handdator

Visa fullständig version : Kritik och frågor till Kolo's "SL-Mafia"


Sidor : [1] 2 3

justblaze
2014-07-07, 21:06
Eftersom jag inte vet vem som är eran ledare så ställer jag frågorna öppna.


Först ut vill jag passa på att ta fram skölden och försöka förklara mig seriöst innan ni kastar sten på mig.

Jag har absolut ingenting emot styrkelyft, tycker det är en otroligt fin skicklighetsport, har stor respekt för sporten. Tränar själv efter basövningar och försöker alltid förbättra rörlighet och vinklar för att kunna pressa mer vikt.
Även om jag bryr mig mest om hur det ser ut i spegeln förstår jag värdet i att lyfta tungt.

Det jag tycker är tråkigt här på forumet är att det verkar som samma åsikter bara rullar på löpande band. Mycket fokus på "SL 5x5" "leangains" "Bygga muskler på balans" "Progression"

Det är väl dom vanligaste orden ni använder er utav, och tanken är inte fel, jag tror inte ni vill någon illa.
Men varför ska man göra något för att det alltid är bäst den hårda vägen? Är det inte bättre att rekommendera den roliga vägen, som dessutom är mer hållbar.




Styrkelyftare, ofta ett gäng programmerare som gillar siffror och progression, löser styrka/hypertrofi med guds valda bänk/böj/mark. Är det verkligen något man måste träna. Mja, skulle inte tro det om man nu inte vill tävla eller träna SL.



Varför rekommenderar ni SL 5x5 och progression till alla nybörjare?

Ett program där man kör knäböj 3 gånger i veckan, 0 armar/mage, brb 1x5 marklyft/vecka samt 0 vader.

Kan garantera att man inte får en jämn fysik om man följer det programmet, och varför "måste" man alltid träna upp styrka först?

Är det inte bättre att man som ny sätter sig ner, kollar igenom övningarna och testar sig fram på gymmet. Plockar dom övningarna man tycker är roligast och som ger en komplett fysik.





Vägen till framgång är mycket mer hållbar genom att träna det man tycker är roligt själv.

Snubben
2014-07-07, 21:16
Håller SL:Are på med leangains? Dom som tävlade i styrkelyft under SM-veckan har nog missat det :(

Rent spontant så kan jag tycka att du verkar ha en annan bild på SL:Are än vad jag har.. programmerare, siffror, leangains, inte armar, mage, inga vader etc.

Men jag vet inte, kanske är jag som har en helt fel bild.

Anders The Peak
2014-07-07, 21:17
En observation ditt mål är följande bygga en komplett fysik. I sådana fall handlar det om kroppsbyggning och inte om styrkelyft eftersom det är att bli komplett stark i de tre momenten som är målet med träningen...

mini
2014-07-07, 21:22
Svårt att bemöta ditt inlägg då grundantagandet är felaktigt.

bertbert
2014-07-07, 21:22
Jag gillar konceptet att tilltala en helt odefinierbar grupp och sedan förvänta sig svar. Good luck with that! *screwy*

anvihl
2014-07-07, 21:23
Jag har aldrig noterat något styrkelyftare som kör sl 5x5 eller strikt leangains. Vad du syftar på är förmodligen kolozzeums medlemmar inte styrkelyftare i allmänhet. Blanda inte ihop "sl" som i stronglifts med styrkelyft.

"Bygga muskler på balans" "Progression" vad är det för fel på det? Vill du hellre svälta eller grisbulka och stå still på samma vikter i träningen eller vad försöker du få fram här?

Jag får nog hålla med hurril i ett av hans tidigare svar på brädan, lider du av någon slags klåda?

difeddy
2014-07-07, 21:30
Mig veterligen är det inte många styrkelyftare på forumet som enkom rekommenderar SL 5x5, leangains eller dylikt. Vad självutnämnda träningsexperter alternativt nyregistrerade medlemmar rekommenderar är en annan femma. :)

KalleBalik
2014-07-07, 21:39
Fram med det nu, vem är er ledare?

justblaze
2014-07-07, 21:39
Jag har aldrig noterat något styrkelyftare som kör sl 5x5 eller strikt leangains. Vad du syftar på är förmodligen kolozzeums medlemmar inte styrkelyftare i allmänhet. Blanda inte ihop "sl" som i stronglifts med styrkelyft.

"Bygga muskler på balans" "Progression" vad är det för fel på det? Vill du hellre svälta eller grisbulka och stå still på samma vikter i träningen eller vad försöker du få fram här?

Jag får nog hålla med hurril i ett av hans tidigare svar på brädan, lider du av någon slags klåda?

Nu vet jag inte vem "Hurril" Är eller vad hans syfte är att tillföra här på brädan. Men han är välkommen att vara med. Lider inte av klåda.

Sen har ni väl rätt att det är skillnad på att träna till en komplett fysik än att bli stark i dom 3 stora, det verkar inte vara några direkt utseende-fixerade herrar vi har att göra med inom styrkesporten.

Tycker det känns som att ni ofta vill att man ska köra sl5x5 först innan man börjar träna volym. Varför?

Nebuchadnezzar
2014-07-07, 21:41
Du verkar inte ens ha förstått stereotypen du tilltalar. :D

anvihl
2014-07-07, 21:45
Nu vet jag inte vem "Hurril" Är eller vad hans syfte är att tillföra här på brädan. Men han är välkommen att vara med. Lider inte av klåda.

Sen har ni väl rätt att det är skillnad på att träna till en komplett fysik än att bli stark i dom 3 stora, det verkar inte vara några direkt utseende-fixerade herrar vi har att göra med inom styrkesporten.

Tycker det känns som att ni ofta vill att man ska köra sl5x5 först innan man börjar träna volym. Varför?

Du citerar mig och börjar prata i "ni" form. Jag befattar mig inte med någon annan på kolo, jag är ett ensamt troll.

Det finns ingen "sl-maffia" vilka syftar du på? Ätstörda/silverhantlar/fuckarounditis-maffian är jag mer irriterad av och har aktivt letat efter deras ledare i flera år så att jag kan utföra nattliga räder mot dennes bostad med gräddtårta och lyftarflak.

Att det inte är utseendefixerade herrar i styrkesporten är väl helt underbart?! Utseendefixering i samhället är inte något positivt om du nu tror det. Sen är det ju bara i klasserna 120 och 120+ det finns dödsfeta lyftare.

Jag förespråkar inte sl 5x5 till någon. Sl 5x5 är dessutom inget styrkelyftsschema. Återigen blanda inte ihop stronglifts 5x5 med sporten styrkelyft. Däremot förespåkar jag och många andra någon form av aggressivt progressionsschema i början med fokus på basövningar då det kommer ge mest VOLYM som du nu är så kåt på.

Allvarligt jag börjar bli rädd för ditt psykiska välmående, först body radio tråden och nu detta. Du verkar ju inte ens veta vad och vilka du vill argumentera emot och i vilket syfte.

Mentality
2014-07-07, 21:46
Tycker det känns som att ni ofta vill att man ska köra sl5x5 först innan man börjar träna volym. Varför?

Det är bra för nybörjare som vill träna basövningar och lära sig tekniken. SL 5x5 är inte ens ett SL schema.

justblaze
2014-07-07, 21:51
Du citerar mig och börjar prata i "ni" form. Jag befattar mig inte med någon annan på kolo, jag är ett ensamt troll.

Det finns ingen "sl-maffia" vilka syftar du på? Ätstörda/silverhantlar/fuckarounditis-maffian är jag mer irriterad av och har aktivt letat efter deras ledare i flera år så att jag kan utföra nattliga räder mot dennes bostad med gräddtårta och lyftarflak.

Allvarligt jag börjar bli rädd för ditt psykiska välmående, först body radio tråden och nu detta.

Du behöver inte oroa dig kan jag säga, är med rädd för dig så illa du verkar ta åt dig.

Det är inget hate, vill bara ha förklaringar

Kedaran
2014-07-07, 22:01
Du behöver inte oroa dig kan jag säga, är med rädd för dig så illa du verkar ta åt dig.

Det är inget hate, vill bara ha förklaringar

Du måste nog veta mer om vad du ska fråga och vad du frågar om innan du kan få några vettiga svar.

lillmesen
2014-07-07, 22:05
En observation ditt mål är följande bygga en komplett fysik. I sådana fall handlar det om kroppsbyggning och inte om styrkelyft eftersom det är att bli komplett stark i de tre momenten som är målet med träningen...

En fysik som inte kan prestera är knappast en komplett fysik ;)

anvihl
2014-07-07, 22:07
Du behöver inte oroa dig kan jag säga, är med rädd för dig så illa du verkar ta åt dig.

Det är inget hate, vill bara ha förklaringar

Som jag säger älskar jag att trolla och få folk förbannade så du behöver inte vara rädd är mest ute efter att få igång saker överallt :P.

Om du vill ha förklaringar sluta dra förhastade slutsatser, dela in folk i grupper, hitta på egna tolkningar och ställ konkreta frågor om någonting.

justblaze
2014-07-07, 22:09
Du citerar mig och börjar prata i "ni" form. Jag befattar mig inte med någon annan på kolo, jag är ett ensamt troll.

Det finns ingen "sl-maffia" vilka syftar du på? Ätstörda/silverhantlar/fuckarounditis-maffian är jag mer irriterad av och har aktivt letat efter deras ledare i flera år så att jag kan utföra nattliga räder mot dennes bostad med gräddtårta och lyftarflak.

Att det inte är utseendefixerade herrar i styrkesporten är väl helt underbart?! Utseendefixering i samhället är inte något positivt om du nu tror det. Sen är det ju bara i klasserna 120 och 120+ det finns dödsfeta lyftare.

Jag förespråkar inte sl 5x5 till någon. Sl 5x5 är dessutom inget styrkelyftsschema. Återigen blanda inte ihop stronglifts 5x5 med sporten styrkelyft. Däremot förespåkar jag och många andra någon form av aggressivt progressionsschema i början med fokus på basövningar då det kommer ge mest VOLYM som du nu är så kåt på.

Allvarligt jag börjar bli rädd för ditt psykiska välmående, först body radio tråden och nu detta. Du verkar ju inte ens veta vad och vilka du vill argumentera emot och i vilket syfte.

Först är du emot utseendefixering, i nästa mening kallar du folk i dom tyngre klasserna dödsfeta. Motivera.

Sen är sl5x5 och styrkelyft iprincip samma sak i det stora hela. Inget man borde ge sig in på som nybörjare. Bättre för både styrka,hälsa och volym att träna sig till en jämn fysik

Inte knäböj varannan dag och brb 5 reps marklyft i veckan.



Styrkelyftare i Sverige tränar på tok för lite, och lätt. Om man tittar på konkurrenterna.

justblaze
2014-07-07, 22:10
En fysik som inte kan prestera är knappast en komplett fysik ;)

Håller med!!!

justblaze
2014-07-07, 22:11
Som jag säger älskar jag att trolla och få folk förbannade så du behöver inte vara rädd är mest ute efter att få igång saker överallt :P.

Om du vill ha förklaringar sluta dra förhastade slutsatser, dela in folk i grupper, hitta på egna tolkningar och ställ konkreta frågor om någonting.

Om du är ute efter att trolla och reta upp folk, var vänlig sök ett annat forum.

svenbanan
2014-07-07, 22:15
Hur fan kom programmerare in i bilden? Följde de med leveransen av foliehattar eller?

DPahkamaa
2014-07-07, 22:16
Först är du emot utseendefixering, i nästa mening kallar du folk i dom tyngre klasserna dödsfeta. Motivera.

Sen är sl5x5 och styrkelyft iprincip samma sak i det stora hela. Inget man borde ge sig in på som nybörjare. Bättre för både styrka,hälsa och volym att träna sig till en jämn fysik

Inte knäböj varannan dag och brb 5 reps marklyft i veckan.



Styrkelyftare i Sverige tränar på tok för lite, och lätt. Om man tittar på konkurrenterna.

Bara för att man tränar samma övningar håller man inte på med samma sport. Crossfitutövare är inte tyngdlyftare bara för att de kör ryck och stöt.

lillmesen
2014-07-07, 22:19
Sedan när tränar styrkelyftare SL5x5?

Som nybörjare har man ju ett ypperligt tillfälle att träna de viktigaste övningarna ofta med lätta vikter för att bana in god teknik :)

justblaze
2014-07-07, 22:19
Bara för att man tränar samma övningar håller man inte på med samma sport. Crossfitutövare är inte tyngdlyftare bara för att de kör ryck och stöt.

Vad är skillnaden, förutom att den ena gruppen sköter kosten och den andra lever minst sagt fritt?

Samma övningar, samma tävlingstänk

Mentality
2014-07-07, 22:21
Vad är skillnaden, förutom att den ena gruppen sköter kosten och den andra lever minst sagt fritt?

Samma övningar, samma tävlingstänk

Vad är skillnaden mellan en maratonlöpare och usain bolt?

Dezen
2014-07-07, 22:22
Vad är skillnaden, förutom att den ena gruppen sköter kosten och den andra lever minst sagt fritt?

Samma övningar, samma tävlingstänk

..What?

justblaze
2014-07-07, 22:22
Sedan när tränar styrkelyftare SL5x5?

Som nybörjare har man ju ett ypperligt tillfälle att träna de viktigaste övningarna ofta med lätta vikter för att bana in god teknik :)

Exakt,bättre med något mer 3x10 liknade upplägg för nybörjare. Vi snackar TUT och full ROM bana in rörelsen. Få bort tänket "mest mat och mest vikt på stången" tänket och livsstilen

lillmesen
2014-07-07, 22:24
Exakt,bättre med något mer 3x10 liknade upplägg för nybörjare. Vi snackar TUT och full ROM bana in rörelsen. Få bort tänket "mest mat och mest vikt på stången" tänket och livsstilen

men det är ju det SL5x5 är, du börjar med stången om du är grön

du vet inte ens vad det är du kritiserar, det börjar fan bli löjligt.

Tomasholm
2014-07-07, 22:25
Styrkelyftare i Sverige tränar på tok för lite, och lätt. Om man tittar på konkurrenterna.

Lol, vad fan vet du om det?

TranceII
2014-07-07, 22:25
Eftersom jag inte vet vem som är eran ledare så ställer jag frågorna öppna.


Först ut vill jag passa på att ta fram skölden och försöka förklara mig seriöst innan ni kastar sten på mig.

Jag har absolut ingenting emot styrkelyft, tycker det är en otroligt fin skicklighetsport, har stor respekt för sporten. Tränar själv efter basövningar och försöker alltid förbättra rörlighet och vinklar för att kunna pressa mer vikt.
Även om jag bryr mig mest om hur det ser ut i spegeln förstår jag värdet i att lyfta tungt.

