handdator

Visa fullständig version : Vad och när bör jag äta.


Lelle101
2014-07-13, 00:19
Min fråga är: Hur och när bör man äta innan ett tungt gympass för att få så mycket energi, tryck och ork som man bara kan till det passet.

Scenario: Tungt benpass 18:00. Hur förbereder man sig på bästa sätt?

Jag förstår att det inte finns endast ETT optimalt sätt utan att det säkert är väldigt individuellt. Mina tankar går mest kring vilken tidsintervall innan träningen man bör äta och hur man bör äta, och om det kanske är flera tidsintervaller att ta hänsyn till/bygga upp energin under lång tid eller om det kanske räcker med att trycka i sig ett energirikt mål en timme innan bara.

Någon som kan dela med sig av sin kunskap? :)

R Scarpa27
2014-07-13, 07:38
Som du nämner räcker det med ett mellanmål / energirikt precis innan.

Sen skriver jag som vanligt....Känn efter själv? ingen vet bättre än du själv om du behöver energi innan ditt knäböjspass.

sen vet du ju själv hur mycket du ätit timmarna innan.

Behöver du energi till passet så ät något.
Det är inget triathlon du ska utföra, så allt från 30min till 4 timmar innan?
Känn efter om du behöver energi vid tillfället som sagt.

Sheogorath
2014-07-13, 08:21
Det är inte tidigt på dagen och ska därför inte vara något problem. Ät som vanligt (vill du äta så nära som på en timme innan är det väl fine, men knappast nödvändigt) och det ska vara fullt tillräckligt om du inte ligger på energiunderskott.

vicarious
2014-07-13, 12:47
Skulle säga att det beror lite på vad man äter och hur mycket. Att smälla i sig en brakmiddag en timme innan man ska gymma kanske är en dålig idé då det kan leda till problem med matsmältningen, magont, uppstötningar och i värsta fall kanske att du kastar upp.

Handlar det däremot om några riskakor och en proteindrink så kan man säkert ta det nära inpå träningen. Du får helt enkelt prova dig fram.

Lelle101
2014-07-13, 18:55
När det gäller glykogennivåer, hur lång tid tar det ungefär för kroppen att fylla på dessa? Förutsatt att man äter tillräckligt med energi och inte gör av med allt man stoppar i sig direkt. Räknar man minuter, timmar eller kanske till och med dagar?

King Grub
2014-07-13, 19:01
Efter tömning tar det 24 timmar om påfyllningen börjar omedelbart efter aktiviteten och 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt intas under det kommande dygnet, med runt 1 gram per kilo kroppsvikt varje timme den första tiden. Handlar det om styrketräning och man inte tränar samma muskel varje dag är det inte speciellt viktigt, och tränar man bara styrketräning och håller ett sådant kolhydratschema blir dom flesta snabbt tjocka.

Lelle101
2014-07-13, 19:23
Efter tömning tar det 24 timmar om påfyllningen börjar omedelbart efter aktiviteten och 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt intas under det kommande dygnet, med runt 1 gram per kilo kroppsvikt varje timme den första tiden. Handlar det om styrketräning och man inte tränar samma muskel varje dag är det inte speciellt viktigt, och tränar man bara styrketräning och håller ett sådant kolhydratschema blir dom flesta snabbt tjocka.

Okej, tack! :)