handdator

Visa fullständig version : Göteborgs universitet


Aliaas
2014-07-14, 09:47
Tja, tänkte kolla om det är nån mer Kolloit som kommit in o ska gå någon utbildning på Göteborgs universitet i höst, isånnafall vilka kurser/program? :)

Själv kom jag in på Receptarie programmet och reserv som aotekare vet inte än vilket det blir :)

Mackie Messer
2014-07-14, 10:02
Satsa på apotekare, det är mitt tips. Det är en seriös utbildning med mycket kemi, fysiologi, farmakologi, farmakokinetik osv. Att jämföra receptarie med apotekare är ungefär som att jämföra sjuksköterska med läkare. Så tänk noga igenom ditt val.

mattilainen
2014-07-14, 10:04
Satsa på apotekare, det är mitt tips. Det är en seriös utbildning med mycket kemi, fysiologi, farmakologi, farmakokinetik osv. Att jämföra receptarie med apotekare är ungefär som att jämföra sjuksköterska med läkare. Så tänk noga igenom ditt val.

Du menar att det är två HELT olika professioner , som inte borde jämföras med varandra?

Mackie Messer
2014-07-14, 10:06
Du menar att det är två HELT olika professioner , som inte borde jämföras med varandra?

Exakt. Och hur status och ansvarsfördelning ser ut på arbetsplatser och vårdavdelningar där dessa arbetskategorier uppträder bredvid varandra.

Aliaas
2014-07-14, 10:52
Exakt. Och hur status och ansvarsfördelning ser ut på arbetsplatser och vårdavdelningar där dessa arbetskategorier uppträder bredvid varandra.

men enligt min vetskap kan man genomföra receptarieprogrammet för att sedan lägga till 2 års studier för apotekarexamen.

eller har jag förstått det fel?

hampfuz
2014-07-14, 10:59
men enligt min vetskap kan man genomföra receptarieprogrammet för att sedan lägga till 2 års studier för apotekarexamen.

eller har jag förstått det fel?

Det stämmer :) Går dock inte läsa masterprogrammet på alla universitet, vet inte om det går på GU.

Mackie Messer
2014-07-14, 11:00
men enligt min vetskap kan man genomföra receptarieprogrammet för att sedan lägga till 2 års studier för apotekarexamen.

eller har jag förstått det fel?

Jag vet inte hur det ser ut i den nya examensstrukturen efter bolognaprocessen osv. I den gamla ordningen var det helt skiljda program som var som natt och dag.

Min syster har läst farmacyt i Oslo (3 årig utbildning) och hon skulle bli tvungen att läsa 3,5 år extra för att uppgradera sin examen till en apotekarexamen.

hampfuz
2014-07-14, 11:03
Jag vet inte hur det ser ut i den nya examensstrukturen efter bolognaprocessen osv. I den gamla ordningen var det helt skiljda program som var som natt och dag.

Min syster har läst farmacyt i Oslo (3 årig utbildning) och hon skulle bli tvungen att läsa 3,5 år extra för att uppgradera sin examen till en apotekarexamen.

Det har blivit enklare, men det beror lite på vilka kurser man läser. Det bästa är att prata med en studievägledare på det relevanta universitetet.

Mackie Messer
2014-07-14, 11:28
Det har blivit enklare, men det beror lite på vilka kurser man läser. Det bästa är att prata med en studievägledare på det relevanta universitetet.

OK. Då är det viktigt att man kollar upp det INNAN man börjar plugga så det inte slutar med att man får sitta och läsa upp 3,5 år, när man trodde att det räckte med 2 år från början.

vicarious
2014-07-14, 12:10
men enligt min vetskap kan man genomföra receptarieprogrammet för att sedan lägga till 2 års studier för apotekarexamen.

eller har jag förstått det fel?

Umeå universitet har ett masterprogram där det finns möjlighet för receptarier med 180 poängs utbildning att läsa vidare till apotekare. Gå in på studera.nu för ytterligare information.

http://www.saco.se/yrken-a-o/receptarie/

Som sagt så är det två helt skilda yrken, bör ej jämföras. Läs på lite mer så kommer du se vad skillnaderna är. Kan ju vara onödigt att plugga till apotekare om det är receptarie du vill jobba som ;)

Aliaas
2014-07-14, 15:32
http://www.saco.se/yrken-a-o/receptarie/

Som sagt så är det två helt skilda yrken, bör ej jämföras. Läs på lite mer så kommer du se vad skillnaderna är. Kan ju vara onödigt att plugga till apotekare om det är receptarie du vill jobba som ;)

jojo självklart receptarie är nmr 2 i rangordningen strävar efter apotekare helt klart. :)

Jens.Andersson
2014-07-14, 17:58
jojo självklart receptarie är nmr 2 i rangordningen strävar efter apotekare helt klart. :)

Ni har samma kurser (t s med kemister, läkemedelskemister och biomed. analytiker)
första halvåret / året och eftersom det är många apotekare och många hoppar
av redan efter första terminen så kan du ganska lätt komma in på apotekarprogrammet
med lite god kontakt med studievägledaren.

Aliaas
2014-07-14, 21:32
Bra de ska ringa studievägledaren imorgon och höramig för :)

Men åter till min huvudsakliga fråga nån mer som kom in på liknande utbildning/kurs?:)=

vicarious
2014-07-15, 06:35
Bra de ska ringa studievägledaren imorgon och höramig för :)

Men åter till min huvudsakliga fråga nån mer som kom in på liknande utbildning/kurs?:)=

Jag har sökt apotekare en gång och kommit in, men tackade nej då jag inte var säker på att jag ville läsa det. Tror man kommer in med 1.3-1.4 på högskoleprovet, vet inte hur det ser ut betygsmässigt men man kan hämta statistik här http://statistik.uhr.se/

Aliaas
2014-07-31, 15:07
Bump.