handdator

Visa fullständig version : Danmark uppmanar tiggare att åka till sverige istället.


bubbaklubba
2014-07-10, 21:11
I Köpenhamn har polisen en särskild insats för att köra bort tiggare och utländska hemlösa som sover i parker. Syftet är att ryktet ska spridas om Danmark så de hemlösa tiggarna väljer att åka till ett annat land - som Sverige.
Publicerat onsdag 9 juli kl 04:00
Dela

Nu under sommaren har polisen i Köpenhamn en särskild insats föra köra bort tiggare och utländska hemlösa som sover i parker. Samtidigt är det olagligt för hjälporganisationer att hjälpa dem.

Trine Bramsen är Socialdemokraternas rättspolitiska talesperson och sitter i Folketinget.

– Det är för det att man inte önskar att göra Danmark till ett hotell där ryktet sprids i Europa att man kan komma till Danmark och övernatta gratis, man kan också få gratis mat, säger Bramsen.

Den särskilda insatsen riktar sig enbart mot utlänningar. Polisen patrullerar och rycker ut efter klagomål på människor som tigger eller sover i parker och på gårdar. EU-medborgare får normalt varningar eller böter - andra kan bli utvisade direkt.

Man tror att det finns i snitt 500 utländska hemlösa i Köpenhamn, och så många som var femte hamnar i missbruk eller blir psykiskt sjuka av livet på gatan.

Men de har ingen annanstans att ta vägen än att sova ute. Sociallagen förbjuder både kommuner och organisationer att hjälpa de som saknar danskt personnummer.

Och det är skamligt att bara köra bort dem för att Köpenhamnsborna ska slippa se dem, tycker Mikkel Skov Petersen, från Missionen för hemlösa.

– Man anser att deras nöd är något som ska avlägsnas, vi ska inte se på det, det ska bara ur vår syn, det är skamligt tycker jag det betyder inte att de inte här är, säger han.

Flera hjälporganisationer kräver en lagändring, och Köpenhamns kommun vädjar också till regeringen att de ska få rätt att ge hjälp.

Men den S-ledda regeringen har hittills sagt nej. Socialdemokraterna vill att ryktet sprids i Europa att det är förbjudet att sova ute och att tigga, så människor väljer att åka till exempelvis Sverige istället.

– Därför håller vi fast vid att det ska finnas ett förbud mot tiggeri, förbud mot övernatta i folks bakgårdar, när det ryktet sprids så har det en effekt på antalet. Så väljer man ett annat land, till exempel Sverige, för där vet man att det finns bättre möjligheter, säger Trine Bramsen, Socialdemokraternas rättspolitiska talesperson.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5909540

Vad tycker ni är det rätt agerande av danmark? Uppmana romer att åka till sverige istället.

Själv tycker jag det är helt korrekt och roligt.

timoat
2014-07-10, 21:16
Dom uppmanar ju inte direkt tiggare att åka till Sverige, de säger till reportern att de kör iväg dem från Köpenhamn, och då hamnar de per automatik någon annanstans, som TEX Sverige.

bubbaklubba
2014-07-10, 21:23
Syftet är att dom skall välja en annan destination än danmark.

Loke
2014-07-10, 21:25
Sånt där gör ju polisen i sverige också iofs. En dag hände det sig att jag låg och vilade i en park i "centrala" Jönköping (eller dylikt). Då kom polisen och sa åt mig att det fick jag inte göra. Nån som vet vilken lag jag bröt mot?

bubbaklubba
2014-07-10, 21:26
svenska politiker rasar!!


Danmarks hantering av tiggare upprör svenska politiker
lyssna på Reaktioner hemlösa Danmark
Federley (C): "Jag blir väldigt upprörd"
(1:12 min)
En tiggare i Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Danmarks hantering av utländska hemlösa och tiggare får svenska politiker att reagera.

"Jag tycker att det är olyckligt," säger Katrin Stjernfeldt Jammehom, (S), kommmunstyrelsens ordförande i Malmö.
Publicerat onsdag 9 juli kl 17:26
Dela

I sommar kör Köpenhamnspolisen bort utlänningar som sover i parker samtidigt som det är olagligt för hjälporganisationer att hjälpa dem som saknar danskt personnummer.

Socialdemokraterna i Danmark vill sända en signal om att landet inte är ett hotell, så att EU-migranter söker sig till andra länder istället, exempelvis Sverige.

Detta upprör Socialdemokraten Katrin Stjernfeldt Jammeh, (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

– Jag tycker att det är olyckligt. Jag tycker det är ett cyniskt ställningstagande från den danska regeringen i det här fallet, och det är helt oavsett partifärg. Men det är klart att jag blir besviken på det här.

Hur tänker du då?

– Jag tycker att beslutet i grund och botten är märkligt, jag tycker att det inte är ett korrekt sätt att hantera Europas befolkning, säger Stjernfeldt Jammeh.

Katrin Stjernfeldt Jammeh upprörs framför allt över att danska kommuner och hjälporganisationer som motar offentliga bidrag, inte tillåts erbjuda till exempel övernattning till utländska medborgare.

Hon vill att den svenska regeringen driver frågan om fattiga emigranter tydligare EU, för danskarnas politik får konsekvenser i Sverige.

– Det är en nationell medveten strategi från Danmark att försöka få människor att söka sig andra vägar, så det är klart att vi kan komma oss att se en ökad ström av eu-migranter till Malmö, och det är något som vi, och inte minst den svenska regeringen behöver förhålla sig till, säger Stjernfeldt Jammeh.

Det är uttalandena från de danska socialdemokraternas rättspolitiska talesperson Trine Bramsen som upprör flera svenska politiker.

Enligt henne vill danske S också bekämpa fattigdomen i EU, men hon menar också att till exempel ett dansk tiggeriförbud är viktigt, för det sprider ett rykte om Danmark som kan leda till att EU-migranter väljer att söka sig till länder med bättre möjligheter, som Sverige.

Emma Henriksson är Kristdemokraternas migrationspolitiska talesperson.

– Den danska modellen slår mot de allra mest utsatta, säger hon.

Europaparlamentarikern Fredrick Federley (C) håller med.

– Jag blir väldigt upprörd, för att man ger sig på andra EU-medborgare på ett sätt som jag inte tycker är okej. Det Danmark vill göra är att sända en signal till fattiga européer, att kom inte hit. Den fria rörligheten den gäller alla, det gäller också fattiga människor och den gäller också hemlösa människor.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5910664

Jag förstår inte alls federley. Det är väl bättre dom kommer hit där det finns möjligheter och resurser. Sverige är ett rikt land. Om inte vi kan hjälpa europas allra fattigaste, vem kan då göra det.

Vi måste föregå med gott exempel.

R Scarpa27
2014-07-10, 21:44
Sånt där gör ju polisen i sverige också iofs. En dag hände det sig att jag låg och vilade i en park i "centrala" Jönköping (eller dylikt). Då kom polisen och sa åt mig att det fick jag inte göra. Nån som vet vilken lag jag bröt mot?

öl i handen? och slappade på en parkbänk kanske? =D

lei
2014-07-10, 22:04
Bor tillfälligt i Köpenhamn och tyckt att det är väldigt konstigt att jag ser fler tiggare en dag i Uppsala än här, nu vet man varför..

Loke
2014-07-10, 22:15
öl i handen? och slappade på en parkbänk kanske? =D

Nej, jag var bara på reseande fot och hade sovit dåligt, så jag gick och la mig under ett träd.

Jag har förresten sovit ute i köpenhamn också. På stationen blev vi ivägkörda, men på en gräsplätt nåt kvarter bort gick det bra. En dansk byggarbetare väckte oss sen på morgonen.

Man fascineras lite över att just det här med sömn är så provocerande. Sitta hela natten på en bänk - ok. Sova på samma bänk - ring polisen.

bb X
2014-07-10, 23:26
Nej, jag var bara på reseande fot och hade sovit dåligt, så jag gick och la mig under ett träd.

Jag har förresten sovit ute i köpenhamn också. På stationen blev vi ivägkörda, men på en gräsplätt nåt kvarter bort gick det bra. En dansk byggarbetare väckte oss sen på morgonen.

Man fascineras lite över att just det här med sömn är så provocerande. Sitta hela natten på en bänk - ok. Sova på samma bänk - ring polisen.

Hade du inga fucks kvar att ge? Hur vågar du? Jag hade aldrig vågat lägga mig på en allmän plats och bara sova, helt ensam. Vem som helst kan ju bara gå förbi och ta din plånbok + väska och vips så är du en tiggare i polisens ögon :D

hidden
2014-07-10, 23:41
Nej, jag var bara på reseande fot och hade sovit dåligt, så jag gick och la mig under ett träd.

Jag har förresten sovit ute i köpenhamn också. På stationen blev vi ivägkörda, men på en gräsplätt nåt kvarter bort gick det bra. En dansk byggarbetare väckte oss sen på morgonen.

Man fascineras lite över att just det här med sömn är så provocerande. Sitta hela natten på en bänk - ok. Sova på samma bänk - ring polisen.

Har nog inget med lagar att göra, utan för din egna säkerhet? Sitter du och är vaken hela natten kan ingen komma och sno någonting av dig, åtminstone inte lika lätt som när du sover.

Loke
2014-07-11, 00:31
Min säkerhet i det fallet var nog ungefär lika intressant i polisernas ögon som tiggarnas säkerhet är i danskarnas ögon - det funkar kanske som en ursäkt för att få bort element som förfular deras fina stad :)

stevebc
2014-07-11, 08:14
Min säkerhet i det fallet var nog ungefär lika intressant i polisernas ögon som tiggarnas säkerhet är i danskarnas ögon - det funkar kanske som en ursäkt för att få bort element som förfular deras fina stad :)Ja, i dina ögon är ju en människa som sover i stadens park pundare. Mängden droger på/i kroppen, pengar på bankkontot och andra egenskaper är ju bara sekundära egentligen.

hahavaffan
2014-07-11, 08:15
Sånt där gör ju polisen i sverige också iofs. En dag hände det sig att jag låg och vilade i en park i "centrala" Jönköping (eller dylikt). Då kom polisen och sa åt mig att det fick jag inte göra. Nån som vet vilken lag jag bröt mot?Hahahah seriöst?

spoon
2014-07-11, 08:17
Det finns ju ett stort problem om man ska tvinga iväg Romer till andra länder. Vart ska dom ta vägen sedan? Om alla utvisar dom till höger och vänster.

WHITEFOLKS
2014-07-11, 08:21
Man tvingar inte Romer till andra länder, man tvingar folk som tigger och lever på gatan till andra länder.

Tricce
2014-07-11, 14:04
Det finns ju ett stort problem om man ska tvinga iväg Romer till andra länder. Vart ska dom ta vägen sedan? Om alla utvisar dom till höger och vänster.

Rumänien?

"Rumänien har en omfattande plan för att stötta och integrera romer i samhället. Att vissa av dem lockas att tjäna pengar i Sverige utan att arbeta försvårar det arbetet."

http://www.dn.se/debatt/att-tillata-tiggeri-forsvarar-for-romerna-att-integreras/

WHITEFOLKS
2014-07-11, 14:18
Rom är iofs inte lika med rumän.

lillmesen
2014-07-11, 14:22
Man fascineras lite över att just det här med sömn är så provocerande. Sitta hela natten på en bänk - ok. Sova på samma bänk - ring polisen.

Där jag doktorerar, en byggnad som tillhör Uppsala Universtet, så blir man utsläng och får massa skit om man skulle slumra till på kontoret (det går runt securitasvakter här och kontrollerar sådant) motiveringen är att det är för ens säkerhets skull... typ om det skulle börja brinna eller dylikt... jag fattar ingenting

Tomten
2014-07-11, 14:24
Rumänien?

"Rumänien har en omfattande plan för att stötta och integrera romer i samhället. Att vissa av dem lockas att tjäna pengar i Sverige utan att arbeta försvårar det arbetet."

http://www.dn.se/debatt/att-tillata-tiggeri-forsvarar-for-romerna-att-integreras/

Fast enligt svenska politiker så går alla pengar i Rumänien till korrumperade politikern och det deras ambassadör säger är bara spel för gallerierna.

Personligen så tror jag mer att svenska politiker lider av någon form av sjukdom som gör att de alltid tror sig veta bäst och att man kan hjälpa hela världens befolkning, på plats i Sverige.

Tomten
2014-07-11, 14:26
Rom är iofs inte lika med rumän.

Vågar säga att nära 100% av de romer som tigger på våra gator kommer från Rumänien

WHITEFOLKS
2014-07-11, 14:35
Vågar säga att nära 100% av de romer som tigger på våra gator kommer från Rumänien

Det stämmer visserligen.

En rolig detalj är att om man frågar de så svarar de ofta țiganest. Uttalas tsiganest så man kan gissa vad det svenska ordet för det är.

Exdiaq
2014-07-11, 14:47
Hahahah seriöst?

När jag var på väg hem från Norge med ett par vänner så hade vi några timmar att slå ihjäl på Göteborgs central. Jag hade sovit lite så tänkte att jag kunde lägga mig ner på en bänk. Vi var nästan helt ensamma i hallen så det fanns gott om plats. Tog inte 2 minuter innan väktare kom och sa till mig att jag inte fick ligga ner. Reste mig upp för att sedan lägga mig ner igen när de gått. De kom förbi illa kvickt igen och sa till mig att jag inte fick ligga ner. Upprepade sig 3-4 gånger innan de "hotade" med att slänga ut mig.

WHITEFOLKS
2014-07-11, 15:05
När jag var på väg hem från Norge med ett par vänner så hade vi några timmar att slå ihjäl på Göteborgs central. Jag hade sovit lite så tänkte att jag kunde lägga mig ner på en bänk. Vi var nästan helt ensamma i hallen så det fanns gott om plats. Tog inte 2 minuter innan väktare kom och sa till mig att jag inte fick ligga ner. Reste mig upp för att sedan lägga mig ner igen när de gått. De kom förbi illa kvickt igen och sa till mig att jag inte fick ligga ner. Upprepade sig 3-4 gånger innan de "hotade" med att slänga ut mig.
Att de inte vill att hemlösa ska sova på stationen or väl inte så förvånande?

Exdiaq
2014-07-11, 15:12
Att de inte vill att hemlösa ska sova på stationen or väl inte så förvånande?

Nej, men nu var jag resenär och inte hemlös. Kunde gjort en så enkel sak som frågat efter biljett. Ingen biljett = inget sovande.