Det jag tycker är tråkigt här på forumet är att det verkar som samma åsikter bara rullar på löpande band. Mycket fokus på "SL 5x5" "leangains" "Bygga muskler på balans" "Progression"

Det är väl dom vanligaste orden ni använder er utav, och tanken är inte fel, jag tror inte ni vill någon illa.
Men varför ska man göra något för att det alltid är bäst den hårda vägen? Är det inte bättre att rekommendera den roliga vägen, som dessutom är mer hållbar.

Styrkelyftare, ofta ett gäng programmerare som gillar siffror och progression, löser styrka/hypertrofi med guds valda bänk/böj/mark. Är det verkligen något man måste träna. Mja, skulle inte tro det om man nu inte vill tävla eller träna SL.


Varför rekommenderar ni SL 5x5 och progression till alla nybörjare?

Ett program där man kör knäböj 3 gånger i veckan, 0 armar/mage, brb 1x5 marklyft/vecka samt 0 vader.

Kan garantera att man inte får en jämn fysik om man följer det programmet, och varför "måste" man alltid träna upp styrka först?

En anledning är att det är ett program som gör att ett nybörjare blir bekväm med bra övningar, vågar (tvingas) höga vikterna och utmana sig själv. Det är också ett väldigt simpelt program som, speciellt i början, tar väldigt lite tid så det är inte så svårt att ta sig tiden till det.

Det är rätt få som får en ojämn fysik under de få månader man faktiskt kör programmet om man kör det på riktigt.

Det finns självklart mängder av olika program med olika fokus som fungerar för nybörjare; men SS är ett rätt bra standardval och jag tror rätt få ångrar att de körde 5 månader SS när de startade; oavsett vilket mål de har på sikt.


Är det inte bättre att man som ny sätter sig ner, kollar igenom övningarna och testar sig fram på gymmet. Plockar dom övningarna man tycker är roligast och som ger en komplett fysik.


Vägen till framgång är mycket mer hållbar genom att träna det man tycker är roligt själv.

Nej, det är det inte. Som nybörjare så är man sällan duktig nog för det och om du var rädd för en ojämn fysik vid SS hur kommer den då inte vara för totala nybörjare som skall välja de övningar de tycker är roliga?

koncept
2014-07-07, 22:31
Styrkelyftare i Sverige tränar på tok för lite, och lätt. Om man tittar på konkurrenterna.

Detta är en väldigt lustig föreställning.
Har du kollat i journalerna från några av landets mest framstående styrkelyftare? Du kan hitta dem under "Tävlingsforum" och däri "Tävlande/Aktiva", om du inte hittat dit ännu.

Hela din tes är ju byggd på önsketänkande. "SL-mafian" som du talar om existerar endast i ditt huvud och de karaktärsdrag du tillskriver gruppen styrkelyftare stämmer inte, om det ens skulle vara möjligt att generalisera för en sådan stor och varierad grupp.

justblaze
2014-07-07, 22:38
Detta är en väldigt lustig föreställning.
Har du kollat i journalerna från några av landets mest framstående styrkelyftare? Du kan hitta dem under "Tävlingsforum" och däri "Tävlande/Aktiva", om du inte hittat dit ännu.

Jo visst har jag kollat, visst har jag kollat.
Men jämför det med Norge-uppläggen och du tappar hakan.

Där pratar vi frekvens och tunga lyft

koncept
2014-07-07, 22:44
Jo visst har jag kollat, visst har jag kollat.
Men jämför det med Norge-uppläggen och du tappar hakan.

Där pratar vi frekvens och tunga lyft

Liknande upplägg används även av svenska lyftare.

bubbe
2014-07-07, 22:45
Fram med det nu, vem är er ledare?

Förbundsordförande! Hans ord kommer från de enda sanna gudarna som vi tillber, knäböjsguden, bänkguden och marklyftsguden.

nyvaken
2014-07-07, 22:48
En övertygad lärjunges åsikt då:
har kört sl 5x5 (tyvärr periodvis) ett par år, och även kört 3x10 i basövningarna också. Det senare gav definitivt mer ge-100%-känsla, var totalt slut oftast, men man mötte platåer tidigare. 5x5 gav en större känsla av kontroll, större upplevelse av progression och helt enkelt ett givande sätt att bli bli en regelbunden gymbesökare.
Sedan har jag från början gillat tanken på att inte se ut som den starkaste i rummet, men vara det.

Loke
2014-07-07, 22:50
Hur fan kom programmerare in i bilden? Följde de med leveransen av foliehattar eller?

Fast just den grejen stämmer ju faktiskt. Är de inte programmerare, så är de iaf ingenjörer eller håller på med rollspel.

bubbe
2014-07-07, 22:53
Först är du emot utseendefixering, i nästa mening kallar du folk i dom tyngre klasserna dödsfeta. Motivera.

Sen är sl5x5 och styrkelyft iprincip samma sak i det stora hela. Inget man borde ge sig in på som nybörjare. Bättre för både styrka,hälsa och volym att träna sig till en jämn fysik

Inte knäböj varannan dag och brb 5 reps marklyft i veckan.



Styrkelyftare i Sverige tränar på tok för lite, och lätt. Om man tittar på konkurrenterna.

Du har fel. SL 5x5 och styrkelyft är inte samma sak.

lillmesen
2014-07-07, 22:54
Förbundsordförande! Hans ord kommer från de enda sanna gudarna som vi tillber, knäböjsguden, bänkguden och marklyftsguden.

Den heliga treenigheten of gainz!

hurril
2014-07-07, 22:58
What the actual fuck?

bubbe
2014-07-07, 23:01
What the actual fuck?

Nu får du sluta programmera såna där SL 5x5 till var och varannan byggare som inte alls vill tävla i styrkelyft! :smash:

lillmesen
2014-07-07, 23:04
Nu får du sluta programmera såna där SL 5x5 till var och varannan byggare som inte alls vill tävla i styrkelyft! :smash:

precis, de vill ju ha en komplett fysik! :smash:

hurril
2014-07-07, 23:04
Klart många styrkelyftare (med mig själv i spetsen) beter sig fånigt på tusen olika sätt. Men det där sättet som du beskriver kommer, som någon redan sagt, snarare från Fuckarounditis-skaran som ska bygga massa med SL 5x5.

justblaze
2014-07-07, 23:12
Klart många styrkelyftare (med mig själv i spetsen) beter sig fånigt på tusen olika sätt. Men det där sättet som du beskriver kommer, som någon redan sagt, snarare från Fuckarounditis-skaran som ska bygga massa med SL 5x5.

"Med min själv i spetsen" Inget fel på självförtroendet hör jag.

Fuckarounditis-skaran. Är det något eget hopkok eller har du lust att dra ingredienserna?
En komplett fysik är det som gäller oavsett om man är byggare eller lyftare, det borde väl du veta om någon.

Brb, tränar knäböj 3-4 ggr veckan och 0 mage

difeddy
2014-07-07, 23:18
:)

Matsa
2014-07-07, 23:18
Detta var ju faktiskt lite underhållande. :)

olle lindblad
2014-07-07, 23:23
Väderkvarnstråd.

anvihl
2014-07-07, 23:26
Först är du emot utseendefixering, i nästa mening kallar du folk i dom tyngre klasserna dödsfeta. Motivera.

Sen är sl5x5 och styrkelyft iprincip samma sak i det stora hela. Inget man borde ge sig in på som nybörjare. Bättre för både styrka,hälsa och volym att träna sig till en jämn fysik

Inte knäböj varannan dag och brb 5 reps marklyft i veckan.

Styrkelyftare i Sverige tränar på tok för lite, och lätt. Om man tittar på konkurrenterna.

Jag sa att det ENDAST finns lyftare i de tunga viktklasserna som är dödsfeta, med det menade jag inte att ALLA är det utan att det enbart förekommer där och inte i de lägre viktklasserna. Jag är emot utseendefixering, men förespråkar givetvis inte att äta sig upp på riktigt höga fett %, men det är upp till var och en.

Haha nej! Sl 5x5 är ett träningsschema framtaget av en belgare(tror jag) som heter Mehdi. Styrkelyft är en sport man tävlar i. Jag tränar enligt styrkelyftsscheman (nej inte sl 5x5) och ja jag tränar lats, axlar, armar, mage, vader och varenda liten annan muskelgrupp du kan tänka dig + böj, bänk och mark. Jag förstår inte varför du har dragit slutsatsen att alla styrkelyftare tränar sin kropp ojämnt?

Okej? Jag tror inte du är rätt person att bedöma det om du inte ens vet vad styrkelyft är. Kolla på sådana som mapa, Gullander, Gunhamn, Sewén och andra här på forumet jag tycker inte de tränar särskilt lite och lätt och de är alla styrkelyftare.

Jag undrar förövrigt vem det är som trollar vem här egentligen :P

svenbanan
2014-07-07, 23:28
Fast just den grejen stämmer ju faktiskt. Är de inte programmerare, så är de iaf ingenjörer eller håller på med rollspel.

Jävla rollspelande styrkelyftare som ska envisas med att ligga på energibalans jämt!!!

:laugh:

Tyrwing
2014-07-07, 23:39
Jävla rollspelande styrkelyftare som ska envisas med att ligga på energibalans jämt!!!

:laugh:

Jag bulkar faktiskt. :(

10/10 trolltråd. SL = SL5x5

justblaze
2014-07-07, 23:49
Jag sa att det ENDAST finns lyftare i de tunga viktklasserna som är dödsfeta, med det menade jag inte att ALLA är det utan att det enbart förekommer där och inte i de lägre viktklasserna. Jag är emot utseendefixering, men förespråkar givetvis inte att äta sig upp på riktigt höga fett %, men det är upp till var och en.

Haha nej! Sl 5x5 är ett träningsschema framtaget av en belgare(tror jag) som heter Mehdi. Styrkelyft är en sport man tävlar i. Jag tränar enligt styrkelyftsscheman (nej inte sl 5x5) och ja jag tränar lats, axlar, armar, mage, vader och varenda liten annan muskelgrupp du kan tänka dig + böj, bänk och mark. Jag förstår inte varför du har dragit slutsatsen att alla styrkelyftare tränar sin kropp ojämnt?

Okej? Jag tror inte du är rätt person att bedöma det om du inte ens vet vad styrkelyft är. Kolla på sådana som mapa, Gullander, Gunhamn, Sewén och andra här på forumet jag tycker inte de tränar särskilt lite och lätt och de är alla styrkelyftare.

Jag undrar förövrigt vem det är som trollar vem här egentligen :P

Mehdi är det han "guru" inom styrkelyft? Isf är det ganska enkelt att se vart bristerna sitter i ensidig träning
http://i1.ytimg.com/vi/jA93p29-oU4/hqdefault.jpg

Vad man ser här är ganska tydligt. Välutvecklade bröstmuskler efter år av bänkpress, ganska bra axlar också. Men titta på armarna, på tok för små om man vill ha denna jämnhet jag förespråkar. Man är aldrig stark utan en komplett fysik.

trapezius ser ganska outvecklade ut, kanske inte är så konstigt med 1-set mark i veckan som sl 5x5 går ut på.

Förvånansvärt bra mage måste jag säga.

CalleP
2014-07-08, 00:02
Fram med det nu, vem är er ledare?

hahahaha denna kommentaren är guld!:laugh:

hurril
2014-07-08, 00:08
"Med min själv i spetsen" Inget fel på självförtroendet hör jag.

Fuckarounditis-skaran. Är det något eget hopkok eller har du lust att dra ingredienserna?
En komplett fysik är det som gäller oavsett om man är byggare eller lyftare, det borde väl du veta om någon.

Brb, tränar knäböj 3-4 ggr veckan och 0 mage

Med mig själv i spetsen som ärkefåne naturligtvis.

Det du snackar om är så onödigt mest. Antingen är du ett uppenbart troll eller uppenbart tyngd av klåda.

Jag har gärna ett vettigt samtal om träning för olika kategorier atleter men det du håller på med är faktiskt bara missuppfattat trams.

svenbanan
2014-07-08, 00:15
Roligaste trolleriet på länge! :bow:

justblaze
2014-07-08, 00:15
Med mig själv i spetsen som ärkefåne naturligtvis.

Det du snackar om är så onödigt mest. Antingen är du ett uppenbart troll eller uppenbart tyngd av klåda.

Jag har gärna ett vettigt samtal om träning för olika kategorier atleter men det du håller på med är faktiskt bara missuppfattat trams.

Det har jag bevisat redan om du tittar din Inbox, och jag har ingen klåda.

take it or leave it

anvihl
2014-07-08, 00:19
Mehdi är det han "guru" inom styrkelyft? Isf är det ganska enkelt att se vart bristerna sitter i ensidig träning
http://i1.ytimg.com/vi/jA93p29-oU4/hqdefault.jpg

Vad man ser här är ganska tydligt. Välutvecklade bröstmuskler efter år av bänkpress, ganska bra axlar också. Men titta på armarna, på tok för små om man vill ha denna jämnhet jag förespråkar. Man är aldrig stark utan en komplett fysik.

trapezius ser ganska outvecklade ut, kanske inte är så konstigt med 1-set mark i veckan som sl 5x5 går ut på.

Förvånansvärt bra mage måste jag säga.


http://3.bp.blogspot.com/-2kFEK-so0aM/Uxet55YLDYI/AAAAAAAAAZE/qLIiCv5s5GE/s1600/Troll.png

Beholder
2014-07-08, 00:23
Mehdi är det han "guru" inom styrkelyft? Isf är det ganska enkelt att se vart bristerna sitter i ensidig träning
http://i1.ytimg.com/vi/jA93p29-oU4/hqdefault.jpg

Vad man ser här är ganska tydligt. Välutvecklade bröstmuskler efter år av bänkpress, ganska bra axlar också. Men titta på armarna, på tok för små om man vill ha denna jämnhet jag förespråkar. Man är aldrig stark utan en komplett fysik.

trapezius ser ganska outvecklade ut, kanske inte är så konstigt med 1-set mark i veckan som sl 5x5 går ut på.

Förvånansvärt bra mage måste jag säga.

Varför skulle någon på den här jorden vilja ha något du förespråkar?

justblaze
2014-07-08, 00:24
http://3.bp.blogspot.com/-2kFEK-so0aM/Uxet55YLDYI/AAAAAAAAAZE/qLIiCv5s5GE/s1600/Troll.png

Jag undrar vem som är trollet, har inte sett att du tillför mycket vettigt till tråden. Titta lite närmare på folk som tränat sl så ser du brister, många skulle nog behöva allt mer heltäckande träning.

Mycket i form av komplementövningar

spas
2014-07-08, 00:28
Kan ni fortsätta mata trollet så att det finns ett par sidor att läsa lagom till frukost.

