handdator

Visa fullständig version : Ekologisk märkning - lätt att manipulera?


VoDaresVins
2014-07-13, 14:07
Sen ca. ett halvår tillbaka har vi börjat välja ekologiska produkter när alternativet finns. Märks åtminstone skillnad vid kassan då matkassen blir en 10-20% dyrare. Har nog redan från början varit lite fundersam om hur bra man kan lita på ekologiska märkningen om man faktiskt får en renare produkt eller om producenterna kan kringgå kontrollerna och få t.ex. ett äpple besprutat med kemikaliska bekämpningsmedel att ändå märkas ekologiskt.

Hade två olika frukter här i veckan som jag reagerade speciellt på. 1.Ekologiska röda plommon. När jag skulle bita av just på mitten för att plocka bort kärnan märkte jag att det inte ens fanns nån kärna, istället bara en massa sockerkristaller där kärnan skulle sitta. Inte vad jag hade förväntat mig i ett ekologiskt plommon.
2.Ekologiska italienska äpplen. Äpplena såg perfekta ut, som sådant som snövit blev lurad till. Blev en stor förvåning när jag märkte äpplet var brunt på insidan. Mörkast i mitten men ända ut till skalet av det bruna. Har nog råkat ut för samma tidigare att ett äpple är gammalt på insidan trots det ser fräscht ut, men hade inte förväntat samma av en ekologisk produkt.

Kan de här behandlingarna verkligen göras på frukter på ekologisk väg? Tror ju själv nog att större delen av produkterna är okej, eller hoppas åtminstone så. Vore intresserad om mera fakta runt det här om det finns dokumentärer eller liknande. Finns ju garanterat pengar att göra på den ekologiska märkningen så fusk finns säkert, men i hur stor utsträckning?

WHITEFOLKS
2014-07-13, 14:12
Nog fuskas det mer märkningen men jag förstår inte varför de där sakerna inte skulle kunna ske för ekologisk frukt?

VoDaresVins
2014-07-13, 14:21
Det jag är ute efter är att få nån förståelse av hur enkelt det är att kringgå systemen och hur sannolikt det är att men betalar för falskmärkningar. Vi köper annars allt möjligt som mjölk, musli, mjöl osv. men färsk frukt och grönt är ju där man själv kan märka om nåt inte verkar stämma.

WHITEFOLKS
2014-07-13, 14:24
Det jag är ute efter är att få nån förståelse av hur enkelt det är att kringgå systemen och hur sannolikt det är att men betalar för falskmärkningar. Vi köper annars allt möjligt som mjölk, musli, mjöl osv. men färsk frukt och grönt är ju där man själv kan märka om nåt inte verkar stämma.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/organiserad-brottslighet-styr-matfusket/

Gober
2014-07-13, 16:45
Att ett äpple kan vara fint utanpå beror på att man odlar fram äpple med väldigt tåligt skal, jämför med svenska äpple som har tunt skal och känsliga för stötar.

VoDaresVins
2014-07-13, 17:22
Tack för länken. Intressant läsning.

Hade ingen aning om att skalet i naturlig form kunde vara förklaringen till äpplet. Var beredd på att klaga vid butiken.

Har annars varit artiklar nyligen här i tidningen om spåren av bekämpningsmedel i vanlig frukt och grönsaker. Det finns tydligen kontroller vid import för enskilda ämnen så allt är okej så länge alla enskilda hålls under gränsvärdet. Däremot kan t.ex. vindruvor innehålla spår av över tio olika medel som alla är just vid gränsen. Så som det skrevs var att man kan få i sig en coktail av rester då det inte finns nån gräns för totala antalet medel.

proteinsynthesis
2014-07-14, 16:28
Sen ca. ett halvår tillbaka har vi börjat välja ekologiska produkter när alternativet finns. Märks åtminstone skillnad vid kassan då matkassen blir en 10-20% dyrare. Har nog redan från början varit lite fundersam om hur bra man kan lita på ekologiska märkningen om man faktiskt får en renare produkt eller om producenterna kan kringgå kontrollerna och få t.ex. ett äpple besprutat med kemikaliska bekämpningsmedel att ändå märkas ekologiskt.

