handdator

Visa fullständig version : Hjälporganisation = säljorganisation. Är det ok?


shadowfire
2014-07-07, 16:44
Jag var på stan på ett ärende och såg på långt håll hur en snubbe direkt tog sikte på mig och skar in på min färdväg. Jag såg att han representerade en känd hjälporganisation, men tänkte att han bara ville dela ut något informationsblad. Icke, han ställde sig i vägen - för att avlossa en klassisk säljretorik.

Eftersom jag jobbat mycket med säljorganisationer och att coacha säljare i mitt liv, så reagerade jag omedelbart på hur hans anförande var upplagt. Öppna frågor, inbjudande dialog, jag såg vilken acceptans han sökte osv.

Det hela gick ut på att jag skulle skriva på för en månatlig insättning till hjälporganisationen, ett slags biståndsabonnemang eller vad man ska kalla det. Jag bemötte argumentet lugnt och sansat med att jag ger bistånd till olika sorters hjälporganisationer när jag känner för det och inte är intresserad av en summa som dras varje månad, men han slog till direkt med motargument och var otroligt påstridig med sitt anförande.

Jag väljer att inte nämna vilken organisation detta var eftersom det rör sig om en enskild individs agerande, men framförandet och agerandet var på samma nivå som hos diverse telekombolag i entréer på köpcentrum osv.

Hans framförande har säkert fått en o annan osäker person att skriva på och jag kan tänka mig att äldre människor är särskilda offer när någon pratar just bistånd och humanitär hjälp. Är det verkligen OK när det handlar om en hjälporganisation?

timoat
2014-07-07, 16:49
Dessutom kan man kan ju undra hur mycekt de där säljarna sjävla ger varje månad. " har bråttom" är min vanliga flytta-på-dig replik.

Alfers
2014-07-07, 16:51
Såna är dom ju i stort sett allihopa, vilken organisation det än är.

shadowfire
2014-07-07, 16:53
Den här killen hade absolut provision, råder ingen tvekan om det med tanke på hans påstridighet. Provision - för att övertala någon att ge månatligt humanitärt bistånd? Det rimmar så illa :/

bubbaklubba
2014-07-07, 17:00
Jag får känslan av att hjälporganisationer idag mest består av frifräsande pampar, hästskojjare och allmän lekstuga åt folk på vänsterkanten.

Latissimus Dorsi
2014-07-07, 17:17
Den här killen hade absolut provision, råder ingen tvekan om det med tanke på hans påstridighet. Provision - för att övertala någon att ge månatligt humanitärt bistånd? Det rimmar så illa :/

Fy fan vad illa..

mini
2014-07-07, 17:19
Hur tänker ni att de skulle jobba då?

TranceII
2014-07-07, 17:22
Den här killen hade absolut provision, råder ingen tvekan om det med tanke på hans påstridighet. Provision - för att övertala någon att ge månatligt humanitärt bistånd? Det rimmar så illa :/

Om du säger vilken organisation det var så är det rätt enkelt att ta reda på om de har provision eller inte. Lite lättare än att gissa.

Tomten
2014-07-07, 17:23
Den här killen hade absolut provision, råder ingen tvekan om det med tanke på hans påstridighet. Provision - för att övertala någon att ge månatligt humanitärt bistånd? Det rimmar så illa :/

Var det röda korset?

Röda korset har ingen provision, de har mellan 110-130kr timmen, 130kr/h för teamledare.

Det är inte säkert att de har provision även om de är påstridiga. De flesta organisationer idag jobbar med säljmål, och säljer man inget så får man inte vara kvar på arbetsplatsen.

Till och med kundtjänst jobbar med säljmål idag, i många avseenden så börjar kundtjänster ha samma typ av utbildning och uppföljning som rena säljorganisationer, då kundtjänst vanligtvis också har resultatmål, och då inte bara för att nå ett X antal avklarade ärenden per timme, utan också merförsäljning, mervärde, osv, osv.

Har själv jobbat både som försäljare och även med kundtjänst och som utvecklingen ser ut så drar alla företag mer mot "krängig, dryg försäljning" :laugh:

shadowfire
2014-07-07, 17:24
Hur tänker ni att de skulle jobba då?

Vilket annat sätt än som en telekomförsäljare som försöker kränga abonnemang.

Linnet
2014-07-07, 17:31
Helt ärligt förstår jag inte problemet? Telekombolag vill dra in pengar och biståndsorganisationer vill dra in pengar. Jag ser faktiskt ingen som helst skillnad. Sen att jag vare sig är intresserad av att köpa ett telefonabonnemang eller skänka bistånd av påstridiga gatuförsäljare är en annan femma.

shadowfire
2014-07-07, 17:32
oi, ingen provis alltså? Iofs står jobbet på spel så förstår jag att man är påstridig.
Det var Röda Korset ja.