Svag
2014-07-08, 00:30
Jag undrar om du skriver på löparforum och undrar varför de springer så mycket och inte tränar biceps mer?
Dessutom blir jag väldigt nyfiken på din välutvecklade jämna fysik. Kan vi få en bild att jämföra med den på Mehdi kanske?

justblaze
2014-07-08, 00:42
Jag undrar om du skriver på löparforum och undrar varför de springer så mycket och inte tränar biceps mer?
Dessutom blir jag väldigt nyfiken på din välutvecklade jämna fysik. Kan vi få en bild att jämföra med den på Mehdi kanske?

Jag har väl inte sagt att jag har det? eller har jag det?

Jag strävar efter det, och uppmanar nybörjare att ta en titt på PHUL och våga ta den riktiga resan om man säger så.

Svag
2014-07-08, 00:57
Jag har väl inte sagt att jag har det? eller har jag det?

Jag strävar efter det, och uppmanar nybörjare att ta en titt på PHUL och våga ta den riktiga resan om man säger så.

Nja, du har ju kritiserat styrkelyftare, vars mål inte ens är stora biceps, och menar att du gör den riktiga resan. Då vore det intressant att se de riktiga resultaten, både i antal kilo du kan lyfta och en bild på den riktiga fysiken.
Jag måste erkänna att jag känner mig besviken nu när inser att jag tränat fel eftersom jag inte gjort den riktiga resan.
Jag får trösta mig med att jag ändå placerat mig hyffsat i ett antal styrkelyfttävlingar.

Svag
2014-07-08, 01:11
Main Goal:Build Muscle
Workout Type:Split
Training Level:Intermediate

Det här är det inledande man kan läsa om puhl.
För det första verkar det ju logiskt att alla som vill bli starka, framförallt styrkelyftare, ska köra ett upplägg vars huvudsakliga syfte är att bygga muskler istället för ett upplägg som 5x5 där du får massor av övning på just de övningar man vill bli bättre på samt har en progression, vilket är ganska bra om man vill bli starkare.
Om du inte förstår ordet progression kan du slå upp det i en ordbok.
Onekligen så förstår du inte heller ordet Intermediate, så kolla upp det också när du ändå håller på. Jag kan dock avslöja att det inte betyder nybörjare.
Ta hand om klådan och sov gott!

bertbert
2014-07-08, 05:23
Sen är sl5x5 och styrkelyft iprincip samma sak i det stora hela. Inget man borde ge sig in på som nybörjare.

I all välmening, nu är du totalt ute och cyklar!

Scratch89
2014-07-08, 07:17
Vad i helsefyr. Läs igenom ditt första inlägg igen, och läs igenom dina svar. Du är inte konsekvent i många fall. Det hade kunnat bli en intressant diskussion, för jag tror jag hänger med ungefär på vad du ville ha ut av tråden, men det här är ju bara löjligt.

Stor Hård Ådrig
2014-07-08, 08:20
Alltså wut. Kritiserar du träningsformen, kosten eller "SL-mafians" livsstil? Varför skulle tävlande styrkelyftare bry sig om att deras armar är för små? Vad jag vet så rekommenderas inte nybörjare att bulka upp till 120 kg heller så jag förstår inte problemet.

Sen är det rätt många fuckarounditis som är vilsna i en djungel av TUT, kontakt, mind-muscle connection, protein-timing och andra specialmetoder för att forma sina muskler som deras favoritbyggare på olympianivå sagt åt dom i sitt youtube-klipp att köra. Jag tycker många byggare har mycket att lära sig från styrkelyftarnas träningsfilosofi. Även om basövningarna inte ger en komplett fysik tycker jag de ska vara grunden till de flesta upplägg. Hur många stora, rena finns det egentligen som tränar muskler 1 gång i veckan utan basövningar och 5 sekundersreps till fail varje set?

Snubben
2014-07-08, 08:43
Du rekommenderar PHUL till nybörjare?

rooz
2014-07-08, 08:55
Var det inte TS som lovordade styrkelyftsbaserade 5-3-1*popcorn*

MvH
Rollspelande styrkelyftstjockis.

Krutpaket
2014-07-08, 09:17
Okej... nu har jag läst, skrattat, läst igen och skrattat ännu mer MEN nu är det dags att klargöra vissa saker för TS.

1. Stronglifts betyder inte styrkelyft. Stykelyft på engelska är POWERLIFTING. Stronglifts är bara namnet på ETT TRÄNINGSUPPLÄGG som han Mehdi förespråker.

2. Stronglifts är bara en variant av 5x5-upplägg. Det finns en mängd olika varianter. Jag tror Bill star och Reg Parks va bland dem första att dokumentera sina 5x5. Sen finns olika varianter som mark rippetoes Starting strength, SL 5x5, Madcow och många fler.

3. Styrkelyftare tränar inte enligt SL 5x5. Dem kör saker som MM2K, smolov osv. + att majoriteten av dem även tränar armar, axlar osv. Men då styrkelyft är en sport fokuserar man på att bli BRA på sin sport. Fotbollsspelar tränar t ex inte på att ro då dem sällan spelar match på vatten :P .

4. Om du tror att du kan träna dig till ett 6-pack så är du ute och cyklar. Självklart kan du få större magmuskler, men du måste fortfarande deffa ner dig för att få fram rutorna. Många som tävlar i styrkelyft är intresserade av 6 pack och deffar därför inte.

Jag bifogar med bilder på Bill Starr, Reg Parks och Mark Rippetoe så kan du TS avgöra om dem hade "komplett" fysik eller inte.

P.S.
Jag har för mig att Reg Parks va Schwarzeneggers idol/mentor och Arnold själv körde 5x5 i början.
D.S

AronP
2014-07-08, 09:27
Rolig tråd, här pangas det till höger och vänster :)

Morty
2014-07-08, 10:00
Om du har ett schema som innehåller =MROUND((Stats!D6*0,5);2,5), =D4/C12, =(B2-A2)/ABS(A2) osv är du SL-maffia. Om ditt schema bara är en lång lista på övningar på ett papper är du fuckarounditis.

SteelPulse
2014-07-08, 10:01
Jag håller på justblaze. Ni andra får fan komma in i matchen asså.

bertbert
2014-07-08, 10:05
Om du har ett schema som innehåller =MROUND((Stats!D6*0,5);2,5), =D4/C12, =(B2-A2)/ABS(A2) osv är du SL-maffia. Om ditt schema bara är en lång lista på övningar på ett papper är du fuckarounditis.

Definiera Sl-maffia?

anvihl
2014-07-08, 10:05
Du rekommenderar PHUL till nybörjare?

Vilken phuling *rolleyes*

Stoltz
2014-07-08, 10:10
Definiera Sl-maffia?

Bollhuset Lund


:D

Morty
2014-07-08, 10:12
Definiera Sl-maffia?

Var ju exakt det jag gjorde? :confused:

Kurash
2014-07-08, 10:16
Om du har ett schema som innehåller =MROUND((Stats!D6*0,5);2,5), =D4/C12, =(B2-A2)/ABS(A2) osv är du SL-maffia. Om ditt schema bara är en lång lista på övningar på ett papper är du fuckarounditis.

Det där var nog det mest träffsäkra jag läst.

PureWhey
2014-07-08, 10:50
Hahaha :D

Skickat ifrån böjracket

Rikard Jansson
2014-07-08, 10:59
Tror mer på att en minoritet som vrålar högst och mest självsäkert i varenda tråd ger sken av att representera en grupp som de inte ens förstår :)

MikaelB
2014-07-08, 11:30
Jag undrar vem som är trollet, har inte sett att du tillför mycket vettigt till tråden. Titta lite närmare på folk som tränat sl så ser du brister, många skulle nog behöva allt mer heltäckande träning.

Mycket i form av komplementövningar

Varför skulle styrkelyftare behöva en mer heltäckande träning? Seriöst. cofffee

Scratch89
2014-07-08, 11:33
Jag undrar vem som är trollet, har inte sett att du tillför mycket vettigt till tråden. Titta lite närmare på folk som tränat sl så ser du brister, många skulle nog behöva allt mer heltäckande träning.

Mycket i form av komplementövningar

Hur tränar en styrkelyftare, enligt dig? Vilka komplementövningar behövs, och i vilket syfte?

Matsa
2014-07-08, 12:30
Kan vi inte bara konstatera att man inte blir styrkelyftare av att träna stronglifts och onanera till lyftarfilmer på samma vis som man inte blir kroppsbyggare av att skriva arga inlägg i byggarskvallertråden och träna i gaspmössa?


Jag bifogar med bilder på Bill Starr, Reg Parks och Mark Rippetoe så kan du TS avgöra om dem hade "komplett" fysik eller inte.

Det är inte Rippetoe på den bilden utan Roger Estep. ;)

bertbert
2014-07-08, 12:42
Var ju exakt det jag gjorde? :confused:

Bert does not approve

Gober
2014-07-08, 13:01
Den enda frågeställningen som dyker upp för mig i denna tråd är om justblaze är ett troll eller inte?

markusswe
2014-07-08, 13:10
Den enda frågeställningen som dyker upp för mig i denna tråd är om justblaze är ett troll eller inte?

Hoppas på troll för hans eget bästa. Är det allvarligt menat så visar det på skrämmande mycket okunnighet.

Gå på hej vilt med dumma påståenden gällande saker man inte har en aning om är sällan en god idé oavsett vad det gäller.

Ado2000
2014-07-08, 13:14
Förbundsordförande! Hans ord kommer från de enda sanna gudarna som vi tillber, knäböjsguden, bänkguden och marklyftsguden.

Får man mer GAINZ!! i dessa övningar om man tillber dessa gudar ?

MackeJuve
2014-07-08, 13:41
Skriv till ************* och klaga, du fick ju bra respons sist!

justblaze
2014-07-08, 13:50
Kan vi inte bara konstatera att man inte blir styrkelyftare av att träna stronglifts och onanera till lyftarfilmer på samma vis som man inte blir kroppsbyggare av att skriva arga inlägg i byggarskvallertråden och träna i gaspmössa?



Det är inte Rippetoe på den bilden utan Roger Estep. ;)

Det är det ja? Var väl det jag tänkte. Lite ironiskt att man kallar mig okunnig sen länkar fel namn med bild och vill hylla fysiken.

Han som är fel-länkad har dessutom bäst fysik överlägset, och skulle inte förvåna mig om styrkan är matchande som det ofta är.

justblaze
2014-07-08, 13:53
Tror mer på att en minoritet som vrålar högst och mest självsäkert i varenda tråd ger sken av att representera en grupp som de inte ens förstår :)

Det verkar tyvärr vara lite så, fina frågeställningar som verkar sticka i ögonen på många här.
Är man trygg i sin träning kan man argumentera sjyst utan att sitta och skrika/lacka 24/7 över mothugg

mycketbrännvin
2014-07-08, 14:17
Jag har börjat kolla lite på sl, bla bilder och klipp på youtube och många har ju en jävligt bra fysik och tränar ju även till en viss del byggarinriktat. Sen om man är en hobbytränare som inte satsar på nånting egentligen men vill göra framsteg så tycker jag man skall ta modell av endel styrkelyftprogram, vettiga övningar och progressiv träning

Krutpaket
2014-07-08, 14:20
Det är det ja? Var väl det jag tänkte. Lite ironiskt att man kallar mig okunnig sen länkar fel namn med bild och vill hylla fysiken.

Han som är fel-länkad har dessutom bäst fysik överlägset, och skulle inte förvåna mig om styrkan är matchande som det ofta är.

Du måste ju trolla för du kan ju inte va seriös!?! Ja, jag skrev fel namn på bilden men även Roger Estep (som är han på bilden) va en styrkelyftare!!! Hur som helst, inse att Stronglifts inte är synonymt med styrkelyft.

Bodybuilders tränas för sin sport, styrkelyftare för sin och tyngdlyftare för sin.

Vill man "bara" ha en schysst fysik så ska man självklart träna för det och du kan man köra SL 5x5, över/under ,3, 4, 5, 6 split eller nästan vilken kombo som helst så länge man tränar och sköter kosten.

exevision
2014-07-08, 14:21
Hahaha hahaha! Rolig läsning.
Okunskap eller troll... Nybörjare gissar jag.

KalleBalik
2014-07-08, 14:30
Jag blir mer och mer övertygad om att han är ett troll, måste dock medge att trollningen håller en ganska hög nivå.

justblaze
2014-07-08, 14:32
Du måste ju trolla för du kan ju inte va seriös!?! Ja, jag skrev fel namn på bilden men även Roger Estep (som är han på bilden) va en styrkelyftare!!! Hur som helst, inse att Stronglifts inte är synonymt med styrkelyft.

Bodybuilders tränas för sin sport, styrkelyftare för sin och tyngdlyftare för sin.

Vill man "bara" ha en schysst fysik så ska man självklart träna för det och du kan man köra SL 5x5, över/under ,3, 4, 5, 6 split eller nästan vilken kombo som helst så länge man tränar och sköter kosten.

Jag köper att det finns skillnader mellan det, helt klart.
Men nu handlade det om att du parar ihop fel namn med kropp så ta inte ut det över mig.

Jag är skeptisk till SL för att man tränar väldigt lite och obalanserat. Byggning håller jag hårt om hjärtat och har inte sagt något ont om.

Efter att ha googlat lite ser jag att vi har skillnader i sl och styrkelyft, men grunderna är iprincip samma och jag tror visst att alla har nytta av mer heltäckande hypertrofi-träning.

Muskelvolym är viktigt som många lyftare verkar missa, iaf på "kolo-nivå"

Matsa
2014-07-08, 14:33
Jag har inte hittat så mycket om Esteps träning annat än att han nästan uteslutande tränade med väldigt få reps. Skulle faktiskt vara kul att få veta mer.

justblaze
2014-07-08, 14:37
Jag har inte hittat så mycket om Esteps träning annat än att han nästan uteslutande tränade med väldigt få reps. Skulle faktiskt vara kul att få veta mer.

Har också bara fått fram att han tränade mest så
Få set med låga reps

Krutpaket
2014-07-08, 14:37
Jag köper att det finns skillnader mellan det, helt klart.
Men nu handlade det om att du parar ihop fel namn med kropp så ta inte ut det över mig.

Som sagt, killen på bilden är fortfarande en styrkelyftare och det är det hela frågan handlar om dvs. att du inte tycker styrkelyftare har en bra fysik. Jag må ha skrivit fel namn, men snubben va ju ändå som sagt styrkelyftare som tränade lågreps och sånt och hade ändå en extremt bra fysik.

Sen att du inte har några fler argument i din arsenal utan bara påpekar skrivfel och liknande är en annan sak.

För att summera: Sluta kategorisera folk, sluta hitta på saker, sluta blanda ihop stronglifts med styrkelyft och läs gärna på mer innan du slänger ur dig en massa saker.

Morty
2014-07-08, 14:50
Bert does not approve

använder du inte formler i din träningsplanering??

justblaze
2014-07-08, 15:00
Som sagt, killen på bilden är fortfarande en styrkelyftare och det är det hela frågan handlar om dvs. att du inte tycker styrkelyftare har en bra fysik. Jag må ha skrivit fel namn, men snubben va ju ändå som sagt styrkelyftare som tränade lågreps och sånt och hade ändå en extremt bra fysik.

