handdator

Visa fullständig version : Varför är löpare feta?


leo1
2014-07-12, 18:47
Vet inte hur jag ska skriva riktigt. Tycker det är vanligt att folk som joggar är lönniga. Tycker själv jag blir mjukare av löpning. Det blir den där klassiska muffinsformen.

Det är några på jobbet som springer, både långt och snabbt men dom är knappast i bra form.

Fattar inte hur det går ihop när man bränner 800-900 kalorier på en mil. Känns som det inte går ihop med kalorier in och ut.

Sheogorath
2014-07-12, 18:49
Dom äter uppenbarligen tillräckligt för att hålla den formen dom gör, oavsett hur mycket de förbränner. Samma som med alla andra, med andra ord.

bubbaklubba
2014-07-12, 18:54
löpare ser ut som skit rent generellt. Ju mer insnärjda dom är i löperiet desto sunkigare ser dom ut.

Jag har hört att löpning blir som en drog tillslut. Kanske därför många utav dom ser ut som avmagrade tjackisar i illasittande tights.

Wilt the Stilt
2014-07-12, 18:55
Hur definierar du bra form?

Dom joggare jag ser ser oftast ut att ha en hälsosam fettmassa i kroppen. Givetvis finns det feta joggare också. Det är kanske lite skeft att tänka att joggaren i allmänhet skulle ha magrutor. Jogging är en folksport och folk i allmänhet går inte runt med magrutor

Animalisk
2014-07-12, 18:58
fluffiga joggare äter väl ikapp de brända kalorierna helt enkelt, de kanske överskattar antalet brända kalorier per pass, sedan undrar de varför de inte går ned så mycket i vikt och då kutar de ännu mer, ja så rullar det på.

leo1
2014-07-12, 19:01
Hur definierar du bra form?

Dom joggare jag ser ser oftast ut att ha en hälsosam fettmassa i kroppen. Givetvis finns det feta joggare också. Det är kanske lite skeft att tänka att joggaren i allmänhet skulle ha magrutor. Jogging är en folksport och folk i allmänhet går inte runt med magrutor

Det jag tänker på är att om man är ute och täljer runt mycket i löparspåren borde man bli tunn, inte lönnig.

Tolkia
2014-07-12, 19:01
Vad betyder "form" här (det låter lite som om några förväxlar "bra form" med "snygg" eller något)? Springer man långt och snabbt har man definitivt bättre löpform än en gymadonis som inte orkar jogga tre kilometer.

I övrigt så är väl genomsnittshobbyjoggaren ungefär lika nära utseendeidealet som genomsnittsgymmaren.

leo1
2014-07-12, 19:03
fluffiga joggare äter väl ikapp de brända kalorierna helt enkelt, de kanske överskattar antalet brända kalorier per pass, sedan undrar de varför de inte går ned så mycket i vikt och då kutar de ännu mer, ja så rullar det på.

Ja, antagligen.

Tycker själv att det blir riktigt svårt att äta nyttigt och lite när jag springer. Kan hända att man lurar sig själv och tänker att nu kan jag stoppa i mig en påse bullar eller som i mitt fall idag, ett rör Oreo-kakor.

vicarious
2014-07-12, 19:05
Alla joggar eller löper inte för att bli smala(re). Kul, skönt, hälsosamt. Behöver inte ha något med viktnedgång att göra.

leo1
2014-07-12, 19:09
Vad betyder "form" här (det låter lite som om några förväxlar "bra form" med "snygg" eller något)? Springer man långt och snabbt har man definitivt bättre löpform än en gymadonis som inte orkar jogga tre kilometer.

I övrigt så är väl genomsnittshobbyjoggaren ungefär lika nära utseendeidealet som genomsnittsgymmaren.

Jag menar att man inte är hård i kroppen för fem öre. Sedan tror jag säkert att det är hälsosammare att vara joggare då man blir av med det farliga fettet vad det nu heter. Det som inte är bra för organen.

Jag kan tänka mig att om man orkar och har tillräckligt bra återhämtning så man kan styrketräna också så ser det bättre ut direkt. Så man spänner ut skinnet.

leo1
2014-07-12, 19:10
Alla joggar eller löper inte för att bli smala(re). Kul, skönt, hälsosamt. Behöver inte ha något med viktnedgång att göra.

Håller med 100%. För mig är det helande.

King Grub
2014-07-12, 19:20
Springer man mycket, styrketränar inte och har dålig koll på kosten kan man mycket väl bli fet av löpningen. Förlust av muskelmassa, sämre metabolism och så blir man fetare. Procentuellt fetare även om kroppsvikten inte förändras.

Gober
2014-07-12, 19:27
Vad betyder "form" här (det låter lite som om några förväxlar "bra form" med "snygg" eller något)? Springer man långt och snabbt har man definitivt bättre löpform än en gymadonis som inte orkar jogga tre kilometer.

I övrigt så är väl genomsnittshobbyjoggaren ungefär lika nära utseendeidealet som genomsnittsgymmaren.

Sant :)

leo1
2014-07-12, 19:28
Springer man mycket, styrketränar inte och har dålig koll på kosten kan man mycket väl bli fet av löpningen. Förlust av muskelmassa, sämre metabolism och så blir man fetare. Procentuellt fetare även om kroppsvikten inte förändras.

Tror det här är största tjuven för mig. Måste försöka styrketräna och bygga muskler också eller bibehålla muskelmassan.

Känns lite svårt för mig då jag är riktigt smal i grunden. Kan nog bli att prova en vända kreatin.

lillmesen
2014-07-12, 19:37
Tror det här är största tjuven för mig. Måste försöka styrketräna och bygga muskler också eller bibehålla muskelmassan.

Känns lite svårt för mig då jag är riktigt smal i grunden. Kan nog bli att prova en vända kreatin.

Kreatin är inget mirakelmedel, konsekvent styrketräning under en lång tidsperiod samt bra käk är det som rekommenderas

Ljungan
2014-07-12, 19:47
Löpare är i regel mycket mer vältränade än någon som styrketränar 4-5ggr/veckan.

Sheogorath
2014-07-12, 19:51
Löpare är i regel mycket mer vältränade än någon som styrketränar 4-5ggr/veckan.

Dom är i regel bättre på att springa.

Ljungan
2014-07-12, 19:58
Dom är i regel bättre på att springa.
Exakt, det går att mäta precis hur vältränade de är. Den styrketräning som de flesta gymmare genomför är ju för att nå ett subjektivt ideal. De tränar pga egoism och fåfänga.