Hade två olika frukter här i veckan som jag reagerade speciellt på. 1.Ekologiska röda plommon. När jag skulle bita av just på mitten för att plocka bort kärnan märkte jag att det inte ens fanns nån kärna, istället bara en massa sockerkristaller där kärnan skulle sitta. Inte vad jag hade förväntat mig i ett ekologiskt plommon.
2.Ekologiska italienska äpplen. Äpplena såg perfekta ut, som sådant som snövit blev lurad till. Blev en stor förvåning när jag märkte äpplet var brunt på insidan. Mörkast i mitten men ända ut till skalet av det bruna. Har nog råkat ut för samma tidigare att ett äpple är gammalt på insidan trots det ser fräscht ut, men hade inte förväntat samma av en ekologisk produkt.

Kan de här behandlingarna verkligen göras på frukter på ekologisk väg? Tror ju själv nog att större delen av produkterna är okej, eller hoppas åtminstone så. Vore intresserad om mera fakta runt det här om det finns dokumentärer eller liknande. Finns ju garanterat pengar att göra på den ekologiska märkningen så fusk finns säkert, men i hur stor utsträckning?
Jag försöker undvika utländska varor av den anledningen, det går inte riktigt att lita på märkningen, iaf inte från Sydeuropa där maffian är mer utbredd.

anvihl
2014-07-14, 16:36
Den enda skillnaden på ekologiskt odlat är att man inte får använda samma mängd ogräs och ohyrebekämpning samt ingen konstgödning (vilket kompenseras med mer gödsel), så vad i det skulle hindra ett äpple från att bli brunt på insidan?

Ekologiskt odlat innebär också allt som oftast fler överfarter per åker med traktorer då man får ogräsharva och annat när man inte får använda bekämpningsmedel. Detta gör alltså att utsläppen ifrån jordbruksmaskinerna blir betydligt större på en ekologisk gård särskilt eftersom arealen man brukar blir betydligt större eftersom avkastningen minskar i ekologisk odling. Vad som är bäst i längden odlingsmässigt för miljön och människan är svårt att säga.

Skit i märkningen och ät det som är gott.

Herr Oberst
2014-07-14, 17:00
Ett klassiskt exempel på eko/kravmärkning gone bad är vår svenska krav-potatis. Enormt många knölar kasseras på vägen för att få fram ett par dugliga päror. Inte sällan går hela skördar åt helvete bara för att man inte bekämpar marken mot sjukdomar och skadedjur

VoDaresVins
2014-07-15, 16:44
Jag har varit skeptisk emot ekologisk odling tidigare. Orsaken var att vi hade en jordbrukare här i byn som odlade ekologiskt spannmål medan alla övriga körde traditionellt. Resultatet var att ekoodlaren aldrig hade nån skörd eftersom ogräset tog över. Och då igen fick de övriga öka mängden bekämpningsmedel för att hålla styr på ogräset som kom från dessa åkrar. (Tistlar som inte tidigare var ett utbrett problem här). Nu är detta kanske snarare ett värsta exempel än ett typiskt. Grejen är ju att ekoodling kräver mera jobb och kan därmed inte göras på lika stora areal med samma resurser. Men åtminstone tidigare har ekonomiska stödet för ekoodling varit för bra, antagligen för att få bollen i rullning, så skörden har inte gett vinsten utan stöden.

Orsaken att vi köper ekologiskt nu är lite egoistiskt tänkt, för eget välbefinnande. Får vi i oss lite mindre gifter och kemikalier än annars så är det bra och det vi betalar det lilla extra för.

xan
2018-03-11, 15:21
(bump)

Hur ser ni på ekologiskt mat? Är det verkligen någon stor skillnad mellan det och konventionellt här i Sverige där vi har bra lagar för livsmedelssäkerhet, vad gäller påverkan på djur, miljö, hälsa osv?

VoDaresVins
2018-03-11, 18:01
Vi har i alla fall lämnat fast i det så väljer det framöver konventionellt odlat trots högre prislapp. Främst kommer i alla fall närodlat som fått bra luft under vingarna här i s.k. reko-ringar.
Har inte blivit mycket klokare över åren om ekologiskt är bättre eller ej.