Sen att du inte har några fler argument i din arsenal utan bara påpekar skrivfel och liknande är en annan sak.

För att summera: Sluta kategorisera folk, sluta hitta på saker, sluta blanda ihop stronglifts med styrkelyft och läs gärna på mer innan du slänger ur dig en massa saker.


Vi avslutar här

Heddaway
2014-07-08, 15:07
Det som gör mig lite smågrinig i denna väldiga värmen är att du kan dra denna väldigt stora slutsats genom att läsa runt lite på kolo.

Alla kvinnor/män/tjejer/killar/ som tränar för att tävla i styrkelyft eller annat mål spyr förmodligen lika mycket som du gör efter 15 repare i benpressen.

Svag
2014-07-08, 15:08
Jag är skeptisk till SL för att man tränar väldigt lite och obalanserat. Byggning håller jag hårt om hjärtat och har inte sagt något ont om.

Tränar väldigt lite?
I ditt superduper-program, även kallat den riktiga vägen, så är det 15-20 set/vecka av knäböj, bänkpress och marklyft, och flera av dessa set är lättare varianter. Resten är ju mysträning som många styrkelyftare gör mellan sina riktiga pass.

Sarwien
2014-07-08, 15:10
blablabla jag luktar bajs

Vem är du ens och hur kan du snacka om muskelmassa och komplett fysik när din rygg ser tunnare ut än fan vet vad?

Svag
2014-07-08, 15:16
Vem är du ens och hur kan du snacka om muskelmassa och komplett fysik när din rygg ser tunnare ut än fan vet vad?

Det är så en komplett fysik ser ut när man tar den riktiga vägen.

Matsa
2014-07-08, 15:17
Det verkar tyvärr vara lite så, fina frågeställningar som verkar sticka i ögonen på många här.
Är man trygg i sin träning kan man argumentera sjyst utan att sitta och skrika/lacka 24/7 över mothugg

Det som sticker i ögonen är inte att du ifrågasätter deras träning utan att du delar in dem i en grupp som inte finns och argumenterar baserat på sådant du har missförstått eller inbillat dig. Det finns liksom inget att diskutera, bara missuppfattningar och väderkvarnar.

Jag är skeptisk till SL för att man tränar väldigt lite och obalanserat. Byggning håller jag hårt om hjärtat och har inte sagt något ont om.

Detta stämmer inte, det finns svenska styrkelyftare som tränar extremt mycket och det finns svenska styrkelyftare som tränar ganska lite. Jag vet de som tränar 20 timmar i veckan om inte ännu mer.

Efter att ha googlat lite ser jag att vi har skillnader i sl och styrkelyft, men grunderna är iprincip samma och jag tror visst att alla har nytta av mer heltäckande hypertrofi-träning.

Detta stämmer inte. Stronglifts är ett träningsprogram som är baserat på de tre lyft som styrkelyftare tävlar i men både bristen på komplement och progressionsmodellen gör att ytterst få faktiska styrkelyftare använder sig av det programmet. Det är ett rent nybörjarprogram och inget annat.

Muskelvolym är viktigt som många lyftare verkar missa, iaf på "kolo-nivå"

Vilka lyftare är det då du pratar om som tränar stronglifts? Tävlar de här personerna ens i styrkelyft?

justblaze
2014-07-08, 15:17
Det som gör mig lite smågrinig i denna väldiga värmen är att du kan dra denna väldigt stora slutsats genom att läsa runt lite på kolo.

Alla kvinnor/män/tjejer/killar/ som tränar för att tävla i styrkelyft eller annat mål spyr förmodligen lika mycket som du gör efter 15 repare i benpressen.

Jag har precis avverkat surpuppan här ovanför så om du ska komma in med smågrinig attityd ifrån dag1 ber jag dig lämna tråden direkt.

Duktigt med påhopp nu, tränar inte ens benpress.

hurril
2014-07-08, 15:21
Jag har precis avverkat surpuppan här ovanför så om du ska komma in med smågrinig attityd ifrån dag1 ber jag dig lämna tråden direkt.

Duktigt med påhopp nu, tränar inte ens benpress.

Som du skrev till mig i PM är du en total nybörjare. Kanske finns det områden du inte fullt behärskar? Så vitt jag vet lyfter Heddaway, som är kvinna, mer än du t ex.

Svag
2014-07-08, 15:23
Jag har precis avverkat surpuppan här ovanför så om du ska komma in med smågrinig attityd ifrån dag1 ber jag dig lämna tråden direkt.

Duktigt med påhopp nu, tränar inte ens benpress.

Tränar inte ens benpress?
Det står ju klart och tydligt i puhl att man måste köra benpress för att få en komplett fysik.

justblaze
2014-07-08, 15:27
Därmed sätter vi punkt, tack för alla som ville dela med sig av åsikter.

Kvicksilver
2014-07-08, 15:31
Därmed sätter vi punkt, tack för alla som ville dela med sig av åsikter.

Meh! Vi har ju inte fått svar på vilka som är sl-maffian jue. *grr*

anvihl
2014-07-08, 15:33
Meh! Vi har ju inte fått svar på vilka som är sl-maffian jue. *grr*

och vem fan är deras ledare? frågor frågor

Matsa
2014-07-08, 15:36
Därmed sätter vi punkt, tack för alla som ville dela med sig av åsikter.

Varför vill du plötsligt sätta punkt? Har du fått ut det du ville av tråden? Vad har du kommit fram till?

bakka
2014-07-08, 15:39
Fail... :smash:*screwy*

justblaze
2014-07-08, 15:43
och vem fan är deras ledare? frågor frågor

Ledare och ledare....

Slutsatsen man kan dra är att "Krutpaket" Och "Hurril" lever båda upp till precis denna typen av rörelse jag ifrågasätter. Båda saknar respekt för folk som tänker "outside the box" och löser motargument med påhopp och slag under bältet.

"Lyfter mindre än en tjej" Och min pappa stickar bättre än min farmor? Ska vi prata könsroller så är vi väldigt mycket ute på hal is.

Sen tycker jag inte det är konstigt heller då hon verkar förvånansvärt seriös med träningen (tittade lite kort i journalen). Men hon bör nog också arbeta lite på attityden, bara vara stark är svårt att applicera i samhället.


Som sagt, därmed sätter vi punkt.

Mackie Messer
2014-07-08, 15:48
Man kan inte sätta punkt för en tråd på Kolo, endast moderatorer kan låsa trådar. Trådar kan diskuteras i flera månader, och ibland bumpas en flera år gammal tråd. Det händer dagligen.

anvihl
2014-07-08, 15:49
Ledare och ledare....

Slutsatsen man kan dra är att "Krutpaket" Och "Hurril" lever båda upp till precis denna typen av rörelse jag ifrågasätter. Båda saknar respekt för folk som tänker "outside the box" och löser motargument med påhopp och slag under bältet.

"Lyfter mindre än en tjej" Och min pappa stickar bättre än min farmor? Ska vi prata könsroller så är vi väldigt mycket ute på hal is.

Sen tycker jag inte det är konstigt heller då hon verkar förvånansvärt seriös med träningen (tittade lite kort i journalen). Men hon bör nog också arbeta lite på attityden, bara vara stark är svårt att applicera i samhället.


Som sagt, därmed sätter vi punkt.

Hahaha :bow: mästertrollet.

hurril
2014-07-08, 15:52
Ledare och ledare....

Slutsatsen man kan dra är att "Krutpaket" Och "Hurril" lever båda upp till precis denna typen av rörelse jag ifrågasätter. Båda saknar respekt för folk som tänker "outside the box" och löser motargument med påhopp och slag under bältet.

"Lyfter mindre än en tjej" Och min pappa stickar bättre än min farmor? Ska vi prata könsroller så är vi väldigt mycket ute på hal is.

Sen tycker jag inte det är konstigt heller då hon verkar förvånansvärt seriös med träningen (tittade lite kort i journalen). Men hon bör nog också arbeta lite på attityden, bara vara stark är svårt att applicera i samhället.


Som sagt, därmed sätter vi punkt.

Jag har stor respekt för folk som tänker outside the box men du är inte en av dem. Du tillhör mer den låda människor här på kolozzeum som projicerar en felaktig bild av hur styrkelyftare tränar på alla och som därefter lanserar <skriv åsiktspaket här>.

Att saker exploderar i ditt ansikte och att andra attackerar dig beror på att du själv precis attackerat dem. Detta kan knappast uppriktigt förvåna dig utan är sannolikt precis den effekt du sökte. Eller hur?

justblaze
2014-07-08, 16:04
Jag har stor respekt för folk som tänker outside the box men du är inte en av dem. Du tillhör mer den låda människor här på kolozzeum som projicerar en felaktig bild av hur styrkelyftare tränar på alla och som därefter lanserar <skriv åsiktspaket här>.

Att saker exploderar i ditt ansikte och att andra attackerar dig beror på att du själv precis attackerat dem. Detta kan knappast uppriktigt förvåna dig utan är sannolikt precis den effekt du sökte. Eller hur?

Det var inget jag sökte medvetet. Jobba mer på dig själv är mitt råd till dig, det är ju bara att du läser själv, förstår du inte det? Det är påhopp och aggressiva toner, och i din världsbild (som verkar lite annorlunda än min) menar att bara för att man frågar "fel" saker ja då provocerar man och vill skapa aggressioner.

Vi sätter punkt som sagt, jag är ute ur den här diskussionen.

Var vänlig lås tråden, detta tillför ingenting. Admin

Krutpaket
2014-07-08, 16:06
Ledare och ledare....

Slutsatsen man kan dra är att "Krutpaket" Och "Hurril" lever båda upp till precis denna typen av rörelse jag ifrågasätter. Båda saknar respekt för folk som tänker "outside the box" och löser motargument med påhopp och slag under bältet.

"Lyfter mindre än en tjej" Och min pappa stickar bättre än min farmor? Ska vi prata könsroller så är vi väldigt mycket ute på hal is.

Sen tycker jag inte det är konstigt heller då hon verkar förvånansvärt seriös med träningen (tittade lite kort i journalen). Men hon bör nog också arbeta lite på attityden, bara vara stark är svårt att applicera i samhället.


Som sagt, därmed sätter vi punkt.

Hahaha, bästa jag läst på länge!!! Jag varken tränar eller tävlar i styrkelyft och tränar inte sl 5x5 eller ens lågreps överhuvudtaget (vilket du hade fattat om du du hade tagis en sekund att kika på min journal). jag förespråkar heller inte sl 5x5 till alla. Och, jo,.jag respektetar folks åsilter.

MEN jag är tillräckligt påläst för att veta att sl 5x5 är ett vettigt nybörjarprogram, att det inte är ett styrkelyfar program, att många styrkelyftare har grym fysik och att man inte ska dra alla över en kant (eller kam?).

Jag tycker varje person ska träna som han/hon vill, MEN man ska inte snacka en massa strunt för det.

Dezen
2014-07-08, 16:27
Jag kan inte bestämma mig för om jag ska skratta eller gråta över tråden. Är det på allvar? :confused:Varför försöka argumentera när man uppenbarligen inte ens vet vad det är man är emot?

Crossfit = Tyngdlyftning
SL 5x5 = Styrkelyft

Det har hänt mycket i träningsvärlden de senaste dagarna, tydligen. *screwy*

Gnistan
2014-07-08, 17:04
Nu vet jag inte vem "Hurril" Är eller vad hans syfte är att tillföra här på brädan. Men han är välkommen att vara med. Lider inte av klåda.

Sen har ni väl rätt att det är skillnad på att träna till en komplett fysik än att bli stark i dom 3 stora, det verkar inte vara några direkt utseende-fixerade herrar vi har att göra med inom styrkesporten.

Tycker det känns som att ni ofta vill att man ska köra sl5x5 först innan man börjar träna volym. Varför?

Här har du en gammal räv som tävlat på handikappsidan i bänkpress i många år och inte kör jag insnöad efter 5x5. Kör tvärt om nästan aldrig på det viset och om jag gör så är det en kort period..
Har aldrig haft några svällande, stora muskler men rätt stark ändå.
Inte var jag klassiskt stormagad heller, vilket jag är lite nu däremot.
När jag tävlade körde jag kombinerat byggperiod, mellanperiod samt upptoppningsperiod. Kör väl ungefär samma idag.
Är inte programerare. Jobbar med fysik.
Att dra alla styrkelyftare över en kam är inte att få en bra bild.

justblaze
2014-07-08, 17:10
Här har du en gammal räv som tävlat på handikappsidan i bänkpress i många år och inte kör jag insnöad efter 5x5. Kör tvärt om nästan aldrig på det viset och om jag gör så är det en kort period..
Har aldrig haft några svällande, stora muskler men rätt stark ändå.
Inte var jag klassiskt stormagad heller, vilket jag är lite nu däremot.
När jag tävlade körde jag kombinerat byggperiod, mellanperiod samt upptoppningsperiod. Kör väl ungefär samma idag.
Är inte programerare. Jobbar med fysik.
Att dra alla styrkelyftare över en kam är inte att få en bra bild.

Fysik,programmerare och matematiker. Ett gäng rollspelare och cirkeln är sluten. Så rätt jag hade där.

Lycka till med tävlingen, och din träning. Men diskussionen är avslutad.

justblaze
2014-07-08, 17:22
Lycka till med tävlingen, och din träning. Men diskussionen är avslutad.[/QUOTE]

Gnistan
2014-07-08, 17:26
Fysik,programmerare och matematiker. Ett gäng rollspelare och cirkeln är sluten. Så rätt jag hade där.

Lycka till med tävlingen, och din träning. Men diskussionen är avslutad.
Nja du
Tack men tävlade gjorde jag för cirkus 22 år sedan.
Rollspelare???
Du är ung och kanske därför du skriver som du gör.
Men visst. Ävan jag som 52 åring kan vara ute och segla ibland.
Fast kanske inte så far out on the sea.

justblaze
2014-07-08, 17:34
Nja du
Tack men tävlade gjorde jag för cirkus 22 år sedan.
Rollspelare???
Du är ung och kanske därför du skriver som du gör.
Men visst. Ävan jag som 52 åring kan vara ute och segla ibland.
Fast kanske inte så far out on the sea.

Hehe ok, stor respekt för dom äldre. Du verkar iaf någorlunda vettig
Hur ser träningen ut idag då? :)

spas
2014-07-08, 17:42
Lycka till med tävlingen, och din träning. Men diskussionen är avslutad.[/QUOTE]

Avslutad =(, detta är ju roligaste tråden just nu.