Sheogorath
2014-07-12, 20:24
Exakt, det går att mäta precis hur vältränade de är. Den styrketräning som de flesta gymmare genomför är ju för att nå ett subjektivt ideal. De tränar pga egoism och fåfänga.

Du utgår från att vältränad är likställt med god syreupptagningsförmåga. Du utelämnar, medvetet får vi anta, ren muskelstyrka. Och det får stå för dig, och de flesta tycker nog att du har en dålig definition på vad vältränad innebär.

Det enda logiska är att man kan vara mer eller mindre väl tränad för den gren man förväntas prestera i.

bertbert
2014-07-12, 20:38
Löpare är i regel mycket mer vältränade än någon som styrketränar 4-5ggr/veckan.

Intressant att du utelämnar hur ofta löparen tränar? Och vilken typ av löpare menar du, 100m, 400m, 1500m, 10km, maraton, ultramaraton? Rätt många kortdistanslöpare är påtagligt muskulösa, för att de... spenderar tid med styrketräning. För att de gör dem... bättre på att springa fort.

För övrigt är en kock som inte tränar alls i princip alltid mer vältränad än en löpare och en styrketränande. På att vispa länge utan att få mjölksyra. "Vältränad" är inte entydigt, det beror på vad man sysslar med. Att påstå något annat är enögt och naivt.

Ljungan
2014-07-12, 20:57
Du utgår från att vältränad är likställt med god syreupptagningsförmåga.Nej.


För övrigt är en kock som inte tränar alls i princip alltid mer vältränad än en löpare och en styrketränande. På att vispa länge utan att få mjölksyra. "Vältränad" är inte entydigt, det beror på vad man sysslar med. Att påstå något annat är enögt och naivt.Bingo!

Löpare är feta. Däremot om man gymmar 4 ggr/v och "bulkar" 12 månader om året då är man det inte.

Nutrid
2014-07-13, 02:17
Springer man mycket, styrketränar inte och har dålig koll på kosten kan man mycket väl bli fet av löpningen. Förlust av muskelmassa, sämre metabolism och så blir man fetare. Procentuellt fetare även om kroppsvikten inte förändras.

Sämre metabolism? Du menar pga mindre mängd muskelmassa då eller?

EnergiÖverskott
2014-07-13, 05:39
Min erfarenhet är att de flesta som springer för att tappa vikt är för att det är så de tror att de ska tappa vikt. Det i kombination med att äta "nyttigt". Ofta har de (enlig min erfarenhet, som sagt) inte större koll än så och då är det jävligt svårt att uppnå den fysik de oftast vill åt. Att det handlar om styrketräning bra kost och vad en bra och smart sammansatt kosthållning är, här dessa personer oftast helt missat. Istället för att styrketräna och hålla koll på maten blir det alltså springa och äta "nyttigt". Mycket konditionsträning samt dåligt koll på mat är väl inget superrecept på att komma i något som med kolomått skulle ses som en vältränad fysik.

Mr_E
2014-07-13, 08:06
Kul tråd detta. :)
En god vän till mig är maratolöpare, småmull här och var (mycket på bröstet men det kan ju bero på massa saker)

Snubben springer ju mil i veckan, dock har jag dålig koll på hur han käkar.

bertbert
2014-07-13, 08:33
N
Löpare är feta. Däremot om man gymmar 4 ggr/v och "bulkar" 12 månader om året då är man det inte.

Det uttalandet får stå för dig.

King Grub
2014-07-13, 09:21
Det kan inte vara så roligt, att springa flera timmar per dag, och sedan ändå bli fetare, särskilt kring mage och bröst, trots energibalans eller energunderskott.

dluddeckens
2014-07-13, 09:31
Vet inte hur jag ska skriva riktigt. Tycker det är vanligt att folk som joggar är lönniga. Tycker själv jag blir mjukare av löpning. Det blir den där klassiska muffinsformen.

Det är några på jobbet som springer, både långt och snabbt men dom är knappast i bra form.

Fattar inte hur det går ihop när man bränner 800-900 kalorier på en mil. Känns som det inte går ihop med kalorier in och ut.

Frågan är hur det kausala sambandet ser ut här?

Kanske har de börjat jogga för att de har extrakilon, snarare än att de gått upp av löpningen.

Sniggel
2014-07-13, 09:45
Det jag tänker på är att om man är ute och täljer runt mycket i löparspåren borde man bli tunn, inte lönnig.

Vad är "mycket"? 5 timmar i veckan? Busenkelt att äta ikapp. 10 timmar i veckan? Nu kanske det kräver ansträngning att äta ikapp men knappast omöjligt. Ffa om man har matvanor som är typiska för en överviktig.
Fast jag tror inte du tänkte på så mycket som 10 timmar när du sa "mycket" eller?

Jeml
2014-07-13, 09:48
Springer man utan att styrketräna lär man bli fet (eller rejält underviktig om man ska ha låg bf%).

Ofta verkar det som dom både är underviktiga och feta.

Ljungan
2014-07-13, 09:53
Det kan inte vara så roligt, att springa flera timmar per dag, och sedan ändå bli fetare, särskilt kring mage och bröst, trots energibalans eller energunderskott.
Så fler antal timmar löpning=sämre metabolism=fet,pluffsig,lönnig?
Kom igen nu Mr.Science

King Grub
2014-07-13, 09:55
Absolut. Hormoner. Massiv kortisolfrisättning av överdriven löpning, kombinerat med ingen anabol stimulans från styrketräning = muskelnedbrytning och större fettinlagring än fettförbränning, särskilt regionalt, då mage och bröst. Inget konstigt.

Jeml
2014-07-13, 09:58
Absolut. Hormoner. Massiv kortisolfrisättning av överdriven löpning, kombinerat med ingen anabol stimulans från styrketräning = muskelnedbrytning och större fettinlagring än fettförbränning, särskilt regionalt, då mage och bröst. Inget konstigt.
Man blir nästan rädd att springa nu :)

Tomas Tryffel
2014-07-13, 10:42
Man blir nästan rädd att springa nu :)

Men känner det samtidigt som en utmaning att dra av ett långpass :)

Wilt the Stilt
2014-07-13, 10:47
Man blir nästan rädd att springa nu :)

Men eftersom du även styrketränar regelbundet lär det ju knappast vara någon fara hehe

För övrigt så handlar inte allt om hur man ser ut. Kan vara trevligt att ha en funktionell kropp som klarar att springa ikapp bussen utan att man står och nästan avlider efteråt

Ljungan
2014-07-13, 10:53
Absolut. Hormoner. Massiv kortisolfrisättning av överdriven löpning, kombinerat med ingen anabol stimulans från styrketräning = muskelnedbrytning och större fettinlagring än fettförbränning, särskilt regionalt, då mage och bröst. Inget konstigt.
Förklara då varför de flesta konditionsidrottare med högre träningsvolym inte är feta?