WHITEFOLKS
2014-07-11, 15:20
Nej, men nu var jag resenär och inte hemlös. Kunde gjort en så enkel sak som frågat efter biljett. Ingen biljett = inget sovande.
Lättaste är att man inte får sova där, minst strul.

lillmesen
2014-07-11, 15:28
Nej, men nu var jag resenär och inte hemlös. Kunde gjort en så enkel sak som frågat efter biljett. Ingen biljett = inget sovande.

Hemlösa kan väl vara resenärer och köpa biljetter?

Exdiaq
2014-07-11, 15:39
Lättaste är att man inte får sova där, minst strul.

Jag somnade till slut sittande. Då var det inte några problem. Men ligga ner och sova gick inte för sig.

Hemlösa kan väl vara resenärer och köpa biljetter?

Ja, självklart. Nu var det inte menat så att resenär och hemlös skulle vara motsatser i sig utan syftet var att separera "resenär som är på stationen för att hen väntar på tåg" och "hemlös som är på stationen för att hen inte har någonstans att sova".

Armed Dingo
2014-07-11, 18:07
Tycker Danmark gör en bra sak. De förbereder min ankomst :D

bubbaklubba
2014-07-11, 18:18
Jag funderar på att flytta dit jao me.

Lite bättre löner, lite billigare bostadspriser, lite bättre väder, lite mer danskar, lite mer avslappnad stämning socialt, politiskt ja allt.

köpenhamn är dessutom det enda alternativet till stockholm i norden som jag ser det. Jag kan inte bo i en liten stan, än mindre göteborg eller malmö.

supercharge
2014-07-11, 19:23
Det mest komiska är att man pratar om utsatta hit och utsatta dit - om man var riktigt utsatta så hade man inte haft någon möjlighet att ta sig till andra sidan Europa alls. Det här är verkligen den mest underliga idén av allt, att dessa människor bara dyker upp från ingenstans från helt andra kontinenter och plötsligt är oändligt behövande.

De som är riktigt utsatta befinner sig kvar i Rumänien utan utsikter att ta sig någonstans, men det gick minsann bra för PK-folket så länge de stannade där, då brydde man sig inte göra någonting. Men så fort någon filur dyker upp utanför det lokala ICA så är det världens grej helt plötsligt.

Jag tror helt enkelt att det rör sig om att folk har en efterbliven inställning till saker och ting. Att de mest vidriga och groteska ting är helt okej (åtminstone i sådan grad att man inte själv bryr sig) om det sker på avstånd, men så någon lyckas ta sig till svensk mark så exploderar tidningarna om någon så mycket som andas i fel riktning mot tiggare eller tiggeriet. Själv vill man dock inte befatta sig med det ute i Bromma. Det är en etik som påminner om den från vissa "välgörenhetsorganisationer" för adelsdamer på 1800-talet.

Gober
2014-07-11, 19:40
Rumänien?

"Rumänien har en omfattande plan för att stötta och integrera romer i samhället. Att vissa av dem lockas att tjäna pengar i Sverige utan att arbeta försvårar det arbetet."

http://www.dn.se/debatt/att-tillata-tiggeri-forsvarar-for-romerna-att-integreras/

Hehe, jadu och jultomten finns. Har du någon aning om hur hatade romer är i Rumänien? Och har du någon aning om hur korrupt och ruttet systemet är i Rumänien? Jag känner folk som bor i Rumänien (bl.a en fd flickvän) och de flesta romer har det förmodligen bättre när de är här och tigger än "hemma".

När det gäller tiggare så finns det både de som kommer hit lite mer organiserat och bl.a kör lite fake-handikapp. Sen finns det de som lånat ihop till en bussresa hit och faktiskt är här för att få ihop pengar till familjen där hemma. Att utsatta inte skulle kunna ta sig hit just för de är utsatta och fattiga är bullshit.

bubbaklubba
2014-07-11, 19:58
Det mest komiska är att man pratar om utsatta hit och utsatta dit - om man var riktigt utsatta så hade man inte haft någon möjlighet att ta sig till andra sidan Europa alls. Det här är verkligen den mest underliga idén av allt, att dessa människor bara dyker upp från ingenstans från helt andra kontinenter och plötsligt är oändligt behövande.

De som är riktigt utsatta befinner sig kvar i Rumänien utan utsikter att ta sig någonstans, men det gick minsann bra för PK-folket så länge de stannade där, då brydde man sig inte göra någonting. Men så fort någon filur dyker upp utanför det lokala ICA så är det världens grej helt plötsligt.

Jag tror helt enkelt att det rör sig om att folk har en efterbliven inställning till saker och ting. Att de mest vidriga och groteska ting är helt okej (åtminstone i sådan grad att man inte själv bryr sig) om det sker på avstånd, men så någon lyckas ta sig till svensk mark så exploderar tidningarna om någon så mycket som andas i fel riktning mot tiggare eller tiggeriet. Själv vill man dock inte befatta sig med det ute i Bromma. Det är en etik som påminner om den från vissa "välgörenhetsorganisationer" för adelsdamer på 1800-talet.

Det är väl djupt mänskligt att man inte bryr sig om saker som inte berör än?

Man kan ju inte kräva av människor att deras sympatier skall vara objektiva. Det är omänskligt.

Det är normalt att man inte bryr sig om främmande människor från främmande kulturer långtbortistan.

Jag tycker fan det är konstigt med människor som inte är djupt subjektiva här.

WHITEFOLKS
2014-07-11, 20:58
Det mest komiska är att man pratar om utsatta hit och utsatta dit - om man var riktigt utsatta så hade man inte haft någon möjlighet att ta sig till andra sidan Europa alls. Det här är verkligen den mest underliga idén av allt, att dessa människor bara dyker upp från ingenstans från helt andra kontinenter och plötsligt är oändligt behövande.

De som är riktigt utsatta befinner sig kvar i Rumänien utan utsikter att ta sig någonstans, men det gick minsann bra för PK-folket så länge de stannade där, då brydde man sig inte göra någonting. Men så fort någon filur dyker upp utanför det lokala ICA så är det världens grej helt plötsligt.

Jag tror helt enkelt att det rör sig om att folk har en efterbliven inställning till saker och ting. Att de mest vidriga och groteska ting är helt okej (åtminstone i sådan grad att man inte själv bryr sig) om det sker på avstånd, men så någon lyckas ta sig till svensk mark så exploderar tidningarna om någon så mycket som andas i fel riktning mot tiggare eller tiggeriet. Själv vill man dock inte befatta sig med det ute i Bromma. Det är en etik som påminner om den från vissa "välgörenhetsorganisationer" för adelsdamer på 1800-talet.

Allra mest handlar det om att de tjänar rätt bra på att tigga/annat i sverige.

Gober
2014-07-11, 21:13
Allra mest handlar det om att de tjänar rätt bra på att tigga/annat i sverige.

Vad innebär "rätt bra" ? Hur många tiggare känner du? Suttit ner och pratat med någon? Undrar av ren nyfikenhet.

F Ultra
2014-07-11, 21:19
När jag var på väg hem från Norge med ett par vänner så hade vi några timmar att slå ihjäl på Göteborgs central. Jag hade sovit lite så tänkte att jag kunde lägga mig ner på en bänk. Vi var nästan helt ensamma i hallen så det fanns gott om plats. Tog inte 2 minuter innan väktare kom och sa till mig att jag inte fick ligga ner. Reste mig upp för att sedan lägga mig ner igen när de gått. De kom förbi illa kvickt igen och sa till mig att jag inte fick ligga ner. Upprepade sig 3-4 gånger innan de "hotade" med att slänga ut mig.

Hade en fd arbetskollega från Finland som kom till Mariahamns flygplats där det enbart går typ ett flyg om dagen, men de hade inga problem att låta honom sova inne i hallen medan de låste hela flygplatsen och gick hem :)

R Scarpa27
2014-07-11, 21:21
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8226580.stm

F Ultra
2014-07-11, 21:25
Allra mest handlar det om att de tjänar rätt bra på att tigga/annat i sverige.

De som jag sett här i Kållered, Mölndal och Göteborg får inte många enkronor per timme så fan vet om jag skulle ha kallat det för att tjäna bra iaf.

Frugan har slängt åẗ dem som sitter här i Kållered lite mat när hon har handlat på Netto och den som suttit där då har glupsk svalt allt på någon nanosekund så fan vet om deras liv är så fett...

Samtidigt känns det jäkligt märkligt beteende att bara passivt sitta och tigga med en plastmugg och inte ens samla pantburkar som alkisarna gör, men det kanske är något inlärt beteende från Rumänien (antar att de inte har pantsystem osv som vi har här).


http://news.bbc.co.uk/2/hi/8226580.stm
Har inte hört några direkta rapporter om stölder av dessa tiggare i Sverige, inte än iaf?

WHITEFOLKS
2014-07-11, 21:35
De håller på med ficktjuveri och samlar pant också. Beroende på vart de tigger får de ihop upp mot tusenlappen per dag.

ducedo
2014-07-11, 21:57
De som jag sett här i Kållered, Mölndal och Göteborg får inte många enkronor per timme så fan vet om jag skulle ha kallat det för att tjäna bra iaf.

Det har stött och blötts i en annan tråd som nu är borta. Utan att dra igång det hela igen så är det konstaterat att en del är organiserat, kriminella tjänar stora pengar och inkomsten varierar från strax över genomsnittslönen i Rumänen upp mot ett exempel där polisen konstaterade att en handikappad man drog in 5-6000 kr om dagen åt ett par som utnyttjade honom. Enligt en intervju som då länkades till så kompletterades intäkterna med socialbidrag i Rumänen - ingen aning om det är generellt förekommande.

Edit: Det är tufft att få tag på dagsaktuella siffror men jag kan tänka mig att inkomsterna börjat dala i takt med att antalet har ökat markant samtidigt som attityden kring tiggeri förändrats.

Gober
2014-07-11, 22:13
De håller på med ficktjuveri och samlar pant också. Beroende på vart de tigger får de ihop upp mot tusenlappen per dag.

Vem är "de"? Och var är källan på tusenlappen?

Förra helgen var min sambo på torget och handlade frukt. En gammal tant hade tappat sin plånbok full av pengar. Gubben i fruktståndet gav plånboken till tanten som till sin förvåning fick höra att en rumänsk tiggarkvinna lämnat plånboken och alla pengar fanns kvar.

Hör även denna tant till "de"?

Jag har poliser i min familj och vänkrets, de säger att det inte finns belägg för att organiserat tiggeri är vanligt. Många är helt enkelt fattiga människor som tjänar ihop pengar till mat för dagen, lite att skicka hem och resten till biljett hem. Ofta kör man "skift" bland familjer där någon tigger medan någon annan samlar burkar.

Visst finns det tjuvar, det gör det överallt i alla folkgrupper.

Man ska inte tro på allt man läser på nätet.

Gober
2014-07-11, 22:29
Tror jag ska satsa på tiggeri, fan tusen spänn om dagen skattefritt. 30000 i månaden, bra skit :D

cero
2014-07-11, 22:32
Lol på tusenlappar per dag. Det tror jag verkligen inte på. Ett par hundra kanske.

timoat
2014-07-11, 22:46
Ofta kör man "skift" bland familjer där någon tigger medan någon annan samlar burkar.

Då är det ju per definition organiserat tiggeri.

bubbaklubba
2014-07-11, 22:50
För 5 år sen var det bra betalt. Lätt en lägre svensk månadslön efter skatt. Det motsvarar säkert 20 hemma i rumänien.

Dom fick lätt 5-20 spänn per vagn. I dag är det nog inte lika lukrativt. Marknaden är mättad. Och det är nog bara en tidsfråga innan de börjar differentiera sig. Typ fickstölder, inbrott osv. Men nog drar de in en rumänsk månadslön iveckan iaf.

Gober
2014-07-11, 22:52
Då är det ju per definition organiserat tiggeri.

Visst om vi ska märka ord. Men för att förtydliga så menar jag organiserade ligor där någon utnyttjar tiggarna och tar deras pengar, håller dem som slavar osv.

Gober
2014-07-11, 22:54
För 5 år sen var det bra betalt. Lätt en lägre svensk månadslön efter skatt. Det motsvarar säkert 20 hemma i rumänien.

Dom fick lätt 5-20 spänn per vagn. I dag är det nog inte lika lukrativt. Marknaden är mättad. Och det är nog bara en tidsfråga innan de börjar differentiera sig. Typ fickstölder, inbrott osv. Men nog drar de in en rumänsk månadslön iveckan iaf.

Har fortfarande inte sett några källor på hur mycket dessa människor drar in? Kan du vänligen hänvisa till en säker källa där det är bekräftat hur mycket de har tjänat och hur mycket de tjänar nu? Och jag menar då inte något enstaka fall som hamnat i någon tidning.

F Ultra
2014-07-12, 02:19
Visst om vi ska märka ord. Men för att förtydliga så menar jag organiserade ligor där någon utnyttjar tiggarna och tar deras pengar, håller dem som slavar osv.

Visst är det kul när samma ord kan användas till olika betydelser. Samtliga poliser som uttalat sig i media om tiggarna säger att de är organiserade på precis det viset, dvs att det är familjer/klaner/grupper av likasinnade som ser om varandra. Dvs några har hand om boende, några om transport, andra om själva tiggeriet osv. Egentligen ganska logiskt beteende.

Men så fort ordet "organiserat" trillar in i örat på svenssons så får alla genast associationer till organiserad brottslighet. Vänta bara tills tiggeri blir kriminaliserat då kommer säkert folk med "vad var det jag sa, de var ju kriminella!"...

bubbaklubba
2014-07-12, 06:45
Har fortfarande inte sett några källor på hur mycket dessa människor drar in? Kan du vänligen hänvisa till en säker källa där det är bekräftat hur mycket de har tjänat och hur mycket de tjänar nu? Och jag menar då inte något enstaka fall som hamnat i någon tidning.

Det blir inga källor. Eftersom det inte finns några källor.

Däremot kan vi ju använda huvudet och tänka själva. Jag gör några antagande baserade på luft och sunt förnuft.

1. dom tjänar mer än dom gör hemma. annars skulle de inte komma.

2. dom tjänar tillräckligt mycket pengar för att kunna skicka hem minst lika mycket som dom skulle ha tjänat hemma. annars skulle de inte få åka.

3. dom tjänar tillräckligt mycket här för att kunna överleva här.

4. dom tjänar lite extra pengar som dom själva får ta del av.


