handdator

Visa fullständig version : Muskelmassa vid uppgång / nedgång


Wafx
2014-07-12, 12:00
Kan någon snälla reda ut detta för mig? Trodde jag hade lite koll men ju mer jag tänker på det så hänger allt ihop mindre och mindre för varje dag.*facepalm*

Har alltid fått lära mig att "I början lägger man på sig mycket muskler som nybörjare och kan räkna med betydligt större ökning första året än kommande åren"

Alright, så folk kastar runt siffror, 5kg här 7kg där första året och sen ska det dala ner mot 1-2kg om året eller kanske 3kg om man gjort det riktigt vettigt.

Gav mig på en deff för ca 11-12 veckor sedan nu eftersom förra bulken spårade lite väl i fettvägar (57kg till ca 77kg på ett år) och gick nu ner efter vad Bodpod mätningar sagt 5.4kg varav 1.4 var muskler och resten fett.

Om jag i snitt tappar 1kg muskler för varje 4kg fett på en deff och max kan lägga på mig 2-3kg muskler om året, hur ska man då ens kunna deffa utan att sluta upp där man började innan man ens började bulka?

Nu vet jag inte ens om 1kg muskler för 4kg fett var en bra deff, kanske var helt ute och cykla och borde ha tappat 0.3kg muskler och mer fett men kan någon förklara vart jag tänker fel?

Om jag nu lägger på mig 1kg i månaden framöver under en bulk så kommer inte 90% av detta vara muskler utan mestadels fett, så om jag sen landar på en ökning av 12kg på ett år, 2kg muskler och 10kg fett så med samma resultat som nu är jag tillbaks på att ha tappat 12kg efter en deff där 2kg också kommer ha varit muskler?

Samt hur fort bygger man tillbaks dessa muskler man tappar under en deff?

Att muskelbygge tar tid är jag fullt medveten om, men ser gärna till att göra rätt istället för att lägga på mig massa och sen behöva skrapa bort en jävla massa fett och tappa alla muskler jag lagt på mig på vägen när det är dags att se lite vacker ut.

Sverker
2014-07-12, 12:11
Redan på 1980-talet bulkade byggarna upp sig 20 - 30 kg för att därefter deffa ned sig till samma vikt igen:(

Att äta sig fet är inte rätt väg att bygga muskler.

Starvation
2014-07-12, 12:13
Bulka långsamt, deffa långsamt är bäst. Dock är det ju inte roligast...

Hur snabbt det går att bygga tbx är la inte bevisat ngnstans. Vet att om man slutar träna så kommer det tbx jävligt fort när man börjar igen, borde vara samma sak efter deff? Man svarar ju jävligt bra efter en deff med.

Wafx
2014-07-12, 12:58
Vill knappast våga påstå att min första bulk va en bra bulk, gick upp och blev betydligt större osv men levde kvar i kaxigheten av att vara ungen som "Haha kan äta allt utan att gå upp"

Lärde mig ganska fort att det inte funkade så om man faktiskt åt på riktigt.

Tänkte lite vad man egentligen ska räkna med för ökning om man gör en vettig bulk, aka långsam och inte nödvändigtvis trycker en pizza i veckan bara för att.

Oavsett hur man gör en bulk så kommer ju inte 100% av vikten man går upp vara muskler, lite fett kommer alltid dyka upp som lär behövas deffas bort framöver.

Får inte ihop matten på hur jag ska öka maximalt i muskler utan att behöva deffa bort massa skit sen som resulterar i att allt jag byggt på mig under 1-2 år kommer försvinna tillsammans med de ev. 6-7kg fettet man lagt på sig om 1-2kg muskler är max

Depzon
2014-07-22, 21:00
Man behöver väl inte räkna så mycket matte på det, åtminstone inte för att se att prognosen är god.

Tung styrketräning på ett måttligt energiöverskott med vettigt kostupplägg är bra för muskeltillväxt. Tung styrketräning på ett måttligt energiunderskott med vettigt kostupplägg är bra för att minimera muskelnedbrytning och styra viktminskningen åt fettförlustens håll. Jag tycker det låter lovande. Skulle man gå ett steg framåt och två steg bakåt skulle det inte finnas några deffade grovingar på jorden. Mattebiten får gärna nån annan ta tag i :)

King Grub
2014-07-22, 22:21
Tung styrketräning på ett måttligt energiunderskott med vettigt kostupplägg är bra för att minimera muskelnedbrytning

Muskelnedbrytningen minskar inte av styrketräningen. :) Styrketräningen ökar muskeluppbyggnaden, och det är därför man inte förlorar muskelmassa vid underskott.

Scratch89
2014-07-22, 23:12
Muskelnedbrytningen minskar inte av styrketräningen. :) Styrketräningen ökar muskeluppbyggnaden, och det är därför man inte förlorar muskelmassa vid underskott.

Konstigt att folk upplever det ändå.

King Grub
2014-07-23, 06:56
Upplever vad? Det "känns" ingen skillnad på minskad nedbrytning och ökad uppbyggnad.

Depzon
2014-07-23, 19:19
Jag menade att träningen hjälper till i det stora spektrat att minimera muskelförlust vid kaloriunderskott. För fortfarande är det väl så att många märker en viss minskning av muskelmassa, om inte annat med styrkan som markör, under/efter en deff, även om de gjort "ganska rätt".

King Grub
2014-07-23, 19:22
Ja, men som sagt, det beror på uppreglering av muskeluppbyggnaden, inte minskning av muskelnedbrytningen. :)