handdator

Visa fullständig version : Från Styrkelyft till Vätternrundan 2015


anders172
2014-07-08, 13:16
Hej på er alla,

Jag tänkte starta en ny träningsjournal i den här delen av forumet, då jag sedan ungefär tre år tillbaka inte längre håller på med styrkelyft. Anledningen till att jag slutade var delvis en skada, men även att jag fick andra intressen som jag tyckte var roligare. Till vardags är jag entreprenör och arbetar som oberoende återförsäljare för Forever Living Products samt håller på att läsa en kandidatexamen i Nationalekonomi.

Min träningsbakgrund består av diverse lagsporter då jag gick i grundskolan, men jag blev allt mer intresserad av gymträning i då jag spelade mycket golf. Jag spelade ner mig till 3,4 i hcp när jag var 17, men slutade därefter till förmån för att gymträna allt mer. Under sommarlovet mellan 1an och 2an i gymnasiet började jag med styrkelyft och tävlade för Göteborgs KK. Jag tävlade i klass -125 och därefter -120, efter att viktklasserna gjorts om till dagens konstruktion. Efter att ha vägt runt 117 kilo så gick jag ner till 110 och har sedan dess pendlat i vikt mellan 105-110 kilo.

Jag kände för några veckor sedan att det inte var värt att väga såpass mycket längre och jag inledde förra fredagen en diet. Jag började med ett program som kallas kickstart, vilket innebär att jag under 9 dagar äter väldigt strikt med lågt intag av kolhydrater och även fett, däremot mycket Aloe Vera (3dl om dagen), grönsaker och vatten. Hittils har jag droppat från 106 kilo till 101,8, vilket är -4,2 kilo på fem dagar samtidigt som midjemåttet har minskat från 96 cm till 90 cm. Merparten av förlusten är vatten, då vikten sjönk ganska fort första 36 timmarna. Mitt mål fram till den 1 september är att få ner kroppsvikten till 95 kilo på mina 199 cm, då bör jag ha helt ok form.

Under hösten tänkte jag börja spela handboll igen och lira några dagar i veckan här i Göteborg. Efter att ha varit i Italien en vecka, där jag testade på lite cykling beslutade jag mig för att beställa min första racer och se om den träningsformen skulle kunna vara något för mig. Den beställdes för lite mer än en vecka sedan så jag hoppas att den dyker upp här i dagarna!

Jag börjar med att lägga upp fyra bilder, två av dem är tagna i Lördags morse (2014-07-05) och de andra är tagna idag (2014-07-08).

I övrigt kan jag nämna att jag har diabetes typ 1 och jag kommer att föra bok över hur många enheter insulin jag tar, eftersom att jag finner det väldigt intressant hur dessa varierar beroende på vilken mat jag äter.

Vänliga hälsningar,

anders172
2014-07-08, 20:16
Första träningspasset för journalen, kul!

Igår körde jag 60 min spinning, men idag var det dags för att dunka på med lite lyftning. Lite kraftlös av dieten, men alla lyft var med någorlunda mersmak.

Bänkpress

15x60
10x80
5x100
5x110
4x120
4x120

Chins bakom nacken

7xKv PB
6xKv
6xKv
5xKv

Sidolyft med hantlar

12x13
8x16
8x18
8x21
6x23,5

Militärpress

12x40
12x40
10x50

Dips

15xKv
12xKv
10xKv

Hammercurl

8x18
8x21
8x26
6x31

Vikt:: 102,6 något högre vikt än igår, men jag har druckit mycket under dagen för att hålla vätskebalansen god i värmen!

Kosten har sett ut enligt följande

Frukost

Forever Garcinia Plus (30 min före måltid): 1 kapsel
Forever Aloe Vera Gel: 1 dl
Bee Pollen: 1 tablett
Fields of Greens: 1 tablett
Vatten: 5 dl
Smoothie: 1 skopa Forever Proteinpulver, 3 dl soyadryck, 1 dl spenat, Ingefära

Lunch

Forever Garcinia Plus (30 min före måltid): 1 kapsel
Forever Aloe Vera Gel: 1 dl
Vatten: 5 dl
1 burk tonfisk, en halv purjolök, 1 gul lök, 150 g kålrot, vitkål, en halv deciliter mungbönor
Bee Pollen: 1 tablett

Träning

Argi+: 1 skopa

Middag

Forever Garcinia Plus (30 min före måltid): 1 kapsel
Forever Aloe Vera Gel: 1 dl
Vatten: 5 dl
1 burk makrill, 1 dl spenat, 150 g hericot verts, 200 g broccoli, 1 gul lök
Kokta ägg: 2 st
Bee Pollen: 1 tablett
Fields of Greens: 1 tablett

Kvällsmål

1 äpple
Vatten: 5 dl

Jag kommer att dokumentera maten såhär noggrant under de första dagarna, men därefter kommer jag inte att göra det lika utförligt.

/Anders

anders172
2014-07-09, 19:41
Tjena!

Idag blev det en löprunda på ungefär 6,5km, ingen fantastisk runda, men jag börjar känna att det blir allt jämnare mellan kondition och mjölksyra i benen och det leder förhoppningsvis till att jag inte kommer att behöva dra ner på tempot för att benen är stumma snarare än att konditionen tryter.

