handdator

Visa fullständig version : Är det verkligen så viktigt att äta efter konditionspass?


nixpixis
2014-07-14, 20:37
Som rubriken lyder så är min fundering kring det här med att det sägs att det är så viktigt att äta fort även efter konditionsträning. Styrketräning säger ju sig självt i och med att man bryter ner musklerna osv men är det verkligen så viktigt för återhämtningen när det gäller mer cardio/intervall och konditionspass också?

Iså fall, var går gränsen för vad som "bryter ner kroppen". Jag menar jag cyklar t.ex cirka en mil om dagen men brukar inte räkna det som ett träningspass eller äta särskilt nära inpå den cykelturen. Förstör jag alltså muskelutvecklingen genom att inte göra det och räknas då all form av lite mer ansträngande motion som nedbrytande?

R Scarpa27
2014-07-14, 20:49
tänk inte på det haha.
dock kan ju den där milen bränna mer kalorier, därav kan du äta mer :)

Kvicksilver
2014-07-15, 09:50
...räknas då all form av lite mer ansträngande motion som nedbrytande?

Konditionsträning äter inte upp dina muskler. Muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad sker paralellt hela tiden och är två olika processer.
"Överbelastar" du en muskel så kommer den att svara med att växa. Vare sig det är genom tex knäböj eller löpning. Dock så kommer ju tillväxten att stanna av efter ett tag när det gäller löpningen medans du genom att öka vikten i knäböjen kan få muskeln att fortsätta växa.

När du konditionstränar använder kroppen glykogenet i musklerna samt fettet på kroppen som energi, inte dina muskler.

King Grub
2014-07-15, 09:55
Löpning förbättrar proteinbalansen i fastande tillstånd, men den förblir negativ till dess man äter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=213233&highlight=tipton+2007

Depzon
2014-07-22, 20:50
Många använder ju kardio som ett sätt att öka energiåtgången under en dag. Att hälla i sig en drink efter ett kardiopass för att kompensera för det man nyss har gjort (för återhämtning) kan lätt bli kontraproduktivt för ändamålet om drinken uppgår till många kalorier.

Finns det någon viss fastslagen mängd protein och kolhydrater (eller bara protein) att inta efter ett kardiopass för att täcka behoven? I form av t.ex. eaa och maltodextrin.

T.ex. en man på 100 kg som bränner 500 kcal på en crosstrainer. Och som vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

R Scarpa27
2014-07-22, 21:02
Många använder ju kardio som ett sätt att öka energiåtgången under en dag. Att hälla i sig en drink efter ett kardiopass för att kompensera för det man nyss har gjort (för återhämtning) kan lätt bli kontraproduktivt för ändamålet om drinken uppgår till många kalorier.

Finns det någon viss fastslagen mängd protein och kolhydrater (eller bara protein) att inta efter ett kardiopass för att täcka behoven? I form av t.ex. eaa och maltodextrin.

T.ex. en man på 100 kg som bränner 500 kcal på en crosstrainer. Och som vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

tja. enkelhet då f lr han ju träna muskelmassan, och äta tllr m protein.
deffa=kcal underskott
bulka/bygga=överskott
balans=balans

allt går ju bibehålla muskelmassan till en viss gräns.
sen går det ju bygga med överskott.

bränner 500 kcal, antagligen 500 kcal till godo att äta eller lagt sig på balans eller underskott.
beroende på vad mannens mål är och vad han ätit tidigare =P

King Grub
2014-07-22, 22:16
Som sagt, träningen förbättrar proteinbalansen jämfört med om man inte hade tränat. Födointag eller inte.

smeander
2014-07-23, 07:02
Som rubriken lyder så är min fundering kring det här med att det sägs att det är så viktigt att äta fort även efter konditionsträning. Styrketräning säger ju sig självt i och med att man bryter ner musklerna osv men är det verkligen så viktigt för återhämtningen när det gäller mer cardio/intervall och konditionspass också?



Iså fall, var går gränsen för vad som "bryter ner kroppen". Jag menar jag cyklar t.ex cirka en mil om dagen men brukar inte räkna det som ett träningspass eller äta särskilt nära inpå den cykelturen. Förstör jag alltså muskelutvecklingen genom att inte göra det och räknas då all form av lite mer ansträngande motion som nedbrytande?


Beror ju självklart på vilken intensitetsnivå du ligger på, ett hårt intervallpass tömmer dina depåer och belastar dina muskler precis som ett böjpass på gymmet.
Du behöver inte direkt ösa in energi efter ett gympass om du fistränar på gymmet som de flesta motionärer gör. Utgå från vilken intensitetsnivå passet ligger på..


Skickat från ishallen

Depzon
2014-07-23, 18:51
Hur pass stor nytta kan det göra att få i sig snabb näring snabbt efter kardio? Om man hellre vill spara in de kalorierna och i stället sikta mot nästa vanliga mål mat - som ändå hade kommit oavsett om man kört kardio eller inte (låt säga två timmar efter) - gör man sig den minsta björntjänst?

King Grub
2014-07-23, 18:57
Om du skall göra om det nästa dag, och vi talar utmattande träning. Annars spelar det nog ingen roll.