handdator

Visa fullständig version : [Pre-workout mål] Protein, malto, kreatin & koffein

Illuminatus
2014-07-15, 12:49
Vad tror ni om ovanstående intag strax innan träningstillfället?

Jag tränar nu under semestern innan "frukost" dvs på tom mage, någon enstaka riskaka eller så men annars inget mer just innan.
Känner av en viss orkeslöshet i gymmet och presterar kanske inte alltid bäst har jag märkt. Efter passet tar jag en vanlig vassleshake & käkar direkt efter det.

Det jag nu funderar göra är att vända lite på steken & ta vassleshaken innan träningspasset tillsammans med lite malto, kreatin, koffein & eventuellt beta alanin när jag är sugen på det.
Efter passet strunta i shakern & äta direkt efter precis som jag brukar.

Några synpunkter?

PureWhey
2014-07-15, 13:01
När jag tränar innan frukost brukar jag köra ~100gr malto 45-60 min innan och koffein 15-20 innan.

exevision
2014-07-15, 13:03
Prova och utvärdera.

Sheogorath
2014-07-15, 13:05
Min standard vid innan-frukost-träning:

600 mg koffein
25 g kasein (cirka 30 g pulver)
HMB (om deff)
25 g fruktos (kroppsvikt x 0,3)

Är förstås super tycker jag, annars hade jag kört något annat. :D

Hur du än gör så ta kreatinet efter träningen.

Illuminatus
2014-07-15, 13:12
Tackar för svaren.

Jag provar ovanstående med lite protein, malto & koffein innan och gör som du säger Sheo, intar kreatinet efter passet.

Behöver man nojja att jag inte får i mig en vassle direkt efter träningen?
Har nog aldrig missat en shake direkt efter passet under de två seriösa träningsåren jag haft nu, så det kommer såklart bli ovant att inte
fylla på shakern efter passet.

Vill undvika en extra shake efter passet eftersom det kommer minska min kcalbudget & jag äter gärna hellre fast föda de där 120-200kcal.

Sheogorath
2014-07-15, 13:22
Tackar för svaren.

Jag provar ovanstående med lite protein, malto & koffein innan och gör som du säger Sheo, intar kreatinet efter passet.

Har nog aldrig missat en shake direkt efter passet under de två seriösa träningsåren jag haft nu, så det kommer såklart bli ovant att inte
fylla på shakern efter passet.

Vill undvika en extra shake efter passet eftersom det kommer minska min kcalbudget & jag äter gärna hellre fast föda de där 120-200kcal.

För att vara på den säkra sidan kan man tänka att ju snabbare man får i sig protein efter passet desto bättre, men studierna pekar väl just nu i riktningen att kroppen justerar det där effektivt bara man får i sig tillräckligt mycket protein under dygnet totalt sett. Jag tycker inte du behöver nojja. ;)

vicarious
2014-07-15, 13:27

Nej, inte om du tog en innan. Kreatin har ingen akut effekt så det spelar inte så stor roll när du tar det. Det handlar om att bygga upp högre nivåer av kreatin i muskulaturen och det görs genom regelbundet intag varje dag.

Sheogorath
2014-07-15, 13:36
Nej, inte om du tog en innan. Kreatin har ingen akut effekt så det spelar inte så stor roll när du tar det. Det handlar om att bygga upp högre nivåer av kreatin i muskulaturen och det görs genom regelbundet intag varje dag.

Men visst gjorde man en jämförande studie men före/efterintag på kreatin som publicerades för bara något halvår sen? Där "efter" visade sig vara bättre (nu har jag glömt i vilken bemärkelse men hur som haver).

vicarious
2014-07-15, 13:42
Men visst gjorde man en jämförande studie men före/efterintag på kreatin som publicerades för bara något halvår sen? Där "efter" visade sig vara bättre (nu har jag glömt i vilken bemärkelse men hur som haver).

Hm den här? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203509

Sheogorath
2014-07-15, 14:23
Hm den här? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203509

:thumbup:

Lär ju inte vara några jätteskillnader (eller va fan vet jag :D) men eftersom man ändå ska välja någon gång man ska ta sitt kreatin så kan man lika gärna ta det efter, tänker jag.

anvihl
2014-07-15, 16:45
Spara kalorierna till att äta mer mat efteråt istället. Jag presterar sämre med kolhydrater innan passet och jag tränar innan "frukost" varje dag. 3-5h pass med både intensiv konditionsträning och helkropps styrketräning. Jag har heller aldrig märkt någon försämrad utvecklingskurva av att träna helt fastande och man slipper hålla på med pulver och man kan som sagt äta mer mat.

Lägg mer fokus på vad du äter kvällen innan istället.

jonkii
2014-07-16, 09:23
Beroende på typ av pass och om jag tar PWO innan så kör jag ibland såhär;

"Broscience-opti"
40-45 minuter innan träning (typ uppvaknande)
PWO + 15-20g fruktos + 15-30g Malto + Ev. 7-10g EAA

10 minuter innan:
15-30g Malto + 7-10g EAA

Eller som idag, en vassleshake m. mjölk + några gram fruktos, malto samt koffein och beta-alanin 40-60 min innan.

tlk
2014-07-16, 09:50
immediate pre-workout: protte: 0.3-0.4/kg (eller EAA 0.15-0.2) + cho: 0.3-0.4/kg

+

during workout: 12-15 vassle / timme + 30-45g malto / timme.

regards: lyle mcdonald - the protein book

Illuminatus
2014-07-16, 10:04
Aight, ska testa mig fram. Helt fastande presterar jag inte lika bra, jag upplever det inte som så i alla fall.

