handdator

Visa fullständig version : Rökning och styrka/hypertrofi


TWSS
2014-07-13, 13:16
Hej!
Innan jag började träna rökte jag varje dag. Nu är jag inte beroende längre, men brukar unna mig någon cigg i månaden. Kan det påverka träningen öht?
Senast jag rökte, kändes passet dagen efter rätt segt, men det känns inte så troligt att det är därför.. Vad tror ni koloiter?

svenbanan
2014-07-13, 13:29
Hej!
Innan jag började träna rökte jag varje dag. Nu är jag inte beroende längre, men brukar unna mig någon cigg i månaden. Kan det påverka träningen öht?
Senast jag rökte, kändes passet dagen efter rätt segt, men det känns inte så troligt att det är därför.. Vad tror ni koloiter?
Jag är definitivt ingen expert på detta men har för mig att man kommer få (förutom alla möjliga cancergrejer och sotlungor och liknande) temporärt nedsatt syreupptagningsförmåga, eftersom en del röda blodkroppar blir upptagna med att transportera diverse grejer från rökningen istället för syre. Tror denna effekt inte sitter i jättelänge dock. Men kanske ett par timmar...

EDIT: Kanske sitter den effekten delvis i även dagen efter.

Commando1980
2014-07-13, 13:38
Hej!
Innan jag började träna rökte jag varje dag. Nu är jag inte beroende längre, men brukar unna mig någon cigg i månaden. Kan det påverka träningen öht?
Senast jag rökte, kändes passet dagen efter rätt segt, men det känns inte så troligt att det är därför.. Vad tror ni koloiter?

Ja, det kan ha en negativ effekt på dina resultat (grub har t ex postat en del studier som belyser detta) men det är ju inte det primära du ska oroa dig över som rökare.

Linjedomarn
2014-07-13, 16:47
Rökning har negativ påverkan på proteinsyntesen bland annat.

http://ajpendo.physiology.org/content/293/3/E843.long

Skulle skippa cigaretterna om jag var du.

Mackie Messer
2014-07-13, 18:22
Rökning har negativ påverkan på proteinsyntesen bland annat.

http://ajpendo.physiology.org/content/293/3/E843.long

Skulle skippa cigaretterna om jag var du.

"We studied eight smokers (≥20 cigarettes/day for ≥20 years)"

De rökte mer än 20 cigg om dagen så det går inte att dra några slutsatser om hur en cigg då och då påverkar proteinsyntes. Mest troligt är det helt försumbart. Syreupptagningen blir dock påverkad och flimmerhårens rörelse i luftvägarna minskar.

vicarious
2014-07-13, 18:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=191547
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209153

Det går inte att svara på hur mycket eller lite en enstaka cigg då och då påverkar resultaten. Det är sämre än att avstå, ur alla aspekter.

cero
2014-07-13, 18:54
Rökning av tobak måste vara bland det dummaste människan har uppfunnit. Sluta helt bara. "Hej, vill du riskera cancer? I utbyte får du absolut ingenting. Ha det så kul!"

TWSS
2014-07-13, 19:16
Rökning av tobak måste vara bland det dummaste människan har uppfunnit. Sluta helt bara. "Hej, vill du riskera cancer? I utbyte får du absolut ingenting. Ha det så kul!"

Sant! Men en cigg på kvällen är så jävla skönt.. Men bäst att avstå xD
50cm överarmar är skönare *flex*

lillmesen
2014-07-13, 19:54
Sant! Men en cigg på kvällen är så jävla skönt.. Men bäst att avstå xD
50cm överarmar är skönare *flex*

Kör snus istället *flex*

Tomasholm
2014-07-13, 20:18
Sant! Men en cigg på kvällen är så jävla skönt.. Men bäst att avstå xD
50cm överarmar är skönare *flex*

Ta en holk istället då. Skönare, bättre och nyttigare

cero
2014-07-13, 20:50
Ta en holk istället då. Skönare, bättre och nyttigare

Nyttigare vet jag inte, men åtminstonde får man något mer än bara ett stillat behov.

nanork
2014-07-13, 20:57
Kör snus istället *flex*

Hur ser skillnaderna mellan snus och rökning ut kring detta ämne?
Rökning borde rimligtvis vara värre, men påverkar även snuset negativt vid större konsumtion?

cero
2014-07-13, 20:58
Hur ser skillnaderna mellan snus och rökning ut kring detta ämne?
Rökning borde rimligtvis vara värre, men påverkar även snuset negativt vid större konsumtion?

Om inte annat skonar man lungorna. Negativt är det givetvis.

bigtraps
2014-07-13, 21:56
Nån cigg i månaden kan fan inte göra nån skillnad

cero
2014-07-13, 21:58
Nån cigg i månaden kan fan inte göra nån skillnad

Lätt att falla tillbaka.

TWSS
2014-07-13, 23:47
Lätt att falla tillbaka.

Ja om man har ett svagt psyke iaf.
Ska man bli störst får man hålla självdisciplinen ;)

SteelPulse
2014-07-14, 10:12
Självklart ska man unna sig några cigg ibland om man kan hålla det på den nivån. Jag älskar att ha en cigg i mungipan när gör bicepscurl på landet. Då känner jag att jag distans till träningen och proteinsyntesen peakar totalt.