handdator

Visa fullständig version : Calsium Caseinat


Dizzy
2002-01-31, 19:44
Hej!
För det första skulle jag vilja hylla det här forumet för den extremt höga kompetens som finns här , kul som fan... :)
Plus alla dom intressanta inlägg som alltid uppskattas.
Har också en liten fråga om mjölk proteinet
calsium caseinat, hur bra/dåligt är det egentligen,( Har kommit över en 20kilos säck :) )
Använder det till att blanda ut protecen så att den räcker lite längre..

Mvh Dizzy

anders
2002-01-31, 20:35
Calcium caseinate eller mjölkprotein är ett bra protein, de flesta baskosttillskotten såsom många gainers innehåller oftast större mängder av detta protein, dock toppas många av andra proteiner för att man skall tillskriva produkten bättre argument i marknadsföringen. Notera att det finns produkter som innehåller endast eller till stora delar wheyprotein eller lactoalbumin (mjölkäggprotein) som är "stråt" vassare än mjölkproteinet, emn också mycket dyrare. Vidare finns det även en rad förädlade former av ovan proteiner, med olika typer av berikningar av hydrolysat, aminosyror och aminosyresekvenser (peptider) samt ionised mm. Troligtvis är allt detta inte direkt avgörande för hur snabbt och effektivt du skall kunna bygga upp din muskulatur, då den skillnad man genom olika försök kunnat få fram inte är så märkbar (BV eller P.E.R) att det slår träningsmetod, hur länge du tränat, anlag, sömn, övrig kost etc. Dock kanske någon som gör allt annat perfekt inte vill ta risken att inte optimera sig i alla lägen och väljer det absolut bästa proteinpulvret.....

Så blanda ut du, det blir billigare och fungerar nog alldeles utmärkt.

Frazze
2002-01-31, 22:22
nejmen!? Ingen reklam?!?

höhö... (även om jag personligen är för viss smygreklam, men det kan ju bli lite väl ibland...)

:D

Dizzy
2002-01-31, 22:23
Tack Anders för ännu ett berikande svar... :)

Mvh Dizzy

anders
2002-01-31, 22:42
Väl bekomme!

Frazze, visst drar det i pekfingret, men jag höll mig, duktigt va?

Frazze
2002-02-01, 14:21
Ja, hade jag inte readn gett dig en massa stjärnor hade du fått det nu :)

dared
2002-02-01, 16:44
Ursprungligen skickat av Dizzy:
<STRONG>
Har också en liten fråga om mjölk proteinet
calsium caseinat, hur bra/dåligt är det egentligen,( Har kommit över en 20kilos säck :) )
</STRONG>

Vad e det flör säck? var har du köpt den?

Frazze
2002-02-01, 17:55
20 kg säckar borde finnas av det mesta tycker jag :) Billigare så ju....

donga
2002-02-01, 21:20
Ursprungligen skickat av Frazze:
<STRONG>20 kg säckar borde finnas av det mesta tycker jag :) Billigare så ju....</STRONG>

Det brukar att gå o få tag i från de flesta leverantörerna, ring dom o fråga... ;)

Frazze
2002-02-01, 21:31
Sanning att säga så sitter jag för tillfället vid förhandlingsbordet :)

Nu är det helg.
Trevligt

Miko
2002-05-05, 19:36
Så Calcium Caseinate är alltså ett annat namn för Mjölprotein om jag förstått det rätt?

Innehåller det mycket kalcium? (namnet.. ;) )

Sverker
2002-05-06, 06:17
Har du någon gång prövat att värma lättfil i en kastrull till ca 40°C ? Helt plötsligt börjar filmjölken att stelna och bli kessella. Nu är det enkelt att filtrera av survasslen med ett kaffefilter.
I survasslen finns mjölksockret, mjölksyran och en del salt och vassleprotein.

I industriskala använder man inte filmjölkbakterier utan tillsätter lämplig syra.
När vasslen är borttvättad kan man tillsätta kalciumhydroxid ( ungefär som avloppsrens ) som neutralicerar syra. När proteinet är torkat har man kvar kalciumkasinat.
Detta behöver inte du göra eftersom du kan äta kesselan som den är.

Kunde inte låta bli att skriva och berätta.

Ja, kalciumkasinat är mjölkprotein och det är mycket rikt på kalcium.
Sverker

[ 06 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

z_bumbi
2002-05-06, 07:49
Sverker: "I survasslen finns mjölksockret, mjölksyran och en del salt och vassleprotein. "

Är det allt socker som försvinner = Laktosfri ?

muskelbyggarn
2002-05-06, 09:01
Vad säger du Sverker, skall vi köpa in ett 20-tal microvågsugnar och starta en tillverkning :D

Vänl,,,
Tobbe

Sverker
2002-05-06, 09:25
Varför inte Tobbe :D .

Redan i filmjölken är ungefär halva mängden lactos omvandlad till mjölksyra. Det är därför vissa lactosintolleranta kan använda fil och yougert. Men notera att mjölksyran fortfarande bidrar med kalorier !

För att få bort det sista mjölksockret måste du trots allt tvätta kesellan med mer svag syra. Men visst säkert över 90 % av mjölksockret försvinner ut i vasslen redan i kaffefiltret.

Snart kommer det säkert att ramla in en hel massa recept på hur vi skall smaksätta kesellan med vitlök, dill, cayennepeppar mm.

[ 06 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

eiselt
2002-05-07, 13:03
Kaseinat är förnärvarande lite dyrare än Vassleproteinkoncentrat (WPC). De enda proteinerna som är dyrare är vassleproteinisolat samt mjölkproteinisolat (och givetvis fraktioner och hydrolysat därav). Även hydrolysat av WPC är dyrare. De billigaste proteinerna är förnärvarande alltså vassleproteinkoncentrat och sojaproteinisolat.

/ Henrik