Jeml
2014-07-13, 10:55
Men känner det samtidigt som en utmaning att dra av ett långpass

Absolut :)

Men eftersom du även styrketränar regelbundet lär det ju knappast vara någon fara hehe

För övrigt så handlar inte allt om hur man ser ut. Kan vara trevligt att ha en funktionell kropp som klarar att springa ikapp bussen utan att man står och nästan avlider efteråt

Hehe nej jag var lite ironisk. Hade dock varit fint om löpning enbart gav positiva effekter på styrketräningen ;)

Jag håller med, dessutom är cardio inte bara hälsosamt. Man (jag) mår betydligt bättre utav det. Kanske just för det är hälsosamt :p

tossefar
2014-07-13, 11:00
Förklara då varför de flesta konditionsidrottare med högre träningsvolym inte är feta?

För att de inte äter sig feta, precis som för alla andra här i världen.

nisse1976
2014-07-13, 11:05
För att de inte äter sig feta, precis som för alla andra här i världen.

Alla andra här i världen blir inte fetare av energiunderskott

EnergiÖverskott
2014-07-13, 11:07
För att de inte äter sig feta, precis som för alla andra här i världen.

Detta för att de mest troligtvis har riktigt bra koll på kosten jämfört med Bosse 45, småfet och springer varje dag för att bli av med kulmagen.

Jag tycker absolut inte att man ska vara rädd för att springa. Gillar man det så är det ju toppen. Många mår dessutom bättre med någon form av konditionsträning på regelbunden basis. 2-3 styrketräningspass/vecka borde vara gott och väl tillräckligt för att samtidigt skaffa sig en tilltalande kroppskomposition.

Ljungan
2014-07-13, 11:08
För att de inte äter sig feta, precis som för alla andra här i världen.
Det påstås att även med "energibalans" eller "underskott" blir fettinlagringen större än fettförbränningen om man konditionstränar mycket.

King Grub
2014-07-13, 11:18
Dom som har gener för att nå eliten har också gener för hormonell anpassning. En kenyansk marathonlöpares kortisolfrisättning på två timmars löpning är betydligt lägre än den medelmåttige hobbylöparens, trots att den förstnämnde håller kanske det dubbla tempot.

sungun
2014-07-13, 11:23
På en av gyminstruktörskurserna jag gick på tidiga 90-talet pratade läraren om CAIS (chubby aerobic instructor syndrome). Det handlade om tjejer som kunde träna flera hårda pass om dan, men inte ville eller hade tid att äta tillräckligt, med sabbad förbränning som följd.

Morty
2014-07-13, 11:30
Vilken bullshittråd. Man blir knappast fet av löpning och mer = smalare för de allra flesta. Springer man mycket, som Grubben sa "timmar om dagen" blir man fullkomligt letargisk och mat är verkligen helt ointressant. In med lite intervallträning och effekten blir ännu påtagligare.

Att det finns personer som är överviktiga och springer beror på att de har ätit sig överviktiga, inte på att de springer.

Sniggel
2014-07-13, 12:22
Vilken bullshittråd. Man blir knappast fet av löpning och mer = smalare för de allra flesta. Springer man mycket, som Grubben sa "timmar om dagen" blir man fullkomligt letargisk och mat är verkligen helt ointressant. In med lite intervallträning och effekten blir ännu påtagligare.

Att det finns personer som är överviktiga och springer beror på att de har ätit sig överviktiga, inte på att de springer.

Det där kanske inte stämmer för de som är/har varit överviktiga/feta och "tar tag i det" genom att springa?
Visst har mycket konditionsträning en "anorektisk effekt". Jag märker också av dem. Men alla kanske inte påverkas lika mycket av den effekten. Någon som är van att äta 4500 kcal om dagen och börjar springa 4 ggr i veckan á 45 minuter. Något som de flesta svenssons hade sett som "seriöst" och något som "borde få fettet att försvinna i långa loppet". Den träningsmängden kanske förbrukar 2000 kcal extra i veckan, men ökar matintaget med kanske 1000 kcal i veckan. Något som kan likställas med att "inte träna och äta 4350 kcal om dagen". Vilket knappast kommer att göra individen smal även om träningen sker året runt (denne går nog bara ner några få kilon, dock blir hälsan givetvis mycket bättre).
Så för att träning ska bli en effektiv metod för att bli smal måste det till seriösa mängder träning (3 timmar i veckan är en piss i havet) i kombination med en påtaglig aptitregleringseffekt. Annars får man göra en medveten kostreglering. Det funkar ju alltid.

Säger inte emot det sista du säger utan håller snarare med.

Ljungan
2014-07-13, 12:44
Dom som har gener för att nå eliten har också gener för hormonell anpassning. En kenyansk marathonlöpares kortisolfrisättning på två timmars löpning är betydligt lägre än den medelmåttige hobbylöparens, trots att den förstnämnde håller kanske det dubbla tempot.
Är det inte så att kortisolfrisättningen minskar för den medelmåttige hobbylöparen om han tränar en tid?

Hur är det för cyklister? Råkar samtliga som startar i dagens Tour de France etapp ha turen att få gener för hormonell anpassning?

Sniggel
2014-07-13, 13:03
Är det inte så att kortisolfrisättningen minskar för den medelmåttige hobbylöparen om han tränar en tid?

Hur är det för cyklister? Råkar samtliga som startar i dagens Tour de France etapp ha turen att få gener för hormonell anpassning?

Men hur många timmar i veckan tränar medelmåttan?
Förmodligen lagom mängder för att inte rubba hormoner vilket då kanske är för lite för att ha påtaglig effekt på viktreglering så länge där inte är medvetna kostomläggningar.
Morty är nog ingen medelmåtta t ex.

