handdator

Visa fullständig version : Förbud inom EU att tillverka Ephedraprodukter


Fairing
2004-03-24, 16:38
Till alla er som diskuterar om det är tillåtet att sälja Ephedra produkter. 6 April blir det totalförbud att tillverka , sälja produkter inom EU som innehåller Ma Huang osv.

Från Europas största tillverkare:

"April the 6th is the date that it isn't allowed anymore to have ephedra in your capsules."

NigHtHawK
2004-03-25, 12:48
men hur e det egentligen me the real stuff :) dvs typ Ephedrin HCL.. de kemiska effedrinet... vad jag läst lite här och där verkar det bara som om de e det som kommer från mu hang som ska förbjudas.. typ stacker 1,2,3 och inte de kemiskt framställda

Herkulez
2004-03-25, 12:52
Fucking shit.....men cigaretter som är 3miljoner gånger farligare får man fan sälja:insane:


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!

z_bumbi
2004-03-25, 13:13
Originally posted by NigHtHawK
men hur e det egentligen me the real stuff :) dvs typ Ephedrin HCL.. de kemiska effedrinet... vad jag läst lite här och där verkar det bara som om de e det som kommer från mu hang som ska förbjudas.. typ stacker 1,2,3 och inte de kemiskt framställda

??

Efedrin får inte säljas någon annanstans än på apoteket, så har det varit väldigt länge nu.

muskelbyggarn
2004-03-25, 13:55
Men Herkulez då, det finns ju konkreta bevis för att rökning dödar och kostar samhället en jävla massa pengar, då är det väl klart att det skall vara tillåtet :D

Men om någon vill försöka bränna bort lite övervikt (vilket bevisligen är bra för både kropp och själv och framförallt samhället) så måste det ju stoppas.

Skulle inte förvåna mig om det blir lika jälva tvetdydigt som i USA nu från och med den 16:e när det även där är olagligt med ephedra, men man kan receptfritt springa in och köpa rent efedrin i drugstores...

Vänl,,,
Tobbe

NigHtHawK
2004-03-26, 00:07
jo visst vet jag att man bara kan köpa det på apoteket.. men det har ju inte varit olagligt bara recept belagt... det jag menade om dom skulle förbjuda det som dom ska göra med mu hang extraktet... men i och för sig... blir tråkigt för asmatikerna då

Pez
2004-03-26, 01:37
Originally posted by NigHtHawK
jo visst vet jag att man bara kan köpa det på apoteket.. men det har ju inte varit olagligt bara recept belagt... det jag menade om dom skulle förbjuda det som dom ska göra med mu hang extraktet... men i och för sig... blir tråkigt för asmatikerna då

Det är olagligt att sälja, tillverka och köpa kemiskt efedrin också.. precis som med de flesta receptbelagda läkemedel.
Det är inte olagligt att bruka eller inneha det dock.
Precis som ma huang nu efter 6 april alltså.

Action
2004-03-26, 06:32
Originally posted by Fairing
Till alla er som diskuterar om det är tillåtet att sälja Ephedra produkter. 6 April blir det totalförbud att tillverka , sälja produkter inom EU som innehåller Ma Huang osv.

Från Europas största tillverkare:

"April the 6th is the date that it isn't allowed anymore to have ephedra in your capsules."

"In your capsules"

Står det så i utformningen av regelverket? Var kommer beslutet ifrån? Om det är utformat så så är det väl bara att tillverka tabletter, eller göra te-påsar och dricka det! Det finns säkert någon som kommer på hur man kan gå runt det!

Visst finns det alltid folk som missbrukar, men mer förmyndiganden klarar vi människor oss utan! Vad händer med den fria viljan och enskilda beslut!

Björn S
2004-03-26, 07:22
Originally posted by NigHtHawK
blir tråkigt för asmatikerna då

Tänkte bara kolla vad det är med astmatiker. Har själv lite sånt skit.

För övrigt kommer det jo fortfarnade finnas folk som själjer det överallt :-P Finns säkert redan någon sorts "nylaglig" version ute av det ;)

NigHtHawK
2004-03-26, 07:24
Action : exakt det e för mycke besstämmande på fel saker tycker jag... och det e väl som vanligt.. finnns de en lag så finns det alltid kryphål...

z_bumbi
2004-03-26, 10:15
Originally posted by Feeble


Tänkte bara kolla vad det är med astmatiker. Har själv lite sånt skit.

