handdator

Visa fullständig version : Lågfrekvent buller fläktsystem


Tomten
2014-07-08, 16:07
Är det någon här som har erfarenhet av lågfrekvent buller från fläktsystem? Jag har upplevt sömnproblem/stress sen jag flyttade till min nya lägenhet, men har inte kopplat det till lågfrekvent buller före nu. Började märka av bullerljudet först nu, i samband med att jag bytte vitvaror i lägenheten (trodde först det bara var ljudet från den nya kyl/frysen), men det lågfrekventa "brummandet" är kvar även när man slår från strömmen i lägenheten.

Har nu suttit och läst en del på nätet, dels andras historier och även mer om hur det fungerar rent praktiskt, och det verkar ju lite knepigt att få det åtgärdat. Har talat med min kvartersvärd som skulle komma och lyssna om hon hör bullerljudet, men frågan är ju vad de gör sen.

hittade den här guiden som var intressant

http://www.formas.se/PageFiles/10107/Lagfrekvent_bulller_fran_ventilationsanl.pdf


Vad jag tycker är extremt konstigt är hur jag inte kan ha upplevt ljudet tidigare. Nu hör jag det konstant, och det är riktigt irriterande.

edit: kom också på att min tinnitus blev klart värre kort efter jag flyttade in i den här lägenheten. Vilket förmodligen är kopplat till det lågfrekventa bullret :/

Mackie Messer
2014-07-08, 16:15
Det här låter som rena mardrömmen. Jag känner med dig och hoppas att det går att lösa. Jag har själv bott på några hemska ställen som inneboende och i en klaustrofobisk etta.

hahavaffan
2014-07-08, 16:26
Är du säker på att ditt hus ens har den typen av fläktsystem som din länk gör exempel av? Det känns väldigt ovanligt i hyreshus.

Tomten
2014-07-08, 16:36
Är du säker på att ditt hus ens har den typen av fläktsystem som din länk gör exempel av? Det känns väldigt ovanligt i hyreshus.

Nej det har jag ingen aning om, men det säger väl inte att andra fläktsystem inte kan ha problem med buller?

Har du koll på vad det vanligvis brukar vara?

Tomten
2014-07-08, 16:39
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/

hus som är byggda i början på 80-talet och framåt har ofta ett system av fläktar och kanaler där man styr hur mycket luft som sugs ut ur huset (mekaniskt frånluftsystem, F) eller där man styr både luftströmmen in och ut ur huset, så kallat till- och frånluftsystem, FT. Detta för att säkra god ventilation även under sommaren. I system med värmeåtervinning kan man antingen utnyttja värmen i frånluften till att värma inkommande tilluft, FTX eller med en värmepump värma, varmvatten, FX.

Baskagge
2014-07-08, 18:45
Det är sannolikt någon form av mekanisk ventilation. Det blir alltid ett visst ljud från fläktarna och luftdonen. Är det ett äldre hus med gamla ventilationskanaler eller ett nyare med spirorör och luftdon?
Somliga tycker inte att det är störande med ljud och då snålas det med ljuddämparna. Man brukar montera ljuddämpare i direkt anslutning till luftbehandlingsaggregatet och eventuellt vid varje tilluftsdon om man eftersträvar total tystnad.
Smackar man bara på en takfläkt på ett gammalt ventilationssystem så blir det helt klart störande ljud. Beroende på hur systemet ser ut så finns det en rad åtgärder man kan göra, det är inte speciellt dyrt heller.

caro
2014-07-08, 19:23
Är det någon här som har erfarenhet av lågfrekvent buller från fläktsystem?

Vad intressant, eller inte kanske. Jag har stor erfarenhet av det. Att höra det alltså, lågfrekventa ljud. Tyvärr inget bra sätt att bli av med det, det går ju genom t ex öronproppar.

Men det verkar vara ytterst få människor som hör dessa ljud, och folk besväras i allmänhet inte av det. Jag hör lågfrekventa svängningar från transformatorstationer om de är för nära. Fläktljud är ett helvete. För att inte tala om alla subwofers som folk kör i sina biosystem. Det absolut värsta som finns är när grannarna kör sina TV-spel. De lågfrekventa ljuden når långt, och det är en fruktansvärd tortyr, som få verkar begripa. Det gör ont i kroppen. När jag har flyttat har jag alltid kollat just ljuden noga, hur alla system "hörs". Nu ska vi bygga hus och byggarna blir ju tokiga på mina krav på ljudisolering av värmeåtervinningssystemet ...

