handdator

Visa fullständig version : Vad säger ni om min plan?


Lina89
2014-07-15, 12:18
På grund av flytt så fick jag lägga ner min träning och började känna mig redigt omotiverad efter omställningen jag fick när jag flyttade. Jag kör taxi (jobbar 11-13timmar om dagen och sitter stilla) jag trav tränar 2 hästar plus rider några hästar i veckan åt en trav tränare (kan rida ca 2-3 dagar i veckan och kan då bli 1-3hästar varje gång) och nu har jag vart på gymmet igen och lagt upp en tränings plan med en instruktör och har tänkt träna på gym 2 dagar i veckan hela kroppen. Jag känner dels att jag är för klen för att orka rida på ett bra sätt men i går när jag vägde mig så visade vågen 72,6kg och de kändes fan inte okej att ha passerat 70 gränsen. så nu ska jag igen lega ner tid på de och mig själv och börja planera mitt liv igen!!
Sist jag höll på så vägde jag maten och höll på men då hade jag också mer tid.

Men nu har jag kommit så långt att jag klarar av att äta frukost, vilket brukar bli fil och müsli en råg smörgås men med antingen ost, leverpastej eller skinka. eller så blir de havrefibergröt med lite vetekli i och samma råg smörgås. Till lunch om jag kan ta mig hem brukar jag äta stekt eller kokt ägg och någon smörgås. Middag äter jag något kött och sallad i bland äter jag någon pasta eller potatis till. Och till kvälls mat äter jag samma som till frukost. Och i mellan åt så får jag i mig någon frukt. Kan till lägga att jag tidigare haft stora problem med att få i mig frukost och mat över huvud taget.

Jag jobbar ju antingen 05;00-17;00, 17;00-00;00 eller 17;00-05;00
och antingen är jag i stallet innan eller efter jag jobbar beroende på när jag börjar då.

Mitt mål är att gå ner från min 72,6kg till 60kg och bli starkare i min kropp i ett lagom tempo givetvis.

Tycker ni att min mat plan verkar var något som kan funka eller borde jag lägga upp de på något annat sätt?

vicarious
2014-07-15, 13:32
Planen ser OK ut men från det du har skrivit är det omöjligt att veta om det kommer resultera i viktnedgång eller inte.

Viktnedgång uppnår man enklast genom att reglera kosten. Tillför man mindre energi än kroppen behöver så tvingas den ta av reserverna. Den största reservern är det inlagrade kroppsfettet. Styrketräning är bra eftersom det säger åt kroppen att behålla (eller t om öka muskelmassan) och göra sig av med fettet istället. Högt proteinintag är också bra för både mättnad och bevaring av muskelmassa.

Lina89
2014-07-15, 13:46
Jag har gjort stora ändringar i min kost sen ca 1 vecka tillbaka. Tex så fixar jag att äta frukost nu utan att må dåligt, jag försöker att ära 4 gånger per dag i stället för 1 gång eller ingen alls. Tänkte på de om de räcker att prova i 1 månad för att se om de ger resultat på vikten? Och om de inte ger resultat vad kan man göra då?

Aliaas
2014-07-15, 14:03
Om hunger inte är något problem för dig så är det väldigt lätt.

Du säger att du ofta äter väldigt lite och att du nu lyckats att kunna äta mer men samtidigt vill gå ner i vikt, dettaär lite konstigt enlig mej men aja.

Ät mindre mängd mat med högt proteininnnehåll (torsk,tonfisk,kvarg,ägg,kött etc..) lägg till grönsaker för vitaminer och väg dig regelbundet svårare är det inte speciellt inte om du inte känner att hungern är något problem:)

lycka till :)

Lina89
2014-07-15, 14:08
Jo men att ha så lite hunger så man inte äter alls är ju inte bra häller.

Aliaas
2014-07-15, 14:12
Jo men att ha så lite hunger så man inte äter alls är ju inte bra häller.

självklart inte men då kan man ju undra hur du gött över 70 sträcket överhuvudtaget?

i all välmening :)

Lina89
2014-07-15, 14:22
Du de har jag med funderat över. Kanske när jag väll ätit så har de vart väldigt onyttigt. Men nu när du skrev så att äter jag rätt som du skrev mycket protein och grönsaker och utnyttjar just de av att jag kan äta lite men näringsrikt.

EnergiÖverskott
2014-07-15, 15:08
Varför tvinga i sig mat på morgonen om du aldrig gillat det? Om hunger inte är ett problem hade jag hållt mig till två måltider/dag. Då blir det både enklare att förbereda och hålla koll på vad du stoppar i dig.

vicarious
2014-07-15, 15:14
Jag har gjort stora ändringar i min kost sen ca 1 vecka tillbaka. Tex så fixar jag att äta frukost nu utan att må dåligt, jag försöker att ära 4 gånger per dag i stället för 1 gång eller ingen alls. Tänkte på de om de räcker att prova i 1 månad för att se om de ger resultat på vikten? Och om de inte ger resultat vad kan man göra då?

Frukost är inget man måste äta. Inte heller finns det någon bestämd siffra för antal måltider. Totalt sett är det mängden energi som måste minska för att en viktnedgång ska ske.

Du borde se en positiv trend på vågen bara efter någon vecka. Väg dig varje dag vid samma tillfälle, desto fler mättillfällen desto bättre koll får man.

Lina89
2014-07-15, 15:14
Man har ju alltid hört de att se är viktigt att äta frukost, och äta lite och ofta. Finns ju så många sätt och man ska hitta de som passar en själv så man blir ju snurrig

EnergiÖverskott
2014-07-15, 15:15
Man har ju alltid hört de att se är viktigt att äta frukost, och äta lite och ofta. Finns ju så många sätt och man ska hitta de som passar en själv så man blir ju snurrig

Vad som spelar roll är dagens sammanlagda energi. Om du äter 2 eller 6 gånger spelar ingen roll. Ät på det sätt som går ihop med din vardag och får dig att må bra.

All annan skit du hört kan du glömma :)

Lina89
2014-07-15, 15:17
Yes boss :D.