För övrigt kommer det jo fortfarnade finnas folk som själjer det överallt :-P Finns säkert redan någon sorts "nylaglig" version ute av det ;)

Om du behöver det i medicinskt syfte är det ju inte olagligt, du får det ju utskrivet av läkaren.


Action: Är efedrin så viktigt? Det finns väl massor av andra saker som är viktigare för den fria viljan än rätten att använda ett läkemedel bara för att tappa lite fett?

nordland
2004-03-26, 10:16
vart skall detta sluta!!:insane: :insane:

Medusa
2004-03-26, 11:22
Originally posted by z_bumbi

Action: Är efedrin så viktigt? Det finns väl massor av andra saker som är viktigare för den fria viljan än rätten att använda ett läkemedel bara för att tappa lite fett?

Det är ju just det som är problemet bumbi, om de förbjuder en sådan struntsak så visar det ju bara på att vi håller på att förlora den fria viljan, du sa det ju själv "bara för att tappa lite fett".

Action
2004-03-26, 11:34
Originally posted by z_bumbi



Action: Är efedrin så viktigt? Det finns väl massor av andra saker som är viktigare för den fria viljan än rätten att använda ett läkemedel bara för att tappa lite fett?

Bumbi.. Skrev jag att det va viktigt?? Använder mig inte av effedrin under diet utan nöjer mig med koffein då jag får bättre effekt av koffein!

Utan det handlar om att staten ska bestämma mer och mer över den enskilda individen. Det är sånt som stör mig. Snart kommer väl även koffein bli receptbelagt, vad kommer sen efter det. Det lär ju inte sluta med detta!!!

Pez
2004-03-26, 12:54
Originally posted by Action


"In your capsules"

Står det så i utformningen av regelverket? Var kommer beslutet ifrån? Om det är utformat så så är det väl bara att tillverka tabletter, eller göra te-påsar och dricka det! Det finns säkert någon som kommer på hur man kan gå runt det!

Visst finns det alltid folk som missbrukar, men mer förmyndiganden klarar vi människor oss utan! Vad händer med den fria viljan och enskilda beslut!

Det fattar du väl också att det inte står så i det förbud/reglering som EU utformat och beslutat... det där är ju bara nåt en tillverkare skrivit. Riktigt så lätt är det inte att kringgå EU-direktiv.

Fairing
2004-03-26, 13:11
,Man får som Livsmedelstillverkare (kosttillskott) ej importera Ephedra o dyl. till Eu land efter 6 April

z_bumbi
2004-03-26, 13:26
Originally posted by Action
Bumbi.. Skrev jag att det va viktigt?? Använder mig inte av effedrin under diet utan nöjer mig med koffein då jag får bättre effekt av koffein!

Utan det handlar om att staten ska bestämma mer och mer över den enskilda individen. Det är sånt som stör mig. Snart kommer väl även koffein bli receptbelagt, vad kommer sen efter det. Det lär ju inte sluta med detta!!!

Visst finns det alltid folk som missbrukar, men mer förmyndiganden klarar vi människor oss utan! Vad händer med den fria viljan och enskilda beslut!

Fri vilja och enskildes beslut ser i alla fall jag som viktigt men det finns ju vissa saker vi har lämnat ifrån oss rätten att bestämma över själva och där hamnar ju t ex läkemedel.
Efedrin är ett receptbelagt läkemedel.
Så vad är problemet?

I den sk syntetiska formen har det varit förbjudet hur länge som helst, vad är det för skillnad om man nu förbjuder det sk naturliga efedrinet? Enligt alla källor som är uppdaterade så har det ju inte varit tillåtet att sälja i Sverige innan heller.

Koffein kommer de inte att förbjuda, det inser du väl själv?

Btw så är det ju inte staten som bestämmer utan EU i det här fallet.

Tomten
2004-03-26, 13:55
Originally posted by z_bumbi
Koffein kommer de inte att förbjuda, det inser du väl själv?

