handdator

Visa fullständig version : Risgröt


Sparven från Minsk
2014-07-09, 19:39
Var nyss på lokala mataffären och två styck rullar risgröt hamnade i shoppingkorgen.

Frågan är, hur "onyttigt" är risgröt egentligen?
Är ju ris, mjölk och tillsatt socker. Är väl mest sockret som skulle kunna spöka till det. Är dock endast 110 kcal/100 gram gröt.

Bra som post-meal kanske?

Armed Dingo
2014-07-09, 19:43
Jag äter det som post-meal väldigt ofta. Kall, märket FELIX är godast.

Sparven från Minsk
2014-07-09, 19:46
Hittade en annan tråd i ämnet :)

Risgröt (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105704)

Tycker själv att det borde passa som ett bra mellanmål, speciellt efter träning.
Lite mjölk och kanel på så!

Man blir lätt nojjig och då är det bra med kolo som kan slakta ens mentala spöken ;)

King Grub
2014-07-09, 19:54
hur "onyttigt" är risgröt egentligen?

Runt 17.

Sparven från Minsk
2014-07-09, 19:56
Runt 17.

I see :D

Av en skala på.....?

Vet att frågan var lite "dum" men alla dumma frågor förtjänar inte ett dumt svar. Allt är ju relativt vad som är nyttigt eller inte. I know that.

XXXL
2014-07-09, 19:56
Käkade det som frukost förr, smidigt att bara trycka ur en rulle och sen kasta ner lite sylt i.

Armed Dingo
2014-07-09, 19:57
Käkade det som frukost förr, smidigt att bara trycka ur en rulle och sen kasta ner lite sylt i.

Jepp, som Risifrutti fast billigare.

Sheogorath
2014-07-09, 20:06
Coop har en osockrad variant som är jättegod. Fun Light jordgubb blir en helt duglig saftsås i sig själv, annars funkar druvsocker, kanel och mjölk fint till också.

Det är nog den enklaste bulkmaten att få i sig öht. Mättar absolut ingenting och blir snabbt en massa kalorier. :D

StarkaUlf
2014-07-09, 20:07
Utmärkt med massor av kanel+socker på. Jag tycker den är godare kall.
Sedan ett glas mjölk till och några hårdmackor med rökt medvurst :thumbup:

XXXL
2014-07-09, 20:14
Utmärkt med massor av kanel+socker på. Jag tycker den är godare kall.
Sedan ett glas mjölk till och några hårdmackor med rökt medvurst :thumbup:

Låter som mellanmål i skolan

Sparven från Minsk
2014-07-09, 20:14
Coop har en osockrad variant som är jättegod. Fun Light jordgubb blir en helt duglig saftsås i sig själv, annars funkar druvsocker, kanel och mjölk fint till också.

Det är nog den enklaste bulkmaten att få i sig öht. Mättar absolut ingenting och blir snabbt en massa kalorier. :D

Coop säger du! Ska allt ta mig en sväng dit imorgon :)

Behöver lätt ätna kalorier. Bulk på 4200 kcal är tungt! Speciellt på PF.

Trapz
2014-07-09, 21:16
Köp en formfranska eller något annat gott vitt bröd, det mättar ju verkligen ingenting.

Typ rostade mackor med färskost och tunna kalkonskivor, skulle lätt kunna trycka ett paket i en omgång :D

Sheogorath
2014-07-10, 05:57
Coop säger du! Ska allt ta mig en sväng dit imorgon :)

Behöver lätt ätna kalorier. Bulk på 4200 kcal är tungt! Speciellt på PF.

Sockriga frukostflingor med mjölk och skivad banan, ljust bröd, risgrynsgröt, ris/pasta, raffinerade kolhydrater efter träning (ev. före också) och du bör vara i hamn utan problem. Sen kan man ju tycka att PF är ett konstigt val om man har svårt för sina kalorier, men det har du förmodligen en god anledning till.

vicarious
2014-07-10, 06:47
Du kan göra egen risgröt och söta med valfri sötning. Jag provade i vintras med sötningsmedel, blev bra. Det är busenkelt att laga i ugnen, sen sparar du en slant också.

maqan
2014-07-10, 19:37
Sen kan man ju tycka att PF är ett konstigt val om man har svårt för sina kalorier, men det har du förmodligen en god anledning till.

Jag kan inte heller begripa varför man kör PF på bulk, men som du säger så finns det kanske goda skäl.

Sheogorath
2014-07-10, 19:42
Jag kan inte heller begripa varför man kör PF på bulk, men som du säger så finns det kanske goda skäl.

Jag kanske överdrev. Det finns "skäl". Kanske mer sällan goda sådana. ;)

Jeml
2014-07-10, 19:49
Det är nog den enklaste bulkmaten att få i sig öht. Mättar absolut ingenting och blir snabbt en massa kalorier. :D

Skulle säga att korv med bröd är i en klass för sig. Rostad lök och kanske lite gurkmajo och man kan sätta i sig 3000-4000kcal ganska enkelt.
Det är nåt du kan köra på TS, du klarar nog hela dagsintaget på ett mål om du vill :)

På tal om risgröt så finns riskvikk också som kall variant, riktigt god :).

Sheogorath
2014-07-10, 21:23
Skulle säga att korv med bröd är i en klass för sig. Rostad lök och kanske lite gurkmajo och man kan sätta i sig 3000-4000kcal ganska enkelt.
Det är nåt du kan köra på TS, du klarar nog hela dagsintaget på ett mål om du vill :)

På tal om risgröt så finns riskvikk också som kall variant, riktigt god :).

Mycket möjligt. Jag avskyr korv med bröd så därför går det bort.

koncept
2014-07-10, 22:13
Du kan göra egen risgröt och söta med valfri sötning. Jag provade i vintras med sötningsmedel, blev bra. Det är busenkelt att laga i ugnen, sen sparar du en slant också.

+1

Jag åt egenlagad risgrynsgröt som postworkout-måltid i princip hela förra hösten. Väldigt enkelt att göra själv och kan göras i enorma portioner åt gånger som man sedan delar upp och fryser in. Jag gjorde det på spisen, helt enkelt genom att först koka ris som vanligt och sen koka det igen i en massa mjölk, kanel och en del smör eller kokos. Om du är petig med makros så är det dessutom enkelt att justera men ändå få det gott.

Håller med om att det är perfekt bulkmat. Kunde trycka en portion på 1500 kcal utan problem.

Sparven från Minsk
2014-07-11, 11:49
Sockriga frukostflingor med mjölk och skivad banan, ljust bröd, risgrynsgröt, ris/pasta, raffinerade kolhydrater efter träning (ev. före också) och du bör vara i hamn utan problem. Sen kan man ju tycka att PF är ett konstigt val om man har svårt för sina kalorier, men det har du förmodligen en god anledning till.

Well har kört PF i snart två år, diet som "bulk" och det passar mig bra. Sen "tror" jag på konceptet att lägga sitt energiintag runt träningen, dvs före och efter.
Om det sen verkligen gör något i verkligheten vette tusan, men är bra placebo för mig :)

EnergiÖverskott
2014-07-11, 12:31
Felix risgröt på tub + minikeso + clementiner + sötning + kanel = Opti Post-WO lite ikt ris alá malta.