handdator

Visa fullständig version : Ost vs Ägg

Mello
2014-07-15, 07:26
Halloj!

Just nu är jag inne i en deff period och tänker väldigt mycket på vad jag ska käka. Framför allt till frukost då det är dagens viktigaste måltid!

Har hyfsad koll på vad jag ska trycka i mig men som rubriken lyder så undrar jag vad jag ska välja mellan ost och/eller ägg.

Osten är ica:s västan, 10% fett, 30% protein. Hårdkokt ägg däremot har ju cirka 9%fett och 10%protein. Om man tittar på statistik så ser osten ut som en klar vinnare om man vill ha i sig mer protein. Men jag vet inte. Vad säger ni här på forumet? Kanske en kombination av båda?

Min andra fråga är också angående proteinkälla till frukosten.
Just nu ser min frukost ut som följande:

2x hårdkokta ägg
havregrynsgröt
Kvarg med mosad banan
Påläggsskinka/kalkon

Alternativ:
Hembakade glutenfritt bröd med proteinpulver i sig
Skinka/Kalkon och ost på bröden
2x hårdkokta ägg
Kvarg med mosad banan
Extra påläggsskinka/kalkon

Jag har inte sett många som rekommenderar påläggsskinka/kalkon som en proteinkälla till frukost men de senaste månaderna har jag börjat käka det för att få i mig protein. Skinkan har väl 3%fett och 17%protein medan kalkonen ligger på 0,5%fett och 18%protein.
Så frågan lyder, är det en bra proteinkälla till frukost att käka skinka/kalkon pålägg? Som sagt, jag har inte sett många som gör det och det är hyfsat kilopris på påläggsskinka:)

Tips på vad jag kan äta eller inte äta skulle vara super:)

Tack!

Aliaas
2014-07-15, 07:45
Tycker din frukost ser riktigt bra ut

proteinkällor som jag anser vara bra och mättande med tanke på proteininnehåll är typ:

Kvarg,Tonfisk,pålägg (som du nämner),ägg,äggvita (100%protein),keso

sen beror ju allt på hur mycket du äter och din mättnad samt hela dagens intag, det finns inga dåliga livsmedel så länge du får i dig rätt kcal mängd och nog med protein.

Kolhydratskällan spelar verkligen ingen roll alls där är det bara att äta vad du vill ha :)

z_bumbi
2014-07-15, 07:52
Du ser inte ut att behöva extra protein till frukosten men tycker du pålägget är gott så ät det. Vad gäller frukostvalen så ät det som du tycker är gott men glutenfritt bröd med extra protein låter ganska så torrt.

King Grub
2014-07-15, 08:01
Det är inget "vs" här. Ost och ägg är goda vänner.

likt
2014-07-15, 08:53
Varför välja? Äggost! :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ggost

Mello
2014-07-15, 10:53
Tack för svar allihopa!:)

Mitt glutenfria bröd blev as gott! Det var första gången jag testade att ha i proteinpulver. Resultatet var att brödet fick en fastare form. Och det smakade choklad! :P

Jag har alltid haft en negativ syn på proteinpulver men en kompis började så då hängde jag på. Har innan kört lite hampapulver istället. Försöker köra så mycket ekologiskt som det går.

Jag blev lite mer taggad på diskussion angående kost och sådant. Mina luncher brukar består av rostbiff och kalkon från charken samt röda linser. Rött kött är något jag har hört att man ska undvika vid deff. Vad tycker ni?
Om det inte blir denna måltid brukar jag trycka i mig tonfisk och sötpotatis.
Jag har läst att man ska undvika kolhydratkällor med högt GI-värde. Hur ligger sötpotatis och röda linser på denna lista? Sötpotatis har jag fått olika information om medan röda linser finns det inte mycket om. Röda linserna är ekologiska.

För övrigt, är inte glutenallergiker utan har bara valt att plocka bort gluten helt ur min kost sedan ett år tillbaka;)

edit: Läste på här; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Otroligt bra skrivet!

Defuniac
2014-07-15, 11:06
Varför välja? Äggost! :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ggost

Haha vad sjukt! :d

Trapz
2014-07-15, 15:07
Det är inget "vs" här. Ost och ägg är goda vänner.

Verkligen! Släng ihop en ost&skink omelett, galet gott ju :D

R Scarpa27
2014-07-15, 20:51
smält ost över ägg är standard och förbannat god kombination också.