Btw så är det ju inte staten som bestämmer utan EU i det här fallet. [/B]

nja, är det verkligen helt omöjligt att de förbjuder koffein i tablett, pulverform (eller hur det nu säljs på apotek?)?

Stålkrull
2004-03-26, 14:24
Vilket EU-direktiv handlar det om?

F.ö. är inte EU-direktiv lika men svensk lag innan de beslutats av riksdagen eller motsvarande.

//Janne

Heimdahl
2004-03-26, 20:13
Förbjuder dom koffein, där med kaffe, kommer jag att sätta punkt för min existens. Kanske dags att köpa efedrin och koffein medan man får göra det? Ska jag köpa 2 pallar kaffe och frysa in det eller nått kanske… man kan aldrig vara säker på dom där politikerna.

Hobbes
2004-03-26, 20:44
Dock hade vi väl en tråd om detta i början av året angående förbud emot koffein tabletter, tror det var så att de inte längre skulle säljas receptfritt.

Men om de rör mitt Zoega....då jävlar! Men det är väl lika stor chans som att Fellingsbro får Vinter OS!

dantheman
2004-03-28, 22:19
Originally posted by Stålkrull
Vilket EU-direktiv handlar det om?

F.ö. är inte EU-direktiv lika men svensk lag innan de beslutats av riksdagen eller motsvarande.

//Janne

Nej, det måste implementeras för att bli svensk lag. Men det får ändå innan implementeringstiden gått ut s k indirekt effekt eftersom svenska domstolar är skyldiga att tolka nationell rätt i ljuset av direktivet.

Herkulez
2004-03-29, 05:30
Originally posted by Heimdahl
Förbjuder dom koffein, där med kaffe, kommer jag att sätta punkt för min existens. Kanske dags att köpa efedrin och koffein medan man får göra det? Ska jag köpa 2 pallar kaffe och frysa in det eller nått kanske… man kan aldrig vara säker på dom där politikerna. Nej fan kaffe skulle dom aldrig förbjuda för dom asen dricker ju det själv!!!

Tomten
2004-03-29, 21:02
Innehåller inte Red Bull och dylikt Ma Huang, eller är det bara Gurana och annat junk? Det måste ju slå ganska hårt på många företag utöver de som säljer "styrketränings" supplement?

btw, finns inte Ma Huang på hälsokosthyllan i vanliga butiker, typ ICA och Konsum?

harri
2004-03-30, 17:34
Jag åker som kanske några vet till New York nu i veckan och såg att någon skrev att Efedrin är lagligt och inte receptbelagt i USA. Därmed min fråga: Är det olagligt att ta in i Sverige för eget bruk, alltså kanske 100 tabletter? Kemiskt framställt Efedrin är väl farligt? Hänger inte riktigt med. Får jag fortfarande använda preparat med Efedrin i eller är även det förbjudet? Många frågor som behöver många svar. Någon som orkar? :smash:

Pez
2004-03-30, 17:48
Originally posted by harri
Jag åker som kanske några vet till New York nu i veckan och såg att någon skrev att Efedrin är lagligt och inte receptbelagt i USA. Därmed min fråga: Är det olagligt att ta in i Sverige för eget bruk, alltså kanske 100 tabletter? Kemiskt framställt Efedrin är väl farligt? Hänger inte riktigt med. Får jag fortfarande använda preparat med Efedrin i eller är även det förbjudet? Många frågor som behöver många svar. Någon som orkar? :smash:

Det där har väl ändrats för inte så länge sen? Dvs att det inte är tillåtet längre i staterna.

Skulle inte ge mig på att ta in mediciner öht... att åka på 100 tabbar effe vore väl nesligt?

/pez

harri
2004-03-30, 17:51
..skulle vara extremt tråkigt att avsluta USA resan med en plasthandske i stjärten och en knarkhund i fejan! ;)

Men, preparat med Ephedra i som faktiskt fortfarande säljs i USA, hur fungerar införsel av dessa?

Heimdahl
2004-03-30, 18:56
Originally posted by Herkulez
Nej fan kaffe skulle dom aldrig förbjuda för dom asen dricker ju det själv!!!

