handdator

Visa fullständig version : Sumomarklyft


AnnieT
2014-07-05, 21:50
Hej!!
Jag är värdelös på att köra marklyft, säkert haft fel vikter på, tränat in fel teknik och en genomstel bröstrygg. Jag drar bara med ryggen. Sååå inga vanliga benböj eller mark för mig. I stället har jag av min PT fått förslag att köra frontböjar och tadaaa sumomarklyft, då jag får bättre rygg i den. Vad har ni för erfarenheter av sumomarklyft - vad drar ni? Nu går det tungt, är uppe på 70 kg. Fan av sumomark - hör av er med era erfarenheter :) *gah!*

Loke
2014-07-05, 23:11
Jo, det brukar vara lite lättare att sumomarka om man är dålig på att hålla ryggen. Men jag tycker man ska lära sig vanliga marklyft. Acceptabla konventionella marklyft ser jag som gymkörkortet, först då får man släppas lös själv bland vikterna. Möjligtvis kan jag acceptera att man ser sumomark som ett steg på vägen att lära sig vanliga marklyft.

AnnieT
2014-07-06, 11:06
Jo jag har en lång tradition av att lyfta fel så vi har backat bak bandet rejält med teknik och rörlighet. Gett fina resultat. Nu har jag tekniktränat marklyft, frontar, militärpress, roddar, Latsdrag och typ 20 000 benböj med kvalitet. Skoj skoj :D Men ingen som lyfter sumos seriöst och finns det tävlingar i det? :)

Mackie Messer
2014-07-06, 11:21
På tävlingar i styrkelyft är det valfritt om man vill lyfta sumomarklyft eller konventionella. Det är väldigt vanligt med sumomarklyft eftersom lyftvägen blir kortare. Det finns en svensk kille som heter Erik Gunhamn som lyft 365 kg med sumomarklyft.

Anders The Peak
2014-07-06, 11:46
Vanliga marklyft och Sumo marklyft utförs på så sätt att du ska ha stången vidrörande smalbenet när du startar lyftet. Starten gör man med benstyrkan, precis på samma sätt som när du kör knäböj d.v.s. rak ländrygg, när du är klar med första delen där du bara använder benstyrkan så är det bara att räta ut ryggen samtidigt som du skjuter fram höften/rumpan.

Det här klippet är inte helt perfekt men visar teknik och utgångsläge för vad man generellt behöver jobba på för att få till lyfttekniken i vanliga marklyft.

RdNWoKWz15o

Det här klippet är bra och visar teknik och utgångsläge för vad man generellt behöver jobba på för att få till lyfttekniken i sumomarklyft.

ioo4LKjwQfg

Mackie Messer
2014-07-06, 14:16
Det här klippet är inte helt perfekt men visar teknik och utgångsläge för vad man generellt behöver jobba på för att få till lyfttekniken i vanliga marklyft.

RdNWoKWz15o




Det är lättare att förstå vanliga marklyft om man inte juckar röven upp och ner precis innan man startar lyftet. Det ska du ge fan i. Höftet och ländryggen hålls låst och fixerad i starten på lyftet, sen drar man och stången ska gå upp innan rumpa och höft börjar röra sig uppåt.

AnnieT
2014-07-06, 14:37
Wehi! Super! Tack. Jo jag går nog för långt ner när jag kör själv - tappar kraft i startpossitionen. Grejen med mig är jag har ett lårben längre efter en operation så jag måste korrigera min röv och höft på vänster sida - då jag är svagare i vänster höft. Men hel klart är att jag går för långt ner när ingen ser på... Man har blivit intudat så hårt att ner ner och böj och bryt ut i vanliga marklyft . *gah!* stelaste bröstryggen i världen. Att göra benböj med stång på axlarna är inte att tänka på - inte eller vanliga marklyft i nuläget. jag gör sönder min rygg eller ramlar på näsan. Men bröstryggen blir bättre :)behöver bara dras ut. :p

tomn
2014-07-06, 14:37
Vanliga marklyft och Sumo marklyft utförs på så sätt att du ska ha stången vidrörande smalbenet när du startar lyftet. Starten gör man med benstyrkan, precis på samma sätt som när du kör knäböj d.v.s. rak ländrygg, när du är klar med första delen där du bara använder benstyrkan så är det bara att räta ut ryggen samtidigt som du skjuter fram höften/rumpan.


Lite petigt men.. ländryggen hålls i samma position och det är höften som du rätar ut, inte ryggen. Möjligtvis skulle man väl kunna säga rätar upp kroppen? ;)

Anders The Peak
2014-07-06, 14:51
Lite petigt men.. ländryggen hålls i samma position och det är höften som du rätar ut, inte ryggen. Möjligtvis skulle man väl kunna säga rätar upp kroppen? ;)

Man kan säga hur man vill eftersom det endast handlar om semantik i det här läget...

