Visa fullständig version : Ofrivillig viktnedgång
När vågen visar 80.5 på morgonen, då får jag panik.
Jag har alltid haft problem med att äta när det är varmt, men den här sommaren har det varit extra illa, då jag vägde 83 för bara ett par månader sedan.
Känner mig orkeslös och tom, ni vet ju alla hur det blir när man får i sig för lite kalorier.
Det jag ber om är era bästa tips för att få i sig så mycket relativt schyssta kalorier som möjligt på en dag.
Jag dricker redan minst en liter chokladmjölk, en liter juice, äter en stor skål glass, och dricker 3-6 proteinshakes om dagen, ofta med mjölk.
Såsar maten ordentligt, och fuskar med en grandiosa då och då.
Men jag får ändå inte i mig nog!
Till saken hör att jag tränar 7st 2-timmars tyngdlyftningspass i veckan, har genetik som inte tillåter mig att få mer än 10-11% kroppsfett, och behöver en bit över 3000kcal om dagen bara för att behålla kroppsvikt.
Tips och råd?
Äta mindre protein? Just nu 4g/kg kroppsvikt.
Salta maten mer?
Dricker redan mycket av mina kalorier, men det kanske finns något jag kan dricka under tiden jag jobbar?
Äter givetvis ingenting lagligt eller olagligt som påverkar fettförbränning eller hunger, bortsett från koffein givetvis.
En sak du skulle kunna prova är att dricka MINDRE. Många tycker att de får sämre aptit på "mat" (typ sådant man måste tugga) om de dricker för mycket proteindrinkar, chokladmjölk etc. Någonstans verkar det finnas en gräns där man blir lite för mätt på sina söta, druckna kalorier för att det skall vara bra för matlusten.
Det är också möjligt att du tappar lite vätska pga sommarvärmen; du kan räkna med att du svettas mer än vanligt.
Sedan är det förmodligen ingen höjdare för matlusten att få "panik" när det minskar på vågen; på samma sätt som det sällan är någon höjdare för förmågan att banta bra om man får panik när det ökar på vågen. Ett kilo hit eller dit en sommar är inte avgörande för din framtida karriär; jag antar att du har tänkt leva längre än till i september?
Har redan en bild över din syn på proteinintaget, men att byta ut protein mot kolisar kan ju vara något att prova under tiden du har ditt viktproblem
shadowfire
2014-07-06, 12:03
+1 på Tolkia.
För min del, så sjunker givetvis aptiten än mer när det är varmt ute. Framför allt mitt på dagen. Du ligger ju väldigt hög på proteinet, så där finns ju utrymme att ändra kosten lite. Ta proteindrinkar på vatten istället och addera malto på det du dricker i samband med träningen?
Sommartid fungerar tveklöst kall mat bäst för mig typ på dagen. Mimosasallad, rostbiff och rostad lök kan jag trycka i mig hur lätt som helst även om det är tokvarmt ute. Lättsmält, geggigt och somrigt :P Torra kycklingbitar med ris hade jag bara kunna peta i. Så vad jag väljer att äta mitt på dagen påverkar också mängden energi jag kan få mig. "Vintermaten" fungerar mycket sämre på sommaren.
Mot kvällen kommer min aptit desto mer, men sedan är det ju en fråga när man lägger sig och hur man reagerar på att äta mycket mat sent på kvällen. Jag äter mindre till frukost sommartid, tar hellre proteindrinkar med vatten under dagen, sedan brakar på med typ grillbuffé på kvällen :)
shadowfire
2014-07-06, 12:05
Jag upplever en mycket sämre mättnadskänsla på fisk dessutom än på fågel eller t.ex. nötkött. Jag står mig inte alls lika bra i mättnad på en laxfilé kontra en kycklingfilé, även om storlek o protein osv skulle vara lika. Det kan väl också vara något att experimentera med.
SteelPulse
2014-07-06, 12:15
En fråga, vad menas med "genetik som inte tillåter mer än 10-11% kroppsfett"?
Varför proteindrinkar om du tycker dig ha svårt att få i dig energi?
Varför så högt proteinintag?
Socker brukar kicka igång suget för mig. Det räcker med ~20g så kan jag gå från mätt till hungrig/sugen.
justblaze
2014-07-06, 12:38
Konstigt att du är mätt 24/7 med så mycket protein som ligger och mättar. 4 g är ju störda mängder
Ät som du gör men ta en extra bit av något gott på kvällen
har genetik som inte tillåter mig att få mer än 10-11% kroppsfett, och behöver en bit över 3000kcal om dagen bara för att behålla kroppsvikt.