AnnieT
2014-07-13, 13:22
Men come on :) för att bli en riktigt duktig löpare behöver man träna både långdistans och intervaller. Löpning har också rätt kort återhämtningstid därför kan man springa mkt. Människan är gjord för att springa. Det är ju både intensiva intervaller och långdistanspass som ska nötas in tiotalet ggr i veckan. Löpning kallar jag när man börjar närma sig 4 - 4.30 min/km och hålla det ett längre tag. 30-50 min, tycker jag. Att halvspringa 5 km 3 ggr i veckan är inte löpning. Har ni sett en fet marathonlöpare i elitklass? En bra löpare innan start är utmärglad ;)

Commando1980
2014-07-13, 13:24
Beror på vilka löpare du pratar om. Många vardagsmotionärer ser ut som vanligt folk för att de är vanligt folk. Det har med genetik och hur mycket du äter att göra (vilket givetvis också delvis styrs av genetiken).

De kalorierna som man förbränner via regelbunden löpträning kan lätt raderas ut via överätning.

Sen när det gäller dem som springer 'väldigt mycket' så är och har aldrig det varit hälsosamt. Inte sällan ser dessa personer sjuka ut. Lagom är bäst.

smeander
2014-07-13, 14:49
En långdistanslöpare får sin energi från de oxidativa processerna och behöver således lite hull att förbruka under löpningen. Därför kan marathonlöparen och den generella långdistanslöparen inte ha för låg fettprocent.

Om man tänker på den generella löparen som inte löper för prestationen så skulle jag misstänka att de flesta löper för att gå ned i vikt och därför är majoriteten som löper "feta" som du beskriver det. Det är en fettförbrännande aktivitet som överviktiga gärna sysslar med.


Skickat från ishallen

AnnieT
2014-07-13, 14:55
Jo men still - ju mer, längre och intensivare du springer desto smalare blir man ju. Titta på marathonlöparna. Sen är väl ingen extremträning som utförs fel nyttig. Vi är nog snarare på tok förslappade i detta landet ändå och så fort man tränar är det ju "inte nyttigt att träna så mycket".

cero
2014-07-13, 15:33
Därför att tjockisar vill bli smala, så de springer. Givetvis räcker det inte för att nå målet eftersom att de fortfarande äter likadant.

svenbanan
2014-07-13, 16:32
Man blir fan inte fetare av löpträning! Tror folk det på allvar?

Klart man kan vara tjockis och löpträna. Men det beror ju bara på att man äter mer mat än man gör av med i spåret. Det är fan ingen som går från mullig till smällfet beroende på en massa löpträning.

Kanske kan man bli smalfet om man ägnar sig åt någon variant av extrem löpträning och inte går på gymmet en enda gång på fem år. Knappast nåt som man behöver bry sig om i verkligheten. De som är minsta intresserade av att få nån slags "snygg kropp" lär ju inte ägna sig åt uteslutande löpträning ändå. Hur svårt kan det vara att inse att armarna krymper ifall man inte tränar dem liksom?

cero
2014-07-13, 16:56
Man blir fan inte fetare av löpträning! Tror folk det på allvar?

Jag som trodde att man blev lång av basket.

svenbanan
2014-07-13, 17:18
Jag som trodde att man blev lång av basket.

Nej, man måste hänga i en pullupstång x-antal minuter om dagen. Det var i alla fall vad Michael Jordan gjorde för att bli längre då han gick i high school.

bertbert
2014-07-13, 19:00
Man blir fan inte fetare av löpträning! Tror folk det på allvar?

Klart man kan vara tjockis och löpträna. Men det beror ju bara på att man äter mer mat än man gör av med i spåret. Det är fan ingen som går från mullig till smällfet beroende på en massa löpträning.

Men det är ju inte vad tråden handlar om heller.

Morty
2014-07-13, 21:08
Konditionsträna inte för mycket nu morty, du blir tjock av kortisolfrisättningen och avsaknaden av anabol uppreglering!

Detta är efter 6 timmar träning, och efter att jag tränat väldigt lite i två veckor innan.
http://img.tapatalk.com/d/14/07/14/nu8e7ygy.jpg

bertbert
2014-07-13, 21:18
Ja, att ta sig själv som exempel är ju ett utmärkt sett att indikera hur en population ser ut! :smash:

cero
2014-07-13, 21:54
Konditionsträna inte för mycket nu morty, du blir tjock av kortisolfrisättningen och avsaknaden av anabol uppreglering!

Detta är efter 6 timmar träning, och efter att jag tränat väldigt lite i två veckor innan.
http://img.tapatalk.com/d/14/07/14/nu8e7ygy.jpg

Ser ut som att det smyger sig fram en lite ölmage där.

Morty
2014-07-13, 22:12
Ser ut som att det smyger sig fram en lite ölmage där.

Ah får suga in!

Ja, att ta sig själv som exempel är ju ett utmärkt sett att indikera hur en population ser ut! :smash:

Men om mer=värre i enlighet med Grubs post tidigare är jag så djupt nere i riskzonen att det nästan är ett under att jag klarar mig.

svenbanan
2014-07-13, 23:13
Men det är ju inte vad tråden handlar om heller.

Det var ju för väl.

bertbert
2014-07-14, 05:07
Men om mer=värre i enlighet med Grubs post tidigare är jag så djupt nere i riskzonen att det nästan är ett under att jag klarar mig.

Är farbror dyslektisk? Läs nedan, min fetstilning:

Springer man mycket, styrketränar inte och har dålig koll på kosten kan man mycket väl bli fet av löpningen. Förlust av muskelmassa, sämre metabolism och så blir man fetare. Procentuellt fetare även om kroppsvikten inte förändras.

Absolut. Hormoner. Massiv kortisolfrisättning av överdriven löpning, kombinerat med ingen anabol stimulans från styrketräning = muskelnedbrytning och större fettinlagring än fettförbränning, särskilt regionalt, då mage och bröst. Inget konstigt.


Menar du att du har dålig koll på kosten och inte styrketränar alls? ;)

tlk
2014-07-14, 06:30
Exakt, det går att mäta precis hur vältränade de är. Den styrketräning som de flesta gymmare genomför är ju för att nå ett subjektivt ideal. De tränar pga egoism och fåfänga.

Du har nog fått det kring bakfoten. Vi som tränar för estetik gör det för vi har släpt egot och fåfänget med att jaga "bra löptider", "placera fint i tävlingen" och "lyfta tunga vikter" bara för att impa på omgivningen. Istället ägnar vi åt oss att bli fina så vi kan inspirera omvärlden till att bli mera hälsosamma och samtidigt ge folk något fint att titta på. Vi tar oss alltså an det här med att samhällets folkhälsa håller på att gå åt skogen och gör det utan en självisk tanke. Det går ju tillochmed så långt att vissa individer helt ignorerar sin egen hälsa och börjar med diverse preparat bara för att försöka lyfta samhället ur fördärvet.

z_bumbi
2014-07-14, 07:05
Råkar samtliga som startar i dagens Tour de France etapp ha turen att få gener för hormonell anpassning?