Hur mycket det är är lite svårt att sia om. Snittlönen i rövmänien är typ 3500 eller nått sånt. romer ligger nog under det.

Gober
2014-07-12, 07:14
Det blir inga källor. Eftersom det inte finns några källor.

Däremot kan vi ju använda huvudet och tänka själva. Jag gör några antagande baserade på luft och sunt förnuft.

1. dom tjänar mer än dom gör hemma. annars skulle de inte komma.

2. dom tjänar tillräckligt mycket pengar för att kunna skicka hem minst lika mycket som dom skulle ha tjänat hemma. annars skulle de inte få åka.

3. dom tjänar tillräckligt mycket här för att kunna överleva här.

4. dom tjänar lite extra pengar som dom själva får ta del av.


Hur mycket det är är lite svårt att sia om. Snittlönen i rövmänien är typ 3500 eller nått sånt. romer ligger nog under det.

Jaha vi spekulerar med hjälp av "sunt förnuft" ja då behövs inga källor..

Givetvis tjänar de mer än att sitta på gatan i Rumänien eller på att driva runt i de ghetton eller byar på landsbygden där de kommer ifrån. Det betyder ju inte att de gör stora pengar som en del påstår.

bubbaklubba
2014-07-12, 07:18
Jag glömde en till punkt.

5. Dom måste dra in tillräckligt mycket pengar för att finansiera resan hit.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 09:01
Många utav de kommer från spanien där folk nu slutat ge pengar. Nu kommer de givetvis börja tjäna mindre på tiggandet här också då folk tröttnar och de är så många fler.

Som rumäniens ambassadör skrev så hjälper man inte integrationen genom att ge de pengar. Jag tror visserligen inte på att kriminalisera tiggandet men att försöka få folk förstå att de inte hjälper de genom att ge.

Gober
2014-07-12, 09:31
Många utav de kommer från spanien där folk nu slutat ge pengar. Nu kommer de givetvis börja tjäna mindre på tiggandet här också då folk tröttnar och de är så många fler.

Som rumäniens ambassadör skrev så hjälper man inte integrationen genom att ge de pengar. Jag tror visserligen inte på att kriminalisera tiggandet men att försöka få folk förstå att de inte hjälper de genom att ge.

Har jag några slantar över i fickan så ger jag (dock inte till de som fejkar handikapp). Ger till de jag vet bor i tält i närheten av mitt gym. De köper mat för pengarna och därmed har jag hjälpt dem för stunden. Några slantar gör ingen skada på min ekonomi och i övrigt har jag aldrig känt att tiggare som sitter tyst med en mugg i handen stör mig eller ger mig något obehag. Men visst, vore ju toppen om de slapp komma hit och sova i ett smutsigt tält och tigga ihop till sitt levebröd.

Med det sagt så kan jag absolut förstå att folk irriterar sig på de tiggare som kör med fula tricks och fejkar handikapp, det vill jag inte stödja.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 09:34
Vill du ge mig pengarna? Jag lovar att köpa mat för de.

bubbaklubba
2014-07-12, 10:17
de roligaste är ju dom som går omkring med en nedsänkt krycka, med exakt samma gångstil.

En gång såg jag tre stycken på sveavägen.

Man undrar ju om dom har gått samma kurs, eller om dom har blivit utsatt för samma sadist.

4623
2014-07-12, 10:27
Har jag några slantar över i fickan så ger jag (dock inte till de som fejkar handikapp). Ger till de jag vet bor i tält i närheten av mitt gym. De köper mat för pengarna och därmed har jag hjälpt dem för stunden. Några slantar gör ingen skada på min ekonomi och i övrigt har jag aldrig känt att tiggare som sitter tyst med en mugg i handen stör mig eller ger mig något obehag. Men visst, vore ju toppen om de slapp komma hit och sova i ett smutsigt tält och tigga ihop till sitt levebröd.

Med det sagt så kan jag absolut förstå att folk irriterar sig på de tiggare som kör med fula tricks och fejkar handikapp, det vill jag inte stödja.

Ge dem mat istället?

bubbaklubba
2014-07-12, 10:46
Varför skall man ge hemlösa mat för? Det har jag aldrig fattat. Hade jag varit hemlös hade jag hellre tagit pengar.

Dessutom är det ju tveksamt om dom faktiskt går hungriga.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 10:47
Jag har flertalet gånger sett tiggarna snatta vid ICA nära Sergels torg. De brukar inte snatta "mat" utan muffins och brownies :)

Gober
2014-07-12, 10:47
Vill du ge mig pengarna? Jag lovar att köpa mat för de.
Om jag ser dig sitta på gatan och tigga ihop till mat osv så lovar jag att ge dig pengar trots att du förmodligen inte gjort samma för mig ;)


Ge dem mat istället?
Det är en bra grej och många som gör. De jag ger pengar känner jag igen och de handlar mat i samma butik som mig och äter ofta sin mat där, så det är väl egentligen oviktigt om jag köper mat eller om de själva gör det? Eller ska jag vara orolig att de köper kokain och en guldrolex istället?

WHITEFOLKS
2014-07-12, 10:50
Om jag ser dig sitta på gatan och tigga ihop till mat osv så lovar jag att ge dig pengar trots att du förmodligen inte gjort samma för mig ;)



Det är en bra grej och många som gör. De jag ger pengar känner jag igen och de handlar mat i samma butik som mig och äter ofta sin mat där, så det är väl egentligen oviktigt om jag köper mat eller om de själva gör det? Eller ska jag vara orolig att de köper kokain och en guldrolex istället?
Varför måste jag sätta mig på gatan? Jag är f ö ytterst generös och givmild.

4623
2014-07-12, 10:51
Varför skall man ge hemlösa mat för? Det har jag aldrig fattat. Hade jag varit hemlös hade jag hellre tagit pengar.

Dessutom är det ju tveksamt om dom faktiskt går hungriga.

För att förhindra att en eventuell organisation bakom tar pengarna?

cero
2014-07-12, 10:52
Ge dem mat istället?

Och om de behöver pengar till annat än mat?

bubbaklubba
2014-07-12, 10:53
ok då fattar jag.

Gober
2014-07-12, 10:54
Varför måste jag sätta mig på gatan? Jag är f ö ytterst generös och givmild.

Gör dig inte dum. Vad är din poäng? Att alla tiggare ljuger och inte behöver pengarna?

WHITEFOLKS
2014-07-12, 10:55
Gör dig inte dum. Vad är din poäng? Att alla tiggare ljuger och inte behöver pengarna?
Nej det har jag inte sagt. Jag förstår bara inte varför jag måste sätta mig på gatan.

4623
2014-07-12, 10:55
Och om de behöver pengar till annat än mat?

Till vad? Drivmedel?

cero
2014-07-12, 10:57
Till vad? Drivmedel?

Du tror man klarar sig bra på mat och absolut inget annat..?

4623
2014-07-12, 11:00
Du tror man klarar sig bra på mat och absolut inget annat..?

Ja det vet jag.

F Ultra
2014-07-12, 11:11
Jag glömde en till punkt.

5. Dom måste dra in tillräckligt mycket pengar för att finansiera resan hit.

Titta t.ex på bärplockarna som luras hit och sedan efter genomfört arbete fortfarande sitter med skulder för resan hit, och nästa år kommer det fler bärplockare. Ergo så ger inte en sådan kostnad ett bevis för vad man faktiskt kan tjäna på en sådan resa.

Sen vet jag inte vad en organiserad bussresa med halvtskrotad buss och förare som inte måste följa regelverk (t.ex sova efter x antal timmar bakom ratten) ger för kostnad att åka från tex Rumänien till Sverige. Tror ju knappast de åker SAS klass 1 direkt.

cero
2014-07-12, 11:12
Till vad? Drivmedel?

Transport
Skicka pengar till familj i hemlandet
Kläder
Hygienartiklar (ja, det kan vara trevligt även om man är hemlös)
Medicin om det skulle behövas
Livsmedel som de inte får av folk
Vätska
osv

Du kan väl omöjligen tro att det här bara är några djur man kan slänga en köttbit till lite då och då?

WHITEFOLKS
2014-07-12, 11:14
De plankar på tbanan så transport betalar de inte för :)

cero
2014-07-12, 11:15
De plankar på tbanan så transport betalar de inte för :)

Det finns även hemlösa som vill göra rätt för sig. Att man tigger betyder inte att man vill sno och skapa elände. Poängen kvarstår fortfarande: de har fler behov än bara föda. Duh.

4623
2014-07-12, 11:15
Det är inte livsnödvändiga saker du listar.

cero
2014-07-12, 11:17
Det är inte livsnödvändiga saker du listar.

Och om de behöver pengar till annat än mat?

Tror nog du räkna ut vad jag menar när jag skriver _behöver_

Jag vill iaf inte se tiggare som inte ens har råd med lite tjockare kläder under vintern t ex.

jenni
2014-07-12, 11:18
Tycker vi gott och väl kan ta efter Danmark

cero
2014-07-12, 11:19
Tycker vi gott och väl kan ta efter Danmark

Ska vi skicka vidare dem till nästa land?

PureWhey
2014-07-12, 11:20
Obegripligt att folk kan med att försvara ett organiserat tiggeri.

bubbaklubba
2014-07-12, 11:22
Eller varför inte flyga hit vartenda stackare som inte uppnår svensk levnadsstandard.

Sverige är ett rikt land.

jenni
2014-07-12, 11:27
Ska vi skicka vidare dem till nästa land?

Men varför ska vi ta emot dem? Vi kan ju inte ta hand om dem! Vi behöver styra upp situationen för våra pensionärer, sjuka och barn som lever i ganska låg standard jämfört med vad vi säger att våra medborgare gör!
De får ta hands om i sitt land, de är inte krigsdrabbade och utsatta för naturkatastrof, de vill bara inte jobba på jobben som finns! Hellre sitta och gapa utanför ica, och uppföra sig kan de inte heller, väldigt svårt att känna någon empati när de uppför sig så vidrigt

PureWhey
2014-07-12, 11:37
men varför ska vi ta emot dem? Vi kan ju inte ta hand om dem! Vi behöver styra upp situationen för våra pensionärer, sjuka och barn som lever i ganska låg standard jämfört med vad vi säger att våra medborgare gör!
De får ta hands om i sitt land, de är inte krigsdrabbade och utsatta för naturkatastrof, de vill bara inte jobba på jobben som finns! Hellre sitta och gapa utanför ica, och uppföra sig kan de inte heller, väldigt svårt att känna någon empati när de uppför sig så vidrigt

+++++++1

Gober
2014-07-12, 11:46
Men varför ska vi ta emot dem? Vi kan ju inte ta hand om dem! Vi behöver styra upp situationen för våra pensionärer, sjuka och barn som lever i ganska låg standard jämfört med vad vi säger att våra medborgare gör!
De får ta hands om i sitt land, de är inte krigsdrabbade och utsatta för naturkatastrof, de vill bara inte jobba på jobben som finns! Hellre sitta och gapa utanför ica, och uppföra sig kan de inte heller, väldigt svårt att känna någon empati när de uppför sig så vidrigt

Oj vilken okunskap, vilka jobb finns det för Romer i Rumänien? Du har noll koll. Och du behöver inte ge några pengar till tiggare, du kan ge dina kontanter till svenska pensionärer, sjuka och barn.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 11:49
Det finns jobb men nu är det mer lönsamt och säkrare inkomst än att sätta barn genom skola.

jenni
2014-07-12, 11:52
Oj vilken okunskap, vilka jobb finns det för Romer i Rumänien? Du har noll koll. Och du behöver inte ge några pengar till tiggare, du kan ge dina kontanter till svenska pensionärer, sjuka och barn.
Ja just det, noll koll.....*facepalm*

Det finns jobb men nu är det mer lönsamt och säkrare inkomst än att sätta barn genom skola.

This

PureWhey
2014-07-12, 12:05
Oj vilken okunskap, vilka jobb finns det för Romer i Rumänien? Du har noll koll. Och du behöver inte ge några pengar till tiggare, du kan ge dina kontanter till svenska pensionärer, sjuka och barn.

Hon ger antagligen redan pengar till dessa, i form av skatt som sedan går till att ta hand om tiggare och ge dom biljetter hem osv. Tråkigt.

jenni
2014-07-12, 12:08
Hon ger antagligen redan pengar till dessa, i form av skatt som sedan går till att ta hand om tiggare och ge dom biljetter hem osv. Tråkigt.

Exakt, de får biljett hem för att besöka sin familj ett tag sedan kommer de tillbaka för nästa vända.....
Mina pengar ska hellre gå till bättre förutsättningar för skolbarn och att pensionärer inte ska behöva ligga i sängen större delen av dagen utan att få gå upp eller ens umgås med andra, de har byggt upp landet och nu återgäldas de med att invänta döden ensamma ????

Gober
2014-07-12, 12:14
Snälla berätta vilka jobb ni är så säkra på att det finns för romerna? Berätta gärna lite mer om romers situation i Rumänien? Finns bla information via Amnesty om man är intresserad. Eller så kan man ju lämna Svedala och se med egna ögon.

Märks att många får sin information från lunchrummet på jobb eller hemma framför datorn på "sverigevänliga" sidor.
Säger inte att det är Sveriges ansvar att försörja tiggare, däremot har jag svårt att förstå hur man kan ha problem med att en del vill skänka pengar ur egen ficka? Också svårt att förstå hur man inte kan ha någon som helst förståelse för människor som tigger.

jenni
2014-07-12, 12:26
Snälla berätta vilka jobb ni är så säkra på att det finns för romerna? Berätta gärna lite mer om romers situation i Rumänien? Finns bla information via Amnesty om man är intresserad. Eller så kan man ju lämna Svedala och se med egna ögon.

Märks att många får sin information från lunchrummet på jobb eller hemma framför datorn på "sverigevänliga" sidor.
Säger inte att det är Sveriges ansvar att försörja tiggare, däremot har jag svårt att förstå hur man kan ha problem med att en del vill skänka pengar ur egen ficka? Också svårt att förstå hur man inte kan ha någon som helst förståelse för människor som tigger.

För att de inte kan bete sig, de kräver nästan att man ger pengar.
Ett återkommande senario är att de sitter och ylar att de är hungriga, någon snäll själ köper en hamburgare till dem när de sitter utan för McDonalds eller smörgås osv, då blir tiggarna förbannade och skriker money money!!
Wtf? Var det inte du som höll på dö av svält och ville ha några kronor till bröd för 1 min sedan?
Stackars äldre damer som man sett råka ut för denna reaktion efter att de förökat bistå med mat, samma ska med hjälporganisationer, när de försöker hjälpa med mat/kläder så vill de helst ha pengar.....

cero
2014-07-12, 12:30
De som du stött på = alla

.....