Gnistan
2014-07-08, 18:04
Hehe ok, stor respekt för dom äldre. Du verkar iaf någorlunda vettig
Hur ser träningen ut idag då? :)

Ja.
Jag började träna på 70 talet. tävlade under 80 till tidigt 90 tal.
hadikapptävlandet internationellt är numera tyvärr nedlagt då man från Svensk sida inte längre skickar några att tävla. skiftet 92-93 la jag av helt och var inte i närheten av något träningsredskap på ca 22 år
Slutade på grund av skador samt många saker som hände i mitt liv då. Från oktober förra året tränat dryga 9 månader.
Tränar numera för att försöka gå ned i vikt och för att må lite bättre. Har diabetes som blir lite bättre med träningen.
Tävlade i klass 67.5 75 samt mot slutet i klass 82.5.
I dag väger jag från 88 till 90 pannor och försöker som sagt gå ned i vikt, vilket kan vara lite svårt då man är insulinbehandlad.
Som diabetiker kan jag inte heller träna lika hårt som jag gjort en gång i tiden.
Är inte i närheten av de vikter jag gjorde då jag tävlade men rätt stark fortfarande endå kanske för att vara en gammal gubbe?
I dag kör jag rätt mycket på lättare vikter med många reps/set. Går sällan upp på några tyngre vikter. Men i februari vill gymmet där jag kör att jag är med och tävlar. Kan vara en kul grej att vara med så jag har sakterligen börjat känna lite på tyngre saker.
Har haft problem med axlar bl.a men de börjar sköta sig bättrer nu så jag kan nog inte skylla på dem om det går dåligt..

Gnistan
2014-07-08, 18:18
Lol, vad fan vet du om det?
Vill påpeka att vi haft många världsmästare både på frisksidan samt handikappsidan i styrkelyft.

FearIsTheWeaknes
2014-07-08, 18:29
Än om han skriver som en kratta och blandar ihop alla begrepp så ligger det någonting i det han säger. De flesta svaren man får när man skapar nya trådar i denna del av forumet är just att fokusera på basövningar och styrkeökningar, dvs inte speciellt varierande svar på hur man kan nå sina mål. Oliktänkande och nya sätt att träna för att nå dit man vill verkar inte vara så populärt här..

justblaze
2014-07-08, 18:32
Ja.
Jag började träna på 70 talet. tävlade under 80 till tidigt 90 tal.
hadikapptävlandet internationellt är numera tyvärr nedlagt då man från Svensk sida inte längre skickar några att tävla. skiftet 92-93 la jag av helt och var inte i närheten av något träningsredskap på ca 22 år
Slutade på grund av skador samt många saker som hände i mitt liv då. Från oktober förra året tränat dryga 9 månader.
Tränar numera för att försöka gå ned i vikt och för att må lite bättre. Har diabetes som blir lite bättre med träningen.
Tävlade i klass 67.5 75 samt mot slutet i klass 82.5.
I dag väger jag från 88 till 90 pannor och försöker som sagt gå ned i vikt, vilket kan vara lite svårt då man är insulinbehandlad.
Som diabetiker kan jag inte heller träna lika hårt som jag gjort en gång i tiden.
Är inte i närheten av de vikter jag gjorde då jag tävlade men rätt stark fortfarande endå kanske för att vara en gammal gubbe?
I dag kör jag rätt mycket på lättare vikter med många reps/set. Går sällan upp på några tyngre vikter. Men i februari vill gymmet där jag kör att jag är med och tävlar. Kan vara en kul grej att vara med så jag har sakterligen börjat känna lite på tyngre saker.
Har haft problem med axlar bl.a men de börjar sköta sig bättrer nu så jag kan nog inte skylla på dem om det går dåligt..

Grymt kämpat, bra resa du gått igenom. Kan bara säga hatten av.

justblaze
2014-07-08, 18:33
Än om han skriver som en kratta och blandar ihop alla begrepp så ligger det någonting i det han säger. De flesta svaren man får när man skapar nya trådar i denna del av forumet är just att fokusera på basövningar och styrkeökningar, dvs inte speciellt varierande svar på hur man kan nå sina mål. Oliktänkande och nya sätt att träna för att nå dit man vill verkar inte vara så populärt här..

Ja, det är dock svårt att få Hurril och hans kompisgäng att förstå det, samt visa respekt för oliktänkande. Jag har gett upp och förklarar därför tråden avslutad.

spoon
2014-07-08, 18:34
Än om han skriver som en kratta och blandar ihop alla begrepp så ligger det någonting i det han säger. De flesta svaren man får när man skapar nya trådar i denna del av forumet är just att fokusera på basövningar och styrkeökningar, dvs inte speciellt varierande svar på hur man kan nå sina mål. Oliktänkande och nya sätt att träna för att nå dit man vill verkar inte vara så populärt här..

Vilket svar hade du gett istället?

Folk har generella frågor och då blir det lite svepande svar. Lär dig basövningar, få in träningen som en rutin i livet, sträva efter framgång genom mer vikter på stången och ät mat för att växa. Visst målar man i grova drag men egentligen så är det inte svårare än så i starten.

Gnistan
2014-07-08, 18:39
Vill påpeka att vi haft många världsmästare både på frisksidan samt handikappsidan i styrkelyft.
Och jag ser att jag postade på fel ställe.
Skyller på att jag börjar bli gammal.
MVH
Gnistan

Armed Dingo
2014-07-08, 18:40
Eftersom jag inte vet vem som är eran ledare så ställer jag frågorna öppna.


Först ut vill jag passa på att ta fram skölden och försöka förklara mig seriöst innan ni kastar sten på mig.

Jag har absolut ingenting emot styrkelyft, tycker det är en otroligt fin skicklighetsport, har stor respekt för sporten. Tränar själv efter basövningar och försöker alltid förbättra rörlighet och vinklar för att kunna pressa mer vikt.
Även om jag bryr mig mest om hur det ser ut i spegeln förstår jag värdet i att lyfta tungt.

Det jag tycker är tråkigt här på forumet är att det verkar som samma åsikter bara rullar på löpande band. Mycket fokus på "SL 5x5" "leangains" "Bygga muskler på balans" "Progression"

Det är väl dom vanligaste orden ni använder er utav, och tanken är inte fel, jag tror inte ni vill någon illa.
Men varför ska man göra något för att det alltid är bäst den hårda vägen? Är det inte bättre att rekommendera den roliga vägen, som dessutom är mer hållbar.




Styrkelyftare, ofta ett gäng programmerare som gillar siffror och progression, löser styrka/hypertrofi med guds valda bänk/böj/mark. Är det verkligen något man måste träna. Mja, skulle inte tro det om man nu inte vill tävla eller träna SL.



Varför rekommenderar ni SL 5x5 och progression till alla nybörjare?

Ett program där man kör knäböj 3 gånger i veckan, 0 armar/mage, brb 1x5 marklyft/vecka samt 0 vader.

Kan garantera att man inte får en jämn fysik om man följer det programmet, och varför "måste" man alltid träna upp styrka först?

Är det inte bättre att man som ny sätter sig ner, kollar igenom övningarna och testar sig fram på gymmet. Plockar dom övningarna man tycker är roligast och som ger en komplett fysik.





Vägen till framgång är mycket mer hållbar genom att träna det man tycker är roligt själv.
Jag har tränat sedan jag var femton, vilket är åtta år. De fyra första åren körde jag inte knäböj eller marklyft, och de två första åren körde jag inte bänkpress.

De fyra första åren var totalt, totalt bortkastade. Förutom att jag lärde mig att deffa. Vet du varför? Jag körde inte på "bygga styrka på balans", jag körde "äta sig fet utan att träna basövningar". Då blir man illa tvungen att lära sig deffa.

Nej du. Du får inget medhåll från mig och inte någon annan heller hoppas jag.

Mackie Messer
2014-07-08, 18:41
Det hade varit enklare om tråden hade handlat om kritik mot att rekommendera SL 5x5 till alla nybörjare. Jag tycker att det är för många svåra övningar i det programmet och för få enkla övningar i programmet för en genomsnittlig nybörjare.

Sen kan man ha en tråd om kritik mot lenagains.

Och en tråd med kritik mot styrkelyft.

Nu blir det så mycket problem med diskussionen eftersom det finns så mycket begreppsförvirring.

bertbert
2014-07-08, 18:43
använder du inte formler i din träningsplanering??

Ibland, men aldrig uteslutande.

Gnistan
2014-07-08, 18:44
Grymt kämpat, bra resa du gått igenom. Kan bara säga hatten av.

Tack
Och jag skriver som en kratta men det tillhör även ett av mina handikapp och det får jag bjuda på.
Lycka till med din träning.

bubbaklubba
2014-07-08, 18:45
Han generaliserar och talar om en generell trend. Och jag håller med. Det finns definitivt ett fokus just nu i träningsvärlden på styrka. Precis som det fanns ett fokus på massa meal timing och skit för ett par år sedan.

bertbert
2014-07-08, 18:48
Jag tror angående just "SL-maffian" att trådskaparen möjligen anser att jag hör dit (att ha arrangerat ett SM i styrkelyft är kanske en besvärande omständighet i sammanhanget, även om Morty försöker reducera det till att skriva formler i Excel som en tafflig ekonom kan lyckas med). Jag tror dock inte trådskaparen kan definiera vare sig vad en styrkelyftare är eller vilka som ingår i "sl-maffian". Vidare vill jag se en enda styrkelyftare (alltså enligt den gängse definitionen) som kör StrongLifts 5x5. Alltså.. tanken är ju helt absurd! :laugh:

justblaze
2014-07-08, 18:48
Tack
Och jag skriver som en kratta men det tillhör även ett av mina handikapp och det får jag bjuda på.
Lycka till med din träning.

Han menar att jag skriver som en kratta

Gnistan
2014-07-08, 18:53
Han menar att jag skriver som en kratta

Som sagt. Det gör jag med trots att jag är 52 och borde ha lärt mig vid detta laget.
Nåja. Ingen är perfekt på denna jord.

justblaze
2014-07-08, 18:56
Som sagt. Det gör jag med trots att jag är 52 och borde ha lärt mig vid detta laget.
Nåja. Ingen är perfekt på denna jord.

Härligt att det kommer in lite värme och medmänsklighet i tråden.

Gnistan
2014-07-08, 19:10
Härligt att det kommer in lite värme och medmänsklighet i tråden.
Tränar också liknande som du förespråkar. Varieret och mycket högreps också

Nja. Jag vill inte förespråka något vad gäller träning. Jag tycker var och en skall köra som det passer dem.
Som nybörjare går det OFTAST bra att köra ett alroundprogram som passar många. Efter ett tag kommer man dock förhoppningsvis in i en kännsla för vad som passara var och en.
Vissa kan t.ex kör tungt med få reps/set en hel del och det funkar för dem. För mig funkar det dåligt i längden då jag bara blir sliten av det. Tycker jag personligen blir rätt stark av att köra bygg, mellanperiod samt en kortare upptoppning. Fast å andra sidan kan jag kanske vara lite insnöad på hur man tränade på 70-80 talet då det ofta sas från mina tränare att styrka skall byggas från en uppbyggnad med volym först. Jag kunde ofta få ligga och köra 10x10 tills man blev grön i fejan.

Gnistan
2014-07-08, 19:18
Nja. Jag vill inte förespråka något vad gäller träning. Jag tycker var och en skall köra som det passer dem.
Som nybörjare går det OFTAST bra att köra ett alroundprogram som passar många. Efter ett tag kommer man dock förhoppningsvis in i en kännsla för vad som passara var och en.
Vissa kan t.ex kör tungt med få reps/set en hel del och det funkar för dem. För mig funkar det dåligt i längden då jag bara blir sliten av det. Tycker jag personligen blir rätt stark av att köra bygg, mellanperiod samt en kortare upptoppning. Fast å andra sidan kan jag kanske vara lite insnöad på hur man tränade på 70-80 talet då det ofta sas från mina tränare att styrka skall byggas från en uppbyggnad med volym först. Jag kunde ofta få ligga och köra 10x10 tills man blev grön i fejan.

Vi på handikappsidan körde dessutom bänkpress minst 3 gånger per vecka, något man inte gör på frisksidan.

Standardkomplement kunde vara:
Flyes
Dips
Rodd
Lats
Pullower
Triceps pressdown i maskin
Hantelpress
Axlar
Biceps

justblaze
2014-07-08, 19:19
Nja. Jag vill inte förespråka något vad gäller träning. Jag tycker var och en skall köra som det passer dem.
Som nybörjare går det OFTAST bra att köra ett alroundprogram som passar många. Efter ett tag kommer man dock förhoppningsvis in i en kännsla för vad som passara var och en.
Vissa kan t.ex kör tungt med få reps/set en hel del och det funkar för dem. För mig funkar det dåligt i längden då jag bara blir sliten av det. Tycker jag personligen blir rätt stark av att köra bygg, mellanperiod samt en kortare upptoppning. Fast å andra sidan kan jag kanske vara lite insnöad på hur man tränade på 70-80 talet då det ofta sas från mina tränare att styrka skall byggas från en uppbyggnad med volym först. Jag kunde ofta få ligga och köra 10x10 tills man blev grön i fejan.

Intressant, skulle du kunna länka något heltäckande-program till mig i PM eller ta det här i tråden hur man tränade då? Skulle vara spännande att se hur det såg ut back in the days. Alltså ge mig lite mer detaljer.

Du kanske har några anteckningar, eller ett gammalt träningsschema?

Dela med dig, vill gärna se :)

Gnistan
2014-07-08, 19:26
Intressant, skulle du kunna länka något heltäckande-program till mig i PM eller ta det här i tråden hur man tränade då? Skulle vara spännande att se hur det såg ut back in the days. Alltså ge mig lite mer detaljer.

Du kanske har några anteckningar, eller ett gammalt träningsschema?

Dela med dig, vill gärna se :)
Kan kolla mina program och skicka dig
då jag har tid att gräva fram det.
Har sagt att jag ev skall lägga upp ett av programmen här sedan tidigare. Åker snart på semester så det kanske blir efter det.

justblaze
2014-07-08, 19:29
Kan kolla mina program och skicka dig
då jag har tid att gräva fram det.
Har sagt att jag ev skall lägga upp ett av programmen här sedan tidigare. Åker snart på semester så det kanske blir efter det.

Ok, ja men gärna. Det måste du göra!
Ha en trevlig semester krutgubben :)

lillmesen
2014-07-08, 21:09
Muskelvolym är viktigt som många lyftare verkar missa, iaf på "kolo-nivå"

Viktigt för vem då och varför?

Matsa
2014-07-08, 21:28
Än om han skriver som en kratta och blandar ihop alla begrepp så ligger det någonting i det han säger. De flesta svaren man får när man skapar nya trådar i denna del av forumet är just att fokusera på basövningar och styrkeökningar, dvs inte speciellt varierande svar på hur man kan nå sina mål. Oliktänkande och nya sätt att träna för att nå dit man vill verkar inte vara så populärt här..

