handdator

Visa fullständig version : Kan man känna om kroppen frisätter kortisol?


Diomedea exulans
2014-07-13, 21:57
Idag hade jag en lång, jobbig, stressig dag full av tråkiga måsten och fysiskt arbete timme ut och timme in utan chans till matpaus. Efter ett par timmar kände jag mig nedstämd, håglös, trött och grinig, vilket höll i sig åtminstone till jag kunde ta det lugnare.

Jag undrar om den negativa känslostämningen kan ha berott på att kortisol frisattes?

Scratch89
2014-07-13, 22:00
Annars kan det ju ha berott på att du hade en lång, jobbig, stressig dag full av tråkiga måsten och fysiskt arbete timme ut och timme in utan chans till matpaus.

Diomedea exulans
2014-07-13, 22:05
Annars kan det ju ha berott på att du hade en lång, jobbig, stressig dag full av tråkiga måsten och fysiskt arbete timme ut och timme in utan chans till matpaus.

Ja, men jag tänkte att kroppen tänkte "nu jäklar måste jag få honom att äta och vila", och började frisätta kortisol, eller nåt.

Scratch89
2014-07-13, 22:13
Men frågan i rubriken och frågan i slutet av ditt inlägg är två olika frågor.

Diomedea exulans
2014-07-13, 22:16
Men frågan i rubriken och frågan i slutet av ditt inlägg är två olika frågor.

Aha. Eeh… Då omformulerar jag mig till att vilja ha svar på dessa frågor:

1) Kan man känna om kroppen frisätter kortisol, och isåfall, hur känns det?

2) Var det det jag kände i exemplet?

Scratch89
2014-07-13, 22:31
1. Nej.
2. Nej.

TranceII
2014-07-13, 22:45
Om den inte skulle frisätta kortisol så skulle du må väldigt dåligt.

King Grub
2014-07-13, 22:50
Givetvis frisattes kortisol. Gör det inte det är man allvarligt sjuk.

250cc
2014-07-13, 23:24
1. Nej.
2. Nej.

1. Jo

Armed Dingo
2014-07-14, 07:12
Det här man känner när man typ darrar inne i kroppen? Som när man inte sovit på väldigt länge, eller är bakfull. Det har jag alltid tänkt beror på kortisol.

Diomedea exulans
2014-07-14, 12:22
Givetvis frisattes kortisol. Gör det inte det är man allvarligt sjuk.

Jag antar att du menar något i stil med "en frisk kropp frisätter alltid kortisol 24 timmar om dygnet". Vad jag undrade var förstås om kroppen frisatte extra mycket kortisol, och om jag kände att kroppen gjorde det.

King Grub
2014-07-14, 12:28
Vad jag undrade var förstås om kroppen frisatte extra mycket kortisol

Det var det jag svarade på.

hampfuz
2014-07-14, 12:40
Kortisol frisätts för att skydda kroppens celler vid stress, inte tvärtom, och var det något du kände var det förmodligen de andra aspekterna av en stressreaktion.

shadowfire
2014-07-14, 15:21
Jag förstår precis frågeställningen, men skulle vilja ändra den till serotonin. Kan man märka av den regleringen på dagsbasis eller gäller det bara dopamin (o andra hormon givetvis)?

Bara för att man inte hinner ta paus eller inte får i sig mat, betyder det inte per automatik att man blir nedstämd, grinig osv. I sådana fall hade jag varit en surgubbe 75% av mina arbetsveckor :P

Vid stress så ökar ju påslaget av kortisol, men också andra hormon, typ adrenalin, noadrenalin mm om jag förstått kroppen rätt. Ett ständigt ökat påslag av kortisol ser jag personligen långvariga negativa effekter med (ihop med andra faktorer givetvis, tränar man ofta så ger det också påslag på kortisol, så kortisolet är ju inte enbart av ondo tvärtom). Detsamma om serotoninnivåerna är för låga.

Dopamin är ju nästan kontraproduktivt med serotonin känns det som. En lägre serotoninnivå och man känner sig depp, köper en chokladkaka eller vad nu folk blir glada av och vips får man dopaminpåslag - men hur snabbt påverkas serotoninet? Ligger den nivån kvar och bara dopaminet ger påslag för chokladkakan?