WHITEFOLKS
2014-07-12, 12:32
Snälla berätta vilka jobb ni är så säkra på att det finns för romerna? Berätta gärna lite mer om romers situation i Rumänien? Finns bla information via Amnesty om man är intresserad. Eller så kan man ju lämna Svedala och se med egna ögon.

Märks att många får sin information från lunchrummet på jobb eller hemma framför datorn på "sverigevänliga" sidor.
Säger inte att det är Sveriges ansvar att försörja tiggare, däremot har jag svårt att förstå hur man kan ha problem med att en del vill skänka pengar ur egen ficka? Också svårt att förstå hur man inte kan ha någon som helst förståelse för människor som tigger.
Romernas situation är problematisk men det är mycket hönan eller ägget. De vill inte investera i ett standardliv för det är osäkert.

jenni
2014-07-12, 12:34
De som du stött på = alla

.....

Vet ej vem du citerade men om....
Så skrev jag ett återkommande senario, inte ett permanent ...

Gober
2014-07-12, 12:37
Jenni, trist om del beter sig så. Men långt från alla, jag har aldrig sett det och jag ser tiggare varje dag. Däremot har jag sett många bli väldigt glada över mat.

Det finns dock ett litet gäng som härjar i Malmö och fejkar handikapp. Men många är familjer och grupper som sitter tyst och tacksamt tar emot de som man ger dem. Du dömer ut alla som lata gapiga och oförskämda bedragare.

Gober
2014-07-12, 12:39
Romernas situation är problematisk men det är mycket hönan eller ägget. De vill inte investera i ett standardliv för det är osäkert.

Finns inget standarliv? extremt svårt att ta sig ur situationen som förtryckta människor som levt utanför samhället i generation efter generation.

Edit, pratar nu om situationen i Rumänien inte för romer bosatta i Sverige.

cero
2014-07-12, 12:42
Vet ej vem du citerade men om....
Så skrev jag ett återkommande senario, inte ett permanent ...

Ja, finns dock ingen anledning att klumpa ihop dem till en homogen grupp bara för att de är hemlösa och ofta har samma etnicitet. Lite så du uttrycker dig, bara en tanke.

De vill inte investera i ett standardliv för det är osäkert.

Va.....?

WHITEFOLKS
2014-07-12, 12:49
Finns inget standarliv? extremt svårt att ta sig ur situationen som förtryckta människor som levt utanför samhället i generation efter generation.

Edit, pratar nu om situationen i Rumänien inte för romer bosatta i Sverige.
Det gör även jag. Innan revolutionen hade de inte de här problemen som de har nu. De har nu gått tillbaka till sin tidigare kultur.

De är ofta outbildade och kan därför oftast få enkla skitjobb. Då är det de gör nu lättare och mer lönsamt än att slita på fälten. Barnen uppmuntras inte heller att utbilda sig eftersom det kostar pengar vs pengar de drar in på hustle.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 12:50
Ja, finns dock ingen anledning att klumpa ihop dem till en homogen grupp bara för att de är hemlösa och ofta har samma etnicitet. Lite så du uttrycker dig, bara en tanke.



Va.....?
Avkastningen på att "rätta sig i ledet" är osäker.

cero
2014-07-12, 12:59
Avkastningen på att "rätta sig i ledet" är osäker.

Men att resa tvärs över Europa i en fallfärdig buss och sova på gator i Sverige med brist på mat och vatten är ett säkert karriärsval?

WHITEFOLKS
2014-07-12, 13:03
Men att resa tvärs över Europa i en fallfärdig buss och sova på gator i Sverige med brist på mat och vatten är ett säkert karriärsval?
De kom inte direkt alla på en gång :)

lördagsgrogg
2014-07-12, 13:23
Nej, jag var bara på reseande fot och hade sovit dåligt, så jag gick och la mig under ett träd.

Jag har förresten sovit ute i köpenhamn också. På stationen blev vi ivägkörda, men på en gräsplätt nåt kvarter bort gick det bra. En dansk byggarbetare väckte oss sen på morgonen.

Man fascineras lite över att just det här med sömn är så provocerande. Sitta hela natten på en bänk - ok. Sova på samma bänk - ring polisen.

Jag håller med dig Loke. Tycker alla som inte gör det verkar som tråkiga människor som inte någonsin kan slappna av lite. Är jag trött så går jag och lägger mig - vart bekommer mig sällan.

Och säkerhet... pfft är inte detta ett forum för tränande människor? Jag bedömer mina risker innan jag somnar, skulle kanske inte lägga mig i Central Park klockan 4 men annars så bryr jag mig inte. Dom som är ute efter något går på dom svagaste bytena, jag räknar mig inte som ett sådant.

cero
2014-07-12, 14:41
Man fascineras lite över att just det här med sömn är så provocerande. Sitta hela natten på en bänk - ok. Sova på samma bänk - ring polisen.

Du förstår väl att det inte är sömnen i sig som är det folk blir upprörda över? Sovandet markerar att man är bosatt där. Speciellt om man inte ser hel och ren ut.

Yes
2014-07-12, 15:00
Transport
Skicka pengar till familj i hemlandet
Kläder
Hygienartiklar (ja, det kan vara trevligt även om man är hemlös)
Medicin om det skulle behövas
Livsmedel som de inte får av folk
Vätska
osv

Du kan väl omöjligen tro att det här bara är några djur man kan slänga en köttbit till lite då och då?
Det är knappast så att pengarna går till kläder, medicin, hygienartiklar m.m.

Moderatorerna har dock en tendens att tönta sig genom att ta bort dessa trådar när verkligheten beskrivs, så det är väl knappast lönt att påpeka...

Yes
2014-07-12, 15:04
Jag förstår inte alls federley. Det är väl bättre dom kommer hit där det finns möjligheter och resurser. Sverige är ett rikt land. Om inte vi kan hjälpa europas allra fattigaste, vem kan då göra det.

Vi måste föregå med gott exempel.
Sverige är inte ett rikt land och det kommer definitivt bli fattigt om man ska ta emot 1,5 miljoner romer: "Buuhuuu, vi måste hjälpa dem!" är liksom inte en hållbar lösning.

supercharge
2014-07-12, 15:26
Finns inget standarliv? extremt svårt att ta sig ur situationen som förtryckta människor som levt utanför samhället i generation efter generation.

Edit, pratar nu om situationen i Rumänien inte för romer bosatta i Sverige.

Du säger att de är förtryckta, men hur förtrycka är romer i Finland till exempel? Inte mer än någon annan grupp, och det är det som är problemet. Är man exotisk, behöver man aldrig någonsin ta något som helst ansvar själv.

Sanningen är att romer har funnits i världens mest moderna länder i hundratals år utan att anpassa sig och integreras - som t.ex. judar har gjort. Just parallellen mellan romer och judar är rätt intressant, båda har varit utsatta för mycket skit genom historien men en grupp är idag framgångsrik och integrerad, och den andra inte.

I slutändan handlar det om att det att det finns enorma kulturella problem med romer - som man pratar väldigt lite om. Utomlands har t.ex. BBC gjort flera dokumentärer om hur det egentligen ser ut och fungerar i dessa läger. Barnäktenskap är inte ovanligt, slavhandel, enorm kriminalitet och i synnerhet barnkriminalitet där små barn uppfostras och uppmuntras till att kriminella handlingar. På vilket sätt är detta okej? Men man låter det bara pågå. När BBC filmade i Spanien visar man hur småbarn omhändertas av polis, körs till socialtjänst och när det visar sig att det är romer så släpper man ut dem igen - och gör man inte det kommer väl pressen och gapar om hur hemskt myndigheterna beter sig.

Jag tycker ärligt talat att det är oroväckande att västerländsk lagstiftning i allt högre utsträckning bara verkar gälla majoritetsbefolkningen. Barn med ursprung i arabvärlden som könsstympas, romska barn som tvingas stjäla, eller arrangerade äktenskap bryr man sig nästan inte alls om.Då får det minsann pågå för så ska det tydligen vara. Ena dagen säger man att de är svenskar, andra dagen ska man leva precis som i hemlandet.

TranceII
2014-07-12, 17:26
Det är knappast så att pengarna går till kläder, medicin, hygienartiklar m.m.


Varför går inte pengarna till det?

WHITEFOLKS
2014-07-12, 17:54
Jag behöver pengar, tack så mycket krona please.

Yes
2014-07-12, 18:38
Varför går inte pengarna till det?
För att de kommer över dessa på annat sätt. Just kläder och hygien är inte heller särskilt hög prio.

jenni
2014-07-12, 19:11
Sverige är inte ett rikt land och det kommer definitivt bli fattigt om man ska ta emot 1,5 miljoner romer: "Buuhuuu, vi måste hjälpa dem!" är liksom inte en hållbar lösning.

Ja, jag förstår inte varför vi inte kan börja med att hjälpa landets medborgare till att börja med:(

PureWhey
2014-07-12, 19:31
Ja, jag förstår inte varför vi inte kan börja med att hjälpa landets medborgare till att börja med:(

För att ytterst få förstår grunderna i ekonomi och att man bör prioritera sina egna medborgare.

TranceII
2014-07-12, 19:39
För att de kommer över dessa på annat sätt. Just kläder och hygien är inte heller särskilt hög prio.

Något måste de ha på kroppen. För att vara nyliberal så är du inte heller vidare liberal. Det är väl ett bra steg på vägen att sänka välfärdsstaten?

eller är det jobbigt att vara nyliberal om inte alla är rika?

Ja, jag förstår inte varför vi inte kan börja med att hjälpa landets medborgare till att börja med:(

Vi hjälper landets medborgare. Får du något intryck att vi väljer mellan de, faktiskt relativt få, romer som kommer hit och tigger och våra åldringar? Hade våra åldringar det jättebra för 10 år sedan när vi knappt hade några romska tiggare?

För att ytterst få förstår grunderna i ekonomi och att man bör prioritera sina egna medborgare.

Vilka grunder i ekonomi pratar du om? Hur påverkar de romer som kommer hit och tigger vårat BNP (eller vilket mått du nu vill välja)?

Beskriv gärna noga då jag nog inte förstått grunderna i ekonomi och det är trevligt att det finns välutbildade personer här.

bubbaklubba
2014-07-12, 19:46
Trance. Du fattar väl att det är ohållbart att ha dom här som ett tiggande och tjuvande trasproletariat som lever efter helt andra spelregler än oss andra?

Tillslut kommer dom knappas in i systemet och börja kosta oss skattebetalare pengar.

TranceII
2014-07-12, 19:58
Trance. Du fattar väl att det är ohållbart att ha dom här som ett tiggande och tjuvande trasproletariat som lever efter helt andra spelregler än oss andra?

Tillslut kommer dom knappas in i systemet och börja kosta oss skattebetalare pengar.

Ohållbart på vilket sätt?

bubbaklubba
2014-07-12, 20:00
Vad tror du händer när vi har massa läger med barn i?

Vad tror du myndigheterna kommer göra då?

Det är bara en tidsfråga innan dom här förs in i systemet och börjar kosta pengar.

PureWhey
2014-07-12, 20:02
Vilka grunder i ekonomi pratar du om? Hur påverkar de romer som kommer hit och tigger vårat BNP (eller vilket mått du nu vill välja)?

Beskriv gärna noga då jag nog inte förstått grunderna i ekonomi och det är trevligt att det finns välutbildade personer här.

Att resurser som man skulle kunna lägga på annat (t.ex. skola och äldrevård/omsorg) läggs på tiggare har redan nämnts x gånger i tråden. Ta hand om våra egna medborgare först och främst.
Pengar växer inte som träd, som många verkar tro. För att lägga resurser på x måste resurser tas ifrån y alt. låna mer.

Yes
2014-07-12, 20:05
Något måste de ha på kroppen. För att vara nyliberal så är du inte heller vidare liberal. Det är väl ett bra steg på vägen att sänka välfärdsstaten?

eller är det jobbigt att vara nyliberal om inte alla är rika?

Jag menar inte heller att de går omkring nakna.

Fattig får man vara men jag är inte för användandet av allmänna medel för att hjälpa dem, och inte heller är jag för att villkorslöst släppa in människor i landet - särskilt inte när det följs av skadegörelse.

TranceII
2014-07-12, 20:06
Vad tror du händer när vi har massa läger med barn i?

Vad tror du myndigheterna kommer göra då?

Det är bara en tidsfråga innan dom här förs in i systemet och börjar kosta pengar.

Det kan vara värt att få till något form av sammarbete med Rumänien och se till att de barnen får gå i skolan där. Om det är lagligt att ta ur barnen ur skolan så kan jag se det som rimligt att svenska staten går in med lite resurser för att se till att de barnen kanske kan klara sig lite bättre i framtiden än deras föräldrar.

Att resurser som man skulle kunna lägga på annat (t.ex. skola och äldrevård/omsorg) läggs på tiggare har redan nämnts x gånger i tråden. Ta hand om våra egna medborgare först och främst.

Hur mycket pengar läggs på tiggare från statens sida?

Hövdingen
2014-07-12, 20:06
Vi hjälper landets medborgare. Får du något intryck att vi väljer mellan de, faktiskt relativt få, romer som kommer hit och tigger och våra åldringar? Hade våra åldringar det jättebra för 10 år sedan när vi knappt hade några romska tiggare?
Vänsterpartiet tycker att de ska få bostad och bidrag t.ex.. Ska vi ge bidrag/bostad till alla som kommer hit kommer det definitivt gå ut över gamlingarna.


Vilka grunder i ekonomi pratar du om? Hur påverkar de romer som kommer hit och tigger vårat BNP (eller vilket mått du nu vill välja)?

De skickar väl hem pengarna de tiggt ihop? I sådana fall spenderas pengarna i Rumänien/Bulgarien istället för i Sverige. Fast det rör väl sig bara om någon enstaka promille så det har vi råd med. Fast det finns kanske andra kostnader, städa upp lägren t.ex..?

PureWhey
2014-07-12, 20:07
Hur mycket pengar och andra resurser som spenderas varje år vet nog ingen. För mycket.

TranceII
2014-07-12, 20:08
Jag menar inte heller att de går omkring nakna.