Jag håller med spoon i det han skriver till dig men utöver det skulle jag även vilja veta vilka nya träningsmetoder som du anser har blivit dissade på det här forumet. När jag läser runt i journaler tycker jag mig nämligen se ganska gott om relativt nymodiga företeelser. Saker som pausmark, sakteböj, RPE och en del kör rentav kaosböj (lol). Det tycker jag inte vittnar om en utspridd ovilja att ta till sig nya metoder.

Xtreme
2014-07-08, 22:04
Som nybörjare testade jag kollos 3-split och tyckte det var rätt trist eftersom jag inte märkte någon direkt utveckling eller det gick rätt långsamt. Hittade då SL 5*5 och fastnade för det direkt. Du nämner att man ska välja ett program som man tycker är roligt. Jag tyckte inte kollos program var roligt eftersom jag inte såg någon direkt utveckling (vilket är målet med min träning). Eftersom man hela tiden höjer vikterna i SL 5*5 märker man att man blir starkare och starkare rätt snabbt vilket är roligt. Man ser helt enkelt snabba resultat som ivrig nybörjare.

Personligen tycker jag även att basövningar som knäböj, bänk, mark och press ska finnas med i alla program som grund varpå man sen kan lägga på isolationsövningar. SL 5*5 är ett utmärkt program för att lära sig bra teknik på dessa övningar eftersom man börjar på låg vikt och kör dem väldigt ofta.

hurril
2014-07-08, 22:34
Jag köper att det finns skillnader mellan det, helt klart.
Men nu handlade det om att du parar ihop fel namn med kropp så ta inte ut det över mig.

Jag är skeptisk till SL för att man tränar väldigt lite och obalanserat. Byggning håller jag hårt om hjärtat och har inte sagt något ont om.

Efter att ha googlat lite ser jag att vi har skillnader i sl och styrkelyft, men grunderna är iprincip samma och jag tror visst att alla har nytta av mer heltäckande hypertrofi-träning.

Muskelvolym är viktigt som många lyftare verkar missa, iaf på "kolo-nivå"

Klart SL tränar obalanserat om man sätter ditt ideal först men det beror på att SL är en sport. Man tävlar med sin prestation, inte med vem som som är snyggast på scen. Kritiserar du fotbollsspelare för att de springer för mycket?

justblaze
2014-07-08, 22:44
Klart SL tränar obalanserat om man sätter ditt ideal först men det beror på att SL är en sport. Man tävlar med sin prestation, inte med vem som som är snyggast på scen. Kritiserar du fotbollsspelare för att de springer för mycket?

Du är avverkad, vi kommer inte längre. Tack för visat intresse.

hurril
2014-07-08, 22:58
Du är avverkad, vi kommer inte längre. Tack för visat intresse.

Nej, justblaze, så är det inte. Se om du kan bemöta något istället vettja. Skulle göra dig gott.

justblaze
2014-07-08, 23:24
Nej, justblaze, så är det inte. Se om du kan bemöta något istället vettja. Skulle göra dig gott.

Fred, nu sätter vi punkt.

Gymmis
2014-07-08, 23:25
Du är avverkad, vi kommer inte längre. Tack för visat intresse.
justblaze
Varför starta en tråd om du redan har alla svaren och inte vill ha mer initierade personers åsikt?

Ett förslag i all välmening. Träna i ett gäng år, läs många böcker och sortera dina pärmar innan du kommer med tvärsäkra påståenden.

När du gjort det så kommer du förmodligen inte att vara så tvärsäker längre.

Du kanske inser att det är grymt att folk vill träna just sin grej och att din grej inte är grymmare än någon annans?

cero
2014-07-08, 23:41
-.-

joelaxelsson
2014-07-09, 00:00
Alltså, vafan håller du på med justblaze. De trådar och inlägg du producerat den senaste tiden är fyllda med felaktiga antaganden, grova generaliseringar, irrationellt beteende, visar på ignorans av hög grad och ytterligare en mängd mindre eftersträvansvärda egenskaper.

Rannsaka dig själv.

Beemel
2014-07-09, 05:47
Haha BEST OF!!

Vet inte om justblaze är det största trollet eller den mest ignoranta människa som satt sin fot på detta forum? Kul är det hur som helst.

bertbert
2014-07-09, 06:04
När jag läser runt i journaler tycker jag mig nämligen se ganska gott om relativt nymodiga företeelser. Saker som pausmark, sakteböj, RPE och en del kör rentav kaosböj (lol). Det tycker jag inte vittnar om en utspridd ovilja att ta till sig nya metoder.

Vad är nymodigheter i det här sammanhanget? RPE är ju en ca 50 år gammal uppfinning och Ed Coan körde pausböj när det begav sig... superlångsamma repetitioner körde man på 1940-talet!

koncept
2014-07-09, 07:22
Vad är nymodigheter i det här sammanhanget? RPE är ju en ca 50 år gammal uppfinning och Ed Coan körde pausböj när det begav sig... superlångsamma repetitioner körde man på 1940-talet!

Det är säkert sant, men i min uppfattning har de metoderna inte funnits i gemene styrkelyftares arsenal förrän på senare år. Exempelvis blev väl RPE introducerat till de flesta styrkelyftare som idag använder det genom RTS.

exor
2014-07-09, 08:35
Tack för underhållningen!

bertbert
2014-07-09, 09:11
Det är säkert sant, men i min uppfattning har de metoderna inte funnits i gemene styrkelyftares arsenal förrän på senare år. Exempelvis blev väl RPE introducerat till de flesta styrkelyftare som idag använder det genom RTS.

Det gör dem inte till nymodigheter.

koncept
2014-07-09, 09:38
Det gör dem inte till nymodigheter.

Nä, det är jag helt med på och det skrev jag i början av mitt förra inlägg. Jag (och jag antar även Matsa) menar att de är relativt nya metoder för de flesta styrkelyftare. Innan RTS kom ut såg man mycket sällan RPE-bedömningar i styrkelyftares journaler. Att styrkelyftare under elitnivå och som troligen inte är väldigt inlästa på styrketräningsrelaterad litteratur använder sig av t.ex. den metoden visar då att de håller sig uppdaterade. Annars är jag med på vad du säger.

Morty
2014-07-09, 09:39
Det är säkert sant, men i min uppfattning har de metoderna inte funnits i gemene styrkelyftares arsenal förrän på senare år. Exempelvis blev väl RPE introducerat till de flesta styrkelyftare som idag använder det genom RTS.

Alltså RPE är väl vad nästintill alla tränar efter? En skattning på hur jobbigt det känns. Sen att det finns vissa som använder det smartare och mer planerat än andra är ju en annan sak. Borgskalan är, som bertbert säger, över 50 år.

Ibland, men aldrig uteslutande.

Maffia!

Matsa
2014-07-09, 10:55
Men suck... *grr27*

Vad är nymodigheter i det här sammanhanget? RPE är ju en ca 50 år gammal uppfinning och Ed Coan körde pausböj när det begav sig... superlångsamma repetitioner körde man på 1940-talet!

Ja Bert, jag vet det. Det finns inte så värst mycket som inte har gjorts förut i träningsvärlden. Det skulle väl kanske vara att hänga kettlebells i gummiband för att få stången att skaka och leva rövare (s.k kaoslyft) som kanske är nytt, men det skulle inte förvåna mig om även det har gjorts tidigare. Däremot är jag ganska säker på att det är nytt för de flesta som använder sig av dem just nu. Hursomhelst, det var därför jag skrev "relativt nymodiga" även om ordet relativt egentligen inte är korrekt heller. Jag väntade mig faktiskt inte att någon skulle vara så pass anal att jag skulle behöva stå till svars för det.

Jag försöker omformulera det på ett sätt som är mindre stötande för dig:

När jag läser runt i journaler tycker jag mig nämligen se ganska gott om sådant som var mindre vanligt i svenska styrkelyftskretsar för ett par år sedan. Saker som pausmark, sakteböj, RPE och en del kör rentav kaosböj (lol). Det tycker jag inte vittnar om en utspridd ovilja att ta till sig sådant man (just den personen alltså) inte har provat förut.

bertbert
2014-07-09, 12:21
Så... om du inte har provat häst och vagn förut så blir det en nymodighet?

Det är en nymodighet för mig?
(Det är rejv för mig? :D )

I begreppet nymodighet ligger att det är nytt. På riktigt då alltså.

Kalla mig anal eller dryg eller vad du vill, men jag menade inte att vara någotdera. Det är bara det att min åsikt är att det finns väldigt lite äkta nytänk i träningsvärlden. Det är bara min uppfattning, inte ett påhopp mot dig eller ditt inlägg.

Det förhåller nämligen som så att jag håller med dig i övrigt - det finns en relativt stor experimentvilja bland styrkelyftare även enligt undertecknads uppfattning.

bertbert
2014-07-09, 12:22
Maffia!

Mupp!

Loke
2014-07-09, 12:33
Så... om du inte har provat häst och vagn förut så blir det en nymodighet?

Det är en nymodighet för mig?
(Det är rejv för mig? :D )

I begreppet nymodighet ligger att det är nytt. På riktigt då alltså.

Kalla mig anal eller dryg eller vad du vill, men jag menade inte att vara någotdera. Det är bara det att min åsikt är att det finns väldigt lite äkta nytänk i träningsvärlden. Det är bara min uppfattning, inte ett påhopp mot dig eller ditt inlägg.

Det förhåller nämligen som så att jag håller med dig i övrigt - det finns en relativt stor experimentvilja bland styrkelyftare även enligt undertecknads uppfattning.

Vad är det senaste äkta nytänket inom träning som du har hört?

anvihl
2014-07-09, 12:44
Mupp!

Tupp! Hmm tupp, höna, hönan agda? Cornelis Vreeswijk!

Det är den jävlen som är ledaren för sl-maffian med andra ord, det jag visste hela tiden.

Matsa
2014-07-09, 13:07
Så... om du inte har provat häst och vagn förut så blir det en nymodighet?

Det är en nymodighet för mig?
(Det är rejv för mig? :D )

I begreppet nymodighet ligger att det är nytt. På riktigt då alltså.

Kalla mig anal eller dryg eller vad du vill, men jag menade inte att vara någotdera. Det är bara det att min åsikt är att det finns väldigt lite äkta nytänk i träningsvärlden. Det är bara min uppfattning, inte ett påhopp mot dig eller ditt inlägg.

Jamen precis! Det mesta som känns nytt är egentligen bara återupptäckt, det håller jag med om. Nåja, lite anal kanske jag fortfarande tycker att du var men inte så farligt dryg. Däremot kanske jag själv var lite dryg men jag försvarar mig med att jag nyss hade vaknat...

Det förhåller nämligen som så att jag håller med dig i övrigt - det finns en relativt stor experimentvilja bland styrkelyftare även enligt undertecknads uppfattning.

Och det tycker jag är relevant eftersom jag tror att TS (och kanske andra i tråden) har en motsatt uppfattning om styrkelyftare. Sen är det ju visserligen så som tidigare nämnts i tråden inte helt lätt att definiera styrkelyftare som grupp heller.

justblaze
2014-07-09, 13:19
Vad är nymodigheter i det här sammanhanget? RPE är ju en ca 50 år gammal uppfinning och Ed Coan körde pausböj när det begav sig... superlångsamma repetitioner körde man på 1940-talet!

Måste faktiskt hålla med här, allting finns idag iprincip. Det kanske inte kallades RPE eller @8 (eller vad ni skriver) men andra metoder användes garanterat.

bertbert
2014-07-09, 13:44
Vad är det senaste äkta nytänket inom träning som du har hört?

Tja, två exempel kan vara myo-reps och ocklusionsträning.

Beemel
2014-07-09, 13:49
Vad är det senaste äkta nytänket inom träning som du har hört?

Hashtags och Celsius

Commando1980
2014-07-09, 13:50
Tja, två exempel kan vara myo-reps och ocklusionsträning.

Myo-reps är en variant av rest-pause träning. Byggare har länge använt sig av det.

Ocklusionträning är väl ganska nytt men byggare har uppnått något liknande via continuous tension träning (som rätt utförd tvingar dig att använda lättare vikter jmfrt med 'normala' set).

nippman
2014-07-09, 13:58
Hashtags och Celsius

HAhah:d

bertbert
2014-07-09, 13:59
Sen är det ju visserligen så som tidigare nämnts i tråden inte helt lätt att definiera styrkelyftare som grupp heller.

Ja, det tycker jag är viktigt att upprepa. Dessutom, få saker är så irriterande som att bli insorterad i ett fack därmed per automatik tilldelad en mängd egenskaper och attribut som man möjligen inte alls vill kännas vid trots att man ytligt sätt passar i facket.

Som att jag skulle säga att Morty per automatik är knarkare eftersom han har dreadlocks. Eller något.

bertbert
2014-07-09, 14:00
Myo-reps är en variant av rest-pause träning. Byggare har länge använt sig av det.

Ocklusionträning är väl ganska nytt men byggare har uppnått något liknande via continuous tension träning (som rätt utförd tvingar dig att använda lättare vikter jmfrt med 'normala' set).

Vilket demonstrerar min tes...

nippman
2014-07-09, 14:04
morty får jag se dina dreadlocks, as tyyyng ju

justblaze
2014-07-09, 17:05
Myo-reps är en variant av rest-pause träning. Byggare har länge använt sig av det.

Ocklusionträning är väl ganska nytt men byggare har uppnått något liknande via continuous tension träning (som rätt utförd tvingar dig att använda lättare vikter jmfrt med 'normala' set).

Sant, myo-reps gick bara under ett annat namn. Användes redan på Arnolds tid och förmodligen tidigare också.

Ola Wallengren (jävligt vettig snubbe f.ö) har pratat om bland annat myo-reps i ett avsnitt i body-radio om jag inte minns fel, väldigt intressant!

bertbert
2014-07-09, 17:19
Sant, myo-reps gick bara under ett annat namn. Användes redan på Arnolds tid och förmodligen tidigare också.


Berätta mer om när myo-reps användes på Arnolds tid? Vilka byggare körde med det? Arnold själv, Franco Columbo, Lou Ferigno, Robby Robinson, Kenny Waller, Sergio Oliva? Frank Zane? Dave Draper?

PureWhey
2014-07-09, 17:23
Underbar läsning.

justblaze
2014-07-09, 17:29
Berätta mer om när myo-reps användes på Arnolds tid? Vilka byggare körde med det? Arnold själv, Franco Columbo, Lou Ferigno, Robby Robinson, Kenny Waller, Sergio Oliva? Frank Zane? Dave Draper?

Som sagt "Myo-reps är en variant av rest-pause träning"
Och rest-pause är en erkänd träningsmetod precis som drop-set super-sets

Sen vilka byggare exakt som kör det kan jag inte svar på. Ungefär som att sitta och säga "Mjaa, vad säger du Arne, var det inte Arnold som körde drop-set och Zane super-set va?"