Får hem lite grejer idag så jag tänkte mixtra ihop något till imorgonbitti och se hur det känns. Blir protte, malto, beta, koffein & sen kreatin efter.

vicarious
2014-07-16, 10:17
Aight, ska testa mig fram. Helt fastande presterar jag inte lika bra, jag upplever det inte som så i alla fall.

Får hem lite grejer idag så jag tänkte mixtra ihop något till imorgonbitti och se hur det känns. Blir protte, malto, beta, koffein & sen kreatin efter.

Även om det nu skulle vara lite bättre att ta kreatinet efter träningen(?) så är det ju enkelt att ta allt i samma shake så slipper man tänka på det sen.

exor
2014-07-16, 10:23
Tränar innan frukost 5 dagar i veckan.

15g EAA/BCAA cirka 2 timmar innan passet.
Äter mat inom 5 minuter efter passet.

EnergiÖverskott
2014-07-16, 12:38
Spara kalorierna till att äta mer mat efteråt istället. Jag presterar sämre med kolhydrater innan passet och jag tränar innan "frukost" varje dag. 3-5h pass med både intensiv konditionsträning och helkropps styrketräning. Jag har heller aldrig märkt någon försämrad utvecklingskurva av att träna helt fastande och man slipper hålla på med pulver och man kan som sagt äta mer mat.

Lägg mer fokus på vad du äter kvällen innan istället.

+ 1 på precis allt detta.

Jag upplever att jag presterar bättre av att inte inta något innan och även jag kör både styrka och kondition innan jag äter något. För mig är viktigast vad jag ätit dagen/dagarna innan.

Gör detta efter 16-22 timmars fastande 5-6 dagar/vecka.

Illuminatus
2014-07-17, 17:49
Det blev ett gött pass idag men det är för tidigt att svara på om det var pga den lilla shakemixen. Dock hade jag tryck i kroppen genom hela passet vilket jag ALDRIG brukar ha i vanliga fall & jag ligger på samma kcalintag som vanligt.

Imorgon är det dags igen & det får bli ett tidigt pass då också. Tror faktiskt koffeinet gjorde susen, var ett bra tag sedan jag intog det innan styrkepassen.

För den som är nyfiken så blandade jag följande, 30min innan passet:

30g Scitec Casein Pro Complex
30g Malto
400mg koffein
1 liten skopa Beta-alanin

Sheogorath
2014-07-17, 18:23
Det blev ett gött pass idag men det är för tidigt att svara på om det var pga den lilla shakemixen. Dock hade jag tryck i kroppen genom hela passet vilket jag ALDRIG brukar ha i vanliga fall & jag ligger på samma kcalintag som vanligt.

Imorgon är det dags igen & det får bli ett tidigt pass då också. Tror faktiskt koffeinet gjorde susen, var ett bra tag sedan jag intog det innan styrkepassen.

För den som är nyfiken så blandade jag följande, 30min innan passet:

30g Scitec Casein Pro Complex
30g Malto
400mg koffein
1 liten skopa Beta-alanin

Kul! När du kört på den mixen ett tag så testa att byta ut maltot mot fruktos (finns på typ ICA eller var som helst) bara på skoj och se om du känner någon skillnad. Jag tyckte faktiskt att jag fick bättre tryck av det. Definitivt på placebonivå, men hade varit kul om någon annan också provade och jämförde.

Illuminatus
2014-07-17, 18:45
Kul! När du kört på den mixen ett tag så testa att byta ut maltot mot fruktos (finns på typ ICA eller var som helst) bara på skoj och se om du känner någon skillnad. Jag tyckte faktiskt att jag fick bättre tryck av det. Definitivt på placebonivå, men hade varit kul om någon annan också provade och jämförde.

*flex*

Intressant. Har fruktos tillskillnad från malto "snabbare värkan" eller vad är det för skillnad? Alltså suger musklerna åt sig fruktos snabbare än malto?
Skall prova detta ett tag.

Sheogorath
2014-07-17, 19:26
*flex*

Intressant. Har fruktos tillskillnad från malto "snabbare värkan" eller vad är det för skillnad? Alltså suger musklerna åt sig fruktos snabbare än malto?
Skall prova detta ett tag.

Nope, tvärt om. Det måste gå via levern först och omvandlas till glukos för att sedan pytas ut i blodbanan vid behov. En fördel med detta i träningssammanhang skulle kunna vara just lite långsammare tillförsel av energi så att man står sig längre. Det kan omöjligen spela någon roll om man ätit tidigare under dagen men just vid morgonträning kan jag kanske tänka sig en viss fördel.

Illuminatus
2014-07-18, 13:50
Nope, tvärt om. Det måste gå via levern först och omvandlas till glukos för att sedan pytas ut i blodbanan vid behov. En fördel med detta i träningssammanhang skulle kunna vara just lite långsammare tillförsel av energi så att man står sig längre. Det kan omöjligen spela någon roll om man ätit tidigare under dagen men just vid morgonträning kan jag kanske tänka sig en viss fördel.

Aha, där lärde jag mig något nytt.

Alltså, Malto är mer pang på (direktvärkande) medans fruktos då har en långsammare "utsöndring".

Tack Sheo :)