Fattig får man vara men jag är inte för användandet av allmänna medel för att hjälpa dem, och inte heller är jag för att villkorslöst släppa in människor i landet - särskilt inte när det följs av skadegörelse.

Varför skulle det vara skillnad på svenskar och andra när det gäller användandet av allmänna medel? Vi har en fri rörlighet som tillåter att de är här i 3 månader. Inte vidare nyliberalt att vilja begränsa det.

Gober
2014-07-12, 20:10
Hur mycket pengar och andra resurser som spenderas varje år vet nog ingen. För mycket.

Men om du nu beskriver hur vi som inte förstår de ekonomiska grunderna och att tiggarna kostar oss pengar så bör du som är insatt komma med några siffror eller belägg för att vad du skriver?

Det enda jag känner till är tex någon enstaka biljett man betalat, många bekostar sin hemresa själv som ofta är en väldigt lång bussresa och den är inte särskilt dyr.

Du vet inte men du vet att det är för mycket?

PureWhey
2014-07-12, 20:11
Varför skulle det vara skillnad på svenskar och andra när det gäller användandet av allmänna medel? Vi har en fri rörlighet som tillåter att de är här i 3 månader. Inte vidare nyliberalt att vilja begränsa det.

För att det är vi, i Sverige, som betalar de skattepengar som används.

Men om du nu beskriver hur vi som inte förstår de ekonomiska grunderna och att tiggarna kostar oss pengar så bör du som är insatt komma med några siffror eller belägg för att vad du skriver?

Det enda jag känner till är tex någon enstaka biljett man betalat, många bekostar sin hemresa själv som ofta är en väldigt lång bussresa och den är inte särskilt dyr.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5902669

Ett exempel.

TranceII
2014-07-12, 20:12
Vänsterpartiet tycker att de ska få bostad och bidrag t.ex.. Ska vi ge bidrag/bostad till alla som kommer hit kommer det definitivt gå ut över gamlingarna.

De skickar väl hem pengarna de tiggt ihop? I sådana fall spenderas pengarna i Rumänien/Bulgarien istället för i Sverige. Fast det rör väl sig bara om någon enstaka promille så det har vi råd med. Fast det finns kanske andra kostnader, städa upp lägren t.ex..?

Det de tigger ihop är väl dessutom något som folk ger frivilligt så jag vet inte varför ni hetsar upp er över det. Om någon lägger några hundra på tiggare istället för att köpa den senaste häftiga PWO:n så är det deras business.

Ja, det kostar säkert en del att städa upp. Men om vi tar det i relation till statsfinanser så är det inte något att tala om.

Hur mycket pengar och andra resurser som spenderas varje år vet nog ingen. För mycket.

Tror du att budgeten för äldrevården/skolan är det minsta påverkad av det som tiggarna kostar? Seriöst?

Yes
2014-07-12, 20:12
Varför skulle det vara skillnad på svenskar och andra när det gäller användandet av allmänna medel? Vi har en fri rörlighet som tillåter att de är här i 3 månader. Inte vidare nyliberalt att vilja begränsa det.
Jag har förvisso aldrig försvarat systemet öht, men medlen kommer från första början från de som betalar skatt i Sverige. Det är måhända inte nyliberalt. Jag är okej med det.

TranceII
2014-07-12, 20:14
Jag har förvisso aldrig försvarat systemet öht, men medlen kommer från första början från de som betalar skatt i Sverige. Det är måhända inte nyliberalt. Jag är okej med det.

Men hur mycket pengar är det vi pratar om? Det lär knappast påverka våra finanser alls, eller hur?

Samt det är trots allt människor som har det väldigt svårt som kommer hit.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 20:17
Gober: varför ger du hellre pengar till de än till mig?

Gober
2014-07-12, 20:18
För att det är vi, i Sverige, som betalar de skattepengar som används.



http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5902669

Ett exempel.

Göteborg skjuter in en halv miljon, småpotatis. Sen om det är någon vettig lösning kan ju diskuteras då det inte löser framtida problem. Men som tillfällig lösning för barnfamiljer utan tak över huvudet så är det som sagt småpotatis.

Gober
2014-07-12, 20:20
Gober: varför ger du hellre pengar till de än till mig?

Har du tak över huvudet? Har du mat? Det antar jag du har eftersom du kan sitta vid en dator en stor del av dygnets timmar. Däremot har du kanske andra problem du behöver hjälp med? Men i så fall finns det ju hjälp att få om du är svensk medborgare.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 20:20
Har du tak över huvudet? Har du mat? Det antar jag du har eftersom du kan sitta vid en dator en stor del av dygnets timmar. Däremot har du kanske andra problem du behöver hjälp med? Men i så fall finns det ju hjälp att få om du är svensk medborgare.

Jag har en mobiltelefon med internet.

TranceII
2014-07-12, 20:22
Gober: varför ger du hellre pengar till de än till mig?

Sitter du ute och tigger hela dagen?

Gober
2014-07-12, 20:22
Jag har en mobiltelefon med internet.

Besvarar ju inte mina frågor till dig.

bubbaklubba
2014-07-12, 20:22
Jag har en mobiltelefon med internet.

det har tiggarna också.

Yes
2014-07-12, 20:23
Hur mycket pengar läggs på tiggare från statens sida?
Jag vet inte vad det kostar totalt men har en god uppfattning om vad varje läger kostar att riva.

Bilar ska bärgas och ofta stå på uppställningsplats i 3 månader. Likaså allt bohag som inte är osanitärt. Skjul ska rivas och sen ska det städas upp och snyggas till.

Kanske 50-200 000Kr per läger, beroende på hur stort det är.

Hela processen kostar också en hel del arbetskraft. Någon ska sammanställa en ansökan om särskild handräckning som prövas av jurist. Minst ett par tjänstemän ska organisera det hela, dokumentera allt och rapportera. Det är 2-3 dagars arbete. Med tanke på hur många ärenden det är blir det mycket arbete. Det kostar också pengar. Helst ska även soc vara inkopplade.

Utöver det är det vanligt att kommuner erbjuder flygbiljetter hem samt lite annat smått och gott.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 20:23
Sitter du ute och tigger hela dagen?

Vad har det för betydelse?

WHITEFOLKS
2014-07-12, 20:24
Har du tak över huvudet? Har du mat? Det antar jag du har eftersom du kan sitta vid en dator en stor del av dygnets timmar. Däremot har du kanske andra problem du behöver hjälp med? Men i så fall finns det ju hjälp att få om du är svensk medborgare.

Jag får skaffa mat och tak på de sätt jag kan, precis som de.

Gober
2014-07-12, 20:26
det har tiggarna också.

Många har en mobil (egen eller som de delar på) någon billig mobil att hålla kontakt med varandra och kanske någon där hemma? Många har fått en mobil av någon här i Sverige vilket jag sett själv. Är det ett problem?

TranceII
2014-07-12, 20:26
Vad har det för betydelse?

Jag menar hur skall man ha möjlighet att ge dig pengar om du inte aktivt tigger för dem? Sedan, nu vet jag inte om du är svensk medborgare, men är du det så har du tillgång till ett skyddsnät som de inte har.

Hur får du ihop pengar nu?

Gober
2014-07-12, 20:27
Jag får skaffa mat och tak på de sätt jag kan, precis som de.

Du är ju duktig på att undvika att svara ordentligt iaf. Undrar som ovan hur du får ihop pengar till mat osv?

WHITEFOLKS
2014-07-12, 20:32
Du är ju duktig på att undvika att svara ordentligt iaf. Undrar som ovan hur du får ihop pengar till mat osv?

jag får inte ihop pengar utan får förlita mig på vad jag blir bjuden på.

TranceII
2014-07-12, 20:35
Varför undviker du att svara på frågorna WHITEFOLKS?

Gober
2014-07-12, 20:36
jag får inte ihop pengar utan får förlita mig på vad jag blir bjuden på.

Eftersom att du vägrar svara så är det svårt för mig att ge dig ett svar på varför jag hellre ger en tiggare på gatan pengar än dig, eller hur?

WHITEFOLKS
2014-07-12, 20:37
Varför undviker du att svara på frågorna WHITEFOLKS?

Vilka frågor är det jag inte svarar på?

TranceII
2014-07-12, 20:43
Skit samma. Detta är rätt OT.

Gober skulle säkert ge dig pengar om han såg dit tigga på gatan och sov i en sliten husvagn någonstans. Det är väl vad du vill?

bubbaklubba
2014-07-12, 20:45
Det det här handlar om är att vi kommer få en stor romsk underklass, som kanske aldrig riktigt kommer att integreras i samhället. Ett permanent utanförskap. Eller iaf ett som kommer ta minst 100år att reda ut. Om det någonsin kommer att ske.

Danskarna som är lite streetsmart. Och inte totalt sinnesförvirrade och bedövade av ideologi eller naitvt drömmande. Inser problematiken och agerar snabbt.

Detta är inte kompatibelt med moderna välfärdssystem, men de kommer inte avskaffa det heller. Utan de gör välfärdssystemet dysfunktionellt och ineffektivt. De urholkar dem på flera sätt. Dels genom ökat nyttjande vilket leder till högre skatter, men det är inte möjligt så det innebär fler får dela på kakan. Dels så sänker det förtroendet för välfärdssystemen hos medelklassen. Men välfärdssamhället försvinner inte eftersom det nya importerade lågproduktiva trasproliteriatet kommer att rösta på mer välfärd eftersom de inte kan producera i paritet med resten av samhället.

På sikt leder det här till ett sunkigare samhälle. Där alla inom sveriges gränser får det sämre.

Men vad vet jag, källor på det. Och folk har det dåligt överallt. Då måste ju vi också ha det sämst. Allt annat är ju orättvist.

Gober
2014-07-12, 20:45
Absolut, ser jag någon gång Whitefolks sitta och tigga på Stockholms gator så kommer jag ge honom pengar. Eller ett mål mat om det känns bättre. Men som sagt OT och leder ingenstans.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 20:46
Jag sitter inte och tigger hela dagen, jag kan ge ett bankkonto jag har tillgång till att sätta in pengar på, jag sover inte i en husvagn. Jag är medborgare i ett annat europeiskt land.

Tror det var det jag hade missat.

TranceII
2014-07-12, 20:52
Det det här handlar om är att vi kommer få en stor romsk underklass, som kanske aldrig riktigt kommer att integreras i samhället. Ett permanent utanförskap. Eller iaf ett som kommer ta minst 100år att reda ut. Om det någonsin kommer att ske.

Danskarna som är lite streetsmart. Och inte totalt sinnesförvirrade och bedövade av ideologi eller naitvt drömmande. Inser problematiken och agerar snabbt.

Detta är inte kompatibelt med moderna välfärdssystem, men de kommer inte avskaffa det heller. Utan de gör välfärdssystemet dysfunktionellt och ineffektivt. De urholkar dem på flera sätt. Dels genom ökat nyttjande vilket leder till högre skatter, men det är inte möjligt så det innebär fler får dela på kakan. Dels så sänker det förtroendet för välfärdssystemen hos medelklassen. Men välfärdssamhället försvinner inte eftersom det nya importerade lågproduktiva trasproliteriatet kommer att rösta på mer välfärd eftersom de inte kan producera i paritet med resten av samhället.

På sikt leder det här till ett sunkigare samhälle. Där alla inom sveriges gränser får det sämre.

Men vad vet jag, källor på det. Och folk har det dåligt överallt. Då måste ju vi också ha det sämst. Allt annat är ju orättvist.

De får vara här i 3 månader och det är nog ingen här som tycker att de skall få fri tillgång till alla sociala skyddsnät eller att de skall bli medborgare. Eller försöker du göra det till en tråd om invandring?

bubbaklubba
2014-07-12, 20:57
Och vad tror du händer när de tar hit sina barn för att tigga?

media drev--> påtryckningar från vp, mp, fp, c---->någon form av amnesti beslut.

Och sedan är bollen i rullning.

WHITEFOLKS
2014-07-12, 21:00
Sitter du ute och tigger hela dagen?

Jag menar hur skall man ha möjlighet att ge dig pengar om du inte aktivt tigger för dem? Sedan, nu vet jag inte om du är svensk medborgare, men är du det så har du tillgång till ett skyddsnät som de inte har.

Hur får du ihop pengar nu?

Och vad tror du händer när de tar hit sina barn för att tigga?

media drev--> påtryckningar från vp, mp, fp, c---->någon form av amnesti beslut.

Och sedan är bollen i rullning.

Nja de vet att barn inte får tigga i sverige (socialtjänsten omhänder tar de då) så därför tigger inte barn här.

supercharge
2014-07-13, 09:51
De får vara här i 3 månader och det är nog ingen här som tycker att de skall få fri tillgång till alla sociala skyddsnät eller att de skall bli medborgare. Eller försöker du göra det till en tråd om invandring?

Det kan de redan, precis på samma sätt som jag kan åka till Frankrike imorgon och bli medborgare där. Det är bara en tidsfråga innan man inser att det där med lite myndighetsbyråkrati inte är så dumt när det landar i att man kan få socialbidrag.

WHITEFOLKS
2014-07-13, 09:53
Det kan de redan, precis på samma sätt som jag kan åka till Frankrike imorgon och bli medborgare där. Det är bara en tidsfråga innan man inser att det där med lite myndighetsbyråkrati inte är så dumt när det landar i att man kan få socialbidrag.
Du får nog skilja på medborgare och att bo där.

bubbaklubba
2014-07-13, 09:59
Söders parker ska
patrulleras av vakter

Nyheter Nu ska Securitasvakter se till att reglerna följs i Söders parker.
Situationen med nedskräpning och tillfälliga boplatser i parkerna är ohållbar, menar staden. Nu har man bestämt att parkvärdar ska hjälpa till att informera om vilka regler om exempelvis camping och nedskräpning som gäller i parkerna. Parkvärdarna kommer att vara uniformerad Securitas-personal som ska patrullera runt i innerstans parker och på gator mellan klockan 16 och 24 till och med den sista september.
– Staden hoppas att det tydligare ska framgå att det inte är tillåtet att bosätta sig i parker och att vi på så sätt kan minska antalet boplatser, säger socialborgarråd Anna König Jerlmyr (M).
– Stan växer, det är mycket turister, och tillsammans med boplatser leder det till ökad nedskräpning och att alkoholbestämmelser bryts, det blir otrygga och ovärdiga miljöer, säger Ariane Andersson på socialförvaltningen.

