en skivstång och göra upphopp på en låda som en hjärndöd zombie. Det är inte effektiv träning.

Du får hitta nån annan att leka med. Jag orkar inte engagera mig.