handdator

Visa fullständig version : Effekt av att byta ut köttprotein mot sojaprotein på insulinresistens och blodfetter

King Grub
2014-07-09, 21:06
Increasing protein intake and soy consumption appear to be promising approaches to prevent metabolic syndrome (MetS). However, the effect of soy consumption on insulin resistance, glucose homeostasis, and other characteristics of MetS is not frequently studied in humans. We aimed to investigate the effects of a 4-wk strictly controlled weight-maintaining moderate high-protein diet rich in soy on insulin sensitivity and other cardiometabolic risk factors. We performed a randomized crossover trial of 2 4-wk diet periods in 15 postmenopausal women with abdominal obesity to test diets with 22 energy percent (En%) protein, 27 En% fat, and 50 En% carbohydrate. One diet contained protein of mixed origin (mainly meat, dairy, and bread), and the other diet partly replaced meat with soy meat analogues and soy nuts containing 30 g/d soy protein. For our primary outcome, a frequently sampled intravenous glucose tolerance test (FSIGT) was performed at the end of both periods. Plasma total, LDL, and HDL cholesterol, triglycerides, glucose, insulin, and C-reactive protein were assessed, and blood pressure, arterial stiffness, and intrahepatic lipid content were measured at the start and end of both periods. Compared with the mixed-protein diet, the soy-protein diet resulted in greater insulin sensitivity [FSIGT: insulin sensitivity, 34 ± 29 vs. 22 ± 17 (mU/L)−1 · min−1, P = 0.048; disposition index, 4974 ± 2543 vs. 2899 ± 1878, P = 0.038; n = 11]. Total cholesterol was 4% lower after the soy-protein diet than after the mixed-protein diet (4.9 ± 0.7 vs. 5.1 ± 0.6 mmol/L, P = 0.001), and LDL cholesterol was 9% lower (2.9 ± 0.7 vs. 3.2 ± 0.6 mmol/L, P = 0.004; n = 15). Thus, partly replacing meat with soy in a moderate high-protein diet has clear advantages regarding insulin sensitivity and total and LDL cholesterol. Therefore, partly replacing meat products with soy products could be important in preventing MetS.

Partly Replacing Meat Protein with Soy Protein Alters Insulin Resistance and Blood Lipids in Postmenopausal Women with Abdominal Obesity. J. Nutr. July 9, 2014.

http://jn.nutrition.org/content/early/2014/07/09/jn.114.193706.full.pdf+html

maqan
2014-07-10, 19:41
Thus, partly replacing meat with soy in a moderate high-protein diet has clear advantages regarding insulin sensitivity and total and LDL cholesterol. Therefore, partly replacing meat products with soy products could be important in preventing MetS.

Lite väl överdrivna slutsatser med tanke på resultaten kan jag tycka. Jag hade dessutom gärna velat se en liknande studie på män.

Morty
2014-07-11, 09:32
Lite väl överdrivna slutsatser med tanke på resultaten kan jag tycka. Jag hade dessutom gärna velat se en liknande studie på män.

Resultaten visade på en signifikant förbättring av den metabola hälsan. Varför skulle de säga nåt annat i abstractet?

Jag skulle tro att ytterligare förbättring skulle ske vid ännu mer sojaprotein på bekostnad av animaliskt protein.

Att studien är på kvinnor som gått igenom klimakteriet gör väl att studien har en viss bäring för män också. Och jag är väldigt säker på att liknande resultat nås på män också. Ersätt animaliskt protein med växtdito - förbättrad metabol hälsa. Vad som kan vara intressant att undersöka är om soja är ännu bättre än 'vanligt' vegetabiliskt protein.

Masterpan
2014-07-11, 10:10
Resultaten visade på en signifikant förbättring av den metabola hälsan. Varför skulle de säga nåt annat i abstractet?

Jag skulle tro att ytterligare förbättring skulle ske vid ännu mer sojaprotein på bekostnad av animaliskt protein.

Att studien är på kvinnor som gått igenom klimakteriet gör väl att studien har en viss bäring för män också. Och jag är väldigt säker på att liknande resultat nås på män också. Ersätt animaliskt protein med växtdito - förbättrad metabol hälsa. Vad som kan vara intressant att undersöka är om soja är ännu bättre än 'vanligt' vegetabiliskt protein.

Borde inte det ge skeva resultat eftersom soja har väl visats kunna påverka hormonbalansen på ett sådant sätt som borde gynna kvinnor efter klimakteriet?

Morty
2014-07-11, 11:10
Borde inte det ge skeva resultat eftersom soja har väl visats kunna påverka hormonbalansen på ett sådant sätt som borde gynna kvinnor efter klimakteriet?

Men som även gynnar män, afaik. Det finns ju en hel del om sojas hälsofördelar på pubmed, varav en del menar på att det är hormonpåverkan som gör det.

maqan
2014-07-18, 19:43
För egen del är jag lite kluven när det kommer till sojaprotein. Känner mig i allmänhet "sämre i kroppen" av det i jämförelse med t.ex. kyckling eller fisk. I övrigt har jag ingenting emot soja och tror att de hormonella effekterna är väl uppblåsta.

maqan
2014-07-18, 19:46

Må så vara.

Att studien är på kvinnor som gått igenom klimakteriet gör väl att studien har en viss bäring för män också. Och jag är väldigt säker på att liknande resultat nås på män också.

Det kan jag hålla med om till viss del, men även äldre män skiljer sig en hel del från menopausala kvinnor när det kommer till hormonprofil och kroppssammansättning.

R Scarpa27
2014-07-18, 20:11
För egen del är jag lite kluven när det kommer till sojaprotein. Känner mig i allmänhet "sämre i kroppen" av det i jämförelse med t.ex. kyckling eller fisk. I övrigt har jag ingenting emot soja och tror att de hormonella effekterna är väl uppblåsta.

känner likadant, sen pallar inte min mage soja heller för den delen får diare och svårt att andas vid för stora intag.
dock gör det inget då sojaprodukter oftast smakar helt åt hlvte.

så hade jag blivit vegan hade jag inte haft det lätt med proteinerna inte.