Dagens intag av föda:

Frukost

Forever Garcinia Plus (30 min före måltid): 1 kapsel
Forever Aloe Vera Gel: 1 dl
Bee Pollen: 1 tablett
Fields of Greens: 1 tablett
Vatten: 5 dl
Smoothie: 1 skopa Forever Proteinpulver, 3 dl soyadryck, 1 dl spenat, Ingefära, 1 banan

Lunch

Forever Garcinia Plus (30 min före måltid): 1 kapsel
Forever Aloe Vera Gel: 1 dl
Vatten: 5 dl
150 g torsk, 100 g lax, en halv purjolök, 150 g kålrot, vitkål, en halv deciliter mungbönor stekt i kokosfett, 400g romansallad med olivolja och kryddor,
Bee Pollen: 1 tablett

Mellanmål

2 kokta rödbetor

Middag

Forever Garcinia Plus (30 min före måltid): 1 kapsel
Forever Aloe Vera Gel: 1 dl
Vatten: 5 dl
Smoothie: 1 skopa Forever Proteinpulver, 3 dl soyadryck, 1 dl spenat, Ingefära, 1 banan
Bee Pollen: 1 tablett
Fields of Greens: 1 tablett

Att tillägga var att midjemåttet idag var 89cm, vilket är en minskning om 6cm sedan förra fredagen.

anders172
2014-07-12, 12:35
Goddag,

I torsdags sprang jag 6,5 km innan frukost, vilket jag förövrigt avskyr att göra. Det är riktigt miserabelt att löpa på tom mage, men jag tryckte i mig lite aminosyror och gav mig ut en runda runt Örgryte.

Något annat som är intressant, vilket jag upptäckt, under dessa dagar när jag gått på kickstartsprogrammet är hur lite insulin jag tar. I sjukvården brukar det ungefär sägas att en diabetiker typ 1 behöver 0,8 enheter/kilokroppsvikt. Givet min kroppsvikt, skulle det innebära att jag borde dosera ungefär 80-90 enheter om dagen. Jag som äter mindre kolhydrater, men mer protein är livsmedelsverkets rekommendationer har under senaste tre månaderna snittat ungefär 43 enheter om dagen. Efter att jag började med kickstarten har jag krävt någonstans mellan 23-27 enheter om dagen, vilket är extremt lågt. Då har jag ändå haft Diabetes i 10 år och har blivit informerad om att jag inte har någon som helst egen produktion kvar.

Det kommer också att bli intressant när jag börjar med att träna mer konditionsinspirerat framöver, samtidigt som jag kommer att behöva mer energi, vilket kommer att bli i form av kolhydrater, så kommer insulinkänsligheten bli större givet högre fysisk aktivitet.

Träning

Argi+

Frukost

Forever Garcinia Plus (30 min före måltid): 1 kapsel
Forever Aloe Vera Gel: 1 dl
Bee Pollen: 1 tablett
Fields of Greens: 1 tablett
Vatten: 5 dl
Smoothie: 1 skopa Forever Proteinpulver, 3 dl soyadryck, 1 dl spenat, Ingefära, 1 banan

Lunch

Forever Garcinia Plus (30 min före måltid): 1 kapsel
Forever Aloe Vera Gel: 1 dl
Vatten: 5 dl
Bee Pollen: 1 tablett
250 g torsk, en halv purjolök, kålrot, vitkål, en halv deciliter mungbönor, hericot verts, broccoli,


Mellanmål

2 kokta rödbetor

Middag

Forever Garcinia Plus (30 min före måltid): 1 kapsel
Forever Aloe Vera Gel: 1 dl
Vatten: 5 dl
Bee Pollen: 1 tablett
Fields of Greens: 1 tablett
Sallad med rödbetor, 2 kokta ägg, tonfisk, morötter, aubergine, squash, broccoli, hericot verts, brysselkål

anders172
2014-07-13, 20:43
Löpning igår: 12 km

Idag: 7,5 km terränglöpning + gym

Bänkpress: 3x5x110
Sidolyft med hantlar: 3x10x15, 1x8x18
Skivstångscurl: 3x12x50
Latsdrag: 3x10x80-90
Sittande hantelpress utan stöd: 1x10x21, 1x8x25, 1x8x28
Chins

anders172
2014-07-14, 22:51
Löpning - Intervaller: 5x300 m intervall med lugn jogg 5x300 m.

anders172
2014-07-15, 17:53
Löpning för fjärde dagen i rad, hemskt för mina lår som får kämpa ordentligt med mjölksyran som uppstår.

11 km - 56 min: Ett lopp där jag gick ut väldigt lugnt för att hålla ca 5 min/km, vilket lyckades helt ok. Tyvärr så blir det väldigt mycket syra i benen och jag känner att det begränsar mig väldigt mycket, men förhoppningsvis ska det gå åt det bättre hållet.

anders172
2014-07-16, 19:03
Morgonvikt: 101

Superset bestående av:

Knäböj lång excentrisk fas och långsamt upp

5x100
5x100
5x100

Chins bakom nacken

Kvx7
Kvx6
Kvx6

Semibred bänkpress

5x100
4x120
6x100

Dragonflyes
Kvx5
Kvx5

Sittande rodd

10x13 plattor
8x16 plattor

Hantelcurl

8x18
8x21
6x28,5


Därefter lirade jag en runda golf och hade lite möten, ännu en trevlig dag! Imorgon tänkte jag springa en vända framåt kvällen och försöka förbättra formen något.

anders172
2014-07-18, 08:51
Igår blev det lite löpning på gymmet - Totalt 7 km

3,5 km plant underlag
2x500m @ 15 km/h
1x350m @ 10 km/h 6 graders lutning
3x350m @ 11 km/h 6 graders lutning

anders172
2014-07-20, 09:38
Löpning 3 km - 12 min, 34 sek

Skulle springa 12 km igår men benhinnorna gjorde fruktansvärt ont efter 3 km så jag fick bryta. Tiden var då 13:38.