Hade han informerat något i stil med att "hej vill bara göra dig uppmärksam på att här vill vi sätta upp en skola i denna fattiga region och skulle du lämna ett bistånd så kommer X andelar att gå till administration och X andelar tillfalla denna skoluppbyggnad, du kan själv se på denna länk sedan både lärare och elever"... eller något åt det hållet. Det hade fått en helt annan uppmärksamhet av mig.

Nu handlade det om; "teckna detta abonnemang. nu. valfri summa. next!".
För att handla om humanitär hjälp och bistånd så skar det sig rejält, för min del blev upplevelsen negativ och nästa bistånd jag tänker ge landar hos en helt annan organisation.

mini
2014-07-07, 17:32
Vilket annat sätt än som en telekomförsäljare som försöker kränga abonnemang.

Ok. Du har träffat på en person som jobbade på ett sätt du inte gillade. Jag har aldrig träffat på en värvare som inte har gått väldigt lätt att säga tack men nej tack till. Om du tyckte att han misskötte sitt arbete på ett upprörande vis så kan du ju alltid höra av dig till organisationen.

gratefuldead
2014-07-07, 17:35
Det är jäkligt tråkigt.

Jobbade en kortare period för några år sedan för en av de stora hjälporganisationerna. Tyvärr jobbade man inte direkt för organisationen, utan för ett företag som var inhyrt av organisationen, och detta företag tog en stor del av pengarna tyvärr. Det var ingen som helst tanke på budskapet, utan ständigt fokus på att vi skulle "sälja" och lyckas värva "månadsgivare". Hur vi gick till väga spelade ingen större roll, så länge de skrev på. Vi hade ingen provision, men hade som krav att värva minst 2st per timme om vi ville behålla jobbet. En stor press med andra ord.

Vi fick en kortare utbildning där vi gick igenom vilka argument och vilken säljteknik vi skulle använda. Så ja, det är som vilket säljjobb som helst. Jäkligt tråkigt då budskapet försvinner.

shadowfire
2014-07-07, 17:40
Ok. Du har träffat på en person som jobbade på ett sätt du inte gillade. Jag har aldrig träffat på en värvare som inte har gått väldigt lätt att säga tack men nej tack till. Om du tyckte att han misskötte sitt arbete på ett upprörande vis så kan du ju alltid höra av dig till organisationen.

Hur ställer du dig till själva värvningstekniken då? När vi växte upp var det folk som stod utanför ICA-affären med en bössa och skramlade. Är denna nya teknik med att köra telekomstuket ok?

Det var för övrigt två personer på platsen och jag noterade att även den andre personen körde exakt samma taktik då jag iakttog dem en stund. De försökte stoppa och följde efter folk som vinkade bort dem, men de gick bakom ett bra tag och argumenterade innan de släppte.

Jag tycker det rimmar illa med en organisation som bygger på att ge humanitärt bistånd och där frivilliga insatser är det som uppmuntras. Jag ser inte det frivilliga i att bli halvt påtvingad något.

Tomten
2014-07-07, 19:10
Hur ställer du dig till själva värvningstekniken då? När vi växte upp var det folk som stod utanför ICA-affären med en bössa och skramlade. Är denna nya teknik med att köra telekomstuket ok?

Det var för övrigt två personer på platsen och jag noterade att även den andre personen körde exakt samma taktik då jag iakttog dem en stund. De försökte stoppa och följde efter folk som vinkade bort dem, men de gick bakom ett bra tag och argumenterade innan de släppte.

Jag tycker det rimmar illa med en organisation som bygger på att ge humanitärt bistånd och där frivilliga insatser är det som uppmuntras. Jag ser inte det frivilliga i att bli halvt påtvingad något.

Röda korset är inte en speciellt pålitlig organisation i det avseendet, man kan ju fundera på varför deras generalsekreterare har en lön på 88.000 kr/mån i en organisation som inte ska vara vinstdrivande. Styrelseordförande har 58.300 kronor.

http://www.redcross.se/om-oss/ekonomi/ersattning-och-arvode/

enligt insamlingskontroll så går 14-15 kronor på varje insamlad 100 kronor till administrativa kostnader

http://www.redcross.se/om-oss/ekonomi/kontroll/

Tänk då på att en stor del kommer in via postkodlotteriet och arv & gåvor, något som i princip inte borde kräva någon större administration.

http://www.redcross.se/om-oss/ekonomi/insamlade-pengar/

De samlar in lite drygt 287 miljoner kronor per år (2013) och då går 43 miljoner till administration. Undrar hur många kronor som är kvar när pengarna väl kommer fram till de behövande :)

Alfers
2014-07-07, 19:12
Ska man vara djävulens advokat så kanske folk behöver pushas lite för att faktiskt ta tag i att skänka pengar.
Det är nog många som sitter och tänker att man borde göra det men sen när man ser en insamlingsbössa så tar man en omväg runt.

shadowfire
2014-07-07, 19:32
Ska man vara djävulens advokat så kanske folk behöver pushas lite för att faktiskt ta tag i att skänka pengar.
Det är nog många som sitter och tänker att man borde göra det men sen när man ser en insamlingsbössa så tar man en omväg runt.

jag tror absolut på att man kan få folk o vakna upp, inte minst om man hade kunnat peka på var pengarna går.. det hade varit spot on.