Ja fast en hel del har också gått runt kroppens naturliga system.

944RS
2014-07-14, 08:55
Jag är en fet löpare för att jag äter för mycket mat.

Har inte dålig koll på vad jag ska äta utan det har bara en tendens att bli mer än jag behöver.

Diomedea exulans
2014-07-14, 10:21
Morty, du simmar ju mycket, vilket väl bygger upp din överkropp.

exor
2014-07-14, 10:57
Ser det relativt ofta. Smala, mjuka å lönnfeta "löpare".

Slartibartfast
2014-07-14, 13:25
Fölket tror väl oftast att motion är viktigt för viktreglering. Löpning är väl den motionsform som är lättast att påbörja för random lönnfet motionär. Följaktligen har vi en massa lönnisar som springer längs vägarna.

Jag får bita mig i tungan varje gång nån bortförklarar sin viktuppgång (vilket jag stör mig på att dom ska behöva göra överhuvudtaget) på att "dom inte hunnit träna". Jag skulle vilja utrista "FÖr att gå ner i vikt, behöver du göra bokstavligen INGENTING, det har absolut noll med träning att göra. Det är rent praktiskt OMÖJLIGT att viktnedgång tar mera tid i anspråk än en viktuppgång eller viktbalans. Att äta EN bulle tar MINDRE tid än att äta TVÅ bullar" *gah!*

Sheogorath
2014-07-14, 13:49
Fölket tror väl oftast att motion är viktigt för viktreglering. Löpning är väl den motionsform som är lättast att påbörja för random lönnfet motionär. Följaktligen har vi en massa lönnisar som springer längs vägarna.


THIS.

/Thread

Morty
2014-07-14, 14:02
Är farbror dyslektisk? Läs nedan, min fetstilning:

Menar du att du har dålig koll på kosten och inte styrketränar alls? ;)

Tänkte mer på detta:
Det kan inte vara så roligt, att springa flera timmar per dag, och sedan ändå bli fetare, särskilt kring mage och bröst, trots energibalans eller energunderskott.

Jag har bra koll på kosten, men styrketränar inte längre. Inte gjort på typ ett år.

Morty, du simmar ju mycket, vilket väl bygger upp din överkropp.

Det verkar som att det är tillräckligt för att behålla en viss muskelmassa.

Fölket tror väl oftast att motion är viktigt för viktreglering. Löpning är väl den motionsform som är lättast att påbörja för random lönnfet motionär. Följaktligen har vi en massa lönnisar som springer längs vägarna.

Jag får bita mig i tungan varje gång nån bortförklarar sin viktuppgång (vilket jag stör mig på att dom ska behöva göra överhuvudtaget) på att "dom inte hunnit träna". Jag skulle vilja utrista "FÖr att gå ner i vikt, behöver du göra bokstavligen INGENTING, det har absolut noll med träning att göra. Det är rent praktiskt OMÖJLIGT att viktnedgång tar mera tid i anspråk än en viktuppgång eller viktbalans. Att äta EN bulle tar MINDRE tid än att äta TVÅ bullar" *gah!*

Så sant, så sant.

Sheogorath
2014-07-14, 14:06
Att äta EN bulle tar MINDRE tid än att äta TVÅ bullar" *gah!*

Haha. Det här ska jag börja använda så ofta det går.

"Vaddå 'inte ha tid'? Att äta en bulle tar mindre tid än att äta två bullar."

Brilliant. :D

bertbert
2014-07-14, 14:39
Jag har bra koll på kosten, men styrketränar inte längre. Inte gjort på typ ett år.

Jag beklagar sorgen.

Haha. Det här ska jag börja använda så ofta det går.

"Vaddå 'inte ha tid'? Att äta en bulle tar mindre tid än att äta två bullar."

Brilliant. :D

+1 :D

EnergiÖverskott
2014-07-14, 15:39
Fölket tror väl oftast att motion är viktigt för viktreglering. Löpning är väl den motionsform som är lättast att påbörja för random lönnfet motionär. Följaktligen har vi en massa lönnisar som springer längs vägarna.

Jag får bita mig i tungan varje gång nån bortförklarar sin viktuppgång (vilket jag stör mig på att dom ska behöva göra överhuvudtaget) på att "dom inte hunnit träna". Jag skulle vilja utrista "FÖr att gå ner i vikt, behöver du göra bokstavligen INGENTING, det har absolut noll med träning att göra. Det är rent praktiskt OMÖJLIGT att viktnedgång tar mera tid i anspråk än en viktuppgång eller viktbalans. Att äta EN bulle tar MINDRE tid än att äta TVÅ bullar" *gah!*

I amen this.

Case closed.

caro
2014-07-14, 15:56
Jag får bita mig i tungan varje gång nån bortförklarar sin viktuppgång (vilket jag stör mig på att dom ska behöva göra överhuvudtaget) på att "dom inte hunnit träna". Jag skulle vilja utrista "FÖr att gå ner i vikt, behöver du göra bokstavligen INGENTING, det har absolut noll med träning att göra. Det är rent praktiskt OMÖJLIGT att viktnedgång tar mera tid i anspråk än en viktuppgång eller viktbalans. Att äta EN bulle tar MINDRE tid än att äta TVÅ bullar" *gah!*

Hahaha. Stämmer nog.

När folk säger att de "inte har tid", betyder det "jag har inte mental styrka att ta mig samman för att ha lite kontroll över mitt matintag". De orkar inte minnas, varje sak som stoppas i munnen kan vara den sista. Bäst att inte vara hungrig, man vet inte när man får nästa bulle.

Det träningen bidrar med är att ordna kroppens hungersignaler, till mindre sug och mer hunger. Och hungern är lättare att kontrollera än suget. Ja, hm, det är min personligt, anekdotiska, erfarenhet.

Wilt the Stilt
2014-07-14, 16:30
Fråga till dom flesta som skrivit i denna tråden: När är man fet?

Känner mig ganska förbluffad över denna tråd. Dom löpare jag ser, ser sällan feta ut (fetma). Ej ens överviktiga ärligt talat. Men det kanske är helt annorlunda på alla ställen än där jag är (lol). Är ni kroppsbyggare med skev kroppssyn? ;)

Sverker
2014-07-14, 17:01
Vi ska kanske sätta en gräns för vad en löpare är.
Uppenbart någon som springer. Men hur långt och med vilken intensitet ?
Har svårt att tro någon springer sub40 och är fet. Blir liksom för mycket dödkött att släpa runt på.