Prsson
2018-03-11, 19:26
Är det någon skillnad på näringsämnen mellan ekologiskt och ikke ekologiskt?

Wain
2018-03-11, 19:31
Är det någon skillnad på näringsämnen mellan ekologiskt och ikke ekologiskt?

Oftast inte.

Ett Orm
2018-03-11, 19:44
Mig veterligen är eko humbug mer eller mindre. Lina bra som naturligt vs konstgjort, säger egentligen inte ett smack.

Wain
2018-03-11, 19:49
Mig veterligen är eko humbug mer eller mindre. Lina bra som naturligt vs konstgjort, säger egentligen inte ett smack.

Fel.

Bärsärk
2018-03-11, 20:15
Det är bättre att köpa närproducerat än ekologiskt.

chadd
2018-03-11, 20:30
Det är bättre att köpa närproducerat än ekologiskt.

Är det?

https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2013-4/fem-fragor-om-narproducerat

Bärsärk
2018-03-11, 20:54
Är det?

https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2013-4/fem-fragor-om-narproducerat

Bättre att köttet åkt 2 mil i lastbil än 20 även om inte lastbilar är nån direkt enorm miljöbov, eller?

chadd
2018-03-11, 20:59
Bättre att köttet åkt 2 mil i lastbil än 20 även om inte lastbilar är nån direkt enorm miljöbov, eller?

Naturskyddsföreningen verkar inte hålla med. Transporter kanske inte är så stor bov eftersom man på långa distanser fraktar enormt mycket större mängder per liter drivmedel.

Hemi
2018-03-11, 21:57
Jag är inte nojig men det skrivs i tidningarna ibland om hur kött tinar och fryser igen under transporten, då dörrar står öppna och man väntar på att det skall tas in på något nytt ställe. kanske det är säkrare på så sätt med närproducerat. jag upplever det i alla fall som folk i allmänhet bryr sig väldigt lite om detta i Sverige, det är en större fråga bland folk på andra ställen jag bott om folk får frågan. Dels pga lokal nationalism, dels pga att man inte litar på systemen lika mycket. Där jag bor nu är det alltid fel på maten och man kan se att kött och korv varit tinat och fryst igen. Massor av "snö" på varorna t ex. Men då är transportvägen komplicerad och vad affärerna köper in är inte det bästa.

Hemi
2018-03-11, 22:02
Odlar en del själv och har en del träd med frukt i, det blir ju såklart mer insekter i dem om man inte sprutar dem. Men, det är naturligt och har alltid varit så. Dessutom ser frukt och grönsaker olika ut, som om det var olika varor, så, ja, jag tror att ekologiskt betyder att en hel del slängs eller säljs bort på annat sätt. Att alla frukter av en sort är exakt lika som instanser av varandra är inte realistiskt men så ser det ut i fruktdiskarna i rika länder.

tumme
2018-03-12, 00:34
Naturskyddsföreningen verkar inte hålla med. Transporter kanske inte är så stor bov eftersom man på långa distanser fraktar enormt mycket större mängder per liter drivmedel.

Naturskyddsföreningen är ingen bra källa dock. Det är en intresseorganisation som bestämmer sig för att något är rätt och följer sedan det fanatiskt. Oftast har dom nog rätt men det är inte en källa för kunskap tyvärr.

chadd
2018-03-12, 00:41
Naturskyddsföreningen är ingen bra källa dock. Det är en intresseorganisation som bestämmer sig för att något är rätt och följer sedan det fanatiskt. Oftast har dom nog rätt men det är inte en källa för kunskap tyvärr.

Intressant. Vad finns det för bättre källor? Har hört många gånger att närodlat inte är så hett alls.

mela
2018-03-12, 08:23
(bump)

Hur ser ni på ekologiskt mat? Är det verkligen någon stor skillnad mellan det och konventionellt här i Sverige där vi har bra lagar för livsmedelssäkerhet, vad gäller påverkan på djur, miljö, hälsa osv?