Kan göra mer
Personalen från Securitas ska inte ingripa mot de som bryter mot reglerna men däremot informera om vad som gäller och rapportera till socialtjänst och polis.
Varför Securitaspersonal?
– De kan ordningsreglerna och vi har ett befintligt avtal med dem, säger Ariane Andersson.
Har ni funderat kring hur trivseln i parkerna påverkas av att det går runt personal från Securitas där?
– Jag tror att trivseln och tryggheten kommer att öka i parkerna när parkvärdarna finns på plats och informerar om de lagar och regler som finns mot bakgrund av att vi sett stor nedskräpning och illegala boplatser, säger Anna König Jerlmyr.
– Det är mycket en bemötandefråga, att man inte går i konfrontation utan bara informerar, vilket uppdraget är, säger Ariane Andersson.
Parallellt med parkvärdarnas arbete fortsätter socialförvaltningen sin uppsökande verksamhet.
– Vi söker upp socialt utsatta personer i offentliga miljöer, som kan behöva hjälp. Det handlar mycket om att motivera till förändring och länka till de samhällsinsatser som finns, säger Ariane Andersson.
Stefan Nilsson (MP) ledamot i socialnämnden, tycker att staden borde göra mer.
– Så länge man bara informerar ser vi inget problem med parkvärdarna, men det finns ett humant människoproblem här också. Utöver frälsningsarmén borde staden ha egna platser att hänvisa till på sommaren, säger ha

http://www.direktpress.se/sodermalmsnytt/Nyheter/Kungsholmens-parker-ska-patrulleras-av-vakter/

Så fort något drabbar de styrande så sätts genast insatserna in. Ut i förorterna med tiggarna.

När danmark tänker på alla medborgares väl är dom hemska inhumana monster enligt svenska politiker. Men det är helt ok att rensa upp i parkerna i deras egna fina områden.

Kom gärna till sverige och grisa ner, men inte på kungsholmen och södermalm. Håll er i högdalen och kista, där är det ok att skita på allmängata.

Dom styrande i det här landet äcklar mig. Vilket jävla pack.

bubbaklubba
2014-07-13, 10:21
Och vad tror du händer när de tar hit sina barn för att tigga?

media drev--> påtryckningar från vp, mp, fp, c---->någon form av amnesti beslut.

Och sedan är bollen i rullning.


Politikerna rensar upp stockholms innerstad. Tiggerna hålls på perfekt avstånd i förorterna för att politikerna och media skall kunna snuttifiera dom och få nya små petprojects.

Jag lovar er att så fort dom har rensat upp innerstan så drar drevet igång.

Tricce
2014-07-13, 11:22
Utanför systemet i Rotebro satt det en tiggare med 2 olika sorters kryckor och en farbror stod och sålde Situation Stockholm.

Jag köpte Situation Sthlm för 50:- hellre än att lägga 1kr åt tiggaren.
*popcorn*

bubbaklubba
2014-07-13, 11:33
Bra där.

Tyvärr så konkurrerar svenska uteliggare med tiggarna om samma pengar. Det har till och med blivit handgemäng på vissa platser. Jag har själv börjat ge extra mycket till svenska uteliggare. För att kompensera.

Raschmus
2014-07-21, 08:58
Jag förstår att man inte vill ta pengar från exempelvis äldrevård och skola för att placera på utomsocknesfolk men ni som är fullkomligt emot tiggeri, känner ni ingen empati eller sympati när ni ser en hungrig människa, utlänning eller inte?

Skit i ekonomin och övrig politik utan bara nyfiken på om ni känner en känsla av medmänsklighet

Gober
2014-07-21, 09:07
Jag förstår att man inte vill ta pengar från exempelvis äldrevård och skola för att placera på utomsocknesfolk men ni som är fullkomligt emot tiggeri, känner ni ingen empati eller sympati när ni ser en hungrig människa, utlänning eller inte?

Skit i ekonomin och övrig politik utan bara nyfiken på om ni känner en känsla av medmänsklighet

Tror det eller ej men det finns individer som helt saknar empati för andra människor (åtminstone utanför sin egen familj/bekantskapskrets), alternativt människor som de inte anser höra hemma här i Sverige.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 09:16
Vilka hungriga människor talar du om? En uteliggare med missbrukarproblem?

Hövdingen
2014-07-21, 09:17
Jag förstår att man inte vill ta pengar från exempelvis äldrevård och skola för att placera på utomsocknesfolk men ni som är fullkomligt emot tiggeri, känner ni ingen empati eller sympati när ni ser en hungrig människa, utlänning eller inte?

Skit i ekonomin och övrig politik utan bara nyfiken på om ni känner en känsla av medmänsklighet

Jo, men vi kanske inte tycker att ge pengar är någon bra lösning. Det är lite som att bota baksmälla med mer sprit d.v.s. ingen långsiktig lösning.

Raschmus
2014-07-21, 09:18
Eftersom jag inte har något faktabaserat att visa dig att där finns hungriga tiggare, så måste du väl ändå hålla med om att det är rätt ovärdigt att sitta i ett hörn, smutsig och lukta kiss med myntskrammel i en plastmugg. Oavsett hungrig eller inte. Känner du någon empati/sympati/medmänsklighet/någonting-mer-än-hat?

timoat
2014-07-21, 09:20
Jag förstår att man inte vill ta pengar från exempelvis äldrevård och skola för att placera på utomsocknesfolk men ni som är fullkomligt emot tiggeri, känner ni ingen empati eller sympati när ni ser en hungrig människa, utlänning eller inte?

Skit i ekonomin och övrig politik utan bara nyfiken på om ni känner en känsla av medmänsklighet

Det är det som är det hemska, man blir avtrubbad när man stöter på 14 st exakt likadana på en 20 min promenad till tunnelbanan. Dessutom äter de bättre än vad jag gör. Nu pratar jag om romer som specifikt kommer hit för att tigga. Det är ett val de gjort. Jag hatar inte, men jag börjar bli likgiltig, just för att de är så många.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 09:24
För de romer som är här så är det ett karriärsval i princip.

Gober
2014-07-21, 09:25
Det är det som är det hemska, man blir avtrubbad när man stöter på 14 st exakt likadana på en 20 min promenad till tunnelbanan. Dessutom äter de bättre än vad jag gör. Nu pratar jag om romer som specifikt kommer hit för att tigga. Det är ett val de gjort. Jag hatar inte, men jag börjar bli likgiltig, just för att de är så många.

Om du äter sämre än tiggarna kanske du borde fundera på att byta karriär, tex tiggare? :)

anvihl
2014-07-21, 09:26
Om du äter sämre än tiggarna kanske du borde fundera på att byta karriär, tex tiggare? :)

Haha :d

WHITEFOLKS
2014-07-21, 09:32
Fast då får han lära sig tricks of the trade först, som svensk sätta sig i hela, rena kläder och tigga är inte bra för business.

timoat
2014-07-21, 09:45
Om du äter sämre än tiggarna kanske du borde fundera på att byta karriär, tex tiggare? :)

Haha, jag har funderat på det, men konkurrensen är så jävla hård!

Gober
2014-07-21, 10:10
Haha, jag har funderat på det, men konkurrensen är så jävla hård!

Du är väl konstnär, därmed borde du om någon veta hur man tigger på hög nivå. Ansöka om stipendier och tigga är ju faktiskt samma sak ;-)

timoat
2014-07-21, 10:14
Du är väl konstnär, därmed borde du om någon veta hur man tigger på hög nivå. Ansöka om stipendier och tigga är ju faktiskt samma sak ;-)

Hehe, jag kan berätta att jag inte sökt ett enda stipendium so far! But now that you mention it... :naughty:

Hövdingen
2014-07-21, 10:45
Eftersom jag inte har något faktabaserat att visa dig att där finns hungriga tiggare, så måste du väl ändå hålla med om att det är rätt ovärdigt att sitta i ett hörn, smutsig och lukta kiss med myntskrammel i en plastmugg. Oavsett hungrig eller inte. Känner du någon empati/sympati/medmänsklighet/någonting-mer-än-hat?

Om det är ovärdigt ska man väl inte stödja det, eller hur? Det är inte så att det går att tigga sig ur sin situation.

Känner du någon empati/sympati/medmänsklighet?

WHITEFOLKS
2014-07-21, 11:31
Sen ska man komma ihåg att det här med ovärdigt att tigga är från egen värdegrund. Det är en del av "problemet" med det hela, svenskar har det som en "garanti" för att folk verkligen behöver pengarna för inte skulle någon annars sätta sig och tigga.

Om det för en själv inte är något negativt att sitta och tigga så sätts det ur spel.

supercharge
2014-07-21, 11:57
Jag förstår att man inte vill ta pengar från exempelvis äldrevård och skola för att placera på utomsocknesfolk men ni som är fullkomligt emot tiggeri, känner ni ingen empati eller sympati när ni ser en hungrig människa, utlänning eller inte?

Skit i ekonomin och övrig politik utan bara nyfiken på om ni känner en känsla av medmänsklighet

Jag är mer nyfiken på din medmänsklighet. Du verkar vara typen som tror dig vara något moraliskt ljus som lyser över alla andra. Om man är hungrig finns det mängder av ställen i olika organisationers regi som man kan gå till. Men det är inte det saken gäller eller hur? Det här gäller människor från andra sidan Europa som plötsligt dykt upp i stora mängder i Sverige. Det är inte flyktingar, det är ingen svältkatastrof, och Sverige är inget grannland. Det är helt enkelt opportunister som har både medel och möjlighet att ta sig till Sverige för att tjäna pengar.

De indirekta följderna är sedan att tiggeriet i västvärlden, om det görs rätt, är så lönsamt att det precis som prostitution skapar omfattande människohandel. Det här kan man läsa om själv om man vill, FN har mängder av rapporter. Och för inte så länge sedan hade vi ett fall här i Sverige med en handikappad man som exploaterades som tiggarslav av människor från Östeuropa där personerna dömdes i svensk domstol - något som förstås bara är den yttersta toppen på isberget när sådant är väldigt svårt att bevisa. Därutöver har det förekommit flera fall med rent barnarbete och barnslaveri där barnen till slut omhändertagits - också det förstås toppen på isberget.

Så var den med den högstående moralen. Det finns en verkligt sjuk tendens, särskilt i Sverige, att acceptera allt sånt här så fort det handlar om en grupp som är exotisk - romer i det här fallet. Där kan man förresten tala om medmänsklighet: så fort personen har rätt etnicitet eller hudfärg så kastar man alla de mest grundläggande principer och rättigheter åt sidan och accepterar precis vad som helst. Romska barn som lever under katastrofala förhållanden i familjens självvalda nomadiska livsstil (som BBC visat bland annat) - då bryr sig ingen. Hedersvåld och enorma kvinnoproblem bland muslimer - ingen bryr sig. Könsstympning av barn, på de mest groteska vis - ingen bryr sig, allra minst feministiskt initiativ. Det är verkligen en fin moral och medmänsklighet.

Malle1
2014-07-21, 12:52
Supercharge for president!

PureWhey
2014-07-21, 13:01
+1

Crippa90
2014-07-21, 13:19
Sånt där gör ju polisen i sverige också iofs. En dag hände det sig att jag låg och vilade i en park i "centrala" Jönköping (eller dylikt). Då kom polisen och sa åt mig att det fick jag inte göra. Nån som vet vilken lag jag bröt mot?

Ingen lag, men kommuner kan förbjuda camping på offentlig plats (likt alkoholförtäring) i allmänna lokala ordningsföreskrifter (se Stockholm (http://www.stockholm.se/OmStockholm/Politik-och-demokrati/Stadsovergripande-styrdokument/Allmanna-lokala-ordningsforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/) som exempel).

Jönköping (https://www.jonkoping.se/download/18.2077ae3813cabc0e322d6/1361276754376/Allm%C3%A4nna+lokala+ordningsf%C3%B6reskrifter+f%C 3%B6r+J%C3%B6nk%C3%B6pings+kommun.pdf)tycks inte ha någon sån begränsning dock.

stevebc
2014-07-21, 17:49
Till Köpenhamns försvar, en stad jag gillar väldigt mycket, så går ju staden faktiskt emot den socialdemokratiska regeringen och vill inte deportera tiggarna. Inte för att dom får bestämma, men ändå glädjande att höra.

Jag förstår verkligen inte problemet att låta folk sitta på en gata och be om pengar. Det är inte så svårt att låta bli att ge. Jag brukar tänka att för varje tjuga jag hade kunnat ge kommer jag skänka flera gånger mer i övriga former av bistånd eller forskningsanslag. Det borde ju funka för er vars problem är dåligt samvete. Vilka andra problem man kan ha förstår jag mig inte riktigt på.

stevebc
2014-07-21, 17:55
http://www.direktpress.se/sodermalmsnytt/Nyheter/Kungsholmens-parker-ska-patrulleras-av-vakter/

Så fort något drabbar de styrande så sätts genast insatserna in. Ut i förorterna med tiggarna.

När danmark tänker på alla medborgares väl är dom hemska inhumana monster enligt svenska politiker. Men det är helt ok att rensa upp i parkerna i deras egna fina områden.

Kom gärna till sverige och grisa ner, men inte på kungsholmen och södermalm. Håll er i högdalen och kista, där är det ok att skita på allmängata.

Dom styrande i det här landet äcklar mig. Vilket jävla pack.Vet du inte vad ett socialborgarråd är? Det är inte Rosenbad eller Riksdagen som driver igenom detta, det är Stockholms stad. Varje kommun i Sverige kan själv bestämma vad som ska gälla i stadens parker, precis som Stockholm nu har gjort. Riksdagen bestämmer inte över Stockholm, och Stockholm bestämmer inte över Riksdagen.

jenni
2014-07-21, 18:17
Till Köpenhamns försvar, en stad jag gillar väldigt mycket, så går ju staden faktiskt emot den socialdemokratiska regeringen och vill inte deportera tiggarna. Inte för att dom får bestämma, men ändå glädjande att höra.

Jag förstår verkligen inte problemet att låta folk sitta på en gata och be om pengar. Det är inte så svårt att låta bli att ge. Jag brukar tänka att för varje tjuga jag hade kunnat ge kommer jag skänka flera gånger mer i övriga former av bistånd eller forskningsanslag. Det borde ju funka för er vars problem är dåligt samvete. Vilka andra problem man kan ha förstår jag mig inte riktigt på.