Det enda som funkar, för mig, i miljöer jag inte kan påverka är mentala övningar. Det är förstås värst när jag ska sova, eller när man sitter "i lugn och ro".

Tinnitus lider jag dock inte av.

Eftersom de flesta har svårt att höra dessa ljud, eller inte alls plågas av dem, undrar jag om det finns gränsvärden för dem som man kan åberopa. Men jag hoppas det. Hoppas det löser sig för dig.

Tomten
2014-07-08, 19:33
Det är sannolikt någon form av mekanisk ventilation. Det blir alltid ett visst ljud från fläktarna och luftdonen. Är det ett äldre hus med gamla ventilationskanaler eller ett nyare med spirorör och luftdon?
Somliga tycker inte att det är störande med ljud och då snålas det med ljuddämparna. Man brukar montera ljuddämpare i direkt anslutning till luftbehandlingsaggregatet och eventuellt vid varje tilluftsdon om man eftersträvar total tystnad.
Smackar man bara på en takfläkt på ett gammalt ventilationssystem så blir det helt klart störande ljud. Beroende på hur systemet ser ut så finns det en rad åtgärder man kan göra, det är inte speciellt dyrt heller.

Huset är byggt 96-, vad jag kan se så verkar det vara spirorör och luftdon. Om man tar lös luftdonet så ser man bar spirorör så jag trör inte det sitter några luftbehandlingsaggregat i min lägenhet (inte för jag vet hur de brukar se ut men)

edit: Visst är det så att hyresvärden är skyldig att återgärda lågfrekvent buller om en hyresgäst upplever det som ett problem? läste på något forum att det finns i miljöbalken

Baskagge
2014-07-08, 19:48
Luftbehandlingsaggregatet är gemensamt för alla lägenheterna och sitter oftast på vinden. Har du tilluftsventiler i väggarna eller kommer tilluften från ett luftdon i sovrum/vardagsrum? Hur som helst så kostar en ljuddämpare 200-1500 kr så det är ingen stor kostnad. Är man ljudkänslig behövs det antagligen ljuddämpare både vid aggregatet och vid varje don.

Tomten
2014-07-08, 20:01
Luftbehandlingsaggregatet är gemensamt för alla lägenheterna och sitter oftast på vinden. Har du tilluftsventiler i väggarna eller kommer tilluften från ett luftdon i sovrum/vardagsrum? Hur som helst så kostar en ljuddämpare 200-1500 kr så det är ingen stor kostnad. Är man ljudkänslig behövs det antagligen ljuddämpare både vid aggregatet och vid varje don.

Det sitter (vad som ser ut som) 1 frånluftsdon i badrummet och 1 frånluftsdon i köket (ser ut såhär)

https://webshop.flaktwoods.com/WebRoot/FWGWebShopDB/Shops/FWGWebShop/4DE5/785F/96B1/5ABB/A6DF/D5B4/4F50/7B44/gpdb.jpg

Det sitter också 3x tillluftsventiler i vardagsrummet, det är från dem jag upplever att bullret kommer, men det är väldigt svårt att specificera ljudkällan

Baskagge
2014-07-08, 20:25
Antagligen FTX då. Hyresvärden får väl ta dit en ventilationstekniker som får kika på det. Eftersom det är hyreshus har man säkert sparat in på ljuddämpningen. Det kan också vara så att vibrationerna från aggregatet leds vidare genom rörsystemet.
Borde inte vara några problem att fixa det om du säger till värden att du får väldiga problem med tinnitus av oljudet.

shadowfire
2014-07-08, 20:38
haha! först kyl o frys o nu detta! Tomten du får ju bullersäkra framtida boenden!

Baskagge
2014-07-08, 20:47
Får leta upp ett gammalt ammoniakkylskåp utan kompressor, då blir det helt tyst.

Tomten
2014-07-08, 21:16
haha! först kyl o frys o nu detta! Tomten du får ju bullersäkra framtida boenden!

Har vanligvis inte problem med ljud, stör mig till exempel inte på ljud från vägen, det verkar vara det lågfrekventa bullret som är problemet.

Cylinda-produkter håller jag dock fast vid om att de lever om som satan. Kör varmluftsugnen på min Cylinda SIB 862KV och det låter som en jetmotor är igång i lägenheten. Önskar att jag hade en ljudmätare för det är fan bedrövligt.