handdator

Visa fullständig version : Kost vid sjukdom/sängliggandes


Trapz
2014-07-13, 18:51
Har inte varit sjuk på jag vet inte hur länge, men så lagom till semestern så har jag åkt på något såklart.

Har knappt orkat ta mig upp överhuvudtaget på hela dagen, bara korta stunder. Annars har jag bara legat och sovit.

Fick i mig lite kvarg med flingor och frukt,nötter och bär imorse men det är allt.
Aptiten är helt bortblåst och mår typ illa av att försöka äta.

Har ni några tips på något lätt man kan äta som är milt för magen och vad bör man fokusera på att få i sig vid sängliggande?
Vad är viktigast för att tillfriskna; kolh, port eller fett?

tankoovich
2014-07-13, 19:10
Jag tycker det känns jobbigt att käka kvarg om man är sjuk, precis som du nämner har man knappt någon aptit alls och då hade jag iaf försökt käka något mer kaloritätt.
Glass skulle kanske fungera bra? I denna värme är det ju super! :D

King Grub
2014-07-13, 19:13
"Åkt på något" säger inte tillräckligt om ett dugg för att kunna ge några rekommendationer. Är det magsjuka bör du inte tvinga i dig en massa du inte vill ha utan låta magen vila.

Det är tveksamt om en viss kombination av kolhydrat/fett/protein gör att man tillfriskar fortare än någon annan.

Trapz
2014-07-13, 19:59
Haha nej det är klart, men känner mig allmänt trött, febrig, lätt illamående, orkeslös. Ingen magsjuka, men lite orolig i magen. Nu är ju inte det här något läkarforum och jag är inte döende så hur jag mår är mindre viktigt.

Tänkte mest på om det var någon som hade tips på något lättätet att få i sig när man inte har någon aptit. Vet att folk brukar rekommendera Shakes med typ 1000 kcal med olja osv i, men det känns lite onödigt när jag är sängliggandes så :P

Och typ hur viktigt protein är när man är inaktiv?

R Scarpa27
2014-07-13, 20:06
Haha nej det är klart, men känner mig allmänt trött, febrig, lätt illamående, orkeslös. Ingen magsjuka, men lite orolig i magen. Nu är ju inte det här något läkarforum och jag är inte döende så hur jag mår är mindre viktigt.

Tänkte mest på om det var någon som hade tips på något lättätet att få i sig när man inte har någon aptit. Vet att folk brukar rekommendera Shakes med typ 1000 kcal med olja osv i, men det känns lite onödigt när jag är sängliggandes så :P

Och typ hur viktigt protein är när man är inaktiv?

rent ärligt..... du har blivit sjuk, det blir vi alla, vila och vänta tills du blir frisk, ät det som funkar för tillgället och noja inte över vad du ska få i dig när du ligger sjuk... är ju värre om du blir sängligandes längre tid, då kan du börja fundera på åtgärder.

men vila drick vatten käka glass kolla film & krya på dig :D
själv tycker rostmackor med smör marmelad & ost går ner nekelt som attant när jag är sjuk (beroende på vad det är.)
magsjuka då skiter man i allt :D hah ;)

Trapz
2014-07-13, 20:15
Nejdå fan det är ingen noja, mest bara nyfiken :P

Jag trycker i mig det som finns hemma, tyvärr typ helt tomt i kyl och skafferi, mindre kul när man är sjuk och inte orkar gå till affären.

Hittade som tur var ett halvt paket gräddglass med krossad choklad i frysen och några godisbitar :D utöver det så fick jag i mig en skål med gröt och en omelett precis så mätt och belåten iaf, nu är det väl bara vila och hoppas man blir bättre snart

R Scarpa27
2014-07-13, 20:22
Nejdå fan det är ingen noja, mest bara nyfiken :P

Jag trycker i mig det som finns hemma, tyvärr typ helt tomt i kyl och skafferi, mindre kul när man är sjuk och inte orkar gå till affären.

Hittade som tur var ett halvt paket gräddglass med krossad choklad i frysen och några godisbitar :D utöver det så fick jag i mig en skål med gröt och en omelett precis så mätt och belåten iaf, nu är det väl bara vila och hoppas man blir bättre snart

jo vila är det bästa =) aptiten kommer när du blivit frisk igen.
då får du storhandla ;)