handdator

Visa fullständig version : Vilken muskel (ska) aktiveras av denna rehabövning?


neppot
2014-07-15, 13:04
Tjena

Var hos sjukgymnast pga ländryggsproblematik. Fick dels plankan och sidoplankan men sedan även en annan övning som går ut på att man står på alla fyra, andas in och sedan ut maximalt, för att sedan pressa in naveln mot ryggen maximalt och hålla så i 15 sek.

Jag känner mest av denna i bukmuskulaturen i synnerhet kring nedre delen av transversus abdominis.

Sjukgymnasten sa när vi körde övningen att den skulle ta i ländryggen och han knackade lite runt i området och sa att jag inte riktigt fick den aktiverad och att det nog skulle ge med sig.

Nu har jag helt glömt bort vad han sa för muskel - är det någon här som vet vilken muskel som ska aktiveras?

Sheogorath
2014-07-15, 13:38
Just draget av naveln inåt sägs utföras av transversus abdominis.

sungun
2014-07-15, 13:59
[QUOTE=Sheogorath;7068214]Just draget av naveln inåt sägs utföras av transversus abdominis.[/QUOTE

Precis. Å det är den djupa magmuskel som är viktigast för att få den stabiliserande 'korsetten' i ländryggen. Så den är ju aldrig fel att träna. Men håll inte på i månader å nöt om det inte blir bättre utan gå då till en duktig naprapat istället.

Sheogorath
2014-07-15, 14:35
Precis. Å det är den djupa magmuskel som är viktigast för att få den stabiliserande 'korsetten' i ländryggen. Så den är ju aldrig fel att träna. Men håll inte på i månader å nöt om det inte blir bättre utan gå då till en duktig naprapat istället.

Duktiga behandlare finns inom de flesta kategorier. Liksom dåliga. Just ryggbesvär är något som flertalet sjukgymnaster och naprapater bör kunna diagnosticera och hantera. Att TS skulle ha bättre tur av att söka sig till just en napratat tycker jag inte att man kan säga.