Jeml
2014-07-14, 17:26
Fråga till dom flesta som skrivit i denna tråden: När är man fet?


Som jag uppfattar rubriken att "löpning gör dig fet", så är det att din kroppsammansättning försämras, inte just att man får fetma... Du blir smalfet helt enkelt, rutorna försvinner fastän man väger lite osv.. självklart beror det på utgångsläget och om man tränar styrketräning eller inte samt kosten.

Slartibartfast
2014-07-14, 17:47
Som jag uppfattar rubriken att "löpning gör dig fet", så är det att din kroppsammansättning försämras, inte just att man får fetma... Du blir smalfet helt enkelt, rutorna försvinner fastän man väger lite osv.. självklart beror det på utgångsläget och om man tränar styrketräning eller inte samt kosten.

Så är det.

Löptränar man, och ligger kring energibalans utan styrketräning, så kommer ett litet överskott vissa dagar att lagras in som kroppsfett, eftersom musklerna inte fått nån signal om att bygga sig större, och ett underskott vissa dagar kommer att tas från musklerna, eftersom dom inte fått några signaler för att behållas. Lite som Leangains, men precis tvärt om.

Så tillslut är man skelett, lös hud och fett.

Wilt the Stilt
2014-07-14, 17:48
Som jag uppfattar rubriken att "löpning gör dig fet", så är det att din kroppsammansättning försämras, inte just att man får fetma... Du blir smalfet helt enkelt, rutorna försvinner fastän man väger lite osv.. självklart beror det på utgångsläget och om man tränar styrketräning eller inte samt kosten.

Aha. Smalfet, då förstår jag bättre. Missförstod lite :)

EnergiÖverskott
2014-07-14, 17:49
Jag tänker att vi diskuterar hobbylöparna á 40+ som är ute och lunkar några gånger i veckan. Brukar väl vara samma personer som hänger i gymet 2-3 dagar per vecka och mestadels snackar med bekanta för att när de har lust sätta sig i tricepsmaskinen och försöka träna magen i 30 minuter och sedan gå hem i tron om att de gjort av med 800 Kcal.

Alltså, de som inte har någon som helst koll men, då är det inte löpningen utan okunskapen och maten som gör dem feta.

Ingen koll på kosten, ut och springa i 20 minuter, inbilla sig att man bränt av 1000 Kcal på 1 Km mysjogg. De är väl dessa man ser dag in och dag ut som är feta.

Jag tänker inte att vi pratar en konditionsidrottare likt Morty. Han har ju både en bra fysiskt grund samt koll på kosten.

Sverker
2014-07-14, 17:55
Så är det.

Löptränar man, och ligger kring energibalans utan styrketräning, så kommer ett litet överskott vissa dagar att lagras in som kroppsfett, eftersom musklerna inte fått nån signal om att bygga sig större, och ett underskott vissa dagar kommer att tas från musklerna, eftersom dom inte fått några signaler för att behållas. Lite som Leangains, men precis tvärt om.

Så tillslut är man skelett, lös hud och fett.

Kan lika gärna bli intramuskulärt fett som är bra för löpare;).


Jag tror att löpare är som folk är mest. De får den kropp de förtjänar.

944RS
2014-07-14, 18:28
Har svårt att tro någon springer sub40 och är fet. Blir liksom för mycket dödkött att släpa runt på.

Nej, någon fet som springer sub40 på milen är nog extremt ovanligt. Dock behöver man inte riktigt vara nere på "magrute" nivå för att klara det.

Själv så tycker jag att cyklister generellt har högre fett-% än löpare. Då menar jag inte eliten utan på motionsloppen som jag ofta kör.

R Scarpa27
2014-07-14, 18:33
Tror det här är största tjuven för mig. Måste försöka styrketräna och bygga muskler också eller bibehålla muskelmassan.

Känns lite svårt för mig då jag är riktigt smal i grunden. Kan nog bli att prova en vända kreatin.

eller bara äta helt enkelt, svårt med det så kör gainer ist om du har problem med kalorierna på +.

leo1
2014-07-14, 18:34
Jag har fått de svar jag ville ha då jag startade tråden. Löpning är tydligen ingen magisk metod för att få bra form om man skiter i styrketräning och kosten.

Sedan kan det vara så för mig att det tar tid. Jag styrketränande ganska flitigt i vintras och sedan började jag jogga i våras. Det har gått fyra månader, bättre att utvärdera efter 1-2 år.

När jag skriver löpare menar jag någon som springer ca 3 gånger i veckan.

Tror själv en väldigt stor anledning till att hobbylöpare inte är i bättre form är alkohol och en helt förslappad vardag.

Det jag är förvånad över är att det är några på jobbet som är skapligt runda men ändå springer bra tider.

Cyklister ska vi inte prata om, där snackar vi direktörskilon.

King Grub
2014-07-14, 18:36
Ett exempel på akut påverkan av extrem konditionsträning på kroppssammansättningen. Rejäl muskelförlust, men ingen kroppsfettförlust.

In a 12-hour swimming event, an athlete with constant body weight lost 1.1 kg of muscle mass and 2 l of total body fluids whereas fat mass remained stable. Based both on the urine's specific gravity and haematological parameters, the athlete did not suffer from dehydration.

Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10.

Sverker
2014-07-14, 18:43
Hmm...simmare brukar aldrig vara hårda i kroppen. Inte feta men inte heller hårda.
Kan det vara så att underhuden bevaras hos simmare för att skydda kroppen från nedkylningen under långa träningspass ?

Jeml
2014-07-14, 18:48
Ett exempel på akut påverkan av extrem konditionsträning på kroppssammansättningen. Rejäl muskelförlust, men ingen kroppsfettförlust.



Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10.
hur lätt är det att återfå den muskelmassan? Räcker dett att äta ikapp kalorierna man brände och köra igenom kroppen på gymmet?

King Grub
2014-07-14, 18:52
Hmm...simmare brukar aldrig vara hårda i kroppen. Inte feta men inte heller hårda.
Kan det vara så att underhuden bevaras hos simmare för att skydda kroppen från nedkylningen under långa träningspass ?