Jag hoppas att min racer kommer i dagarna så att jag kan börja cykla som konditionsträning istället

anders172
2014-07-20, 22:52
Smal Bänkpress

7x100
4x110
4x110

Marklyft

8x140
8x140
8x140

Sidolyft

10x15
10x18
8x21

Dips

kvx14
kvx12
kvx10

Latsdrag

10x90
6x110
6x110

Hantelcurl

8x21
6x25
6x25

Frenchpress

8x50
8x50
8x50

Sittande Hantelpress

8x25
8x28

Skivstångscurl

10x50
10x50
10x50

Övningarna genomfördes i 2 st giantsets. Orken var sådär med 27 grader på gymmet, men det funkade ok.

anders172
2014-07-26, 16:17
Torsdag: cykel 37.14 km 1:26 - snitthastighet: 25.9 km/h
Fredag: cykel 37.14 km 1:25 - snitthastighet 26.08 km/h
Fredag: gym

Marklyft: 150x8
Bbänkpress: 1x140, 2x12x90
Chins, dips, hantelcurl, latsdrag, hantellyft

Lirat golf ons, tors, fre: 87, 78, 85 par 73.
Cykelpassen är mina första någonsin och golfrundorna är de första på över ett år. Hoppas jag ska kunna lira runt par i slutet av säsongen. Km går den 16-17 aug så då blir det första tävlingen på 6 år. Riktigt kul!

Kommet att köra mitt första lopp den 31augusti, 80 km. Känns det bra kanske jag kör mjörn runt helgen efter, har för mig att det är 10 eller 14 mil. Hursomhelst, riktigt kul att vara igång även om det går långsamt nu i början!

anders172
2014-07-26, 21:19
Cykling: 58.08 km 2:08 - snitthastighet 27.2 km/h

Nöjd över passet! Det fanns lite krafter kvar efter målgång och målet var att klara av att cykla distansen eftersom det var tredje cykelpasset i min karriär. Kändes bra att jag snittade 1.2 km/h snabbare än tidigare pass trots att distansen var ca 60% längre.

anders172
2014-07-28, 23:34
Cykling: 94.58 km 3:37 - snitthastighet 26.18 km/h

Varmt, 27 grader när jag började och 28 när jag var klar. Blev kort om vatten eftet 5 mil vilket gjorde sista delen ganska slitig och jag var ganska slut i låren. Tyvärr var baksidan lite sliten och jag kunde inte trycka på i låg position i längre sträckor, vilket gör att jag cyklar kanske 3 km/h långsammare än upprätt.

anders172
2014-07-30, 13:16
Cykling : 37.14 km 1:21:30 - snitthastighet 27.34

Mycket bättre fart på de kortare passen. Loppet dom går om 4.5 vecka går över 8 mil och jag hoppas kunna hålla ett tempo om ca 27.5 genom tävlingen. Därutöver kommer jag kunna köra lite på rulle också.

Nattkryp
2014-07-30, 14:34
Kul med cykling, ska följa din journal :).

Tycker att du gått ut hårt både gällande fart och distans på kort tid. Hur mår kroppen? Vanligt problem är ju baken.


Hur har du tänkt med cykelpassen inför loppen, någon uttänkt plan?

anders172
2014-07-30, 18:58
Hej,

Kul!

Det känns bra i kroppen men bakdelen är väl det som är lite ömt, såsom du säger :)

Jag har inte direkt tänkt ut en plan inför loppet eftersom det är såpass kort och det känns inte lönt att försöka göra någon toppning. Nu i början kommer jag att cykla med lite volym för att få till vanan. Tänkte bege mig till hisingens cykelklubb när de har en introrunda framöver, mrn just nu finns det ingen sådan planerad.

Nattkryp
2014-07-30, 21:06
Hej,

Kul!

Det känns bra i kroppen men bakdelen är väl det som är lite ömt, såsom du säger :)

Jag har inte direkt tänkt ut en plan inför loppet eftersom det är såpass kort och det känns inte lönt att försöka göra någon toppning. Nu i början kommer jag att cykla med lite volym för att få till vanan. Tänkte bege mig till hisingens cykelklubb när de har en introrunda framöver, mrn just nu finns det ingen sådan planerad.

Ja, sadeltimmar är nog det som gäller! Det underlättar mycket när kroppen verkligen är van vid positionen, brukar ta någon vecka innan man börjar känna sig "hemma" bara man har haft uppehåll i någon vecka eller så.

Själv har jag aldrig kört någon tävling utan är mer långfärdscyklist (flerdagars med packning, tält osv). Ska dock försöka att få till lite effektiva konditionsträningspass för att hjälpa till med kcal-budgeten.

