handdator

Visa fullständig version : Volym utveckling underkropp


Extremen
2014-07-06, 08:39
Om man inte vill utveckla volym i underkroppen men ändå måste köra hur ska man gå tillväga? Vill helst köra mark/böj är tyvärr tvungen till att sänka till 2set mark 2set böj i veckan:/

Mackie Messer
2014-07-06, 08:54
2 set böj och två set mark är inte mycket att hänga i julgranen. Du kommer varken få mycket teknikträning eller styrketräning. 10 set böj och 10 set mark i veckan är lagom. Sen, vad är det för fel på din underkropp? Är du lite överviktig så det sitter en del fett där? Och marklyft lägger inte på så mycket massa på underkroppen. Däremot kan böj göra att man sväller upp lite runt lår och rumpa.

Extremen
2014-07-06, 09:00
Det är just det jag menar, jag har tränat på gym ett tagg nu och har bra med vikter på stången. Målet är att få en jämn fysik så att benen inte springer iväg. Har kört benen 1 gång i veckan tungt men var tvungen att gå ner till 2set mark 2 set böj för att minimera volym utvecklingen. Kör ganska tungt nu.

Mackie Messer
2014-07-06, 09:03
Mark kan du fortsätta köra tungt och med många set. Böjen kan du sänka vikten och gå djupare istället, man ska böja djuuupt, eftersom det är viktigt att vara stark i hela rörelsebanan och även på djupet.

Extremen
2014-07-06, 09:51
Jag brukar gå ner till anatomiska gränsen där vader sätter stop dock halveras vikten på stången. Mitt mål är att fortsätta köra böj utan att växa i volym så mycket. Hur många reps set är lagom tycker du?

Jorgen
2014-07-06, 10:08
Sänk vikterna och kör högreps då.

Mackie Messer
2014-07-06, 10:16
Jag brukar gå ner till anatomiska gränsen där vader sätter stop dock halveras vikten på stången. Mitt mål är att fortsätta köra böj utan att växa i volym så mycket. Hur många reps set är lagom tycker du?

I böjen kan du köra 3 uppvärmningsset där du stegrar upp vikten till arbetsvikt. Sen 3-4 arbetsset skulle jag rekommendera. Kör 5-10 reps, men kör så du kan ha en jämn arbetstakt. När du blir trött, häng upp vikten, stå inte och vila som en del verkar tycka är bra.

Extremen
2014-07-06, 11:36
Asså jag vill att dom ska växa i storlek

Jorgen
2014-07-06, 11:49
Asså jag vill att dom ska växa i storlek

:confused: Du vill inte att benen skall öka i volym, men du vill att dom skall växa i storlek?
Hur menar du nu?