Det är möjligt, plus att armar och axlar kan inte använda fett som bränsle under aktivitet, så när muskelglykogenet är slut blir det muskelprotein som bryts ned i stället.

svenbanan
2014-07-14, 19:17
Det är möjligt, plus att armar och axlar kan inte använda fett som bränsle under aktivitet, så när muskelglykogenet är slut blir det muskelprotein som bryts ned i stället.

Är det 100% glykogen och 0% fett som används av dessa muskler, eller är de bara sämre än tex benmusklerna på att kunna använda fett som bränsle?

King Grub
2014-07-14, 19:21
I vila är fettförbränningen lika stor, men den ökar inte signifikant under aktivietet i jämförelse med i vila. Den ökade energiförbrukningen täcks i stället av ökad kolhydratoxidation, även vid intensiteter som vid underkroppsaktivitet innebär maximal fettförbränning.

http://bjsm.bmjjournals.com/content/vol38/issue1/images/medium/sm2121.f1.gif

Br J Sports Med 2004;38:31-35.

svenbanan
2014-07-14, 19:59
I vila är fettförbränningen lika stor, men den ökar inte signifikant under aktivietet i jämförelse med i vila. Den ökade energiförbrukningen täcks i stället av ökad kolhydratoxidation, även vid intensiteter som vid underkroppsaktivitet innebär maximal fettförbränning.


Det var som fan! Vet man vad detta kan tänkas bero på också?

cero
2014-07-14, 20:32
Det är möjligt, plus att armar och axlar kan inte använda fett som bränsle under aktivitet, så när muskelglykogenet är slut blir det muskelprotein som bryts ned i stället.

Hur har det varit en evolutionär fördel att inte kunna använda fett som bränsle i dessa områden?

Armed Dingo
2014-07-14, 21:04
Hur har det varit en evolutionär fördel att inte kunna använda fett som bränsle i dessa områden?
En ren gissning är att armarna och axlarna blir bra mer explosiva när de använder kolhydrater än fett. Och vi använder armar och axlar mer sällan än benen.

Å andra sidan har vi väl apat omkring i träden och då säkerligen använt armarna en hel del. Vet inte..

Ljungan
2014-07-14, 21:06
Ett exempel på akut påverkan av extrem konditionsträning på kroppssammansättningen. Rejäl muskelförlust, men ingen kroppsfettförlust.

Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10.
Då förstår jag hur du tänker, dock går det ju inte att överföra på någon som tränar för löpning/gång/cykel. 12h hårt tränas det inte dagligen. Man springer inte enbart med armarna, kroppen är ganska duktig på att använda fett som energikälla SÄRSKILT vid gång och lugn löpning.

En viss Jonas Colting genomför nu Sverigesimmet där han simmar från Stockholm till Göteborg (3-6h simning/dag), det borde ju betyda för honom att han kommer ha tappat 10-15kg muskler när han är färdig?

För övrigt är ju simmare de konditionsidrottare som styrketränar mest, om jag inte minns fel uppgav Lars Frölander nån gång att han körde 25-30h träning/vecka varav 5-6 styrketräningspass.

Hur mycket "styrketräning" behövs det för att undvika att löpningen gör en tjock? dvs hur mycket behövs för att förbränning och inlagring ska gå jämt ut. De delar av en löpares träning som inte bara är distanslöpning bidrar inte något? tex. cirkelträning, häck, sprint, backträning osv.

Jag är fortsatt intresserad av ditt påstående:

"Absolut. Hormoner. Massiv kortisolfrisättning av överdriven löpning, kombinerat med ingen anabol stimulans från styrketräning = muskelnedbrytning och större fettinlagring än fettförbränning, särskilt regionalt, då mage och bröst. Inget konstigt."

För tittar man på starten av ett 10 000m lopp så stämmer ju faktiskt inte det. (Att de som tränar mycket löpning också råkar ha tur med generna är ingen giltig förklaring)

bertbert
2014-07-14, 21:10
Jag är fascinerad över hur vissa fortsätter att bara läsa delar av det som skrivs. :)

Morty
2014-07-14, 21:12
Många som pratar om saker de inte förstår här.

Simmare är inte så hårda för att man blir jävla döhungrig av simning. Totalt motsatt löpning alltså. 4000m på morgonen och hela dagen är ett magen ett svart hål. Värsta är dubbelpass, följt av ytterligare morgonpass. Äter man bara schysst mat blir det inga problem dock.

De primära musklerna i simning är latsen, inte armar och axlar.

Lars Frölander är en av de simmare som styrketränar absolut mest. Han är inte representativ för hur simträning bedrivs. Det är heavy yardage för nästintill alla oavsett tävlingsdistans.

Cyklister är ofta ännu fetare än "löpare" eftersom cyklingen är extremt förlåtande. Likt simningen är den inte viktbärande, men olikt simningen är den inte det minsta svår att förstå. Dock får man rätt schyssta lår av cyklingen ändå.

Och man blir fortfarande inte fet av löpning.

bertbert
2014-07-14, 21:15
Många som pratar om saker de inte förstår här.

Och man blir fortfarande inte fet av löpning.

Oh spegel på väggen där, säg vem som inte kan läsa hela inläggen här!

Morty
2014-07-14, 21:19
Oh spegel på väggen där, säg vem som inte kan läsa hela inläggen här!

Du är rätt jobbig nu. Försök att bidra.

bertbert
2014-07-14, 21:41
Du är rätt jobbig nu. Försök att bidra.

Vissa säger jag är jobbig mest hela tiden, men det kanske bara är nu? Jag gör ett försök. Några säger:

Springer man mycket, styrketränar inte och har dålig koll på kosten kan man mycket väl bli fet av löpningen. Förlust av muskelmassa, sämre metabolism och så blir man fetare. Procentuellt fetare även om kroppsvikten inte förändras.

Andra påstår: "man blir inte fet av löpning". Eh, nej, men hur långt är ett snöre? Bli fet av att springa hur långt? Under tiden som man äter vilken diet? Osv.

Och för övrigt så anser jag att det är, som trådskaparen är inne på, rätt vanligt att se att folk som bara löptränar kan vara rätt plufsiga, oavsett om de springer långa eller kortare distanser. Löpträning i isolation är helt klart övervärderat som fettbrännande aktivitet. Det hindrar inte att det finns andra fördelar.

Hanken
2014-07-15, 08:12
Hmm...simmare brukar aldrig vara hårda i kroppen. Inte feta men inte heller hårda.

Kan det vara så att underhuden bevaras hos simmare för att skydda kroppen från nedkylningen under långa träningspass ?