Jag märker att när jag har lägre serotoninnivåer, så hanterar jag TS beskrivna dag på ett helt annat sätt än om jag känner att livet är fantastiskt och serotoninet flödar i omloppet.

Scratch89
2014-07-14, 23:05
Frågan var ju inte OM kortisol frisattes, utan om man kunde känna det, eller? Typ "nu bubblar det i magen, det måste vara kortisolet!"?

Sniggel
2014-07-15, 05:11
Vilka kemikalier i kroppn, som kan härledas till stress, kan man känna av?
Hur är det med CrP t ex?
Adrenalin känns väl av iaf.

TranceII
2014-07-15, 08:10
Jag antar att du menar något i stil med "en frisk kropp frisätter alltid kortisol 24 timmar om dygnet". Vad jag undrade var förstås om kroppen frisatte extra mycket kortisol, och om jag kände att kroppen gjorde det.

Jag kan även nämna att om man tar kortison som medicin (så kroppen får en hög dos på en gång) så är ofta biverkningarna rakt emot det du upplevede.

Man blir pigg, energisk, (en del kan bli maniska), glada (eller arga/känslosamma).

hampfuz
2014-07-15, 08:52
Vilka kemikalier i kroppn, som kan härledas till stress, kan man känna av?
Hur är det med CrP t ex?
Adrenalin känns väl av iaf.

En stressreaktion innebär en väldigt stor och invecklad reaktion som blandar in väldigt många olika organ, hormoner, signalsubstanser och kemikalier. Kortisol, adrenalin, noradrenalin, kortikoliberin, vasopressin, kortikotropin, och så vidare. Att utreda vilket specifikt hormon man känner av på ett visst sätt är fullständigt omöjligt.

Man kan inte ens säga att en stressreaktion generellt känns på ett visst sätt, eftersom det är oerhört individuellt.

Diomedea exulans
2014-07-15, 11:29
Bara för att man inte hinner ta paus eller inte får i sig mat, betyder det inte per automatik att man blir nedstämd, grinig osv.


Precis!

Ibland när jag stressar utan att få paus eller mat så kan jag snarare hamna i ett mentalt stadium där jag blir pigg och glad och känner att jag kan köra på i evigheter. Antar att min kemiska status måste se annorlunda ut då.

Vilka kemikalier i kroppn, som kan härledas till stress, kan man känna av?
Hur är det med CrP t ex?
Adrenalin känns väl av iaf.

Det undrar jag med. Egentligen önskar jag nu att jag ställt en bredare frågeställning, och frågat vad det är för processer i kroppen man känner av när man känner sig slutkörd, grinig, less och "sönderstressad". Jag valde kortisol i min tråd eftersom jag visste sedan tidigare att det är ett stresshormon, och för att jag läste i en annan tråd här att övedriven löpning frisätter mycket kortisol.

Vidare så undrar jag om det är dåligt för muskelmassan att befinna sig i ett sånt här stressat stadium. Jag har fått uppfattningen att det rent allmänt är katabolt att göra saker som man mår dåligt av; att sova dåligt och äta dåligt är två exempel på detta. Så, om man känner att man är helt slutkörd, och om man vill optimera sin muskeluppbyggnad, är det bäst att gå och vila sig då? Medan om man känner sig pigg så kan man jobba vidare utan att oroa sig för 0,01 gram mindre gains?

Gpajpen
2014-07-15, 12:33
Du ska aktivera dig så mycket som möjligt. Stillasittande är döden för muskelbygge. (Enligt andra trådar). Så det är bara att fortsätta mata (förutsatt att kalorierna täcks upp)

Diomedea exulans
2014-07-15, 12:38
Du ska aktivera dig så mycket som möjligt. Stillasittande är döden för muskelbygge. (Enligt andra trådar). Så det är bara att fortsätta mata (förutsatt att kalorierna täcks upp)

Det var det jag hoppades att höra!

hampfuz
2014-07-15, 14:23
Att vara fysiskt aktiv och att vara stressad är ju inte direkt samma sak.

