handdator

Visa fullständig version : Vad saknar min kropp?


Holmeros
2014-07-15, 09:38
Nu kan jag vara helt ute och cyklar - det här kanske inte ens är relaterat till min kost men jag får känslan av det..

Jag tycker att mina träningspass har förändrats väldigt mycket det senaste halvåret. Jag har en märklig känsla i kroppen under passen, inte riktigt samma energi som förr och jag tycker min uthållighet i musklerna har blivit vansinnigt mycket sämre. Det ömmar och gör lite ont i vartenda kroppsdel jag tränar.

Även om vikten i sig inte är tung, så blir jag lättare utmattad och får svårt att fortsätta göra antal rep i mitt set som jag vill. Vissa dagar (väldigt ovanligt nuförtiden) så har jag bra dagar - då matar jag på som en jävla maskin. Men förr var majoriteten av passen av den typ, och jag saknar det.

Det är riktigt svårt att beskriva vad det är som känns annorlunda, jag vet inte riktigt hur jag ska sätta ord på det. När jag läser igenom ovan beskrivning så fyller den inte ut vad jag vill ha sagt - men jag vet fan inte heller hur jag ska förklara.

Ganska ofta så får jag även en märklig känsla i bröstet. Har vid några få tillfällen även drabbats av hjärtklappning mitt under passet, dock endast en gång så illa att jag avbröt passet och for hem.


Är det något fel på mig, eller är det så enkelt att jag saknar något? Någon vitamin, mineral eller annat?
Jag har nyligen haft semester och varit bortrest en del, vilket inneburit att jag varit från gymmet i över två veckor. Jag hade lite förhoppningar om att denna vila skulle hjälpa till att få bort detta, men det är fortfarande samma.

Ajemän
2014-07-15, 11:53
Tränar du bara styrka eller kondition också?

Holmeros
2014-07-15, 12:04
Lyfter endast skrot.
Kanske inte spelar någon större roll för min kondition (som jag vet är dålig, alltid varit), men jag periodiserar högrepp i högt tempo (korta setvilor) med lågreps och längre setvilor.

När jag kör lågrep är problemen inte lika påtagliga, bortsett från märkliga "smärtor" (fel att säga smärta, men konstiga känslor) i både muskler och leder.
Styrkeutvecklingen har dessutom inte rubbats alls de senaste månaderna, står helt still.

hampfuz
2014-07-15, 12:22
Hur mår du psykiskt? Stressar du mycket?

Holmeros
2014-07-15, 12:24
Hur mår du psykiskt? Stressar du mycket?

Jag tycker att jag mår psykiskt bra. Vettefasen om jag stressar mycket - de fåtal gånger jag anser att jag upplever stress är under en vansinnigt stressig dag, och inget jag märker av dagen därpå. Men det kan ju också vara jag som har svårt för att "förstå" att jag är stressad.

hampfuz
2014-07-15, 12:37
Då finns det nog inte så mycket någon kan göra utan att ta lite prover på dig. Primär näringsbrist är, trots vad diverse hälsotyckare säger, väldigt ovanligt i Sverige, speciellt hos unga män. Känner du dig inte bra och blir inte bättre bör du ringa vården, helt enkelt.

z_bumbi
2014-07-15, 13:49
Du beskriver en ganska så typisk överträning.
Hur mycket tränar du?
Har du bantat nyligen?
Någon speciell diet?

Holmeros
2014-07-15, 14:30
Du beskriver en ganska så typisk överträning.
Hur mycket tränar du?
Har du bantat nyligen?
Någon speciell diet?

Tränat i snitt 5 styrkepass i veckan. Bantade bort 10-12 kg i höstas/vintras, men sen årsskiftet har jag legat på överskott och gått upp samma kilon igen (jag blev sambo :D ). Ingen speciell diet bortsett från periodisk fasta när jag gick ner i vikt. Jag lever väl utefter det nu också, äter mellan 12.00 - 19.00 ungefär.

Vore märkligt om det vore överträning, anser inte att jag tränar riktigt så hårt. Under dieten i höstas tränade jag desto hårdare, men fortfarande inget "makalöst"..