Älskar dock att tävla mot mig själv :).

anders172
2014-08-01, 17:55
Ja, sadeltimmar är nog det som gäller! Det underlättar mycket när kroppen verkligen är van vid positionen, brukar ta någon vecka innan man börjar känna sig "hemma" bara man har haft uppehåll i någon vecka eller så.

Själv har jag aldrig kört någon tävling utan är mer långfärdscyklist (flerdagars med packning, tält osv). Ska dock försöka att få till lite effektiva konditionsträningspass för att hjälpa till med kcal-budgeten.

Älskar dock att tävla mot mig själv :).

Jag tror det är sadeltimmar som gäller! Än så länge verkar jag kunna trycka på allt mer och mer vid varje pass, vilket är positivt.

Sedär, intressant med långfärder, känns som att Vätternrundan skulle kunna passa bra in för din del med andra ord?

Cykling: 58,06 km 2:13:37 - snitthastighet 26,07 km/h

Den första delen av passet gick väldigt bra och mil no. 1 var snabbt avklarad. När jag kom ut på slätten var det riktig tung motvind. Var som att cykla i kolasås. Det gick extremt mycket energi under de 2,5-3 milen som är oskyddade av skog och berg, men det finns dock en del uppförsbackar. Det gjorde att jag tappade från 2:00 min/km till ca 2:12 min/km för att därefter tappa ytterligare när de mer kuperade partierna. Jag fick dock kämpa lite och hoppas att det gav bra träning :) Nu åker jag två dagar till Stockholm och det blir ingen träning under dessa dagar.

Morgonvikt: 102 kilo

Nattkryp
2014-08-01, 20:52
Jag tror det är sadeltimmar som gäller! Än så länge verkar jag kunna trycka på allt mer och mer vid varje pass, vilket är positivt.

Sedär, intressant med långfärder, känns som att Vätternrundan skulle kunna passa bra in för din del med andra ord?



Låter bra, fin körning idag också :). Mycket blåsigt idag så jag förstår dig. Själv har jag degat och grillat.

Vätternrundan ska nog bli av så småning när jag får vara frisk och axeln har läkt. Voltade över en vägbom med cykeln förra våren vilket har påverkat cyklandet en hel del. Men så har det lett till att jag börjat simma regelbundet istället och t.o.m. lite löpning. Någonstans finns väl en idé om att testa triathlon, men det är många pusselbitar som ska på plats först :).

944RS
2014-08-01, 21:55
Kul att du upptäckt cyklingen som träningsform! Du river av ordentliga pass för att vara så "färsk"!

Magnus Larsson
2014-08-01, 23:07
Kul med come back Anders. Ser att du hittat nya utmaningar. Cyklar inte så mycket själv men har en utmaning jag kör rätt ofta på motionscykel, och det är att bränna 500 kcal under/på 30 min (fart ca 100 rpm). Funkar bra.

Lycka till med träningen!

anders172
2014-08-03, 17:05
Låter bra, fin körning idag också :). Mycket blåsigt idag så jag förstår dig. Själv har jag degat och grillat.

Vätternrundan ska nog bli av så småning när jag får vara frisk och axeln har läkt. Voltade över en vägbom med cykeln förra våren vilket har påverkat cyklandet en hel del. Men så har det lett till att jag börjat simma regelbundet istället och t.o.m. lite löpning. Någonstans finns väl en idé om att testa triathlon, men det är många pusselbitar som ska på plats först :).

Grill och deg är ett måste om man ska se till att återhämta röven lite emellanåt ;)

Åhfan, det låter en våldsam olycka! Triathlon verkar riktigt nice, en fin utmaning och säkert ett väldigt bra sätt att få lite krydda på tränandet och att inte tröttna på sikt!

Jag funderar på att köra Horla Triathlon nästa år, det verkar vara en ganska bra start för motionärer med hanterbara distanser, gäller bara att inte drunkna under simningen, men det kanske vore en bra grej att lära sig när hösten är realitet och det blir allt mindre kul att ge sig ut utomhus. Bor 500m från Vallhalla i Göteborg så det finns ju inga direkta ursäkter...

Får jag se dig på nästa års Triathlon så kör vi ihop med beundransvärda tider?!

Kul att du upptäckt cyklingen som träningsform! Du river av ordentliga pass för att vara så "färsk"!

Jag tycker det är jättekul och en form av träning som jag tycker passar mig! Har försökt att gå ut och få lite längre pass i kroppen med tanke på att loppet jag ska köra är 80km och det vore segt att inte palla igenom det och få stryk av motionärer på mountainbikes!

Har kikat in i din journal också litegrann tidigare och förstod att du är från Göteborg, har du några tankar på vilken cykelklubb som är trevligast?

Kul med come back Anders. Ser att du hittat nya utmaningar. Cyklar inte så mycket själv men har en utmaning jag kör rätt ofta på motionscykel, och det är att bränna 500 kcal under/på 30 min (fart ca 100 rpm). Funkar bra.

Lycka till med träningen!

Tjena Magnus! Det var ett tag sedan vi talades vid, minst sagt! Har sett lite imponerande lyft via facebook emellanåt där du drar mark och bänkar på goa vikter! Vad är nästa mål i träningen? Förutom cyklingen då ;)

Nattkryp
2014-08-03, 22:57
Grill och deg är ett måste om man ska se till att återhämta röven lite emellanåt ;)

Åhfan, det låter en våldsam olycka! Triathlon verkar riktigt nice, en fin utmaning och säkert ett väldigt bra sätt att få lite krydda på tränandet och att inte tröttna på sikt!