Jag har ingenting att säga förutom att världen är så jävla orättvis.
Maya0112
2014-07-06, 16:24
En grej jag gjorde ett tag var att shota olivolja haha, 1 dl är ju liksom 900 kcal. Men du kanske inte vill få i dig så mycket fett? Smidigt iaf och smakar inte såå jäkla illa ändå. Eller köp gainer?
Undrar också vad det är för genetik du pratar om? För genetik har du ju uppenbarligen att bygga muskler och styrka. Är väl snarare optinojja att du inte kan hamna över 10% :)
Men som andra nämnt så hade jag slutat att få i mig kalorier från massa flytande socker. Vet själv att jag tappade aptiten av gainers, är något med det där sötsliskiga som skvalpar runt i buken. Att komma upp i 3000kcal är lätt även om man inte har världens bästa aptit nu på sommaren. Öka upp fett lite (behöver inte överdriva och halsa olja som en del förespråkar) och mer kolhydrater från tex vitt bröd. Givetvis med en bra grund så inte kosten baseras på "skit" som vitt bröd, men som uttfyllnad som inte mättar.
Dra på lite med kolhydraterna,vitt bröd innehåller ju en del kalorier, mörkt med, men vitt mättar ju inte speciellt... Toppa med lite roligt så får du upp nyttigheten om du känner att det ska vara på ett visst sätt.
Ett par gainers istället för protein drinkarna och biffen är kirrad annars
Det är lustigt hur annorlunda vi människor är, jag får kämpa som en gris för att hålla mig under 4-4,5k kalorier om dagen. Åt nyss en middag på 3k i form av färskpotatis och kyckling.
Färskpotatis tycker jag mättar dåligt och kan äta kilovis åt gången, men det kanske inte är så bra om man har dålig aptit så satsa på motsatsen, högt energiinnehåll per 100g. Nötter är ju lätt att kränga i sig en hel del av och innehåller mycket energi, det är gott dessutom vilket är viktigt om man har dålig aptit. Val, cashew och hasselnötter är godast tycker jag.
Som de andra säger sänk proteinintaget och ät mer kolhydrater, det brukar stimulera hungern för mig. Du dricker mycket av dina kalorier och vill du fortsätta med det se till att varje drink blir energität, mixa ihop havregryn, frukt, mjölk, nötsmör etc det går fort också. Kall dressing på typ fullfet creme fraiche istället för sås är lättare att äta mer av. Kall mat som potatissallad, pastasallad etc tycker jag också är gott och aptitretande nu på sommaren. Sen va fan det är ju sommar, unna dig ett paket glass eller en chokladkaka om du är sugen på det.
Det är inte svårt att få i sig 3k kalorier, tvärtom. Det är inte så att du egentligen är rädd för att äta för mycket och att det gör att du håller igen eller att aptiten minskar för det? Tror knappast att du har genetik som gör att du stannar på 10% bf, snarare så att du förmodligen inte har aptit att öka mer i vikt än så.
Där försvann två poster.
Håll god ton i tråden nu.
Kolozzeum ska veta att jag inte är den som sitter och petar i maten eller nojjar över att bli fet.
Om jag inte hade tränat och har den förbränning och jag har, så hade jag varit en liten tjockis. Så det är bara att släppa, jag gillar mat, punkt slut.
En sak du skulle kunna prova är att dricka MINDRE. Många tycker att de får sämre aptit på "mat" (typ sådant man måste tugga) om de dricker för mycket proteindrinkar, chokladmjölk etc. Någonstans verkar det finnas en gräns där man blir lite för mätt på sina söta, druckna kalorier för att det skall vara bra för matlusten.
Det är också möjligt att du tappar lite vätska pga sommarvärmen; du kan räkna med att du svettas mer än vanligt.
Sedan är det förmodligen ingen höjdare för matlusten att få "panik" när det minskar på vågen; på samma sätt som det sällan är någon höjdare för förmågan att banta bra om man får panik när det ökar på vågen. Ett kilo hit eller dit en sommar är inte avgörande för din framtida karriär; jag antar att du har tänkt leva längre än till i september?
Vätskan har jag koll på, och som du säger så är en del av vikten i sig just vatten, men det är jag som sagt redan medveten om.