TheOne1994
2014-07-15, 14:33
mår du som vanligt utanför gymmet ? inget som har ändrats i livet under det senaste året ?

Holmeros
2014-07-15, 14:38
mår du som vanligt utanför gymmet ? inget som har ändrats i livet under det senaste året ?

Blivit sambo, men det lär ju inte ha någon påverkan. Jag mår snarare psykiskt bättre än någonsin..

TheOne1994
2014-07-15, 14:51
Blivit sambo, men det lär ju inte ha någon påverkan. Jag mår snarare psykiskt bättre än någonsin..

där har vi det !
Du ligger ju mer nu :)
nja det är svårt sånt här. Övertränad eller stress gissar jag på. Stress kan vara lurigt. Dom perioder jag har märkt stress har jag ofta vänt mig så många gånger i sängen att lakanet rullat ihop sig. Gnisslar tänder ibland.

Hoppas du "kommer tillbaka" !!

R Scarpa27
2014-07-15, 19:44
Blivit sambo, men det lär ju inte ha någon påverkan. Jag mår snarare psykiskt bättre än någonsin..

testa ta ett uppehåll från gymmet kan ge grymma comebacks tkr jag.
testat ta något energivande innan passet precis kan behövas ibland och ge bättre resultat såklart pga kanske nödvändig energi?

testa alt att ta ett uppehåll och kanske även dra ner på dagarna, testa dig fram :) sen ska du träna för du tkr om det, och inte tvinga dig själv att träna 5 dagar i veckan...
tvinga sig och träna för mkt kan göra det väldigt tråkigt och ge tappad lust därav sämre energi.

testa lite om du kan hitta haken ;)

Bubblan84
2014-07-15, 20:11
Låter väldigt likt som det kändes för mig (och känns för mig än idag trots medicinering) när min sköldkörtel strejkade. Viktuppgång kan bero på trasig sköldkörtel, men behöver inte vara det såklart.

Holmeros
2014-07-15, 20:54
testa ta ett uppehåll från gymmet kan ge grymma comebacks tkr jag.
testat ta något energivande innan passet precis kan behövas ibland och ge bättre resultat såklart pga kanske nödvändig energi?

testa alt att ta ett uppehåll och kanske även dra ner på dagarna, testa dig fram :) sen ska du träna för du tkr om det, och inte tvinga dig själv att träna 5 dagar i veckan...
tvinga sig och träna för mkt kan göra det väldigt tråkigt och ge tappad lust därav sämre energi.

testa lite om du kan hitta haken ;)
Jag vill ju träna, det gör ju problemet lite jobbigare. Nu har jag ju haft ett uppehåll på över 2 veckor, vilket må vara kort men problemet är detsamma.
Jag tvingar mig inte att träna 5 pass i veckan, det är något jag vill och trivs med.
Under längre perioder utan träning (till exempel när jag precis träffat tjejen) så efter några veckor så började det bli lite tungt psykiskt att jag inte tränade. Tjejen märkte det ganska tydligt, så hon tog inte direkt illa upp när jag påpekade att jag ville lägga mer av min tid på gymmet än med henne.. :)
Låter väldigt likt som det kändes för mig (och känns för mig än idag trots medicinering) när min sköldkörtel strejkade. Viktuppgång kan bero på trasig sköldkörtel, men behöver inte vara det såklart.
Låter ganska allvarligt? Men jag kan inte skylla min viktuppgång på något annat än för mycket god mat och andra gottigheter :em:

Squatrage
2014-07-15, 20:57
Testa dra ner till 2-3 kvallitativa helkroppspass :)

Hanken
2014-07-16, 08:47
Det är inte dåligt att vara ute och cykla 😉


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bubblan84
2014-07-16, 14:45
Låter ganska allvarligt? Men jag kan inte skylla min viktuppgång på något annat än för mycket god mat och andra gottigheter :em:

Primärt ingen fara då de flesta bara har en liten nedsättning och man blir väldigt trött, ont i muskler och leder, lägger på sig vikt, hjärnan fungerar dåligt osv. Sekundärt kan det dock leda till många obehagliga problem om det går obehandlat länge, tex kroniska hjärtproblem.