Du menar att simmare har genomgått en evolutionär process som gör att deras kropp har anpassat sig till kyla? 😄


Sent from my iPhone using Tapatalk

King Grub
2014-07-15, 08:16
http://books.google.se/books?id=ET5GHcVBHqcC&pg=PA161&lpg=PA161&dq=swimmers+more+bodyfat+other+athletes&source=bl&ots=Ifoq2lreJV&sig=LlhFnIRZi_nMoJs2IJSQiOL9R1Y&hl=en&sa=X&ei=GNXEU4CuLMv8ywPSyIHYCA&ved=0CFwQ6AEwBw#v=onepage&q=swimmers%20more%20bodyfat%20other%20athletes&f=false

Masterpan
2014-07-15, 08:17
Har man gjort någon studie på löp-/cykelpass med låga insulinnivåer hos subjekten för att se hur fördelning av energiomsättning ser ut?

Känns tveksamt att inget fett skulle användas då liksom.

King Grub
2014-07-15, 08:20
Det råder väl ingen tvekan om att fett används som bränsle vid löpning/cykling oavsett insulinnivåer? Var har du fått det från?

Masterpan
2014-07-15, 08:42
Det råder väl ingen tvekan om att fett används som bränsle vid löpning/cykling oavsett insulinnivåer? Var har du fått det från?


Noterade inte att det stod 'constant body weight' Detta omöjliggör väl i princip en nettoförlust av fett. Borde inte man kunna tänka sig att han kunde fått en minder muskelförlust och större fettförlust om han ätit mindre under passet för att sedan äta mer efter passet? Ett 12-h pass borde väl innebära rätt kass hormonell miljö i o med b.l.a. höga kortisolnivåer?

Sedan blir det väl ett extremfall när snubben får köra i 12h med primära muskelgrupper som inte kan tillgodogöra sig fet.. Skulle gärna sett löpning eller cykling.

King Grub
2014-07-15, 09:01
Cykling och löpning använder underkroppen. Det finns inga problem för ben- och rumpmuskler att använda fett under aktivitet.

Masterpan
2014-07-15, 10:57
Cykling och löpning använder underkroppen. Det finns inga problem för ben- och rumpmuskler att använda fett under aktivitet.

Precis, hence mer intressant om någon av de träningsformerna hade använts!

King Grub
2014-07-15, 11:02
Och det finns hur många som helst... Akuta affekter av distansträning cykel/löpning saknas det inte kunskap om.

Sverker
2014-07-15, 18:14
En ren gissning är att armarna och axlarna blir bra mer explosiva när de använder kolhydrater än fett. Och vi använder armar och axlar mer sällan än benen.

Å andra sidan har vi väl apat omkring i träden och då säkerligen använt armarna en hel del. Vet inte..

När apan hoppade ned på marken i östra Afrika blev händerna lediga. Helt plötsligt kunde vi bära de minsta i flocken eller ta med vapen och verktyg långa sträckor. Måste finnas en fördel för att bränna fett med underarmar och biceps.



Helt OT:em:

Diomedea exulans
2014-07-15, 20:29
När apan hoppade ned på marken i östra Afrika blev händerna lediga. Helt plötsligt kunde vi bära de minsta i flocken eller ta med vapen och verktyg långa sträckor. Måste finnas en fördel för att bränna fett med underarmar och biceps.



Helt OT:em:

Och eftersom biceps användes för att bära grejer med blev den uthållig, medan triceps, som mest användes till att kasta saker och slå män på truten, blev explosiv. True story!

z_bumbi
2014-07-15, 20:47
Det är möjligt, plus att armar och axlar kan inte använda fett som bränsle under aktivitet, så när muskelglykogenet är slut blir det muskelprotein som bryts ned i stället.

Det var som fan! Vet man vad detta kan tänkas bero på också?

Jag har för mig jag sett en studie där man lyckades få armarna att använda fett som bränsle genom att anpassa träningen. Jag skulle inte bli förvånad om det handlade om rullstol, handcykel eller rodd och att det var väldigt hög volym på träningen i förhållande till kontrollen.

svenbanan
2014-07-15, 23:23
Jag har för mig jag sett en studie där man lyckades få armarna att använda fett som bränsle genom att anpassa träningen. Jag skulle inte bli förvånad om det handlade om rullstol, handcykel eller rodd och att det var väldigt hög volym på träningen i förhållande till kontrollen.

Intressant.

Jäkligt skumt i alla fall tycker jag att just dessa muskler enbart kan jobba med kolisar som energikälla.

Isseman
2014-07-16, 13:53
Hahahaha!! Från att TS börjar med en riktigt rolig tråd som dock är intressant för att tråden senare övergår i lite allmänt hat, riktigt intressant fakta, olika diskussioner och stämningen blir riktigt het emellan vissa, riktigt rolig läsning såhär på onsdagseftermiddagen :D :D

cero
2014-07-16, 13:58
Hahahaha!! Från att TS börjar med en riktigt rolig tråd som dock är intressant för att tråden senare övergår i lite allmänt hat, riktigt intressant fakta, olika diskussioner och stämningen blir riktigt het emellan vissa, riktigt rolig läsning såhär på onsdagseftermiddagen :D :D

that's kolo for ya

Landström
2014-07-16, 14:10
Jag har för mig jag sett en studie där man lyckades få armarna att använda fett som bränsle genom att anpassa träningen. Jag skulle inte bli förvånad om det handlade om rullstol, handcykel eller rodd och att det var väldigt hög volym på träningen i förhållande till kontrollen.

Och jag har för mig att studier utförts med motsatt resultat. Dvs att man inte lyckades få armarna att använda fett som bränsle.

Ett gäng skidåkare som tog sig över Grönland och de skulle studera om armarna så småningom började använda fett som bränsle.

Om jag inte minns helt fel uppåt väggarna så kunde de inte se nån skillnad före och efter expeditionen. Detta trots ett massivt och långvarigt arbete för armarna.

bear.flowertwig
2014-07-17, 19:58
Och jag har för mig att studier utförts med motsatt resultat. Dvs att man inte lyckades få armarna att använda fett som bränsle.

Ett gäng skidåkare som tog sig över Grönland och de skulle studera om armarna så småningom började använda fett som bränsle.

Om jag inte minns helt fel uppåt väggarna så kunde de inte se nån skillnad före och efter expeditionen. Detta trots ett massivt och långvarigt arbete för armarna.

Kom att tänka på den jag med och nej jag vill minnas att det inte lyckades trots enorma ansträngningar.