Problemet är ju deras beteende! De är påträngande, högljudda, hotfulla och ofta otrevliga! Samt att de är våldsamma och ger sig på de "vanliga tiggarna och uteliggarna"

TranceII
2014-07-21, 18:26
Så var den med den högstående moralen. Det finns en verkligt sjuk tendens, särskilt i Sverige, att acceptera allt sånt här så fort det handlar om en grupp som är exotisk - romer i det här fallet. Där kan man förresten tala om medmänsklighet: så fort personen har rätt etnicitet eller hudfärg så kastar man alla de mest grundläggande principer och rättigheter åt sidan och accepterar precis vad som helst. Romska barn som lever under katastrofala förhållanden i familjens självvalda nomadiska livsstil (som BBC visat bland annat) - då bryr sig ingen. Hedersvåld och enorma kvinnoproblem bland muslimer - ingen bryr sig. Könsstympning av barn, på de mest groteska vis - ingen bryr sig, allra minst feministiskt initiativ. Det är verkligen en fin moral och medmänsklighet.

Hur menar du att man inte bryr sig? Det är väl rätt många som anser att Rumänien borde göra mer för att integrera Romerna och ge dem möjligheter i livet.

Könsstympning (på flickor) är väl alla emot men att folk helt plötsligt nu blir förvånade att flickor som kommer från områden där 95% blir könsstympade är könsstympade när de kommer till Sverige är konstigt.

Folk bryr sig men det gäller också att ha en lösning på problemen. Har du det?

Le Havre
2014-07-21, 18:29
Det finns en verkligt sjuk tendens, särskilt i Sverige, att acceptera allt sånt här så fort det handlar om en grupp som är exotisk - romer i det här fallet. Där kan man förresten tala om medmänsklighet: så fort personen har rätt etnicitet eller hudfärg så kastar man alla de mest grundläggande principer och rättigheter åt sidan och accepterar precis vad som helst. Romska barn som lever under katastrofala förhållanden i familjens självvalda nomadiska livsstil (som BBC visat bland annat) - då bryr sig ingen.
Svenska myndigheter accepterar inte alls vad som helst. Att referera till nån BBC-dokumentär som inte ens utspelar sig i Sverige är ett dåligt argument. I Göteborg satsade kommunen nyligen över en halv miljon kronor extra för att skapa tryggare boenden för de barnfamiljer som i dag bor i tält och bilar runt om i Göteborg.


Hedersvåld och enorma kvinnoproblem bland muslimer - ingen bryr sig. Könsstympning av barn, på de mest groteska vis - ingen bryr sig, allra minst feministiskt initiativ. Det är verkligen en fin moral och medmänsklighet.

Man bryr sig visst om detta. Du kan läsa mer om arbetet mot hedersvåld på till exempel GAPFs hemsida. FI är väl f.ö. det parti som skriver mest om mäns våld mot kvinnor i sitt partiprogram. FI är bland annat för mer pengar till kvinnojourer som gör grovjobbet när det kommer till att ta hand om kvinnor som far illa.

Gober
2014-07-21, 18:31
Problemet är ju deras beteende! De är påträngande, högljudda, hotfulla och ofta otrevliga! Samt att de är våldsamma och ger sig på de "vanliga tiggarna och uteliggarna"

Återigen, vem är de? Jag har inte upplevt detta i Malmö öht, de flesta sitter helt tysta utanför butikerna, en del ger ifrån sig ett litet "please".

Däremot så kan jag hålla med om att många tiggare inne i centrala Stockholm är mer "på" och kör på "handikappgrejen". Men överlag så märker jag knappt av dem.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 18:35
Varför vill folk ge till random rom men inte till mig?

Gober
2014-07-21, 18:37
Varför vill folk ge till random rom men inte till mig?

Men skärp dig nu, du är ju för fan värre än justblaze.

jenni
2014-07-21, 18:38
Återigen, vem är de? Jag har inte upplevt detta i Malmö öht, de flesta sitter helt tysta utanför butikerna, en del ger ifrån sig ett litet "please".

Däremot så kan jag hålla med om att många tiggare inne i centrala Stockholm är mer "på" och kör på "handikappgrejen". Men överlag så märker jag knappt av dem.

Då har du tur, här på söder i Stockholm har de tagit över helt, de sitter överallt och gapar, män är rent av vidriga, de gör smackljud och ler slemmigt åt en, vissa yngre män. (Tex en som är placerad på Ringvägen varje dag) han är ung och helt klart mer arbetsför än många svenska män, han blir nästan aggressiv när man går förbi och ignorerar honom, han kan typ följa efter ett par meter tills man verkligen fräser åt honom, andra gånger har man sett honom blockera vägen för gamla tanter och nästan skrämma till sig pengar *grr*

Ska de nu tigga kan de åtminstone vara ödmjuka och lugna samt att vara trevlig borde ju ligga i deras intresse

WHITEFOLKS
2014-07-21, 18:41
Men skärp dig nu, du är ju för fan värre än justblaze.
Vad menar du?

Gober
2014-07-21, 18:45
Vad menar du?

Att du tjatar och syftet verkar enbart vara att försöka vara lite småprovocerande. Själv har du tidigare inte svarat på några av de relevanta frågor du fick av mig och Trance(?). Du har ju liksom redan fått svar på att du förmodligen skulle få en slant om du tigger och varför, räcker det inte där?

bubbaklubba
2014-07-21, 18:46
Vet du inte vad ett socialborgarråd är? Det är inte Rosenbad eller Riksdagen som driver igenom detta, det är Stockholms stad. Varje kommun i Sverige kan själv bestämma vad som ska gälla i stadens parker, precis som Stockholm nu har gjort. Riksdagen bestämmer inte över Stockholm, och Stockholm bestämmer inte över Riksdagen.

Och vad vill du ha sagt? Det finns väl ingen som har ifrågasatt det?

appråpå hur mycket en tiggare kan dra in.

"Tigger ihop omkring 800 kronor om dagen"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4528460

Gober
2014-07-21, 18:54
Och vad vill du ha sagt? Det finns väl ingen som har ifrågasatt det?

appråpå hur mycket en tiggare kan dra in.

"Tigger ihop omkring 800 kronor om dagen"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4528460

Men 800:- är enligt Peter? Var får han uppgifterna ifrån?

Hövdingen
2014-07-21, 19:03
FI är väl f.ö. det parti som skriver mest om mäns våld mot kvinnor i sitt partiprogram. FI är bland annat för mer pengar till kvinnojourer som gör grovjobbet när det kommer till att ta hand om kvinnor som far illa.

Vilken värld lever du i? Fi, tillsammans med övriga vänsternissar är dem som snabbast är framme med rasistkortet när någon försöker ta upp sådant som könsstympning, hedersvåld, bortgifte etc. Många av dem hävdar att sådana problem över huvud taget inte existerar.

Fi är för vita kvinnor och inget annat. Kvoteringar i bolagsstyrelser och liknande frågor som nästan uteslutande berör vita kvinnor sysslar de med.

Le Havre
2014-07-21, 19:03
Varför går varannan tiggare runt och samlar pantflaskor om man snittar 800 kr om dagen på att tigga?

Gober
2014-07-21, 19:05
Varför går varannan tiggare runt och samlar pantflaskor om man snittar 800 kr om dagen på att tigga?

De drar ju in ytterligare 800:- på det, går till bensin till BMWn ;-)

Le Havre
2014-07-21, 19:13
Vilken värld lever du i? Fi, tillsammans med övriga vänsternissar är dem som snabbast är framme med rasistkortet när någon försöker ta upp sådant som könsstympning, hedersvåld, bortgifte etc. Många av dem hävdar att sådana problem över huvud taget inte existerar. Berätta vilka borgliga politiker det var som stod längst fram i fackeltåget efter mordet på Fadime.

Fi är för vita kvinnor och inget annat. Kvoteringar i bolagsstyrelser och liknande frågor som nästan uteslutande berör vita kvinnor sysslar de med.
Borde inte alla dessa vita kvinnor hellre kvotera in sig i sitt egna parti med tanke på hur deras riksdagskandidater ser ut?
http://feministisktinitiativ.se/wp-content/uploads/2014/01/fi-rix.jpg

WHITEFOLKS
2014-07-21, 19:14
Att du tjatar och syftet verkar enbart vara att försöka vara lite småprovocerande. Själv har du tidigare inte svarat på några av de relevanta frågor du fick av mig och Trance(?). Du har ju liksom redan fått svar på att du förmodligen skulle få en slant om du tigger och varför, räcker det inte där?
? Du svarade aldrig på vad det var jag inte svarade på.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 19:15
Varför går varannan tiggare runt och samlar pantflaskor om man snittar 800 kr om dagen på att tigga?
De minderåriga får inte tigga och oftast får kvinnor mer (därför män samlar och kvinnor tigger).

Hövdingen
2014-07-21, 19:31
Berätta vilka borgliga politiker det var som stod längst fram i fackeltåget efter mordet på Fadime.

Vad har det för relevans? Jag skrev inte att borgarna är bättre. Jag skrev att en kvinnorörelse som inte står upp för de mest utsatta kvinnorna d.v.s. de som riskerar att bli bortgifta eller könsstympade, är inte värd namnet.

Borde inte alla dessa vita kvinnor hellre kvotera in sig i sitt egna parti med tanke på hur deras riksdagskandidater ser ut?

Va?

Gober
2014-07-21, 19:33
? Du svarade aldrig på vad det var jag inte svarade på.

Det var ju flera frågor, det var om du försökt att tigga, hur du försörjer dig och om du inte kan försörja dig på annat sätt än tiggeri varför osv.

Ditt svar var ungefär att du förlitade dig på att folk skulle bjuda dig på saker?

Le Havre
2014-07-21, 19:39
Vad har det för relevans? Jag skrev inte att borgarna är bättre. Jag skrev att en kvinnorörelse som inte står upp för de mest utsatta kvinnorna d.v.s. de som riskerar att bli bortgifta eller könsstympade, är inte värd namnet.
Vilken kvinnorörelse är inte emot hedersvåld?

Om nu FI:s väljare är vita kvinnor som vill kvotera in sig i bolagsstyrelsen är det väl lite motsägelsefullt att det bara finns en vit kvinna i partiet som kandiderar till riksdagen?

WHITEFOLKS
2014-07-21, 19:44
Det var ju flera frågor, det var om du försökt att tigga, hur du försörjer dig och om du inte kan försörja dig på annat sätt än tiggeri varför osv.

Ditt svar var ungefär att du förlitade dig på att folk skulle bjuda dig på saker?
Jag har försökt, det gör jag inte, jag har inget sätt öht.

Där har du svar i samma ordning.

Gober
2014-07-21, 19:46
Jag har försökt, det gör jag inte, jag har inget sätt öht.

Där har du svar i samma ordning.

Låter lite tragiskt, hoppas du kan få hjälp att ordna upp saker och ting.

Hövdingen
2014-07-21, 19:49
Vilken kvinnorörelse är inte emot hedersvåld?

Fi. De tycker att begreppet hedersvåld är rasistisk.

Om nu FI:s väljare är vita kvinnor som vill kvotera in sig i bolagsstyrelsen är det väl lite motsägelsefullt att det bara finns en vit kvinna i partiet som kandiderar till riksdagen?
Du kanske skulle börja läsa vad jag skriver? Deras politik berör i huvudsak vita kvinnor och deras huvudfiende är vita män. Men nu är vi offtopic.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 20:09
Låter lite tragiskt, hoppas du kan få hjälp att ordna upp saker och ting.
Har du frågat de du ger till samma frågor?

Gober
2014-07-21, 20:23
Har du frågat de du ger till samma frågor?

Jag har pratat med några (när det går pga språk). Både jag men främst min sambo har lärt känna några som tigger fast i det fallet svenskar så lite vet man om några.

Men när det gäller romerna jag gett pengar så bor de i slitna tält på en gräsmatta, de är skitiga och jag ser att de går in i samma butik som mig och köper mat för (en del iaf) av pengarna. Som jag tidigare skrivit känner jag också människor som bor i Rumänien och vet lite mer om situationen där. Det räcker för mig och för att jag ibland ska ge en slant. Du är bara en anonym människa bakom en skärm, om jag träffat dig irl så vore det kanske lättare för mig att ge dig pengar om magkänslan säger att du behöver pengar till mat och förnödenheter. Men nu är det ju så att i Sverige finns ett skyddsnät, och jag har tidigare frågat om du tar del av det, och om inte varför? För tiggare har oftast av olika anledningar ingen del i det skyddsnät vi har. Om du går på soc så ser jag ingen anledning att ge dig pengar.

R Scarpa27
2014-07-21, 20:27
utomlands har man ju sett flertal småungar springa och tigga och stjäla...
och sett att deras/mamma/mormor/släkt skrikit från balkongen och gett order osv...

hade 2 ungar efter mig en gång utomlands sen tillkallade de deras storebröder för att jag inte ville äta på deras restaurang också. suck......

först tiggeri, sen tvungas äta på en restaurang, nej tack.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 20:31
Jag har pratat med några (när det går pga språk). Både jag men främst min sambo har lärt känna några som tigger fast i det fallet svenskar så lite vet man om några.

Men när det gäller romerna jag gett pengar så bor de i slitna tält på en gräsmatta, de är skitiga och jag ser att de går in i samma butik som mig och köper mat för (en del iaf) av pengarna. Som jag tidigare skrivit känner jag också människor som bor i Rumänien och vet lite mer om situationen där. Det räcker för mig och för att jag ibland ska ge en slant. Du är bara en anonym människa bakom en skärm, om jag träffat dig irl så vore det kanske lättare för mig att ge dig pengar om magkänslan säger att du behöver pengar till mat och förnödenheter. Men nu är det ju så att i Sverige finns ett skyddsnät, och jag har tidigare frågat om du tar del av det, och om inte varför? För tiggare har oftast av olika anledningar ingen del i det skyddsnät vi har. Om du går på soc så ser jag ingen anledning att ge dig pengar.
Om du nu känner folk där så kanske du känner igen språket i min signatur.

bubbaklubba
2014-07-21, 20:46
Varför går varannan tiggare runt och samlar pantflaskor om man snittar 800 kr om dagen på att tigga?

Du får 1 krona flaskan idag. Blir ganska mycket pengar det också. Dessutom ser det ju bra ut att gå med flaskor om man tigger.

Artikeln är från 2010. Idag får dom nog inte 800kr. Eftersom dom är så många nuförtiden och folk är trötta på dom.

timoat
2014-07-21, 20:49
Varför går varannan tiggare runt och samlar pantflaskor om man snittar 800 kr om dagen på att tigga?

