handdator

Visa fullständig version : DNA test


Strand93
2014-07-14, 22:22
Finns det möjlighet att göra DNA prov någonstans för att få reda på sin genetiska potential vad gäller träning? Jag menar om man köpa hem grejer och skicka in ett DNA test till något laboratorium som analyserar det.

Som exempel så kodar ju ACTN3 genen protein för snabba muskelfibrer. Läste någon bok där författaren hade gjort några tester kring detta och fått sitt resultat hur bra hans genetiska förutsättningar var. Därför undrar jag om ni vet någonstans man kan vända sig, givetvis mot en peng, för att med ett enkelt test få reda på mer om sitt genetiska arv?

Ajemän
2014-07-14, 22:27
http://tranastyrka.se/jag-har-tjockisgener/

http://www.yesnotest.se

Mackie Messer
2014-07-14, 22:28
Jag tror att det finns mätningar och sånt från Sovjetunionen där de kan göra ett antal test och mätningar på din kropp och på så vis räkna ut din maximala kapacitet i olika övningar och styrkemoment. Men det mäter man på kroppen inte på gennivå. Fenotyp vs. genotyp så att säga.

cero
2014-07-14, 22:32
Det hade nog varit väldigt dyrt och omständligt.

Linjedomarn
2014-07-14, 23:01
testa träna 10år -> utvärdera

XXXL
2014-07-15, 00:03
Vettifan om jag skulle vilja göra ett sånt test, skulle man få reda på att det var helt åt helvete så skulle man nog lägga av.

Mackie Messer
2014-07-15, 07:16
Vettifan om jag skulle vilja göra ett sånt test, skulle man få reda på att det var helt åt helvete så skulle man nog lägga av.

Exakt, samma sak med de nya test osv. som kommer med Next Generation Sequencing (NGS) som börjar dyka upp inom sjukvården. Tar man ett test som säger att man har 20% högre risk att få cancer innan 50 så kommer man gå runt och oroa sig för cancer fram tills 50. Hur kul blir det livet?

cero
2014-07-15, 10:43
Vettifan om jag skulle vilja göra ett sånt test, skulle man få reda på att det var helt åt helvete så skulle man nog lägga av.

Det är egentligen väldigt enkelt att ta reda på hur bra gener man har.

Träna ordentligt i 1 år så får man se. Sannolikt kommer den som ökar snabbast också ha mest potential och således "bäst gener". Ibland syns det t om efter korta perioder som 6 månader och i extremfall INNAN man ens har börjat träna.

Gnistan
2014-07-15, 11:44
Finns det möjlighet att göra DNA prov någonstans för att få reda på sin genetiska potential vad gäller träning? Jag menar om man köpa hem grejer och skicka in ett DNA test till något laboratorium som analyserar det.

Som exempel så kodar ju ACTN3 genen protein för snabba muskelfibrer. Läste någon bok där författaren hade gjort några tester kring detta och fått sitt resultat hur bra hans genetiska förutsättningar var. Därför undrar jag om ni vet någonstans man kan vända sig, givetvis mot en peng, för att med ett enkelt test få reda på mer om sitt genetiska arv?

På biotek labbet som vi bl..a har i vår verksamhet görs Lab med DNA.
Att låta göra det som enskilld skulle vara dyrt.

Bubblan84
2014-07-15, 12:08
Det är egentligen väldigt enkelt att ta reda på hur bra gener man har.

Träna ordentligt i 1 år så får man se. Sannolikt kommer den som ökar snabbast också ha mest potential och således "bäst gener". Ibland syns det t om efter korta perioder som 6 månader och i extremfall INNAN man ens har börjat träna.

Det betyder inte att man har bäst förutsättningar på lång sikt ändå. Leder och senor kanske bara håller för ökningarna under det första året, sen går de sönder en efter en och så kommer man aldrig mer tillbaka i den form man var efter ett års träning.. :(

Diomedea exulans
2014-07-15, 12:13
Skulle vara riktigt intressant. Jag älskar att göra tester. Gillade att mönstra och göra högskoleprovet, har gjort MENSA-provet, ett Myers-Briggs personlighetstest, osv. Har till och med gjort ett Facebooktest om vilken Disneyprinsessa som skulle passa bäst som min kompis (det blev Pocahontas).

cero
2014-07-15, 13:13
Det betyder inte att man har bäst förutsättningar på lång sikt ändå. Leder och senor kanske bara håller för ökningarna under det första året, sen går de sönder en efter en och så kommer man aldrig mer tillbaka i den form man var efter ett års träning.. :(

Det är iofs sant, men rent muskulärt fungerar det nog hyfsat.

AronP
2014-07-15, 14:31
Det är iofs sant, men rent muskulärt fungerar det nog hyfsat.

Problemet ligger i att första året vet få hur man ska träna och äta samt att det är svårt att relatera sin utveckling i förhållande till andra. Har man bra övervakning så går det nog. Det finns ju knappt en dam som tränat mindre än ett år som inte anser att hon har väldigt lätt för att bygga muskler :)