Panik är kanske lite att gå till överdrift, jag är lugn som en filbunke. Men det här är lite av ett återkommande "problem", jag hade det förra sommaren också. Går ofrivilligt ner ett par % kroppsfett på högsommaren, och det är ju faktiskt sommar 3 månader varje år.
Jag ska testa att dricka mindre av mina kalorier!
+1 på Tolkia.
För min del, så sjunker givetvis aptiten än mer när det är varmt ute. Framför allt mitt på dagen. Du ligger ju väldigt hög på proteinet, så där finns ju utrymme att ändra kosten lite. Ta proteindrinkar på vatten istället och addera malto på det du dricker i samband med träningen?
Sommartid fungerar tveklöst kall mat bäst för mig typ på dagen. Mimosasallad, rostbiff och rostad lök kan jag trycka i mig hur lätt som helst även om det är tokvarmt ute. Lättsmält, geggigt och somrigt :P Torra kycklingbitar med ris hade jag bara kunna peta i. Så vad jag väljer att äta mitt på dagen påverkar också mängden energi jag kan få mig. "Vintermaten" fungerar mycket sämre på sommaren.
Mot kvällen kommer min aptit desto mer, men sedan är det ju en fråga när man lägger sig och hur man reagerar på att äta mycket mat sent på kvällen. Jag äter mindre till frukost sommartid, tar hellre proteindrinkar med vatten under dagen, sedan brakar på med typ grillbuffé på kvällen
Nu sa du något! Kall mat. Ska testa lite mer kalla pastagrejer mitt på dagen, det är främst där jag har problem. Sitta på jobbet när det är varmt och trycka i mig "varm mat".
Att käka varm grillmat t.ex. mitt i hettan, det är inte att tänka på.
Detta ska jag verkligen tänka på!
Dricker redan juice när jag tränar (finns gratis att ta), så dom snabba kolhydraterna är täckta.
Jag upplever en mycket sämre mättnadskänsla på fisk dessutom än på fågel eller t.ex. nötkött. Jag står mig inte alls lika bra i mättnad på en laxfilé kontra en kycklingfilé, även om storlek o protein osv skulle vara lika. Det kan väl också vara något att experimentera med.
Jag bor i Oslo, jag äter 500g lax nästan varje dag. :D
En fråga, vad menas med "genetik som inte tillåter mer än 10-11% kroppsfett"?
Det betyder att om jag ska ta mig över det taket så får jag bannemig gå in för det!
Varför proteindrinkar om du tycker dig ha svårt att få i dig energi?
Drickbar energi? Äter redan mycket kyckling/kött/fisk, då tycker jag att proteinshakar glider ner lätt och mättar dåligt (åtminstone för stunden).
vill dessutom hålla proteinintaget högt.
Varför så högt proteinintag?
Socker brukar kicka igång suget för mig. Det räcker med ~20g så kan jag gå från mätt till hungrig/sugen.
Hellre för mycket än för lite. Testade att höja från 2 till 4, gillade det, och gick aldrig tillbaka.
Njaa, det fungerar inte för mig. Får nog redan i mig lite väl mycket socker varje dag.
text
Åter igen, jag sitter absolut inte och är rädd för att äta. Jag trycker allt i mig lite glass varje dag, tar ett par kakor när det bjuds på jobbet, och allt det där, så det är inte där felet är.
Men visst har du rätt om aptiten. Kroppen vill stanna på 10%, det finns inte aptit till att gå högre. Aptit är ju även det genetiskt betingat.
Ska testa att äta mer kallt! Havregryn trycker jag redan i mig en hel del av.
Brukar göra en bytta med något som liknar chokladbolls-smet och smaska i mig.
När du skriver vad du brukar äta varje dag så verkar du vara uppe en bit över 2k på bara det, utan mat. Med "rejält såsad" mat eller 500g lax så är du ju lätt uppe o 3000+. Din balans kanske snarare är 4k?
Hur som helst så är bröd, t.ex baguette ett bra råd. Går ju med lätthet att äta 100-150g till en måltid enligt mig och sen smör på det så har man ett par hundra kalorier som inte mättar så mycket :)
Ät mindre protein och mer fett/kolhydrater. Det borde inte vara några problem att få i sig mer än 3000 kilokalorier om du äter feta såser och glass.
