handdator

Visa fullständig version : Övre delen av bröstkorgen, genetik eller fel övningar. bilder i ts.


ABrownie
2014-07-13, 14:57
Tjena!
Jag undrar om jag har dragit en nitlott i genlotteriet, om jag borde köra mer lutande bänkövningar eller om massan kommer att komma med tiden?

Jag har tränat i 1 ½ år nu, första året var det stronglift 5x5 som gällde sen bytte jag till en rullande push/pull/leg schema (utan någon lutande bänkpressövning på pushdagen)
Som ni säkert kan se på bilderna så är min bröstkort inte den bästa, redan från början är den lite insjunken och bristen av massa upp mot nyckelbenen gör det inte bättre.
Vad jag undrar över har ni redan läst i trådstarten, är det bara och acceptera eller kan jag göra ett övningsval som faktiskt kan göra någon inverkan?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/15629519/2014-07-13%2015.41.56.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/15629519/2014-07-13%2015.42.36.jpg

Sheogorath
2014-07-13, 15:00
Skulle säga att du har förhållandevis mycket massa på bröstet. Däremot är dina axlar kanske lite efter. Om du börjar satsar mycket på militärpressar kommer du förbättra dina axlar samtidigt som övre bröst också får bra träning.

Det skadar inte att slänga in lutande pressar men till syvende och sist kommer genetiken, och totalmassan, att vara de viktigaste faktorerna. Jag tror alltså att mycket militärpress är mer produktivt för dig än att tänka att det är fel på din bröstträning.

cero
2014-07-13, 15:36
Har nog mest att göra med hur dina muskelbukar är formade. Du har ganska avlånga bröstmuskler och då smalnar de av längst upp.

Anders The Peak
2014-07-13, 17:37
Du har rätt mycket fett kring brösten, det är relativt vanligt bland killar, som gör att du ser lite biffig ut på brökorgen. Men jag tycker att din utvecklingen är rätt jämn ut i muskelmassan men du behöver träna upp dig en hel del.

Avsätt ett års träning med bra kostupplägg lägg sedan upp lite bilder då har vi mer att bedöma.

ABrownie
2014-07-14, 18:35
Tack så mycket för bra och uttömmande svar!

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

PureWhey
2014-07-14, 18:46
Har samma problem, ingen massa alls där uppe..

Defuniac
2014-07-15, 11:21
Har samma problem, ingen massa alls där uppe..
Samma här, sliter med att få någon form av positiv förändring på övre bröst.

Kanske skall anamma det Sheo skriver och, lägga om fokusen på millitärpress istället för en massa sne bänk.

PureWhey
2014-07-15, 12:28
Sne hantelpress har varit bäst för mig.

Dewon
2014-07-15, 12:38
Lägga lika mycket fokus på progress i lutande bänkpress som vanlig bänkpress har givit mig mer massa än tidigare uppe vid nyckelbenen speciellt. Jag såg förut bara lutande bänkpress som komplement till vanlig press men jag har fokuserat på att öka i styrka där också vilket givit resultat om man ser till massa. Tror dock att kroppsfett har stor påverkan i hur massivt bröstet ser ut.

Skulle dock fortsätta bygga givetvis som du gör, personligen skulle jag ha lagt in både vanlig bänk och lutande. (Eller hantelpress, jag föredrar bänkpressar just nu bara) :)

Morrris
2014-07-15, 13:50
Har samma problem, ingen massa alls där uppe..



Sne hantelpress har varit bäst för mig.


Hur bra har det funkat? :)

sungun
2014-07-15, 14:03
Lutande pressar å uppåtgående cableflyes.

Gnistan
2014-07-15, 14:44
Tjena!
Jag undrar om jag har dragit en nitlott i genlotteriet, om jag borde köra mer lutande bänkövningar eller om massan kommer att komma med tiden?

Jag har tränat i 1 ½ år nu, första året var det stronglift 5x5 som gällde sen bytte jag till en rullande push/pull/leg schema (utan någon lutande bänkpressövning på pushdagen)
Som ni säkert kan se på bilderna så är min bröstkort inte den bästa, redan från början är den lite insjunken och bristen av massa upp mot nyckelbenen gör det inte bättre.
Vad jag undrar över har ni redan läst i trådstarten, är det bara och acceptera eller kan jag göra ett övningsval som faktiskt kan göra någon inverkan?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/15629519/2014-07-13%2015.41.56.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/15629519/2014-07-13%2015.42.36.jpg

Tycker peckarna ser rätt ok ut.
När jag var som bäst och tävlade var jag inte mycket större, men rätt bra i bänk.
Kör MYCKET flyes och bredbänk strikt med stopp i botten och explosivt så får brösten jobba bra.

PureWhey
2014-07-15, 15:10
Hur bra har det funkat? :)

Förut körde jag bara bänkpress i princip, innan jag blev skadad matade jag på med hantelpress och lutande hantelpressar också. Tyckte mig få bra resultat snabbt, tyvärr hade jag en period där jag inte kunde köra pressar eller träna bröst på ett tag som satte sina spår.

SteelPulse
2014-07-15, 15:11
När man väl kämpat i 5-7 år för att få nån cm extra runt nyckelbenet kommer man bli sjukt låg när man tänker att många har den där centimetern helt gratis. Dessutom har väl nedre bröst blivit så visuellt dominant att övre bröst ser ännu tunnare ut, trots ihärdiga lutande pressar.

Jag undrar om det kanske inte kan vara bättre att bara träna på hoppas på lite progression i teknik, vikter och endorfinerna som fås? Jag vet, snusförnuftigt men det är ju det som håller i längden.