handdator

Visa fullständig version : Träning kost och viktökning!!


cranker
2014-07-09, 19:15
Hej.

Nu har jag tränat totalt tre år med helt OK resultat. Frågar mig så tycker jag inte alls allt har varit optimalt, men har lärt mig mycket under resans gång.

Enligt bekanta, familj och jobbkamrater har jag ökat bra sedan dom såg mig sist.

Dom vikterna jag har legat på relativt stabilt är ungefär:
start: 75-80kg
Ett år: 85-88kg
två år: 90-95kg
tre år: Nu ligger jag ungefär på 98kg

Nackdelen är bara att jag fortfarande saknar mycket styrka, volymen har ökat sen ett år tillbaka men styrkan har varit ungefär den samma.

Har kört styrkeinriktad osv halvår, har knappt ökat något i styrka, ökat bra vikt och volymmassa..
Kan lägga upp lite bilder på utvecklingen, men nu är jag motiverad att köra stenhårt igen för att öka så bra som möjligt.

Behöver lite tips på hur man ska få upp styrkan bättre!! trött på att pumpa 25kg hantlar i hantelpressen för att köra strikta tior, vill kunna öka i allt. Knäböjen har jag legat på 80kg ett bra tag i nu. Gillar att köra mycket superset, antar att det är inte jätte optimalt om man vill bli stark som en oxe?
Tack på förhand.

Påvägneråt
2014-07-10, 06:33
När jag börjar känna att min utveckling tar stop brukar jag titta på hur jag tränar och äter. Då ändrat jag på allt helt och hållet. Byter schema, upplägg och intensitet. Till exempel så gick jag precis från att ofta köra bröst, axlar och triceps under samma pass till att endast köra skiten ur axlarna och vaderna. Om jag hela tiden ändrar min träning så känns dig som om jag hela tiden "chockar" kroppen. Vaknade upp med lätt träningsvärk i axlarna idag som inte hänt på väldigt länge. Kan nog bero på att jag aldrig riktigt orkat köra axlarna tillräckligt hårt för jag alltid kört bröst innan.

EnergiÖverskott
2014-07-10, 15:28
När jag börjar känna att min utveckling tar stop brukar jag titta på hur jag tränar och äter. Då ändrat jag på allt helt och hållet. Byter schema, upplägg och intensitet. Till exempel så gick jag precis från att ofta köra bröst, axlar och triceps under samma pass till att endast köra skiten ur axlarna och vaderna. Om jag hela tiden ändrar min träning så känns dig som om jag hela tiden "chockar" kroppen. Vaknade upp med lätt träningsvärk i axlarna idag som inte hänt på väldigt länge. Kan nog bero på att jag aldrig riktigt orkat köra axlarna tillräckligt hårt för jag alltid kört bröst innan.

Att lägga om precis allt för att man stagnerat är inte nödvändigt. Visst är det ett alternativ men, inget måste. Jag tycker snarare att det blir krångligare om jag rör om allt på samma gång, då det lätt blir att man inte har koll på vart man felade. Korrigerar jag en grej i taget så är det lättare att hitta den felande länken.

Jag hade 1: valt ett program att träna efter där det är lätt att följa sin progression och 2: sett över min kost och vila.

earf
2014-07-10, 18:51
Har samma problem. Volymmässigt är jag nöjd men styrkan har knappt ökat sedan nybörjar gainzen. Provat det mesta men det går bara inte -.- började t.ex med 10 kg hantelpress, var uppe på 30 kgs efter ett halvår sen tog det stopp och har gjort i ca 1.5 år :o men volymen ökar o det är ju sköj :p

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

justblaze
2014-07-10, 19:21
Har samma problem. Volymmässigt är jag nöjd men styrkan har knappt ökat sedan nybörjar gainzen. Provat det mesta men det går bara inte -.- började t.ex med 10 kg hantelpress, var uppe på 30 kgs efter ett halvår sen tog det stopp och har gjort i ca 1.5 år :o men volymen ökar o det är ju sköj :p

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Skit i styrkan, ökar du i volym är det väl fint :)
Hur fort har du gått upp i vikt?

Påvägneråt
2014-07-10, 20:19
Att lägga om precis allt för att man stagnerat är inte nödvändigt. Visst är det ett alternativ men, inget måste. Jag tycker snarare att det blir krångligare om jag rör om allt på samma gång, då det lätt blir att man inte har koll på vart man felade. Korrigerar jag en grej i taget så är det lättare att hitta den felande länken.

Jag hade 1: valt ett program att träna efter där det är lätt att följa sin progression och 2: sett över min kost och vila.

Jag sa vad JAG BRUKADE göra. Inte vad MAN SKALL göra.