handdator

Visa fullständig version : Vad ska man göra?


Troppa
2014-07-07, 12:30
Hej!
Har nu deffat länge och kommit till ny lägsta vikt och allt går som det skall, målet är nu nåt och jag har aldrig varit i bättre form i hela mitt liv. Frågan är nu om man ska börja bulka, då jag är väldigt sugen på det och ser att jag inte har den muskelmassan som jag trodde jag hade eller som man ska köra på och kappa det sista vilket det finns lite kvar av.
Ska även på semester om 3 veckor och då vill man ju ha ''beackformen'' men det är inte så att bryr mig om man blir tjockare vilket jag inte tror jag blir heller, men man tvekar lite och velar fram och tillbaka. Vad hade ni gjort?
Mvh

Ano1891
2014-07-07, 12:40
Kör på med det du trivs bäst med, ditt liv dina mål, om nu vill ha mer massa så sätt igång och bygg redan nu, tre veckor är tre veckor närmare mer muskelmassa i slutändan, eller hur? Kör hårt!

Troppa
2014-07-07, 13:34
Kör på med det du trivs bäst med, ditt liv dina mål, om nu vill ha mer massa så sätt igång och bygg redan nu, tre veckor är tre veckor närmare mer muskelmassa i slutändan, eller hur? Kör hårt!

Dilemmat är deff hjärnan spökar hela tiden och man tror man ska lägga på sig minsta fett bara man äter mer. Trivs med det jag gör nu då jag haft en bra progression viktmässigt, formen blivit vassare än förra året. Men sen har man ju den biten också att man gärna inte vill äta massa skitmat och bakelser speciellt under deff, men under en bulk så tenderar jag att släppa det lite men inte så att det går överstyr och det är nog det som är största problemet nu att man inte ''kan'' äta sådant varje dag utan man vill gärna hålla sig till sin kyckling hehe.. Och sen är ju hungern under deff jobbig också

Ano1891
2014-07-07, 13:47
Dilemmat är deff hjärnan spökar hela tiden och man tror man ska lägga på sig minsta fett bara man äter mer. Trivs med det jag gör nu då jag haft en bra progression viktmässigt, formen blivit vassare än förra året. Men sen har man ju den biten också att man gärna inte vill äta massa skitmat och bakelser speciellt under deff, men under en bulk så tenderar jag att släppa det lite men inte så att det går överstyr och det är nog det som är största problemet nu att man inte ''kan'' äta sådant varje dag utan man vill gärna hålla sig till sin kyckling hehe.. Och sen är ju hungern under deff jobbig också

Klart det är tufft, annars hade alla deffat och varit rippade året runt! Försök slappna av med det, leva med det och inte ha det som en jobbig grej, det är mycket mentalt under en deff som man får kriga med, det här är ju ett perfekt tillfälle!

Mackie Messer
2014-07-07, 13:49
Det bästa är nog om du går ner "det sista" och sedan håller den nya vikten i 1-2 år för att svälta ut fettcellerna som fortfarande finns kvar och är mer eller mindre tömda. Lägger du dig på ett redigt kaloriöverskott nu och börjar "bulka" är risken att du kommer öka hastigt i vikt och då gå upp en del fett och vätska direkt. Det är ingen bra idé.

Diomedea exulans
2014-07-07, 13:56
Det bästa är nog om du går ner "det sista" och sedan håller den nya vikten i 1-2 år för att svälta ut fettcellerna som fortfarande finns kvar och är mer eller mindre tömda. Lägger du dig på ett redigt kaloriöverskott nu och börjar "bulka" är risken att du kommer öka hastigt i vikt och då gå upp en del fett och vätska direkt. Det är ingen bra idé.

Skulle gärna vilja ha en källa på detta.

Mackie Messer
2014-07-07, 13:59
Skulle gärna vilja ha en källa på detta.

Varför?

Diomedea exulans
2014-07-07, 14:03
Varför?

Jag har aldrig läst att fettcellerna fungerar så. Det är första gången jag får veta det, så jag skulle gärna vilja ha en mer pålitlig källa än "en på kollozeum". ;)

vicarious
2014-07-07, 14:04
Energibalans fram till semestern/svagt underskott om du är orolig över viktuppgång. Ibland kan det vara svårt att träffa rätt på sin balans, särskilt efter man har deffat ett tag.

Mackie Messer
2014-07-07, 14:07
Jag har aldrig läst att fettcellerna fungerar så. Det är första gången jag får veta det, så jag skulle gärna vilja ha en mer pålitlig källa än "en på kollozeum". ;)

http://tranastyrka.se/koststrategier-for-leptin-och-viktkontroll/

Här står det lite om kroppens viktreglering, homeostas, hormonell set-point och så. Kroppen måste få en chans att anpassa sig till sin nya set-point för att inte börja lagra in ohämmat med fett. Det är viktigt, och jävligt korkat att strunta i sånt.

Troppa
2014-07-07, 14:08
Energibalans fram till semestern/svagt underskott om du är orolig över viktuppgång. Ibland kan det vara svårt att träffa rätt på sin balans, särskilt efter man har deffat ett tag.