Jag funderar på att köra Horla Triathlon nästa år, det verkar vara en ganska bra start för motionärer med hanterbara distanser, gäller bara att inte drunkna under simningen, men det kanske vore en bra grej att lära sig när hösten är realitet och det blir allt mindre kul att ge sig ut utomhus. Bor 500m från Vallhalla i Göteborg så det finns ju inga direkta ursäkter...

Får jag se dig på nästa års Triathlon så kör vi ihop med beundransvärda tider?!


Jag hade maximalt oflyt, enligt gps-loggen höll jag ca 15km/h, men landar man fel så landar man fel. Axelledkulan sprack, hela yttre delen där man har alla muskelfästen separerade från resten i princip, så det var morfintabletter i två månader. En upplevelse det med.

Tyvärr var höst-crawl-kursen här fullbokad redan, och det känns som att det kan vara bra att kunna om man ska palla, då jag vid bröstsim verkar använda benen väldigt mycket. Men visst hade det varit trevligt att ha någon att komma sist med ;). Behöver bara lära mig springa i längre än 15 minuter också...

anders172
2014-08-04, 22:54
Jag hade maximalt oflyt, enligt gps-loggen höll jag ca 15km/h, men landar man fel så landar man fel. Axelledkulan sprack, hela yttre delen där man har alla muskelfästen separerade från resten i princip, så det var morfintabletter i två månader. En upplevelse det med.

Tyvärr var höst-crawl-kursen här fullbokad redan, och det känns som att det kan vara bra att kunna om man ska palla, då jag vid bröstsim verkar använda benen väldigt mycket. Men visst hade det varit trevligt att ha någon att komma sist med ;). Behöver bara lära mig springa i längre än 15 minuter också...

Usch då, låter riktigt tråkigt. Måste gjort väldigt ont också..

Just det, kanske finns kurser för simträning. Har inte ens funderat över att sådant existerade.. Kanske skulle pallra mig till simhallen någon gång och testa.

Cykling: 37,05 km 1:17:21 - Snitthastighet 2:05 min/km - 28,74 km/h - Total stigning 556 höjdmeter

Körde den korta rundan idag och slipade till personliga rekordet med drygt 4 minuter jämfört med förra gången jag körde samt nästan 10 minuter mot när jag körde första gången den 24 Juli. Det har verkligen blivit skillnad i cyklingen och jag känner att jag kan trycka på allt mer i både plankörning samt backarna. Det som begränsar mig är snarare mjölksyran i benen än konditionen. Jag kände att jag fick lite flås vid ca 2-3 tillfällen under rundan och då hade jag betydligt mycket mer att ge. Vägen som jag kör är lite kurvig vilket gör att jag måste bromsa i nedförsbackar ibland och hålla igen lite, men det är en kul runda att cykla! Känner också att jag kan ligga ner och hålla på cykelns bockstyren, vilket gör att tempot höjs ytterligare eftersom jag ofta kan hålla ca 35 km/h i detta läget, givet att det är plant, utan att trötta ut mig nämnvärt. Det ska bli spännande vad det kan ge att cykla ihop med andra cyklister och se om jag får ut lite extra av att ligga på rulle och trampa.

Körde dessutom ett gympass imorse:

Marklyft: 5x5x120 kg
Bänkpress: 5x5x110 kg
Chins: 2x8
Latsdrag: 3x8x16 plattor
Dips: 3x12xkv
Militärpress bakom nacken i smith: 3x8x60
Hacklift squats: 4x6

Helt ok pass efter att ha varit i Stockholm hela helgen utan att kunna äta så mycket. Vägde 101 imorse. Siktar på att ta mig vidare ner till ca 97 kommande månaden, men hoppas att det till största del ska genereras av cyklingen och några golfrundor :)

Trevlig kväll!

anders172
2014-08-05, 15:10
Körde ett lite återhämtningspass idag. Passet innehöll en del backar där jag stod upp och pumpade på lite, men övervägande lugn cykling.

Cykling 14.82 km 0:34:55 - Snitthastighet 2:22 min/km 25.46 km/h

Joggade därefter ned ca 2 km och stretchade ut mina stela baksida lår.

anders172
2014-08-06, 10:06
Cykling: 57,63 km 2:04:51 - Snitthastighet 2:10 min/km - 27,69 km/h - Total stigning 652 höjdmeter

Bra pass! Tyvärr var jag lite sliten i benen och kände att jag inte orkade trycka igenom så bra i uppförsbackarna vilket ledde till att jag inte kom ut i den kommande nedförsbacken tillräckligt fort för att vila under rullen nedför, utan istället blev det lite långsamt tramp på topparna av backarna. Det gör väldigt mycket på tiden har jag märkt. Jag får konstatera att det blev rekord på sträckan med mer än 3 minuter och att det finns gott om potential till förbättring :)

Nattkryp
2014-08-06, 15:44
Fint trampat!

Jag vet vad du menar, just de där sista metrarna innan kullen planar ut och det går nedför kan vara nog så sega och det är lätt att man börjar släppa på trycket lite för tidigt.

anders172
2014-08-06, 22:18
Fint trampat!