Jag har inte sett en enda rom samla pantflaskor. Jag tror att folk som samlar pantflaskor inte VILL tigga, och att samla pant är det närmaste de kan komma ett arbete. Det har jag inga problem med öht.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 20:50
Jag har inte sett en enda rom samla pantflaskor. Jag tror att folk som samlar pantflaskor inte VILL tigga, och att samla pant är det närmaste de kan komma ett arbete. Det har jag inga problem med öht.
Ta dig till valfri park där folk dricker/grillar.

bubbaklubba
2014-07-21, 20:52
dom har börja samla flaskor det sista halvåret. Det är mitt intryck iaf.

Dom är så sjukt många nu. Det är bara en tidsfråga innan brottsligheten exploderar.

Le Havre
2014-07-21, 21:03
Jag har inte sett en enda rom samla pantflaskor. Jag tror att folk som samlar pantflaskor inte VILL tigga, och att samla pant är det närmaste de kan komma ett arbete. Det har jag inga problem med öht.

I de intervjuer med tiggare som jag läst så turas man om att tigga och leta burkar. Det är för övrigt fullt med burkletare kring parker och tågstationer i våra större städer.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 21:03
Har redan sett ficktjuveri ett antal gånger i tunnelbanan :(

Gober
2014-07-21, 21:06
Om du nu känner folk där så kanske du känner igen språket i min signatur.

Ja men det säger mig ingenting mer än att du kanske har dina rötter där? Det säger väl inget om din situation här. Så min fråga är om du får bidrag pga din situation eller ej?

Nu handlar egentligen inte tråden om dig så det är ju lite ot.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 21:06
Ja men det säger mig ingenting mer än att du kanske har dina rötter där? Det säger väl inget om din situation här. Så min fråga är om du får bidrag pga din situation eller ej?
Nej jag får inget bidrag.

jenni
2014-07-21, 21:08
dom har börja samla flaskor det sista halvåret. Det är mitt intryck iaf.

Dom är så sjukt många nu. Det är bara en tidsfråga innan brottsligheten exploderar.

Har redan sett ficktjuveri ett antal gånger i tunnelbanan :(

Japp, känns som om de börjat hitta andra sätt att dryga ut dagskassan.
Att stjäla från cafegäster är en stor trend bland dem nu tydligen

Gober
2014-07-21, 21:10
Nej jag får inget bidrag.
Varför? Om du inte vill svara så kan vi ju avsluta diskussionen om du bör få pengar av mig eller ej.

Japp, känns som om de börjat hitta andra sätt att dryga ut dagskassan.
Att stjäla från cafegäster är en stor trend bland dem nu tydligen

"En stor trend tydligen" :)

jenni
2014-07-21, 21:12
Nej jag får inget bidrag.

Alltså!!! Hurrödu du, jag står fan på kö att få en designad top/linne/t-shirt undertecknad Whitefolks, men du vill ju inte sälja!!! Du kunde nog sälja de rätt flitigt på kolo om de gav dig tillåtelse:)

WHITEFOLKS
2014-07-21, 21:14
Vaddå varför jag inte får bidrag?

Jag förväntar mig inte att få något av dig men tycker det är märkligt att du och många andra är villiga att stödja karriärstiggande men inte ens överväga (typ) att stödja en talangfull och potentiellt produktiv person som mig.

jenni
2014-07-21, 21:16
Vaddå varför jag inte får bidrag?

Jag förväntar mig inte att få något av dig men tycker det är märkligt att du och många andra är villiga att stödja karriärstiggande men inte ens överväga (typ) att stödja en talangfull och potentiellt produktiv person som mig.

Meh!!!

TranceII
2014-07-21, 21:25
Vaddå varför jag inte får bidrag?

Jag förväntar mig inte att få något av dig men tycker det är märkligt att du och många andra är villiga att stödja karriärstiggande men inte ens överväga (typ) att stödja en talangfull och potentiellt produktiv person som mig.

Sover du i tält/husvagn och behöver tigga ihop mat på gatan?

Min gissning är att ditt största problem är förmodligen inte utanförskap och kulturella svårigheter utan att du är så gnällig.

WHITEFOLKS
2014-07-21, 21:28
Sover du i tält/husvagn och behöver tigga ihop mat på gatan?

Min gissning är att ditt största problem är förmodligen inte utanförskap och kulturella svårigheter utan att du är så gnällig.
Romer är nomader, det är så de lever. Till och med de rika romerna i Rumänien kör utedass för att toalett har man inte i huset. Förstår inte varför jag ska behöva bo i tält.

Måste jag spela risigt dragspel också?

Yes
2014-07-21, 21:29
Eftersom jag inte har något faktabaserat att visa dig att där finns hungriga tiggare, så måste du väl ändå hålla med om att det är rätt ovärdigt att sitta i ett hörn, smutsig och lukta kiss med myntskrammel i en plastmugg. Oavsett hungrig eller inte. Känner du någon empati/sympati/medmänsklighet/någonting-mer-än-hat?
Varför är det viktigt med empati? Blir de mindre smutsiga, hungriga och fattiga om jag går och tycker synd om dem?

Jag hatar för övrigt inte tiggare. Det är mer en fråga om likgiltighet. Jag har ytterst svårt att känna något för någon som gett upp och lever utan värdighet.

en stor stark
2014-07-21, 21:35
På tal om dragspel så var jag och tjejen ute med några kompisar på pub, och fram kommer en dam och börjar spela högt och fruktansvärt dåligt dragspel för vårt gäng (däribland var vi 3 musiker som kanske uppskattade det ännu mindre) och alla andra som satt ute. Var svårt att prata med varandra för att det var så högt. Efter det gick hon och samlade in pengar. Det var väl första gången jag var riktigt arg på en tiggare eller "underhållare". Annars brukar jag inte störa mig så mycket, men jag ger inget till dem. Möjligtvis om det är någon man känner igen som man kan göra om man bott på ett ställe länge.

Och de som då är "ärliga" kan jag tycka väldigt synd om.

stevebc
2014-07-21, 23:57
Och vad vill du ha sagt? Det finns väl ingen som har ifrågasatt det?

appråpå hur mycket en tiggare kan dra in.

"Tigger ihop omkring 800 kronor om dagen"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4528460Missförstår jag något? Hela ditt kåseri bygger ju på en ihopväxling av statlig och kommunal politik. Du avskyr att politiker (i riksdagen/regeringen) välkomnar tiggeri bara det inte sker i Stockholm. Nå, det var kommunala politiker som drev igenom det du länkade till. Alla de stackars orter som får ta emot Stockholms tiggare kan agera på exakt samma sätt. Stockholms kommunala politik och regeringens politik är två olika saker.

stevebc
2014-07-22, 00:00
Problemet är ju deras beteende! De är påträngande, högljudda, hotfulla och ofta otrevliga! Samt att de är våldsamma och ger sig på de "vanliga tiggarna och uteliggarna"Ungefär som Putin då? :)

Du kanske inte delar min uppfattning om Putin och jag delar sannerligen inte din uppfattning om tiggarna.

stevebc
2014-07-22, 00:17
dom har börja samla flaskor det sista halvåret. Det är mitt intryck iaf.

Dom är så sjukt många nu. Det är bara en tidsfråga innan brottsligheten exploderar.Ja! Pre-emptive striking! Det är alltid nice ur ett rättsäkerhetsperspektiv.

Varför är det viktigt med empati? Blir de mindre smutsiga, hungriga och fattiga om jag går och tycker synd om dem?

Jag hatar för övrigt inte tiggare. Det är mer en fråga om likgiltighet. Jag har ytterst svårt att känna något för någon som gett upp och lever utan värdighet.Hehe, ja, alla tiggare har naturligtvis växt upp med borgerliga föräldrar i ett trevligt medelklassområde och senare i livet tagit det medvetna beslutet at faktiskt inte plugga till läkare som farsan gjorde, utan istället sätta sig på gatan i ett annat land och tigga. Jag förstår var du vill komma, men det där "beslutet" att ge upp har "tagits" så sjukt mycket tidigare än när tiggaren köper bussbiljetten till Sverige, om du förstår vad jag menar. Vi är alla produkter av vår omvärld. Du är du för att du har den uppsättning gener och den uppväxt du har tilldelats av slumpens lott. Tiggarens bakgrund ser annorlunda ut. Det är ingen ursäkt, det är en förklaring. Att ens komma så långt som att diskutera vad som värdigt eller ej är en lyxvara som inte alla har råd med. Jag såg häromkvisten en dokumentär om pakistanska gatupojkar som sålde sig till äldre män för att ha råd med lim/heroin. De kände, trots sin ringa ålder, att det de gjorde inte var särskilt värdigt. Men det var de verktyg som de i sin situation med sin bakgrund kände var de mest lämpliga att använda. Som romer tänker sig tiggeri i Sverige jämfört med att bli våldtagen, på ett annat manér, av den rumänska inrikes- och socialpolitiken.

Gober
2014-07-22, 06:34
Väl talat Stevebc.

WHITEFOLKS
2014-07-22, 06:58
Och då avhjälper man problemet genom att ge?

Raschmus
2014-07-22, 07:00
Det är det som är det hemska, man blir avtrubbad när man stöter på 14 st exakt likadana på en 20 min promenad till tunnelbanan. Dessutom äter de bättre än vad jag gör. Nu pratar jag om romer som specifikt kommer hit för att tigga. Det är ett val de gjort. Jag hatar inte, men jag börjar bli likgiltig, just för att de är så många.

Om det är ovärdigt ska man väl inte stödja det, eller hur? Det är inte så att det går att tigga sig ur sin situation.

Känner du någon empati/sympati/medmänsklighet?

Jag är mer nyfiken på din medmänsklighet. Du verkar vara typen som tror dig vara något moraliskt ljus som lyser över alla andra. Om man är hungrig finns det mängder av ställen i olika organisationers regi som man kan gå till. Men det är inte det saken gäller eller hur? Det här gäller människor från andra sidan Europa som plötsligt dykt upp i stora mängder i Sverige. Det är inte flyktingar, det är ingen svältkatastrof, och Sverige är inget grannland. Det är helt enkelt opportunister som har både medel och möjlighet att ta sig till Sverige för att tjäna pengar.

De indirekta följderna är sedan att tiggeriet i västvärlden, om det görs rätt, är så lönsamt att det precis som prostitution skapar omfattande människohandel. Det här kan man läsa om själv om man vill, FN har mängder av rapporter. Och för inte så länge sedan hade vi ett fall här i Sverige med en handikappad man som exploaterades som tiggarslav av människor från Östeuropa där personerna dömdes i svensk domstol - något som förstås bara är den yttersta toppen på isberget när sådant är väldigt svårt att bevisa. Därutöver har det förekommit flera fall med rent barnarbete och barnslaveri där barnen till slut omhändertagits - också det förstås toppen på isberget.

Så var den med den högstående moralen. Det finns en verkligt sjuk tendens, särskilt i Sverige, att acceptera allt sånt här så fort det handlar om en grupp som är exotisk - romer i det här fallet. Där kan man förresten tala om medmänsklighet: så fort personen har rätt etnicitet eller hudfärg så kastar man alla de mest grundläggande principer och rättigheter åt sidan och accepterar precis vad som helst. Romska barn som lever under katastrofala förhållanden i familjens självvalda nomadiska livsstil (som BBC visat bland annat) - då bryr sig ingen. Hedersvåld och enorma kvinnoproblem bland muslimer - ingen bryr sig. Könsstympning av barn, på de mest groteska vis - ingen bryr sig, allra minst feministiskt initiativ. Det är verkligen en fin moral och medmänsklighet.

Varför är det viktigt med empati? Blir de mindre smutsiga, hungriga och fattiga om jag går och tycker synd om dem?

Jag hatar för övrigt inte tiggare. Det är mer en fråga om likgiltighet. Jag har ytterst svårt att känna något för någon som gett upp och lever utan värdighet.

Ja! Pre-emptive striking! Det är alltid nice ur ett rättsäkerhetsperspektiv.

Hehe, ja, alla tiggare har naturligtvis växt upp med borgerliga föräldrar i ett trevligt medelklassområde och senare i livet tagit det medvetna beslutet at faktiskt inte plugga till läkare som farsan gjorde, utan istället sätta sig på gatan i ett annat land och tigga. Jag förstår var du vill komma, men det där "beslutet" att ge upp har "tagits" så sjukt mycket tidigare än när tiggaren köper bussbiljetten till Sverige, om du förstår vad jag menar. Vi är alla produkter av vår omvärld. Du är du för att du har den uppsättning gener och den uppväxt du har tilldelats av slumpens lott. Tiggarens bakgrund ser annorlunda ut. Det är ingen ursäkt, det är en förklaring. Att ens komma så långt som att diskutera vad som värdigt eller ej är en lyxvara som inte alla har råd med. Jag såg häromkvisten en dokumentär om pakistanska gatupojkar som sålde sig till äldre män för att ha råd med lim/heroin. De kände, trots sin ringa ålder, att det de gjorde inte var särskilt värdigt. Men det var de verktyg som de i sin situation med sin bakgrund kände var de mest lämpliga att använda. Som romer tänker sig tiggeri i Sverige jämfört med att bli våldtagen, på ett annat manér, av den rumänska inrikes- och socialpolitiken.

Jag var inte ute efter att skapa debatt. Ungefär som Stevebc. Jag är ärkeborgare. Jag har svårt att tycka synd om folk som av lättja eller nonchalans satt sig i en tråkig sits. Jag talar aldrig om rättigheter i tjänsten utan påminner min omgivning och kollegor om deras skyldigheter. Jag hatar V, FI och annat löst pack. Dock känner jag för människor som är födda i skit och lever i skit.

WHITEFOLKS
2014-07-22, 08:40
Ungefär som Putin då? :)

Du kanske inte delar min uppfattning om Putin och jag delar sannerligen inte din uppfattning om tiggarna.

Vad är din uppfattning om tiggarna?

bubbaklubba
2014-07-23, 18:26
Missförstår jag något? Hela ditt kåseri bygger ju på en ihopväxling av statlig och kommunal politik. Du avskyr att politiker (i riksdagen/regeringen) välkomnar tiggeri bara det inte sker i Stockholm. Nå, det var kommunala politiker som drev igenom det du länkade till. Alla de stackars orter som får ta emot Stockholms tiggare kan agera på exakt samma sätt. Stockholms kommunala politik och regeringens politik är två olika saker.

Så vilket råd ger du åt dom som är värst drabbade, dvs folk i kista, högdalen osv?