Har haft svårt och hitta den men ska testa höja 100 kalorier i form av kolhydrater och väga mig varje dag och höja eller sänka beroende hur vikten ser ut, har inga problem men vad jag väger utan det e mest hur det ser ut i spegeln men man vill inte det ska skena iväg

Troppa
2014-07-07, 14:09
http://tranastyrka.se/koststrategier-for-leptin-och-viktkontroll/

Här står det lite om kroppens viktreglering, homeostas, hormonell set-point och så. Kroppen måste få en chans att anpassa sig till sin nya set-point för att inte börja lagra in ohämmat med fett. Det är viktigt, och jävligt korkat att strunta i sånt.

Borde inte dom som kör bulk/deff vara väldigt tjocka/överviktiga om dom nu bulkar säger vi?

Mackie Messer
2014-07-07, 14:19
Borde inte dom som kör bulk/deff vara väldigt tjocka/överviktiga om dom nu bulkar säger vi?

Jo, det stämmer. Många som tävlar inom bodybuilding och fitness pendlar 20-40 kg mellan tävlingsform och off-season. har du sett en Mr. Olympia-deltagare i off-season-form nån gång så förstår du vad jag menar.

shikami
2014-07-09, 19:03
Det bästa är nog om du går ner "det sista" och sedan håller den nya vikten i 1-2 år för att svälta ut fettcellerna som fortfarande finns kvar och är mer eller mindre tömda. Lägger du dig på ett redigt kaloriöverskott nu och börjar "bulka" är risken att du kommer öka hastigt i vikt och då gå upp en del fett och vätska direkt. Det är ingen bra idé.

1-2 år? Vart fick du den siffran ifrån?
Svälta ut ja men du har ändå alltid kvar dom?
Så varför då vänta 1 - 2 år?
Varför inrw vänta 1 månad?

http://tranastyrka.se/koststrategier-for-leptin-och-viktkontroll/

Här står det lite om kroppens viktreglering, homeostas, hormonell set-point och så. Kroppen måste få en chans att anpassa sig till sin nya set-point för att inte börja lagra in ohämmat med fett. Det är viktigt, och jävligt korkat att strunta i sånt.

Citera gärna det du lägger fram, för det du säger stämmer ju inte helt överens med vad jag läst och lärt mig bland annat från dessa artiklar.

maqan
2014-07-09, 19:22
1-2 år? Vart fick du den siffran ifrån?
Svälta ut ja men du har ändå alltid kvar dom?
Så varför då vänta 1 - 2 år?
Varför inrw vänta 1 månad?

I regel tar det såpass lång tid för kroppen att vänja sig och upprätta ett nytt jämviktsläge, eller rättare sagt "steady state" eftersom kroppslig homeostas inte är ett jämviktsläge i ordets rätta bemärkelse.

shikami
2014-07-09, 23:13
I regel tar det såpass lång tid för kroppen att vänja sig och upprätta ett nytt jämviktsläge, eller rättare sagt "steady state" eftersom kroppslig homeostas inte är ett jämviktsläge i ordets rätta bemärkelse.

Hur kommer det sig då att man fortfarande har lättare att gå upp i vikt även fast fetcellerna är mättade?
Dom kanske är mindre men ändå fler, så i slutändan så borde man ju förlora på om man har haft 20 kilos övervikt att och gått ner20 för att sedan vänta 1-2 år istället för att vänta 1 månad efter man har hittat kaloribalans och bulka lätt uppåt?


Funkat väldigt bra för mig och då har jag haft övervikt större delen av mitt liv samt haft fetma ett tag.

Och nej jag utgår inte från att bara för att det funkar för mig så funkar det det i regel för andra även om jag sätt många exempel som styrker mitt påstående.

nippman
2014-07-11, 11:07
Så funkar det inte för mig, jag har också varit kraftigt överviktig, gick ner ca 30kg på 5-6månader, nu blir minsta lilla överskott till fett, jag måste ligga på balans för att inte bli fet igen... detta beror antagligen på att min kropp vill tillbaks till 30% BF där min setpoint har legat i över 10år.

EnergiÖverskott
2014-07-11, 12:47
Jag var överviktig (riktigt fet) hela min barndom. Från 14-20 års ålder hade jag dock svår anorexi. Under min tid som överviktig hade jag säkert ett BF runt 30% och under mina anorektiska år 4-5%. På mig verkar det som att den anorektiska perioden i mitt liv har satt tonen för vart min kropp "vill" ha sin setpoint då jag har svårt att bli fet samtidigt som jag väldigt lätt tightar till mig.

Det är nog väldigt olika från person till person hur detta artar sig.

vicarious
2014-07-11, 14:03
Hur kommer det sig då att man fortfarande har lättare att gå upp i vikt även fast fetcellerna är mättade?
Dom kanske är mindre men ändå fler, så i slutändan så borde man ju förlora på om man har haft 20 kilos övervikt att och gått ner20 för att sedan vänta 1-2 år istället för att vänta 1 månad efter man har hittat kaloribalans och bulka lätt uppåt?


Funkat väldigt bra för mig och då har jag haft övervikt större delen av mitt liv samt haft fetma ett tag.

Och nej jag utgår inte från att bara för att det funkar för mig så funkar det det i regel för andra även om jag sätt många exempel som styrker mitt påstående.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893