Jag vet vad du menar, just de där sista metrarna innan kullen planar ut och det går nedför kan vara nog så sega och det är lätt att man börjar släppa på trycket lite för tidigt.

Tack Mr!

Ja, det finns riktigt bra med tid att spara där, får se till att bita ihop och trycka på de där sista metrarna och sluta vara sån jävla mes :)

anders172
2014-08-07, 19:31
Köttade av ett gammalt hederligt gympass idag efter att ha spelat lite golf under morgonen!

Chins: 8xkv, 8xkv, 7xkv, 6xkv
Enarmsrodd: 15x20kg, 12x40kg, 12x40kg, 12x40kg
Stående rodd: 15x40kg, 15x40kg, 15x40kg, 7x60kg
Skivstångscurl: 15x30kg, 15x30kg, 12x35kg, 12x35kg
Omvänd curl: 10x30kg, 10x30kg, 10x30kg
Hantelcurl: 3 set med olika vikt

Såhär ser golfbanan ut vid kl 06.15 :)

anders172
2014-08-08, 20:28
Godkväll!

Brände av ett cykelpass under perfekta förhållanden ikväll vilket mynnade ut i ett trevligt personligt rekord :)

Cykling: 58,16 km - 1:58:59 - 2:03 min/km 29,33 km/h - 656 höjdmeter

Kapade tiden från 2 dagar sedan med nästan 5 minuter och dessutom ligger jag nästan på en genomsnittshastighet om 30 km/h vilket kändes som en omöjlighet när jag gjorde mitt första pass på hojen för några veckor sedan. Dessutom har jag samlat ihop en total sträcka om 50 mil de senaste 15 dagarna. Det kommer att bli lite de kommande dagarna eftersom jag vill slipa formen inför KM i Golf och cykling är svårt att kombinera med Golf eftersom sporterna är sjukt tidskrävande.

Trevlig kväll gott folk!

anders172
2014-08-09, 09:06
Morgonträning! Drog i mig en skopa argi+ och var på gymmet 15 min efter jag vaknade.

Giantset #1
Bänkpress: 3x8x100
Sidolyft: 2x12x15kg, 2x10x18kg
EZ-curl: 2x10x40kg, 2x10x50kg

Giantset #2
Dips: 3x8-12xkv
Frenchpress: 3x8x40kg
Koncentrationscurl: 3x10x18kg

944RS
2014-08-10, 08:38
Grymt cyklat!

Har inte så bra koll på cykelklubbarna då jag mest har varit medlem i Triathlon-Väst.
Mölndalscykelklubb och Hisingens är väl de största med många organiserade pass.
Vill man bara ha lite sällskap så finns det flera på Happymtb.org som styr upp lite rundor.

anders172
2014-08-10, 17:58
Grymt cyklat!

Har inte så bra koll på cykelklubbarna då jag mest har varit medlem i Triathlon-Väst.
Mölndalscykelklubb och Hisingens är väl de största med många organiserade pass.
Vill man bara ha lite sällskap så finns det flera på Happymtb.org som styr upp lite rundor.

Tack!

Okej, då är jag med! Får se till att testa någon av klubbarna och kanske dra en runda om det organiseras, via happymtb :) Tack för tipset.

Cykling: 37,40 km - 1:24:49 - 2:16 min/km 26,45 km/h - 548 höjdmeter

Körde ett lugnare pass idag där jag trampade ganska mycket i upprätt position. Tiden är något ofördelaktigt mätt då jag stannade ca 1,5 min vid ett tillfälle och ändrade från musik till en podcast på telefonen. Hursomhelst kände jag mig lite sliten och det var inget vidare drag, dock en fin runda längs sjökanten. Vad jag erfarit från tidigare träningsformer är att jag ofta fått ganska fin utveckling av att inte alltid köra tungt, utan lättare pass har också hjälpt till bygga på resultaten i rätt riktning. Jag kommer nu att vila med cykling fram till och med torsdag eller fredag då jag åker in till Göteborg och kör en del möten, istället passar jag på att träna några styrkepass och även handbollsträning på onsdag!

Trevligt Kväll!

anders172
2014-08-11, 22:21
Ytterligare en dag i himmelriket! :D

Körde lite löpning idag för första gången på länge, dels för att jag är i Göteborg och inte har med cykeln, men tänkte också få lite träning som frestar på pulsen 70% <. Tror nog att jag lyckades med det i etapper.

Löpning: 6.13 Km - 28:29 min - 4.39 min/km - höjdmeter 71

Inget underverk, men helt okej. Fick stanna för lite folk, bilar o annan skit ivägen. Oturligt nog stängde Liseberg när jag löpte förbi där så det var några civila som fick käka asfalt, men det är sånt som händer när man kämpar för en tid under den personliga skamgränsen.

Godkväll!

anders172
2014-08-12, 21:51
Gymträning idag med en kroppsvikt på 100,2 kg

Superset #1

Bänkpress: 1x8x100, 2x5x110, 1x10x90
Chins: 8kv, 7xkv, 7xkv
Sidolyft med hantlar: 12x13,5 kg, 10x18 kg, 12x16 kg, 12x16 kg

Superset #2

Dips: 3x12xkv
Latsdrag: 3x8x12-16 plattor
Sittande rodd: 3x10x12 plattor

Superset #3

Skivstångscurl: 3x10x45 kg
Militärpress bakom nacken: 3x12x50kg

Ett ganska bra pass, bänkpressen tar ju lite stryk när jag går ner i vikt, men så får det vara. Imorgon är det debut i handbollslaget här i Göteborg och vi får se hur det ska gå!

