handdator

Visa fullständig version : Protein intag per omgång?


buck3tt
2014-07-08, 16:16
Hej allihopa, min fråga lyder såhär.
Jag såg/läste någonstans att kroppen bara kunde ta upp ca 20-25 g protein per timme/varannan timme, stämmer detta?

King Grub
2014-07-08, 16:19
Den kan nog inte ta upp så mycket ens. Tarmen klarar nog inte 20 gram per timme. Dom flesta proteiner tas upp med en hastighet av <10 gram per timme i vilket fall som helst.

ABrownie
2014-07-08, 16:31
Värt att tillägga när den här frågan kommer upp är ju att allt proteinet kommer ju att tas upp så småningom, de går alltså inte till spillo.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

buck3tt
2014-07-08, 16:33
Den kan nog inte ta upp så mycket ens. Tarmen klarar nog inte 20 gram per timme. Dom flesta proteiner tas upp med en hastighet av <10 gram per timme i vilket fall som helst.

Men om man nu ska käka tex, 200g protein per dag, hinner kroppen upp allt då?
Låter lite "gröngöligt" men frågar man inte får man inga svar

buck3tt
2014-07-08, 16:34
Värt att tillägga när den här frågan kommer upp är ju att allt proteinet kommer ju att tas upp så småningom, de går alltså inte till spillo.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

"Sparas" typ?

King Grub
2014-07-08, 16:40
Klart du kan äta mer per gång men det kommer inte att tas upp på en timme eller två.

vicarious
2014-07-08, 16:58
Men om man nu ska käka tex, 200g protein per dag, hinner kroppen upp allt då?
Låter lite "gröngöligt" men frågar man inte får man inga svar

Allt du äter åker ju ned i magsäcken och blandas till en sörja. Sen pytsas det lite i taget vidare till tarmsystemet. Ingenting försvinner magiskt från magsäcken utan tänk dig istället att det läggs i kö på rullbandet.

Sheogorath
2014-07-08, 18:46
"Sparas" typ?

Mag-tarm-kanalen är lång och välreglerad. "Allt" hinner tas upp innan det ska ut på andra sidan, om du inte är magsjuk. I snitt är det väl 5% av energin som försvinner med avföringen eller något sådant, hos en frisk person.