handdator

Visa fullständig version : Deff - Hjälp!


Ludolf
2014-07-09, 11:57
Hej!

Har påbörjat min deff för ca 2 veckor sedan och problemet är att jag märker absolut ingen skillnad.. jag ligger på ett underskott i kcal varje dag samt tränar 6 styrkepass & 3 cardiopass i veckan.. har lagt på mig ganska mycket onödigt fett efter en väldigt grisig bulk..

lite allmän info om mig

Ålder 20
vikt 99 kg
Längd 189 cm
vill ner till 85-90 kg

Vad är det jag gör fel o vad kan jag göra annorlunda?*gah!*

Tacksam för hjälp & tips!

Ludolf
2014-07-09, 12:00
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=108274&stc=1&d=1404903580

Såhär ser dagsformen ut, vill ner runt 10% BF så finns ju mycket att ta bort!

King Grub
2014-07-09, 12:01
Vad är det jag gör fel

Du berättar ju inte vad du gör. Detaljer.

nippman
2014-07-09, 12:01
det finns bara en förklarning och det är att du får i dig för mycket energi i förhållande till din energiförbrukning.

Krutpaket
2014-07-09, 12:05
Svårt att säga utan mer information om hur och vad du äter. Sen beror det på vad du menar med "resultat". Det kan vara svårt att se resultat med egna ögon på bara 2 veckor. Däremot kan ju vågen visa vissa resultat.

Dessutom, hur vet du att du ligger på kcal-underskott?? Väger du maten? Det gamla vanliga svaret är väll att om du inte går ner i vikt så ligger du inte på underskott.

Hur som helst, mina tips:

1. Väg maten om du inte redan gör det och räkna på kalorierna mer noggrant.
2. Ta före/efterbilder 1 gång i veckan alt. 1 gång i månaden och jämför det "synliga" resultatet så
3. Väg dig varje dag så du kan få fram genomsnittlig viktminsknig
4. Mät mage, lår osv. 1 gång i veckan eller varannan vecka eller nått.
5. Ge det tid
6. läs på om deff, kost osv.

Jag är absolut ingen expert på att deffa, men det finns ju en riktigt bra tråd om deff här på forumet.

Ludolf
2014-07-09, 12:18
Jag väger min mat med matvåg & räknar på kcal så gott det går... äter mestadels kyckling och ris samt grönsaker osv..

jag ska ta till mig det ni skriver men känns konstigt att inget händer på vågen alls.. förra året när jag deffade gick jag ner 8 kg på 2 månader ungefär o det var absolut inga problem med något då tränade jag bara 6 pass i veckan 3 cardio & 3 styrke..

Krutpaket
2014-07-09, 12:25
Alltså, om du verkligen ligger på underskott så ska vågen visa resultat. MEN om du har ett väldigt litet underskott + bara väger dig 1 gång per vecka så kan det bli så att vågen visar +/- 0. Det beror bland annat på mängden vätska i kroppen samt om du skitit eller inte.

Väg dig varje dag och räkna sen ut genomsnittet för veckan.

Ludolf
2014-07-09, 12:36
Okej, tack ska göra det! hur menar du med att räkna ut genomsnittet/vecka?

Krutpaket
2014-07-09, 12:43
Okej, tack ska göra det! hur menar du med att räkna ut genomsnittet/vecka?

man kan säkert göra på flera sätt, men om vikten t ex ser ut som följer:

Måndag 99
Tisdag 99
Onsdag 98.8
Torsdag 98.5
Fredag 98.3
Lördag 98.5
Söndag 98.8

så kan du addera siffrorna/7 = genomsnitt. I Exemplet ovan blir genomsnittet ca 98.6. Dvs ungefär -0.4kg. Vill du gå ner mer än det får du minska på maten eller träna mer.

Sen kan man säkert räkna på flera sätt. Ta även för och efterbilder med jämna mellanrum så kan du jämföra dem också.

Ludolf
2014-07-09, 13:05
man kan säkert göra på flera sätt, men om vikten t ex ser ut som följer:

Måndag 99
Tisdag 99
Onsdag 98.8
Torsdag 98.5
Fredag 98.3
Lördag 98.5
Söndag 98.8

så kan du addera siffrorna/7 = genomsnitt. I Exemplet ovan blir genomsnittet ca 98.6. Dvs ungefär -0.4kg. Vill du gå ner mer än det får du minska på maten eller träna mer.

Sen kan man säkert räkna på flera sätt. Ta även för och efterbilder med jämna mellanrum så kan du jämföra dem också.

Tack för hjälpen! kommer ha detta i åtanke och förhoppningsvis kommer detta gå bra!