Tolkia
2014-07-15, 20:27
CRP., som nämndes ovan, är ju inte ett hormon eller en signalsubstans på det sättet, utan en akutfasreaktant. Ett förhöjd CRP är en reaktion på något annat som pågår, och det är detta något man känner av (ofta en infektion eller en skada). Givetvis mår man inte speciellt bra om man har en infektion och CRP 200, men det är inte CRP:t i sig som framkallar det dåliga måendet.

Överhuvudtaget blir det lite konstigt att försöka hänföra en massa komplicerade symptom och beteenden till en specifik substans, om det inte är fråga om en ren förgiftning. Det är sällan (aldrig?) bara en enda sak som frisätts.

Sniggel
2014-07-15, 20:30
En stressreaktion innebär en väldigt stor och invecklad reaktion som blandar in väldigt många olika organ, hormoner, signalsubstanser och kemikalier. Kortisol, adrenalin, noradrenalin, kortikoliberin, vasopressin, kortikotropin, och så vidare. Att utreda vilket specifikt hormon man känner av på ett visst sätt är fullständigt omöjligt.

Man kan inte ens säga att en stressreaktion generellt känns på ett visst sätt, eftersom det är oerhört individuellt.

CRP., som nämndes ovan, är ju inte ett hormon eller en signalsubstans på det sättet, utan en akutfasreaktant. Ett förhöjd CRP är en reaktion på något annat som pågår, och det är detta något man känner av (ofta en infektion eller en skada). Givetvis mår man inte speciellt bra om man har en infektion och CRP 200, men det är inte CRP:t i sig som framkallar det dåliga måendet.

Överhuvudtaget blir det lite konstigt att försöka hänföra en massa komplicerade symptom och beteenden till en specifik substans, om det inte är fråga om en ren förgiftning. Det är sällan (aldrig?) bara en enda sak som frisätts.

Jag är väldigt nöjd över svaren iaf. Tack! :thumbup: (fast nu var det kanske inte jag som startade tråden)

Diomedea exulans
2014-07-15, 20:42
Jag är väldigt nöjd över svaren iaf. Tack! :thumbup: (fast nu var det kanske inte jag som startade tråden)

Ja, jag är nöjd med. Det enkla svaret är att det är för komplicerat.

Sniggel
2014-07-15, 20:48
Ja, jag är nöjd med. Det enkla svaret är att det är för komplicerat.

Det var väl skönt att veta?
Nu vet man t ex att om man känner sig "slutstressad" så kan man inte skylla på t ex kortisol, eller CRP. De kan vara höga, men det är inte därför man är stressad, och det finns ingen anledning att sänka nivåerna för att minska på stressen (om man nu har nån idé om hur man skulle kunna göra det). Det kommer förmodligen inte ha önskvärd effekt. Förmodligen bara ställa till med mer problem.

Diomedea exulans
2014-07-15, 20:57
Det var väl skönt att veta?
Nu vet man t ex att om man känner sig "slutstressad" så kan man inte skylla på t ex kortisol, eller CRP. De kan vara höga, men det är inte därför man är stressad, och det finns ingen anledning att sänka nivåerna för att minska på stressen (om man nu har nån idé om hur man skulle kunna göra det). Det kommer förmodligen inte ha önskvärd effekt. Förmodligen bara ställa till med mer problem.

Ja, jag håller med. :)

watertouch
2014-07-16, 00:47
Har man tråkigt kan man läsa om HPA-Axeln och "Adrenal fatiuge" speciellt det senare som passar in på tråden.

Diomedea exulans
2014-07-16, 14:22
Har man tråkigt kan man läsa om HPA-Axeln och "Adrenal fatiuge" speciellt det senare som passar in på tråden.

Åh, jag blev allergisk mot att läsa om avancerade kemiska processer efter ett misslyckat försök att sätta mig in i hur ADP och ATP fungerade.

Bubblan84
2014-07-16, 14:47
Givetvis frisattes kortisol. Gör det inte det är man allvarligt sjuk.

Exakt addisonskris kan leda till döden obehandlat.

Om något blir man väl pigg av kortisol? Det är ju bla det som gör att man vaknar på morgonen, på kvällen är det som lägst och då är man trött.