944RS
2014-08-13, 07:08
Vilket lag och nivå är det på handbollen?

anders172
2014-08-13, 08:51
Vilket lag och nivå är det på handbollen?

Ska lira med Majornas IK här nere på Valhalla! Det är division 4.

Spelar du själv?

anders172
2014-08-13, 21:50
Gymträning ikväll! Hann tyvärr inte till handbollen då jag hade ett möte inbokat kl 17 sedan tidigare så jag drog iväg till gymmet och körde lite istället.

Superset #1

Knäböj: 2x10x100, 1x10x80 (3 sek excentrisk fas)
Chins bakom nacken: 3x7-8
Smalbänk: 20x60, 12x80, 2x6x100

Superset #2

Benpress: 12x75, 12x100, 10x125
Hantelcurl: 12x21, 12x18,5


Har hyfsat tempo genom passen, men jag tycker inte alls gymmet är lika kul längre. Köttar istället på med cyklingen framöver så länge jag tycker det är kul utomhus, därefter får det bli lite spinningpass etc. Imorgon åker jag ut till landet igen så då blir det cykling på förmiddagen samt även en golfrunda på eftermiddagen. Måste se till att träna inför KM på lördag och söndag. Ingen större chans att vinna med ett mediokert hcp på 4,5 och dessutom när jag haft uppehåll sedan 2008, då jag var 17 år och la ner satsningen. Nu är jag dock igång och harvar igen, men kanske ligger lite efter i närspelet mot den tiden då sommarlovet spenderades på banan och klubbhusets chip-green.

944RS
2014-08-14, 08:33
Ska lira med Majornas IK här nere på Valhalla! Det är division 4.

Spelar du själv?

Har spelat många år tidigare men la av för snart 15 år sedan. Dessutom var det upp i Stockholm/Uppland.

anders172
2014-08-15, 21:56
Okej, då är jag med på noterna!

Körde lite på cykeln ikväll. Åskade o regnade extremt när jag planerat att dra ut vilket gjorde att blodsockret började spåra ur eftersom jag kalkylerat att börja trampa vid 17-tiden. Istället blev det runt 18.30 och första 20 minuterna var riktigt dåliga. Blev trött direkt och kom inte alls in i det. Det gick dock bättre i slutet men tiden var dålig.

58.06 km - 2:03:05 - 2.12 min/km - 28.2 km/h.

anders172
2014-08-17, 21:35
Cyklade 58 km rundan i ösregn och vind idag. Slitigt. runkeeper flippade ur och tog inte emot gps-signal så jag har ingen aning om tid eller snitt. Var trött efteråt i alla fall.

anders172
2014-08-27, 22:24
Jag har köttat på med en del träning sedan sist.

Jag har kört 3 gympass och tränat handboll 3 gånger. Ska köra ben imorgon bitti så jag drar en mer noggrann uppdatering då! Jobbar mycket nu och det är riktigt roligt så jag känner inte lika mycket för att träna för tillfället, men det kommer att komma tillbaka!

anders172
2015-10-18, 18:13
Jag har Funderat lite kring att börja journal igen och tänkte att jag kör på så länge motivationen till det finns!

Sprang mitt första halv-maraton förra helgen, som gick av stapeln i Göteborg med Solvikingarna som arrangör. Sprang på 1:39:12. Målet var under 1:40:00 så det var gött att det gick vägen. Jag kom hem till Sverige den 24 Augusti efter att ha varit i Central -och Sydamerika sedan 10 November förra året. Träningen under den tiden har väl varit minst sagt sporadisk. Hursomhelst, så började jag springa på morgnarna, ungefär 5,5 km om dagen då jag kom hem, men tröttnade rätt fort på att lalla runt så det blev några goa löprundor innan loppet. Sprang 16 km på 1:20, samt milen på under 45 minuter.

Under loppet fick jag jävla ont i vänster stortå efter ett tag och det berodde på att skorna var aningen för små. Efter 16 km värkte det ordentligt i nedförsbackarna. Idag lossnade nageln i alla fall efter att jag drog loss skiten. Nu hoppas jag på snabb återhämtning. Blev sjuk nu i veckan också med en rejäl bihåleinflammation, men är på god väg till återhämtning. Firade det med ett gympass igår.

Bänkpress

1x120
2x4x110
2x5x100

Chins

3x8xkv (100kg)

Hantelrodd

2x7x63kg

Lite gött för biceps och axlar. Sprang fram och tillbaka till gymmet 2x3,5km.

Nu för tiden blir det bara basövningar och helkropp i gymmet. Brukar supersetta Marklyft och Bänkpress, Chins och Dips, Axelpress och Hantelrodd, sen något biceps och triceps om jag fortfarande tycker det är kul.

Idag cyklade jag 3,7 mil. Första passet på lite mer än ett år. Ingen höjdare. 2:13/km, tror det blev tid runt 1:22:00. Cyklar ganska kuperat för att få gött tryck i låren för att få bra överföring till löpningen. Mitt problem där är att jag väger lite mycket och på så sätt blir det lätt syra i låren men konditionen fortfarande håller sig på rätt sida dödsvilja.

