handdator

Visa fullständig version : Diet: Högt fett vs höga kolhydrater?


buck3tt
2014-07-08, 17:49
Hej, vad är fördelen med vise versa?
Vissa säger ju låga kolhydrater och högt fett/protein är bra för deff samt höga kolhydrater/protein är bra. Finns det nån fördel med båda eller vad är bra på sitt sätt?

Masterpan
2014-07-08, 17:54
Många vill köra så mycket kolhydrater som möjligt för att behålla prestation på gymmet.

maqan
2014-07-08, 19:25
Jag föredrar en större andel fett i kosten, men det är väldigt individuellt. Du får helt enkelt testa och se vad som fungerar bäst för dig. Det är dock klokt att ge det ett par veckor när man byter kosthållning.

skyclaw
2014-07-08, 19:37
Helt personligt, själv föredrar jag att ligga närmare 1g fett/kg. Sket i fettintaget totalt under en period i vintras och fick alla möjliga läskiga bieffekter - libido var helt puts veck, all motivation försvann, hjärnspökena härjade fritt osv. Blev lite skraj och la mig på en stadig nivå och kroppen blev snabbt återställd igen.

Prova vad som fungerar för dig.

R Scarpa27
2014-07-08, 19:39
Hej, vad är fördelen med vise versa?
Vissa säger ju låga kolhydrater och högt fett/protein är bra för deff samt höga kolhydrater/protein är bra. Finns det nån fördel med båda eller vad är bra på sitt sätt?

känn efter vad som känns bäst? och vad du behöver.

deff vs bulk är kaloribaserat och hur man lägger upp dem är upp till var och en..
sen finns ju kost som gör det enklare både upp och ner.

både fett och kolhydrater är gott speciellt mackor med bregott, som är gudagåva varje dag nästintill.

sen kan du ju variera från dag till dag, beroende på hr dagen ser ut med aktivitet/träning/kapsyl öppning av duff m.m :D

EnergiÖverskott
2014-07-08, 20:17
Generellt tycker jag att 1 gram fett/kilo kroppsvikt, 2-2,5 gram protein/kilo kroppsvikt och resten av energibudgeten med kolhydrater är bra riktmärken för att må, prestera och se bra ut.

Men, att ge det tråkiga svaret "testa dig fram" är rätt bra i detta fallet. :)