handdator

Visa fullständig version : Matkoma?


Troppa
2014-07-09, 18:39
Hej!
Kom nyss hem efter en runda i stan med några vänner, åt och drack väldigt mycket.
Under dagen så har jag ätit följande,

500g äggvita, 100g spenat, 50g paprika
7st lingongrova mackor med ca 200g kalkon pålägg på hehe och 4.5 reeses peanutcups, 30g godis nappar.
Jugernut burgare med dubbelkött och sedan en maffig bit cheesecake.
Räknar med att jag landat på ca 4500-5000 kalorier vilket är ungeför dubbelt så mycket som jag brukar äta under deff.

Magen håller på att sprängas och känner mig väldigt konstig i huvudet vilket jag antar beror på all mat jag ätit, min fundering är nu varför mår man som man mår, detta var en typisk dag om inte ännu mer mat när man inte tränade, alltså ''tjockis'' dagarna haha. Sedan en fråga till, hur mycket ställer detta till på deff där man äter annars ca 1800 kalorier, där protein är huvud intaget och max 20g fett på tränings dagar och ca 200g på kolhydrat, tänker mest på fett inlagringen då jag annars går lågt på fett dom dagar jag tränar, inte så att man har ångest över att man unnat sig riktigt bra idag men tänker mest på träning aspekten och hur mycket det påverkar en 77 kg, 186 cm 20 årig individ, detta är samt en träningsdag där jag förbrukat ca 400 kalorier i form av cardio och sedan ett tung ben pass på gymmet. Dåligt formulerat men hoppas ni fattar. Mvh

vicarious
2014-07-10, 06:43
En dag, i princip ingenting. Släpp ångesten och blicka framåt.

hampfuz
2014-07-10, 13:21
Anledningen till att du mår som du mår är för att din magsäck har anpassat sig för mindre matintag, vilket leder till att du känner dig mätt fortare och mår dåligt vid mindre mat än tidigare.

havok
2014-07-10, 18:08
Nu är jag ingen läkare men en bekant som är talade om vid en diskussion just omkring överätande och matkoma att det inte är det bästa för hjärtat att trycka i sig så mycket mat på så kort tid. Samt nått om hormonerna. Jag minns inte exakt. Det är i vart fall inte något som man alltså borde göra i någon högre frekvens.