Jag köper väldigt sällan ekologiskt. Det finns inget visar att det är bättre för varesig miljön eller hälsan bara för att det står eko på. Det finns inget som säger att kontroversiellt är bättre heller utan man får kolla varje produkt för sig.
MEN ekologiskt innebär att det är ett förbud mot konstgödsel och syntetiskt framställda bekämpningsmedel. Men man får fritt bespruta med annat.
Ekologiskt vin har bland annat besprutats med tungmetaller vilket inte heller känns sådär asbra.

Om man är rädd för bekämpningsmedel så kan man vara lugn med att mängden som finns i maten som säljs i våra affärer är så långt under gränsen för maximalt tillåta värde att det inte spelar någon roll.

I övrigt stå det bra förklarat på SLVs hemsida: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/ekologisk-mat1

Wain
2018-03-12, 08:49
Jag köper väldigt sällan ekologiskt. Det finns inget visar att det är bättre för varesig miljön eller hälsan bara för att det står eko på. Det finns inget som säger att kontroversiellt är bättre heller utan man får kolla varje produkt för sig.
MEN ekologiskt innebär att det är ett förbud mot konstgödsel och syntetiskt framställda bekämpningsmedel. Men man får fritt bespruta med annat.
Ekologiskt vin har bland annat besprutats med tungmetaller vilket inte heller känns sådär asbra.

Om man är rädd för bekämpningsmedel så kan man vara lugn med att mängden som finns i maten som säljs i våra affärer är så långt under gränsen för maximalt tillåta värde att det inte spelar någon roll.

I övrigt stå det bra förklarat på SLVs hemsida: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/ekologisk-mat1

När jag handlar från affär så blir det mest ekologiskt. Helst köper jag dock direkt från producent. Att ekologiskt är emot GMO är dock en bra anledning att välja bort ekologiskt.

Gränsvärden för bekämpningsmedel sätts utifrån antagandet att individen endast utsätts för ett enda bekämpningsmedel, i verkligheten innehåller varje produkt en stor cocktail av olika bekämpningsmedel. Vad den kombinerade effekten blir har vi ingen aning om.

När det kommer till animalieprodukter så blir det även en faktor att djur som hålls ekologiskt generellt sett har det mycket bättre.

Klein
2018-03-12, 12:27
Vill man vara miljövänlig så producerar man sin egen mat, samt fiskar och jagar. Att köpa ekologiskt är väl ungefär att likställa med avlatshandel.

Klein
2018-03-12, 12:30
När jag handlar från affär så blir det mest ekologiskt. Helst köper jag dock direkt från producent. Att ekologiskt är emot GMO är dock en bra anledning att välja bort ekologiskt.

Gränsvärden för bekämpningsmedel sätts utifrån antagandet att individen endast utsätts för ett enda bekämpningsmedel, i verkligheten innehåller varje produkt en stor cocktail av olika bekämpningsmedel. Vad den kombinerade effekten blir har vi ingen aning om.

När det kommer till animalieprodukter så blir det även en faktor att djur som hålls ekologiskt generellt sett har det mycket bättre.

Växtriket är ju fullt av gifter i grunden så bekämpningsmedel är knappast ett hållbart argument för att köpa ekologiskt.

Wain
2018-03-12, 12:41
Växtriket är ju fullt av gifter i grunden så bekämpningsmedel är knappast ett hållbart argument för att köpa ekologiskt.

Jo. Med reservation för specialfall.

Ett Orm
2018-03-12, 12:58
Fel.

Tack för klargörandet... ska genast springa o köpa eko.

Wain
2018-03-12, 13:57
Tack för klargörandet... ska genast springa o köpa eko.

Du kom med ett falskt påstående och jag korrigerade, varsågod.

Alexton
2018-03-12, 19:30
Personligen kan jag inte äta äpplen som är icke ekologiska utan att se ut som ett bi stuckit mig i munnen.
Ekologiska har jag aldrig haft det problemet. På vårdcentralen trodde de att det var vissa bekämpningsmedel som jag inte tålde.
Det är tillräckligt för mig att köpa ekologisk frukt / grönsaker.

Upptäckte detta av en slump dessutom genom att äta ett äpple då jag var lite berusad.