Dezen
2014-07-09, 18:17
Som sagt "Myo-reps är en variant av rest-pause träning"
Och rest-pause är en erkänd träningsmetod precis som drop-set super-sets

Sen vilka byggare exakt som kör det kan jag inte svar på. Ungefär som att sitta och säga "Mjaa, vad säger du Arne, var det inte Arnold som körde drop-set och Zane super-set va?"

Haha, jag älskar hur du håller med någon och skriver som att du har stenkoll men när du får en direkt fråga så blir du osäker, sluta aldrig*hug*

Mackie Messer
2014-07-09, 18:25
Foamrolling är nytt tycker jag. Kan inte komma på något som påminner om det sedan tidigare.

lillmesen
2014-07-09, 18:35
Crossfit är det nyaste vi har! (ironi)

justblaze
2014-07-09, 18:55
Kan vi inte glömma allt hat och visa lite kärlek istället?

Vi avslutar, sätter punkt och låter detta sluta i något positivt istället.

När vi alla är samlande sluter vi fred och skapar lite kärlek till forumet. Jag må ha mina åsikter och ni era, men är det inte det som är det roliga i livet, att man kan vara olika? Jag hör vad ni säger i tråden, ni behöver inte skrika/grina/hata och håller väl med en minoritet om ens det, tycker fortfarande det jag tycker, och det kan ingen någonsin ta ifrån mig.

Lägg eran energi på något positivt istället för hat, gå in i "Body Radio" tråden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188726

Önska Latsbrah som gäst med en vänlig motivering.

"Motiveringen" http://narcissus.se/

"Latsbrah med sin enastående fysik samt känsla för ödmjukhet tagit Kolozzeum med storm. Hans träningsjournal har blivit en milstolpe här på forumet, såsom hans youtube-videos där han motiverar,tipsar, och skapar glädje ibland oss massor.

Med tanke på hur Kolozzeum har växt till att bli Sveriges mecka för träning, så
tycker jag därför att det är en självklarhet att ha med en utav dom mest drivande vi har."

Kan man ha med "Hurril" i 7 avsnitt är det för mig en självklarhet

Scorpionida
2014-07-09, 19:14
Alla vägar leder till Latsbrah, som man brukar säga...


PS

+1 till Latsbrah goes without saying givetvis.

bertbert
2014-07-09, 19:16
Som sagt "Myo-reps är en variant av rest-pause träning"
Och rest-pause är en erkänd träningsmetod precis som drop-set super-sets

Sen vilka byggare exakt som kör det kan jag inte svar på. Ungefär som att sitta och säga "Mjaa, vad säger du Arne, var det inte Arnold som körde drop-set och Zane super-set va?"

Jag tycker det är ohederligt att låtsas ha koll på en massa saker som du uppenbarligen inte har en susning om. Du ska veta att du lurar knappast någon med ditt beteende.

justblaze
2014-07-09, 19:24
Jag tycker det är ohederligt att låtsas ha koll på en massa saker som du uppenbarligen inte har en susning om. Du ska veta att du lurar knappast någon med ditt beteende.

Verkar uppenbarligen ha lurat dig, då du verkar tro att allt jag skriver är för att gör dig illa.

Myo-sets är lika grundläggande som super-set/dropset. Det är inget annat än ett annat ord för rest-pause.
Det som däremot är svårt är när det finns många namn för samma sak inom träningsvärlden.

bertbert
2014-07-09, 19:31
Det heter myo-reps. Och nej, jag tar inte åt mig när du viftar med din internet-penis. :)

Mackie Messer
2014-07-09, 19:31
Kan man ha med "Hurril" i 7 avsnitt är det för mig en självklarhet

Det är nog ingen självklarhet för de flesta eftersom det är stor skillnad på någon som skriver träningsprogram till världsrekordinnehavaren i bänkpress och har marklyft 375 kg och någon som spelar in youtube-klipp och kallar sig själv för alv.

Men absolut! Latsbrah får gärna vara med i BODY-RADIO!

nippman
2014-07-09, 20:01
aldrig varit med om så mycket hat i en tråd, typ inte ens på flashback... shit vad barnsliga alla är

detta trodde man inte om kolo

Gober
2014-07-09, 20:19
Det är nog ingen självklarhet för de flesta eftersom det är stor skillnad på någon som skriver träningsprogram till världsrekordinnehavaren i bänkpress och har marklyft 375 kg och någon som spelar in youtube-klipp och kallar sig själv för alv.

Men absolut! Latsbrah får gärna vara med i BODY-RADIO!

:laugh:


Tycker dock att Hurril också borde kalla sig för alv.

Loke
2014-07-09, 20:29
Vilket demonstrerar min tes...

Så vad då, menar du att det ändå inte var äkta nytänk som du skrev? Kan du inte ge något exempel som verkligen är 100% rakt igenom äkta nytänk inom träning?

bertbert
2014-07-09, 20:43
Så vad då, menar du att det ändå inte var äkta nytänk som du skrev? Kan du inte ge något exempel som verkligen är 100% rakt igenom äkta nytänk inom träning?

Jag vet inte, om jag ska vara helt ärlig. Det är lättare att påpeka att de andra koncepten (t ex Borgs RPE-skala) är genuint gamla. Men var drar man gränsen för nytänk? De flesta idéer föds ur något som redan existerar och blir en vidareutveckling av ett koncept som redan existerar i någon mån. Jag tycker exempelvis att Myoreps tillför en hel del som inte finns i Rest-pause även om koncepten har likheter. Om du håller en pistol mot mitt huvud säger jag nog att det är nytänk trots allt. Men... det är nytänk som givetvis bygger på befintliga idéer. För mig är detta inte svartvitt utan grådaskigt.

Verkhoshanskys depth jumps tycker jag var äkta nytänk, på sin tid.

HerrLuta
2014-07-09, 20:46
ÄNTLIGEN får man bevittna en tråd som har potential att hamna på best of :D

bakka
2014-07-09, 21:54
Vilken underbar tråd! Bästa jag läst tror jag. Tack till TS som delar med sig av sina åsikter och sin "kunskap" så vi andra kan lära oss samtidigt som vi får oss ett gott skratt :D

Tyrwing
2014-07-09, 21:55
:laugh:


Tycker dock att Hurril också borde kalla sig för alv.

Alver har inte skägg. Måhända en storväxt dvärg?

anvihl
2014-07-09, 21:56
Kan vi inte glömma allt hat och visa lite kärlek istället?

Vi avslutar, sätter punkt och låter detta sluta i något positivt istället.

När vi alla är samlande sluter vi fred och skapar lite kärlek till forumet. Jag må ha mina åsikter och ni era, men är det inte det som är det roliga i livet, att man kan vara olika? Jag hör vad ni säger i tråden, ni behöver inte skrika/grina/hata och håller väl med en minoritet om ens det, tycker fortfarande det jag tycker, och det kan ingen någonsin ta ifrån mig.

Lägg eran energi på något positivt istället för hat, gå in i "Body Radio" tråden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188726

Önska Latsbrah som gäst med en vänlig motivering.

"Motiveringen" http://narcissus.se/

"Latsbrah med sin enastående fysik samt känsla för ödmjukhet tagit Kolozzeum med storm. Hans träningsjournal har blivit en milstolpe här på forumet, såsom hans youtube-videos där han motiverar,tipsar, och skapar glädje ibland oss massor.

Med tanke på hur Kolozzeum har växt till att bli Sveriges mecka för träning, så
tycker jag därför att det är en självklarhet att ha med en utav dom mest drivande vi har."

Kan man ha med "Hurril" i 7 avsnitt är det för mig en självklarhet


*bs*

Snälla trolla inte sönder body-radio tråden, låt den vara seriös.

Unsub
2014-07-09, 22:22
Som att jag skulle säga att Morty per automatik är knarkare eftersom han har dreadlocks. Eller något.

:d

XXXL
2014-07-09, 23:13
Fram med det nu, vem är er ledare?

Tengil, hänger du aldrig med eller?

Håller med justblaze annars, fast det har blivit bättre för nu tycker jag mig se en hel del lyftare som tränar armar! Så var det inte alls för bara ett par år sedan...

justblaze
2014-07-09, 23:52
Lider du av något slags klåda?

Morty
2014-07-10, 09:14
Som att jag skulle säga att Morty per automatik är knarkare eftersom han har dreadlocks. Eller något.

En populär åsikt hos poliser. True story. "Du har nåt vitt där runt näsan".

morty får jag se dina dreadlocks, as tyyyng ju

Finns bilder i min journal, fler på de tidigare sidorna tror jag.

bertbert
2014-07-10, 09:28
En populär åsikt hos poliser. True story. "Du har nåt vitt där runt näsan".

Du inser att du gjorde exakt samma sak som farbror blå när du kategoriserade in mig i SL-maffian? Tillåt mig att själv välja vilka kategorier jag ska tillhöra, tack. Knarkskalle. ;)

Morty
2014-07-10, 09:50
Du inser att du gjorde exakt samma sak som farbror blå när du kategoriserade in mig i SL-maffian? Tillåt mig att själv välja vilka kategorier jag ska tillhöra, tack. Knarkskalle. ;)

Du erkände bruk av formler!

z_bumbi
2014-07-10, 10:04
ör nu tycker jag mig se en hel del lyftare som tränar armar! Så var det inte alls för bara ett par år sedan...

Jag har nog bara träffat en enda lyftare som inte kör direkt armträning som en del i sin träning så jag undrar lite vilka lyftare du syftar på som inte skulle gjort det?

hurril
2014-07-10, 10:08
Lider du av något slags klåda?

Ja? Grisslinge havsbad represent!

Knatcharn
2014-07-10, 10:15
Hahaha hur kan justblaze inte vara bannad och varför har jag inte hört honom i BODY Radio än?

bertbert
2014-07-10, 11:50
Du erkände bruk av formler!

Du erkände bruk av knarkfrisyr!

justblaze
2014-07-10, 13:04
Jag har nog bara träffat en enda lyftare som inte kör direkt armträning som en del i sin träning så jag undrar lite vilka lyftare du syftar på som inte skulle gjort det?

Får faktiskt hålla med, verkar som dom flesta faktiskt tränar armarna också separat.

bakka
2014-07-10, 13:15
Får faktiskt hålla med, verkar som dom flesta faktiskt tränar armarna också separat.

Men handlar inte hela den här tråden om att du INTE tycker lyftare kör isolationsövningar, tränar armar och sån tillräckligt mycket osv.??

Mackie Messer
2014-07-10, 13:17
Men handlar inte hela den här tråden om att du INTE tycker lyftare kör isolationsövningar, tränar armar och sån tillräckligt mycket osv.??

Från början handlade tråden om det, nu slänger TS bara in lite smågodis för att hålla tråden levande.

justblaze
2014-07-10, 13:21
Men handlar inte hela den här tråden om att du INTE tycker lyftare kör isolationsövningar, tränar armar och sån tillräckligt mycket osv.??

Jo, men efter att ha kollat lite verkar ju SL-lyftare/tränare köra en del armar utanför böj/bänk/mark tänket/huvudmålet

Men det är fortfarande ingenting en nybörjare borde träna om syftet är en komplett fysik som ser bra ut. Då behöver man knappast träna upp styrka först utan kan direkt ge sig på huvudmålet, hypertrofi!

Knatcharn
2014-07-10, 13:28
Jo, men efter att ha kollat lite verkar ju SL-lyftare/tränare köra en del armar utanför böj/bänk/mark.

Men det är fortfarande ingenting en nybörjare borde träna om syftet är en komplett fysik som ser bra ut. Då behöver man knappast träna upp styrka först utan kan direkt ge sig på huvudmålet, hypertrofi!

Hur menar du att styrka och hypertrofi inte går hand i hand?

justblaze
2014-07-10, 13:34
Hur menar du att styrka och hypertrofi inte går hand i hand?

Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.

Det gör man om man vill hålla på med SL och inte lägger någon större vikt i hur fysiken ser ut.

Är man nybörjare och vill få en sjyst standkropp bör man ta den andra vägen

bertbert
2014-07-10, 13:46
Får faktiskt hålla med, verkar som dom flesta faktiskt tränar armarna också separat.

Jo, men efter att ha kollat lite verkar ju SL-lyftare/tränare köra en del armar utanför böj/bänk/mark tänket/huvudmålet


Men skärp dig nu. DU har ingen aning om vad du snackar om! Och nej, man har ingen aning om hur styrkelyftare i allmänhet tränar "efter att ha kollat lite", man har en aning efter att spenderat flera år på en atletklubb och tävlat och träffat massor med lyftare! *gah!*

Knatcharn
2014-07-10, 13:55
Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.

Det gör man om man vill hålla på med SL och inte lägger någon större vikt i hur fysiken ser ut.

Är man nybörjare och vill få en sjyst standkropp bör man ta den andra vägen

Vilken tur att du har facit för hur man bygger muskler bäst. Kan du gå igenom det här så att jag också kan lära mig?

Enligt mig ska man snarare satsa på att bli stark som nybörjare så att man i alla fall kommer någonvart. Ja, musklerna blir större av att bli starkare. Risken är ganska stor att man aldrig utvecklas om man bara "går på känsla" när man tränar, det är ganska vanligt att nybörjare glömmer att öka belastningen och därför inte får någon ökning i muskelmassa.

rooz
2014-07-10, 14:08
Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.

Det gör man om man vill hålla på med SL och inte lägger någon större vikt i hur fysiken ser ut.

Är man nybörjare och vill få en sjyst standkropp bör man ta den andra vägen

Får vi se ditt bygge nu? Jag har stor förväntningar.

MikaelB
2014-07-10, 14:09
Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.


Så, för att få en tung vikt lätt ska man inte köra tunga set och inte anteckna? *popcorn*

lillmesen
2014-07-10, 14:22
text

Enligt mig ska man snarare satsa på att bli stark som nybörjare så att man i alla fall kommer någonvart. Ja, musklerna blir större av att bli starkare. Risken är ganska stor att man aldrig utvecklas om man bara "går på känsla" när man tränar, det är ganska vanligt att nybörjare glömmer att öka belastningen och därför inte får någon ökning i muskelmassa.

THIS, jag vet en jeppe på mitt gym som körde bänkpress 2-3ggr i veckan, på 60kg, 3x10reps, i nästan ett halvår. Det började bli tydligt att han var lite lost, så jag och några andra frågade honom vid ett par tillfällen varför han inte lastar på mer vikt. Svar: "Vadå, varför måste man göra det?" :smash:

MackeJuve
2014-07-10, 14:48
Att ni fortsätter att mata honom. Det känns väldigt mycket som ett troll med tanke på vad han skrev i Body-tråden och den envishet och arrogans han uppvisar i den här tråden. Han är antingen det eller så sysslar han ständigt med vad hans kolo-nick antyder.

justblaze
2014-07-10, 14:51
Får vi se ditt bygge nu? Jag har stor förväntningar.