Hur som tror jag du ska köra mark i spegeln och kika på hur det ser ut och jag tror inte att du kan beskriva det bättre eftersom det är en sammansatt rörelse som måste tekniskt tränas in för att fungera.

Anders The Peak
2014-07-06, 14:54
Wehi! Super! Tack. Jo jag går nog för långt ner när jag kör själv - tappar kraft i startpossitionen. Grejen med mig är jag har ett lårben längre efter en operation så jag måste korrigera min röv och höft på vänster sida - då jag är svagare i vänster höft. Men hel klart är att jag går för långt ner när ingen ser på... Man har blivit intudat så hårt att ner ner och böj och bryt ut i vanliga marklyft . *gah!* stelaste bröstryggen i världen. Att göra benböj med stång på axlarna är inte att tänka på - inte eller vanliga marklyft i nuläget. jag gör sönder min rygg eller ramlar på näsan. Men bröstryggen blir bättre :)behöver bara dras ut. :p

Jag vet inte vad du har för PT men man är inte alls tvungen att köra marklyft eller knäböj överhuvudtaget. Det går bra att välja bort övningarna. De kan ersättas av andra goda övningar.

AnnieT
2014-07-06, 15:45
Jag har världens bästa PT :p grejen är den att jag är väldigt instabil i höften. Så vi har jobbat med att stärka upp den. Det är väldigt stor skillnad i nästan alla övningar jag gör nu. Min nacke har blivit bättre, rörligare i bröstryggen och ja. Jag är rätt stark i benen och marklyft med sumo tillsammans med frontböj och andra komplexa helkroppsövningar blev receptet under fyra v för att få bättre teknik. Det har handlat om mängdträning med fokus på teknik och utförande. 3 ggr i veckan - 9 övningar. Freemotionspressar, rotationsövningar, militärpressar osv. :D man väljer väl de övningar som fungerar bäst och som kroppen svarar bra på. Just vanliga knäböj är ju en bra grej att få utan framåtfallande rygg och vacklande knän. ;)

Matsa
2014-07-08, 12:45
Det är lättare att förstå vanliga marklyft om man inte juckar röven upp och ner precis innan man startar lyftet. Det ska du ge fan i. Höftet och ländryggen hålls låst och fixerad i starten på lyftet, sen drar man och stången ska gå upp innan rumpa och höft börjar röra sig uppåt.

Juckandet är inget fel, det är en teknik som tjänar ungefär samma syfte som t.ex att rulla stången mot sig innan lyftet. Däremot är det inget en nybörjare ska bry sig om att apa efter, det tillför inget av större värde om man inte ska tävla.

Mackie Messer
2014-07-08, 12:55
Juckandet är inget fel, det är en teknik som tjänar ungefär samma syfte som t.ex att rulla stången mot sig innan lyftet. Däremot är det inget en nybörjare ska bry sig om att apa efter, det tillför inget av större värde om man inte ska tävla.

Det är ju precis det jag menat! Att det är lättare för AnnieT att förstå vad ett marklyft är om hon ger fan i att jucka röven upp och ner. Det blir bara förvirrande för en nybörjare att fördtå hur de ska hitta rätt läge för höft och ländrygg.

Matsa
2014-07-08, 13:10
Det är ju precis det jag menat! Att det är lättare för AnnieT att förstå vad ett marklyft är om hon ger fan i att jucka röven upp och ner. Det blir bara förvirrande för en nybörjare att fördtå hur de ska hitta rätt läge för höft och ländrygg.

Då är vi överens men skriv då vad du menar, alltså att det inte är ett nybörjarvänligt utförande. Din formulering tolkade jag som att du såg det som ett rent teknikfel.

Mackie Messer
2014-07-08, 13:16
Då är vi överens men skriv då vad du menar, alltså att det inte är ett nybörjarvänligt utförande. Din formulering tolkade jag som att du såg det som ett rent teknikfel.

Hade du läst tråden hade du förstått att det var riktat till Anderst the peak som valde klippet, och sen påpekar att det inte är perfekt utan att tala om vad som brister i klippet. Och till AnnieT som försker lära sig marklyft.

Matsa
2014-07-08, 13:29
Hade du läst tråden hade du förstått att det var riktat till Anderst the peak som valde klippet, och sen påpekar att det inte är perfekt utan att tala om vad som brister i klippet. Och till AnnieT som försker lära sig marklyft.

Nej, det tycker jag inte framgick trots att jag läste tråden eftersom du citerade Anders och riktade halva ditt inlägg mot honom och resten mot TS. Fast jag kan förstås vara trög, det utesluter jag inte. Hursomhelst tycks vi inte oense nu när det är utrett.