R Scarpa27
2014-07-06, 19:37
6 proteinshaked blandat med mjölk varje dag.
plus måltider, vad äter du till måltiderna? massvis med protein där med?
ta bort en del shakes...
käka mer kolhydrater,
bröd är min stora källa, gott smidigt och går ha till allt =)
hur har du det med fett intag ? osv.
normalt under en dag äter du ungefär???
jag menar 3k kcal kan man ju klippa i en vändning ganska enkelt (om man så vill)
Proxy, vad jag kan se på din diet så håller du dig på "opti" hela tiden. Har man de problemen du har så kanske du borde tagga ner lite och kör lite mer kolhydrater+fett, protein får du ju i dig mer än nog.
Känner en som har din problem och han trycker chokladkakor konstant. Det är också en metod.
Salt kommer inte att öka din vikt...
Indirekt kan det väl det. Salt verkar stimulera aptit hos väldigt många
Starvation
2014-07-06, 20:09
Vet inte om ngn har skrivit detta men, rapsolja. Mättar knappt alls den fysiska gränsen på magsäcken. Dock kan det ju bli tråkigt att äta ngt så äckligt... Ska du äta efter hunger så kan jag bara säga rip vikt.
Armed Dingo
2014-07-06, 20:13
Nära kassorna på mataffärer finns hyllor med matvaror som brukar slinka ned enkelt och vara energirika. Ta en titt där till att börja med.
R Scarpa27
2014-07-06, 20:51
http://fast.swide.com/wp-content/uploads/2014/01/What-do-200-calories-look-like.jpg
Som redan sagts borde du äta mindre protein. Tro fan att du inte är hungrig med 6(!) skakningar om dagen. Att det känns bra måste ju vägas mot det faktum att du inte kan hålla vikten.
Jo, men enbart i vattenvikt.
Går ofrivilligt ner ett par % kroppsfett på högsommaren, och det är ju faktiskt sommar 3 månader varje år.
Vad gör det om det bara är fett du går ner?
Liten slatt smakfri olja i dina shakes borde ju lösa det enkelt. Med 6st shakes om dagen så blir det ju också väldigt lite i varje. Då slipper du ändra på något annat och kan bara justera med mängden olja.
Förutom de sjävklara åtgärderna som att byta ut proteiner mot mer kolhydrater och sänka antal shakes, så handlar det mest om att välja mat som mättar sämre per given mängd kalorier, utan att maten behöver bli skräpmat.
Ex:
- Risgrynsgröt mättar sämre än havregrynsgröt
- Pasta mättar sämre än ris och potatis
- Vit fisk mättar sämre än kyckling. Tonfisk mättar absolut mest.
- Smaksatt yoghurt/kvarg mättar sämre än naturella varianter
Du kan också testa att dra ned på grönsakerna.
Öka antalet sorters mat i varje måltid. Det finns studier som visar att ju fler alternativ man har i en måltid, desto mer äter man. Förklarar varför man oftast äter betydligt mer på bufféer än om en måltid består av av endast 2-3 saker.
Tips från matmissbrukaren.
-När du går upp ät lite choklad, otroligt gott på morgonen och triggar hungern något enormt.
-Korvstroganoff eller Köttfärsås med pasta, snabbt och enkelt. Går att få i sig hur mycket som helst och energitätt.
-Se till att ha färskt bröd hemma. Ät några skivor till varje måltid med smör. Mättar ingenting och otroligt gott.
-Yoghurt (2.5% fetthalt minst) & Crunch. Väldigt energitätt och 3 skålar märks inte ens att man ätit.
Kanske en sån här extra till mellis varje dag? ;) Blanda ihop kvarg, turkisk yoghurt, rapsolja, vispgrädde och tillsätt vaniljsocker/vaniljpulver. Toppa med cashewnötter och crunchyflingor! Noooom!
» 100,0 gram Kvarg färskost 10% fett Kesella el. ricotta 157 Kcal
» 100,0 gram Turkisk Yoghurt 124 Kcal
» 1,0 msk Rapsolja oberik 115 Kcal
» 0,5 dl Vispgrädde 40% fett 188 Kcal
» 100,0 gram Cashewnötter 590 Kcal
» 100,0 gram Frukostflingor frukt nötter/kokos olja socker ICA cr... 450 Kcal
Fett: 115 g Protein: 40 g Kolhydrater: 101 g 1624 kcal
Totalt intag Fett: 115 g Protein: 40 g Kolhydrater: 101 g 1624 kca
Fru_Flisa
2014-07-09, 20:53
Indirekt kan det väl det. Salt verkar stimulera aptit hos väldigt många
Hos vilka då?
MuskelMasen
2014-07-11, 23:18
Hos vilka då?
Mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.