handdator

Visa fullständig version : Antal kalorier (massa siffror)


TuXy
2014-07-12, 10:49
Jag undrar om jag tänker rätt här?

Jag har räknat ut mitt energibehov med hjälv av MD Mifflin-kalkylen på hemsidan matkalkyl.

Där har jag knappat in:
Man
Vikt: 84 kg
Längd: 188 cm
Ålder: 28 år
Aktivitetsnivå: 1.375

Uppdelning av energikällor:
35% protein
20% kolhydrater
45% fett

Detta har gett mig resultatet:

"Beräknat för en dag:
Basalt energiintag: 1881 kcal
För att behålla vikt: 2587 kcal
För att Minska i vikt 2087 kcal
Protein (35 E%) = 183 gram = 730 kcal
Kolhydrater (20 E%) = 104 gram = 417 kcal
Fett (45 E%) = 104 gram = 939 kcal"

Detta har jag sedan matat in i appen Lifesum i mobilen och följer och lägger in samtliga livsmedel som jag äter.

Eftersom målet är att gå ned i vikt, alltså att inta 2087 kcal per dag (-500 kcal) funderar jag på hur jag egentligen gör med de kalorier som jag förbränner genom träningen. Ska dessa kalorier ersättas så att resultatet för kalorier per dag blir dessa 2087 kcal eller ska jag nöja mig med t.ex. 1587 kcal om träningen förbränt 500 kcal?

Övriga synpunkter på de data jag angivit ovan? Tänker främst på fördelningen av energiintaget.

Eller har ni några konkreta tips på hur jag skall göra gör att gå ner i fettprocent?

Tack på förhand *hug*

F Ultra
2014-07-12, 11:02
Tanken med aktiveringsnivån är att träningen ingår i den (dvs den ska ge ett medel på vad du förbränner utöver basalt på en dag, och då baserat på hur du rör dig). Så tränar du mycket så är 1,375 ganska lågt.

TuXy
2014-07-12, 11:20
Tanken med aktiveringsnivån är att träningen ingår i den (dvs den ska ge ett medel på vad du förbränner utöver basalt på en dag, och då baserat på hur du rör dig). Så tränar du mycket så är 1,375 ganska lågt.


Då blir kontentan alltså för mig att ingen träning alls ska läggas in i appen Lifesum som jag använder mig av, eftersom den redan är genomsnittsuträknad genom aktivitetsnivån som anges redan i uträkningen? Istället kanske en aktivitetsnivå på 1.5 blir mer rimlig. Eller tänker jag bakvänt nu?

Lägger jag in 1.55 som aktivitetsnivå blir det enligt följande:
"För att Minska i vikt 2416 kcal".

Jag tycker 2416 kcal låter gaska mycket för att minska sitt intag med 500 kcal.

vicarious
2014-07-12, 12:33
Då blir kontentan alltså för mig att ingen träning alls ska läggas in i appen Lifesum som jag använder mig av, eftersom den redan är genomsnittsuträknad genom aktivitetsnivån som anges redan i uträkningen?

Korrekt. Aktivitetsnivå är inget man kan veta exakt utan man får helt enkelt uppskatta en siffra, bestämma ett kaloriintag och sedan justera detta efter hur viktnedgången går.

TuXy
2014-07-12, 16:05
Korrekt. Aktivitetsnivå är inget man kan veta exakt utan man får helt enkelt uppskatta en siffra, bestämma ett kaloriintag och sedan justera detta efter hur viktnedgången går.

Då förstår jag hur man kan göra. Jag snöade in mig helt och hållet på att lägga till träning i Lifesum, fast det stämmer ju inte om man redan beräknat sitt enirgibehov på annat håll innan man lägger in datan i appen, utan appen fungerar nog då enbart om man INTE räknar ut sitt behov, och då lägger in varje aktivitet man gör för att få fram förbrända kalorier.

Tack för er feedback!

westleage
2014-07-15, 21:05
Då förstår jag hur man kan göra. Jag snöade in mig helt och hållet på att lägga till träning i Lifesum, fast det stämmer ju inte om man redan beräknat sitt enirgibehov på annat håll innan man lägger in datan i appen, utan appen fungerar nog då enbart om man INTE räknar ut sitt behov, och då lägger in varje aktivitet man gör för att få fram förbrända kalorier.

Tack för er feedback!

Jag skulle säga att det är smartare att välja 1,2 som aktivitetsnivå och lägga på förbrukning från träning ovanpå det. Det är lättare att beräkna förbrukning från träning än att gissa sig till en aktivitetsnivå på exvis 1,5.

anvihl
2014-07-15, 23:03
Jag skulle säga att det är smartare att välja 1,2 som aktivitetsnivå och lägga på förbrukning från träning ovanpå det. Det är lättare att beräkna förbrukning från träning än att gissa sig till en aktivitetsnivå på exvis 1,5.

Det där funkar väldigt bra om man har ett stillastittande liv förutom träningen. Men det blir väldigt krångligt om man har ett fysiskt jobb och/eller bedriver mycket vardagsmotion, små promenader överallt istället för bil t.ex.

westleage
2014-07-16, 10:17
Sant.

vicarious
2014-07-16, 10:26
Jag skulle säga att det är smartare att välja 1,2 som aktivitetsnivå och lägga på förbrukning från träning ovanpå det. Det är lättare att beräkna förbrukning från träning än att gissa sig till en aktivitetsnivå på exvis 1,5.

Det är inte bara träning som förbrukar energi. Allting man gör kostar energi. Gå till affären, diska, tvätta, städa, sånt som de flesta som lever ett normalt liv gör.

Gillar man att räkna så kan man kolla på metabolic equivalent (MET). Där räknar man ut förbrukad energi per timme för allt man gör och sedan slår man ihop det för dygnet.

z_bumbi
2014-07-16, 10:39
Jag skulle säga att det är smartare att välja 1,2 som aktivitetsnivå och lägga på förbrukning från träning ovanpå det. Det är lättare att beräkna förbrukning från träning än att gissa sig till en aktivitetsnivå på exvis 1,5.

Att beräkna förbrukningen från träning är svårt då det är så många variabler.

Det smartaste är att bara räkna vad man äter i ett par dagar, då ser man på samma gång vad man äter samt när man äter det och kan mycket snabbare justera det som man tycker behöver justeras.

j0nisch
2014-07-16, 10:41
Lånar tråden lite.

Nu på sommaren jobbar jag i en bygghandel, ute bland brädor. Då blir det att man bär brädor, dörrar och allt möjligt samt väldigt många steg varje dag. Styrketräning på det 4 gånger på en vecka och kanske konditionsträning 2 dagar, lågintensiv cykling. Vad kan min aktivitetsfaktor vara på då? 1,55 för lite?

vicarious
2014-07-16, 10:56
Lånar tråden lite.

Nu på sommaren jobbar jag i en bygghandel, ute bland brädor. Då blir det att man bär brädor, dörrar och allt möjligt samt väldigt många steg varje dag. Styrketräning på det 4 gånger på en vecka och kanske konditionsträning 2 dagar, lågintensiv cykling. Vad kan min aktivitetsfaktor vara på då? 1,55 för lite?

Ja 1.55 låter för lite. Läs annars det som z_bumbi skrev ovan. Oavsett vilken aktivitetsfaktor du använder så är det bara mer eller mindre kvalificerade gissningar.