Då slipper jag kanske oroa mig över Kaffet jusst nu då *pust ut* :D

z_bumbi
2004-03-30, 19:40
Originally posted by Tomten
Innehåller inte Red Bull och dylikt Ma Huang, eller är det bara Gurana och annat junk? Det måste ju slå ganska hårt på många företag utöver de som säljer "styrketränings" supplement?

btw, finns inte Ma Huang på hälsokosthyllan i vanliga butiker, typ ICA och Konsum?

Har inte funnit efedrin på bra länge i red bull får man hoppas, vissa har tagit in den andra varianten som "piratimport" annars inte.

Det lär inte slå så hårt mot några företag efter som väldigt få har envisas med att sälja det.

Nadja
2004-06-25, 15:22
Bara lite nyfiken..:är det alltså olagligt att köpa efedrin från webshopar på nätet?

Action
2004-06-25, 15:30
Originally posted by Nadja
Bara lite nyfiken..:är det alltså olagligt att köpa efedrin från webshopar på nätet?

Det är helt ok att köpa det.

Frågan är hur det är att saluföra det däremot. Råder delade meningar angående det.

Jet
2004-06-26, 08:00
Men Ephdra produkter säljs ju fortfarande öppet bl.a från Holland, både i fysiska butiker samt på export. Någon som kan förklara hur detta går ihop?

Sverker
2004-06-26, 08:39
Något friare syn på droger i största allmänhet.

aliquis
2004-06-26, 10:38
Vilket får mig att tänka på att det väl bestämdes inom hela eu att droger skulle förbjudas? så isf skiter det sig ju för holland.

Fairing
2004-06-28, 09:01
Företag i Holland får ej längre tillverka Ephedra eller importera råvaran men det verkar som att alla företag i Holland säljer ut restlager till rena "fyndpriser" till Svenska företag som vill tjäna snabba pengar tots förbud.

Flera butiker som har sålt produkter innehållande Ma huang har senaste tiden fått besök av Miljö & Hälsoskyddsförvaltningen som har sett till att dom har tagit bort produkterna från både butik och internet.

Om dom vid senare tillfälle fortsätter med försäljningen så blir dom dömda att böta för ett uppskattat försäljningsvärde vilket lätt kan vara 100 000:- när myndigheter uppskattar något.

Det är upp till varje kommun att hålla efter olaglig försäljning och jag vet att kommuner som ex. Gävle är stenhårda på denna punkt.

Jet
2004-06-28, 09:07
Originally posted by Fairing
Företag i Holland får ej längre tillverka Ephedra eller importera råvaran men det verkar som att alla företag i Holland säljer ut restlager till rena "fyndpriser" till Svenska företag som vill tjäna snabba pengar tots förbud.

Flera butiker som har sålt produkter innehållande Ma huang har senaste tiden fått besök av Miljö & Hälsoskyddsförvaltningen som har sett till att dom har tagit bort produkterna från både butik och internet.

Om dom vid senare tillfälle fortsätter med försäljningen så blir dom dömda att böta för ett uppskattat försäljningsvärde vilket lätt kan vara 100 000:- när myndigheter uppskattar något.

Det är upp till varje kommun att hålla efter olaglig försäljning och jag vet att kommuner som ex. Gävle är stenhårda på denna punkt.

Jo, det verkar vara lite ilsket i Gävle, det har man förstått.....

Popeye
2004-06-28, 14:42
Men va fn... När skall myndigheterna lägga ned :insane:
Dags för ett utträde ur EU...

Nadja
2004-06-29, 18:15
Om jag fattat det hela rätt ligger det alltså till på följande sätt: det är numera tillåtet att använda efedrin vid träning- men inte under tävling. Men produkterna får inte säljas via nätet inom EU? Dvs det är bara läkare som kan skriva ut efedrin? Men om någon köper efedrin, så är det inte en illegal (el kanske straffbar) handling? NYfikna Nadja

Wilson
2004-07-02, 02:31
vad är så speciellt med effe? fattar inte hela hypen...
gå och köp en godisklubba istället:)

henke_in_training
2004-07-07, 20:00
Originally posted by Jet


Jo, det verkar vara lite ilsket i Gävle, det har man förstått.....


de är bara lite småsura sådär ;)