Känns inte direkt som någon mening, inte i denna tråden när ni redan sitter med taggarna utåt. Sedan har jag inte hunnit bygga någon nämnvärd massa, men jag är på gång, och vet exakt hur jag ska komma dit. Jag lägger min energi på det nu.

Kan väl säga att jag mest är ute efter en strandkropp, en smal midja med bra "V" form.

Tanken var hela tiden att se ut som en fitness-modell om du förstår vad jag menar.
Har många år kvar, men det är en rolig resa!

Vi avslutar där

Knatcharn
2014-07-10, 15:20
Är du wcanka?

Gnistan
2014-07-10, 16:12
Precis, för maximal tillväxt och muskelvolym är det mycket viktigare att få en lätt vikt tung, lätta vikter är vad som fungerar här. Inte att truga upp tunga vikter och jobba med siffror i en anteckningsbok.

Det gör man om man vill hålla på med SL och inte lägger någon större vikt i hur fysiken ser ut.

Är man nybörjare och vill få en sjyst standkropp bör man ta den andra vägen

Ett tips:
För att få ett tungt lyft att se mindre tungt ut så rekomenderar jag (förutom mycket komplement) att köra mycket strikta bänkar med 3 sekunders stopp. Jobba mycket på tekniken. Aldrig tänka på vad man har på stången utan bara ta i för kung och fosterland (psykiska biten). Och jo då: Styrkelyftare tränar givetvis armar. Speciellt på handikappsidan så lever man mycket på just armstyrka (bröst) då de flesta inte kan utnyttja så kallad leggdrift.

Gnistan
2014-07-10, 16:29
Ett tips:
För att få ett tungt lyft att se mindre tungt ut så rekomenderar jag (förutom mycket komplement) att köra mycket strikta bänkar med 3 sekunders stopp. Jobba mycket på tekniken. Aldrig tänka på vad man har på stången utan bara ta i för kung och fosterland (psykiska biten). Och jo då: Styrkelyftare tränar givetvis armar. Speciellt på handikappsidan så lever man mycket på just armstyrka (bröst) då de flesta inte kan utnyttja så kallad leggdrift.

Sedan är det ju så att för att få något att se lätt ut (vad det än är) så brukar det krävas rätt lång tids träning.

justblaze
2014-07-10, 16:38
Ett tips:
För att få ett tungt lyft att se mindre tungt ut så rekomenderar jag (förutom mycket komplement) att köra mycket strikta bänkar med 3 sekunders stopp. Jobba mycket på tekniken. Aldrig tänka på vad man har på stången utan bara ta i för kung och fosterland (psykiska biten). Och jo då: Styrkelyftare tränar givetvis armar. Speciellt på handikappsidan så lever man mycket på just armstyrka (bröst) då de flesta inte kan utnyttja så kallad leggdrift.

Tack för tipsen! Kul att du vill vara med och leverera lite sjyst feedback. Just nu tränar jag med stopp, men det handlar kanske mer om någon sekund. Ska köra bröst/triceps ikväll, ska testa då.

Är också helt emot att truga upp vikten samt studs på bröstet, man fuskar sig förbi det läget bröstet arbetar som mest.

Jag tror både byggare/lyftare har nytta av stopp i bänken, även på träning (vet att det förekommer tävlingar med stopp i styrkelyft)

bertbert
2014-07-10, 17:27
Att ni fortsätter att mata honom. Det känns väldigt mycket som ett troll med tanke på vad han skrev i Body-tråden och den envishet och arrogans han uppvisar i den här tråden. Han är antingen det eller så sysslar han ständigt med vad hans kolo-nick antyder.

OP är nog inget troll, det kliar bara så jävligt. :d

XXXL
2014-07-10, 20:30
Jag har nog bara träffat en enda lyftare som inte kör direkt armträning som en del i sin träning så jag undrar lite vilka lyftare du syftar på som inte skulle gjort det?

För 10 år sedan?

z_bumbi
2014-07-10, 21:07
För 10 år sedan?

Så var det inte alls för bara ett par år sedan...

Om du tycker 10 år är bara ett par år sedan så kör på det.

Ado2000
2014-07-11, 09:42
Är du wcanka?


:laugh::laugh::laugh: BÄST!!!

XXXL
2014-07-11, 09:45
Om du tycker 10 år är bara ett par år sedan så kör på det.

5-10 år.

hurril
2014-07-11, 14:31
justblaze: jag är en seriös aktör. Är du ett troll som PM:ar mig med hård retorik så ber jag dig vänligen men bestämt att fara åt helvete. Är du det inte utan snarare 17 år med dålig självcensur så: ta det piano.

Har vi en förståelse då?

spas
2014-07-11, 14:37
*popcorn*

RagnarÖhman
2014-07-11, 16:11
justblaze: 460 inlägg på en månad? Snyggt postat.

justblaze
2014-07-11, 18:29
justblaze: jag är en seriös aktör. Är du ett troll som PM:ar mig med hård retorik så ber jag dig vänligen men bestämt att fara åt helvete. Är du det inte utan snarare 17 år med dålig självcensur så: ta det piano.

Har vi en förståelse då?

Jag ställe en fint formulerad fråga, från min mun till ditt öra i form av skrift. Angående det du tog upp i radion som berörde hypertrofi.

Så något fara åt helvete tycker jag inte jag är värd. Hoppas du förstår en viss glimten i ögat skämt med bilden jag postade på din "klåda/solbränna". Det var inte illa menat, skämtar man hårt får man tåla lite tillbaka också.

Även om man producerar världsrekord-innehavare i bänkpress.

Men vill du inte svara på PM låter jag dig för evigt vara, vill du däremot svara gör du mig och boysen väl som vill toppa fysiken och mest bryr oss i "se bra ut i spegeln" dvs det du pratade om angående hypertrofi

Ha det!

cero
2014-07-11, 20:10
Så vad handlar den här tråden om nu för tiden?

XXXL
2014-07-11, 20:13
Så vad handlar den här tråden om nu för tiden?

Hurril och justblaze

http://www.gamenetwork.se/wp-content/uploads/2014/02/biff.jpg

Anders The Peak
2014-07-11, 20:14
En fysik som inte kan prestera är knappast en komplett fysik ;)

Självklart kan en byggare prestera men kan inte alltid lika bra som en renodlad styrkelyftare precis som en styrkelyftare inte alltid kan visa lika välutvecklad muskulatur som en renodlad byggare.

Gober
2014-07-11, 20:42
Är nästan övertygad om att Justblaze haft en annan användare, kan bara inte komma på vilken.

justblaze
2014-07-11, 21:01
Självklart kan en byggare prestera men kan inte alltid lika bra som en renodlad styrkelyftare precis som en styrkelyftare inte alltid kan visa lika välutvecklad muskulatur som en renodlad byggare.

Vad har du för bakgrund Anders, någon byggarprofil?
Du verkar ju förvånansvärt vettig om man kikar lite svar du levererat.

XXXL
2014-07-11, 21:04
Vad har du för bakgrund Andreas? Är du byggare, kanske rentav någon profil?

Intressant att du bara sådär kallar honom Andreas när det står Anders i hans användarnamn klart och tydligt.

justblaze
2014-07-11, 21:09
Intressant att du bara sådär kallar honom Andreas när det står Anders i hans användarnamn klart och tydligt.

Såg missen och korrigerade det, men du hann före att anmärka det.
Menar såklart Anders med all respekt

XXXL
2014-07-11, 21:15
Åh jag tror inte att du missade det...

justblaze
2014-07-11, 21:41
Åh jag tror inte att du missade det...

Vad tillförde den där kommentaren, om du får säga det själv?

RagnarÖhman
2014-07-11, 22:09
Att du inte missade det? :)

Frågenarkomanen
2014-07-11, 22:33
Känns inte direkt som någon mening, inte i denna tråden när ni redan sitter med taggarna utåt. Sedan har jag inte hunnit bygga någon nämnvärd massa, men jag är på gång, och vet exakt hur jag ska komma dit. Jag lägger min energi på det nu.

Kan väl säga att jag mest är ute efter en strandkropp, en smal midja med bra "V" form.

Tanken var hela tiden att se ut som en fitness-modell om du förstår vad jag menar.
Har många år kvar, men det är en rolig resa!

Vi avslutar där


Bara så att du vet...: för oss utomstående består "SL-maffian" av seriösa idrottsmän och ni "body fitness strandkropp"-killar är för oss riktiga människor "bunch of pu**ies" som beter er som ett gäng pilska honor / feminiserade offer...no offence mannen, men det är så sjukt töntigt att träna bara för att se bra ut och ni drar skam över hela det manliga släktet genom era fasoner....

Snacka om att vara en skamfläck för evolutionen.

cero
2014-07-11, 22:41
bara så att du vet...: För oss utomstående består "sl-maffian" av seriösa idrottsmän och ni "body fitness strandkropp"-killar är för oss riktiga människor "bunch of pu**ies" som beter er som ett gäng pilska honor / feminiserade offer...no offence mannen, men det är så sjukt töntigt att träna bara för att se bra ut och ni drar skam över hela det manliga släktet genom era fasoner....

Snacka om att vara en skamfläck för evolutionen.

3/10

justblaze
2014-07-11, 22:54
Bara så att du vet...: för oss utomstående består "SL-maffian" av seriösa idrottsmän och ni "body fitness strandkropp"-killar är för oss riktiga människor "bunch of pu**ies" som beter er som ett gäng pilska honor / feminiserade offer...no offence mannen, men det är så sjukt töntigt att träna bara för att se bra ut och ni drar skam över hela det manliga släktet genom era fasoner....

Snacka om att vara en skamfläck för evolutionen.

Du är medveten om att du talar om hela fitness/bodybuilding rörelsen, placerar in dom i ett fack av fjollor som tränar för att se bra ut? Det är ju precis det som det handlar om! Att få en komplett fysik, och snälla du. Jag kan inte förstå hur det någonsin skulle kunna anses feminint?

Själv tycker jag men's physique är otroligt grymt och hoppas det är här för att stanna, självklart har dom herrarna mer än en vanlig strandkropp, men principen är ju densamma som byggning, en komplett genomarbetad fysik.

Jävlar vad tröttsamt med en "matcho-lyftare" som bara slänger ur sig lite tomma ord. Förresten handlar det inte om utseendefixering utan utseende-medvetenhet. Man är mån om hur man ser ut helt enkelt + ser kroppen som ett konstverk, en tavla.

Förra årets vinnare av MF.
http://www.nicklagard.se/ElemImage/Orig/Mikael11(1).jpg

bakka
2014-07-11, 23:13
Du är medveten om att du talar om hela fitness/bodybuilding rörelsen, placerar in dom i ett fack av fjollor som tränar för att se bra ut? Det är ju precis det som det handlar om! Att få en komplett fysik, och snälla du. Jag kan inte förstå hur det någonsin skulle kunna anses feminint?

Själv tycker jag men's physique är otroligt grymt och hoppas det är här för att stanna, självklart har dom herrarna mer än en vanlig strandkropp, men principen är ju densamma som byggning, en komplett genomarbetad fysik.

Jävlar vad tröttsamt med en "matcho-lyftare" som bara slänger ur sig lite tomma ord. Förresten handlar det inte om utseendefixering utan utseende-medvetenhet. Man är mån om hur man ser ut helt enkelt + ser kroppen som ett konstverk, en tavla.

Förra årets vinnare av MF.
http://www.nicklagard.se/ElemImage/Orig/Mikael11(1).jpg

Precis det du gör med styrkelyftare ffs!!!

Matsa
2014-07-11, 23:29
Alltså, det här är ju mest bara uppenbart trollbete men jag tror faktiskt inte att de flesta vuxna personer på det här forumet egentligen bryr sig speciellt mycket om varför någon annan tränar. Om en person når sina mål blir jag ärligt talat glad även om den personen har mål som är helt annorlunda än mina eller som jag rentav tycker är löjliga. So what liksom? Det är ju inte mina mål! Vem är jag att pracka på någon annan mina värderingar och framförallt i ett ämne som trots allt är ganska banalt?

(Givetvis utesluter inte detta att vi kan ha hetsiga diskussioner om det men det är sekundärt till större frågor såsom vilken håll man sätter toarullen åt.)

cero
2014-07-11, 23:41
Alltså, det här är ju mest bara uppenbart trollbete men jag tror faktiskt inte att de flesta vuxna personer på det här forumet egentligen bryr sig speciellt mycket om varför någon annan tränar. Om en person når sina mål blir jag ärligt talat glad även om den personen har mål som är helt annorlunda än mina eller som jag rentav tycker är löjliga. So what liksom? Det är ju inte mina mål! Vem är jag att pracka på någon annan mina värderingar och framförallt i ett ämne som trots allt är ganska banalt?

(Givetvis utesluter inte detta att vi kan ha hetsiga diskussioner om det men det är sekundärt till större frågor såsom vilken håll man sätter toarullen åt.)

m-m-men du måste ju vara alfa!!!! tunga vikter och skäg!!!

justblaze
2014-07-11, 23:42
Alltså, det här är ju mest bara uppenbart trollbete men jag tror faktiskt inte att de flesta vuxna personer på det här forumet egentligen bryr sig speciellt mycket om varför någon annan tränar. Om en person når sina mål blir jag ärligt talat glad även om den personen har mål som är helt annorlunda än mina eller som jag rentav tycker är löjliga. So what liksom? Det är ju inte mina mål! Vem är jag att pracka på någon annan mina värderingar och framförallt i ett ämne som trots allt är ganska banalt?

(Givetvis utesluter inte detta att vi kan ha hetsiga diskussioner om det men det är sekundärt till större frågor såsom vilken håll man sätter toarullen åt.)

Får faktiskt lov att hålla med, surkarten ovanför dig är knappt värt att läsa vad han skriver.

Men visst är det som du säger, man kan bli väldigt glad för andras framgång trots att själva sporten inte tilltalar en. Kollar och följer ganska många bodyfitness+bikini fitness tjejer mest för att jag tycker det är roligt, även om fysiken inte tilltalar mig på en kvinna så är det kul att se dom kämpa och resan dit.

En liten rolig sak bara som jag märkt är att i era journaler, då är det många som typ "Bra böj!! Härlig bänk!!" Sen har personen typ gjort ett riktigt skitpass. Tycker det är mycket ryggdunk och "ser bra ut" på kolo. Precis som att såfort man är lite kritisk så blir man ett "forum ass"

svenbanan
2014-07-12, 01:55
En liten rolig sak bara som jag märkt är att i era journaler, då är det många som typ "Bra böj!! Härlig bänk!!" Sen har personen typ gjort ett riktigt skitpass. Tycker det är mycket ryggdunk och "ser bra ut" på kolo. Precis som att såfort man är lite kritisk så blir man ett "forum ass"

Jaha? Vad är problemet med ifall nu någon skulle få lite positiva kommentarer då? Man ska bara få beröm då man sätter personbästa kanske? Eller det kanske är så att man bara borde berömma de som är bättre/starkare/större än man själv är?