handdator

Visa fullständig version : Aminosyror - kan man överdosera?


Ninjans
2014-07-07, 20:59
Jag har idag köpt aminosyror för första gången.
Jag har använt proteinpulver tidigare och då har rekommendationen varit 1 skopa pulver till 3 dl vatten. Jag har använt 2 skopor till 4-6 dl vatten. Tyckt att det känts bra iaf. Min fråga om aminosyrorna är om det går att överdosera? Rekommendationen är 1 skopa(10g) till 2-3 dl vatten 10 min innan samt direkt efter träning. Max tre doser om dagen. Det låter ju lite lite kan jag tycka om jag kört ca 100g proteinpulver tidigare.
Tar njurarna stryk eller kan något annat i kroppen hända vid dosering över rekommendation?

Training newbie *flex*

Gober
2014-07-07, 22:26
Du behöver inte mer än ca 10g EAA, det kan du räkna som 20g protein dvs tillräckligt för att stimulera proteinsyntesen. Har du mycket muskelmassa "kanske" det är vettigt att lägga till några gram och köra 15g för att vara lite optibroscience-safe. Att ta mer än så är pengar i sjön skulle jag tro.

hampfuz
2014-07-07, 22:36
Eventuellt är det inte bra för njurarna att konstant äta jättemycket protein, men det är knappast relevant. Det relevanta är snarare att det är fullständigt onödigt att äta 30g EAA eller 100g proteinpulver om dagen.

peliqan
2014-07-13, 18:59
Kollar på en EAAprodukt just nu där portionen är rekomenderad till 6g efter träning. Är det verkligen tillräckligt? Eiselts eaa gäller det

King Grub
2014-07-13, 19:09
Det är tillräckligt för att stimulera proteinsyntesen och vända proteinbalansen till positiv, men 10 gram ger större stimulans. 20 gram ger däremot inte större stimulans än 10 om man inte är gammal, så du kan höga dosen till 10 gram.

Om det överhuvudtaget ger större muskeluppbyggnad sett över hela dygnet om du äter en proteinrik kost är dock mycket mer tveksamt men det är du kankse medveten om.

peliqan
2014-07-13, 19:21
Ja är medveten om det och skiter nog i att lägga pengar på det bättre att äta mat. Va bara mängderna jag blev vilsen på.

Tack för snabbt svar btw

King Grub
2014-07-13, 19:24
I dom första studierna på EAA-intag och styrketräning använde man just 6 gram så det är nog rekommendationer baserade på dom. Senare har man visat att det är en dosrelaterad effekt upp till 10 gram (20 gram för gamla).

buckla
2014-07-13, 19:53
I dom första studierna på EAA-intag och styrketräning använde man just 6 gram så det är nog rekommendationer baserade på dom. Senare har man visat att det är en dosrelaterad effekt upp till 10 gram (20 gram för gamla).

Du skriver gamla, finns de någon tydlig, eller diffus åldersgräns för dessa intag?