handdator

Visa fullständig version : Att hitta en balans.


MissMissy
2014-07-15, 18:55
Hej!

Jag har styrketränat i snart ett år nu och har sett tydliga resultat på vikt och ökning av muskelmassa. Men! Jag har ganska stora problem med att nå en fettprocent jag är bekväm med.

Jag är nästan alltid hungrig och äter just nu 2100kcal om dagen. Styrketräning 4 dagar i veckan och tränar löpning 3 dagar i veckan (Intervaller och distans)

Samtidigt vill jag öka i muskler vilket jag inte riktigt gör på denna kcalnivån, samtidigt vill jag inte öka kalorierna eftersom jag lätt går upp i fett (Jag vill heller inte skala ner eftersom jag bara känner mig tom och orkeslös även om det bara handlar om några 200kcal om dagen)

Jag skulle hemskt gärna vilja sluta räkna kalorier och bara äta hälsosamt och skapa en balans istället för att skriva ner, räkna, studera allt jag äter och allt jag tränar. Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga?

Vore tacksam för råd och era funderingar!

Ska lägga till att jag är en 21årig tjej som är 162 lång och väger just nu 55kg.
Är väldigt nöjd över hur träningen går samtidigt som jag börjar bli frustrerad över att mina resultat uteblir.

Tack! =)

cero
2014-07-15, 20:13
Du tränar ordentligt och äter efter hunger.

Hur ser dina styrkepass ut?

MissMissy
2014-07-15, 20:25
Jag tränar ett bänkpass, markpass, axelpass och böjpass. Alla pass har omkring 4-5 övningar. Många repetitioner (8-10) med ungefär 4-5 set. Jag ökar varannan vecka i basövningarna och försöker alltid pressa mig till tyngre vikter. Mina pass är runt 60/90min långa.

Ungefär 2-3min vila mellan varje set. Har precis börjar med att få mina reps relativt långsamma och kontrollerande just för att jag vill bygga mer.

cero
2014-07-15, 20:36
Hoppa på ett färdigt beprövat program istället. Då får du rätt volym, övningar och frekvens. T ex: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454.

Om du vill ha mer fokus på basövningarna så finns det program för det också.

Variera även repsantal. Kör några veckor lätt, några veckor tungt (dvs få antal reps) osv. Sänk vikten långsamt och explodera upp. Kontrollerat, men snabbt på vägen upp.

MissMissy
2014-07-15, 20:47
Ska absolut titta upp det. Tackar =)

Men sen funderar jag fortfarande på hur jag borde äta samtidigt som jag kombinerar detta på ett hälsosamt sätt med min träning och min löpning. Jag får ingen struktur i det hela.

bakka
2014-07-15, 20:48
Hej!

Jag har styrketränat i snart ett år nu och har sett tydliga resultat på vikt och ökning av muskelmassa. Men! Jag har ganska stora problem med att nå en fettprocent jag är bekväm med.

Jag är nästan alltid hungrig och äter just nu 2100kcal om dagen. Styrketräning 4 dagar i veckan och tränar löpning 3 dagar i veckan (Intervaller och distans)

Samtidigt vill jag öka i muskler vilket jag inte riktigt gör på denna kcalnivån, samtidigt vill jag inte öka kalorierna eftersom jag lätt går upp i fett (Jag vill heller inte skala ner eftersom jag bara känner mig tom och orkeslös även om det bara handlar om några 200kcal om dagen)

Jag skulle hemskt gärna vilja sluta räkna kalorier och bara äta hälsosamt och skapa en balans istället för att skriva ner, räkna, studera allt jag äter och allt jag tränar. Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga?

Vore tacksam för råd och era funderingar!

Ska lägga till att jag är en 21årig tjej som är 162 lång och väger just nu 55kg.
Är väldigt nöjd över hur träningen går samtidigt som jag börjar bli frustrerad över att mina resultat uteblir.

Tack! =)

Vet faktiskt inte hur du ska göra. du kanske ska försöka ligga på kcal-balans. Många säger att man inte kan "bygga" på balans, men många säger att man kan det. Svårt att veta utan att testa, men kan va värt ett försök. Balans är ju relativt lätt att hålla koll på - om vågen visar att du minskar i vikt så äter du lite mer. Visar vågen att du ökar i vikt så äter du lite mindre. Visst, muskler väger mer än fett, men du har ju en spegel som visar om du ökat i muskelmassa eller inte.

cero
2014-07-15, 21:10
Ska absolut titta upp det. Tackar =)

Men sen funderar jag fortfarande på hur jag borde äta samtidigt som jag kombinerar detta på ett hälsosamt sätt med min träning och min löpning. Jag får ingen struktur i det hela.

Ät enligt tallriksmodellen och lite extra fokus på kolhydraterna. Det viktigaste är att träningen är optimerad. Det är det som kommer göra dig vältränad, inte massa detaljer i kosten. Du kan hålla dig på balans och träna om du inte vill riskera lägga på dig fett. Går det segt kan du utöka energiintaget, men då kan det även bli lite fett på köpet som du får skala av i efterhand.

MissMissy
2014-07-15, 21:21
Alright. Det låter ändå vettigt. Tack =)