R Scarpa27
2014-07-07, 20:05
många av dessa har fast lön (dock krav att värva insättare/medlemmar per dag för att få jobba kvar) ofast 2 värvningar per dag sen kan de jobba hårdare och värva mer och få bonuspengar såklart.

agazza
2014-07-12, 08:14
En del har egna små bemanningsföretag som hyra ut till dessa organisationer. Dom är nästan hotfullt på. Men jag antar att det är en värdelös bransch

Sent from my lumia 928 using Tapatalk

Fordon
2014-07-12, 08:22
Ok. Du har träffat på en person som jobbade på ett sätt du inte gillade. Jag har aldrig träffat på en värvare som inte har gått väldigt lätt att säga tack men nej tack till. Om du tyckte att han misskötte sitt arbete på ett upprörande vis så kan du ju alltid höra av dig till organisationen.

Så bara för att du inte har mött någon som är svår att tacka nej till, så betyder det att det är hur okej som helst att bli bemött som han blev? Din förra post antydde det. Hur tycker du att de ska jobba då?

lördagsgrogg
2014-07-12, 13:37
Jag var på stan på ett ärende och såg på långt håll hur en snubbe direkt tog sikte på mig och skar in på min färdväg. Jag såg att han representerade en känd hjälporganisation, men tänkte att han bara ville dela ut något informationsblad. Icke, han ställde sig i vägen - för att avlossa en klassisk säljretorik.

Eftersom jag jobbat mycket med säljorganisationer och att coacha säljare i mitt liv, så reagerade jag omedelbart på hur hans anförande var upplagt. Öppna frågor, inbjudande dialog, jag såg vilken acceptans han sökte osv.

Det hela gick ut på att jag skulle skriva på för en månatlig insättning till hjälporganisationen, ett slags biståndsabonnemang eller vad man ska kalla det. Jag bemötte argumentet lugnt och sansat med att jag ger bistånd till olika sorters hjälporganisationer när jag känner för det och inte är intresserad av en summa som dras varje månad, men han slog till direkt med motargument och var otroligt påstridig med sitt anförande.

Jag väljer att inte nämna vilken organisation detta var eftersom det rör sig om en enskild individs agerande, men framförandet och agerandet var på samma nivå som hos diverse telekombolag i entréer på köpcentrum osv.

Hans framförande har säkert fått en o annan osäker person att skriva på och jag kan tänka mig att äldre människor är särskilda offer när någon pratar just bistånd och humanitär hjälp. Är det verkligen OK när det handlar om en hjälporganisation?

Jag tycker det är horribelt. Hjälporganisationer ska drivas av folk som vill hjälpa, möjligen kan man behöva anställa någon administrativ personal. Det är gammeldags och möjligen utdaterat men så tycker jag. Ingen ska behöva tänka på hur mycket som går till ändamålet och hur mycket som försvinner på vägen när man skänker pengar.

Agressiva former av "försäljning" såsom du beskriver gör att jag automatiskt lägger uppdragsgivaren på min nixlista.

mini
2014-07-12, 14:19
Så bara för att du inte har mött någon som är svår att tacka nej till, så betyder det att det är hur okej som helst att bli bemött som han blev? Din förra post antydde det. Hur tycker du att de ska jobba då?
Jag ser inte problemet med att de argumenterar och motiverar. Detta är en del av det kapitalistiska samhälle vi har skapat. Att kräva att ideella organisationer inte ska få verka på samma marknad är i mina ögon lite naivt.

tlk
2014-07-12, 14:29
Hade det varit så att "stå med bössa utanför ICA" hade fungerat bättre så hade vi förstås inte sett den explosion av den här typen av värvare som vi har haft de senaste 10 åren. Förstår inte heller problemet med det hela...

Och att tacka nej går ju ursnabbt, sällan så att någon värvare vill stå och ödsla tid på någon som inte ens är intresserad (källa: jag körde några veckor som värvare runt 2000, dock inte för röda korset utan en annan organisation).

Alfers
2014-07-12, 14:38
Såg ett par värvare här om dagen som stod med en massa ifyllda papper utspridda på marken, den ena pratade i telefon och sa lite skakigt "jeeaahha, då har vi ju i alla fall EN komplett ifylld"