Har beställt nya skor från Tyskland och hoppas grejerna dyker upp här i dagarna. Tänkte springa 6-timmars i Borås om 3v så det får bli att försöka springa en del innan dess. Får bli någon mil om dagen och sen dunka på med ett långpass på lördagarna och lite cykling söndagarna så ska man väl kunna släpa sig runt några varv runt den där sjön.

anders172
2015-10-19, 21:25
Lite löpning ikväll vilket slutade med en runda om 16km med ett tempo 5:00 min/km. Tån gjorde ont efter att nageln slets loss igår, men annars var det lugnt.

944RS
2015-10-20, 04:47
Välkommen tillbaka!

Ingen dålig tid på halvmaran. Eller imponerande rättare sagt för att inte vara "löpare".

Kul med 6-timmars. Den funderar jag oxå på om kroppen är hel.
Har du sprungit någon maradistans tidigare?

anders172
2015-10-21, 17:24
Välkommen tillbaka!

Ingen dålig tid på halvmaran. Eller imponerande rättare sagt för att inte vara "löpare".

Kul med 6-timmars. Den funderar jag oxå på om kroppen är hel.
Har du sprungit någon maradistans tidigare?

Tackar tackar!

Aldrig sprungit längre än på loppet senast, så det ska bli intressant att se hur det kan gå. Go utmaning om inte annat, lär ju få ont lite här och var. Ska försöka springa lite längre på fredag kväll så får vi se hur det känns, om det verkar realistiskt att ge sig på 6h.

Igår körde jag lite gym

Marklyft: 3x8x140 superset med bänkpress: 4x4x110
Latsdrag: 3x8 superset med smalbänk: 3x4x100
Militärpress, Hantelcurl, Sidolyft, Tricepspress i ett giantset.

anders172
2016-01-03, 21:21
Lite träningsupdate.

På nyårsdagen blev det 16,5km löpning och igår 15,5km. Det var lite halt på sina ställen och jag var tvungen att gå vissa sträckor alternativt springa i diket. tempot låg första dagen på 4:50 och andra dagen 5:05, vilket berodde på att andra dagen var lite isigare. Lyssnar dock på ljudbok när jag joggar runt så jag är inte ute och pushar något tempo utan mest för att få lite volym eftersom jag hade ett ganska långt uppehåll efter halvmaran.

Körde lite gym här ikväll också, blev ett sedvanligt helkroppspass där jag kör tre övningar i taget.

Knäböj: 2x10x60, 6x100, 6x130, 2x5x140
Militärpress: 2x8x60, 2x4x80
Chins bakom nacken: 2x8, 2x6

Marklyft: 8x120, 2x10x150
Bänkpress: 2x120, 6x110, 8x100 m. medelsmalt grepp
Hantelcurl: 2x8x28kg

Lite latsdrag och något set triceps fullbordade kvällen.

Har kunnat träna okej men jag sover ganska dåligt och har lite för mycket tankar om framtiden då jag tar examen i mars. Lite intervjuer inbokade men eftersom jag söker ett ganska smalt område så växer inte jobben på träd direkt. Jag har tidigare märkt att jag inte klarar att arbeta med något som inte intresserar mig, utan då läser jag nog hellre en kandidat till i Matematik och kanske drar några utbytesterminer tills jag hittar ett arbete.

Siktar på att köra 32km i Skatås den 19 mars, så det bör bli ganska perfekt att sikta på att köra hårt fram tills dess och därefter se om det kanske kan bli Stockholms Maraton.

anders172
2016-01-09, 15:51
Gymmet idag efter en vecka med mindre träning, men nu är uppsatsen inlämnad i alla fall.

Bänkpress: 10x80, 5x100, 1x120, 2x130, 5x120, 7x110, 8x100
Chins: 4x8xkv
Böj: 6x100, 4x130, 5x150, 5x130
Mark: 5x140
Hantelpress: 2x6x42
Lite sidolyft också. Blev ett bra pass med bra fart i bänkpress tycker jag. När jag kom hem från Colombia så gjorde jag väl 4x90 i bänken i början av september. Idag är morgonvikten 103 kilo, så får väl säga att muskelminnet gjort det möjligt att öka lite. Får se om jag kan göra 150 innan jag tar examen, samt kunna göra 200 i böj igen hade varit fint.

När jag flyttar tillbaka till Göteborg blir det dock lite mer prio på löpningen då jag får tillgång till löpband, får se om jag drar Sthlm Maraton, beror på om jag blir kvar i Sverige.

anders172
2016-02-18, 14:22
Körde lite igår och idag:

Knäböj utan bälte:

12x60
8x100
5x120
5x140
5x140
10x120

Chins

5xkvx7-10

Marklyft utan bälte

2x10x150

Smalbänk

3x5x110

Sidolyft med hantlar

5x6-12x15-22,5kg

Sned Hantelpress

2x10x35kg

Hantelcurl

5 set, 22,5-30kg ca 6-12 reps

Hängande benlyft

4x6

Pushdown 4 set

Vikt: 102 pannor vid lunch.

Var uppe o gjorde lätta 3or på 160 i böj i lrdags och en etta på 170. Bör finnas ca 185-190 i ett maxlyft med bälte. Kanske blir att dra ned till vallen nästa lördag och se om man kan hänga på lite böj där.